• 10.560 nieuwsartikelen
  • 8.964.913 stemmen

The Sparks Brothers (2021)

Documentaire / Muziek | 135 minuten

Genre: Documentaire / Muziek

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Edgar Wright

Met onder meer: Ron Mael, Russell Mael en Beck

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 14 april 2022

Plot The Sparks Brothers

"50 years. 25 albums. 345 songs. Unlimited genius."

De broers Ron en Russell Mael groeiden in de jaren '60 op in Los Angeles. Uiteindelijk kwam hun talent in de schijnwerpers en opende dit voor hen de weg naar een muzikale reis als de Sparks. Ze maakten 25 studio-albums. Edgar Wrights visie brengt vijf decennia van uitvindingen tot leven door middel van animaties en interviews, en graaft diep in het rijke, carrière-overspannende archief van de band.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 14 april 2022 in de bioscoop

avatar van Corran

Corran

kappeuter schreef:

Vanaf 14 april 2022 in de bioscoop

Anno 2021 (of 2022) nog iets een half jaar later dan elders in de wereld uitbrengen, is toch niet meer acceptabel.

avatar van assowise

assowise

This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us, de enige hit die ik meende te kennen van Sparks, in essentie de gebroeders Mael. Vrij typische docu met veel artiesten die zich positief uitlaten over de band en hun muziek maar ook leuke animaties en veel muziek van nagenoeg elke plaat die dit duo al decennia uitbrengt.

Ze zijn een beetje vreemd maar wel goed en ik heb met veel plezier gekeken naar een band die ik nu pas heb leren waarderen. Opzet documentaire geslaagd.

Of je de hand van Edgar Wright terugvind kan ik niet zeggen. De docu vloeit lekker, ziet er goed uit en klinkt goed, dat wel. Zeker voor Sparks fans maar ook voor muziekfans in het algemeen.

avatar van AniSter

AniSter

• 1937 berichten

Voor iedere Sparks fan een 'must see'! Vanaf hun eerste album ben ik al fan en 'lucky me': over vier dagen ga ik ze weer live aanschouwen in Paradiso Amsterdam. Ik zeg niet dat ik alles wat ze hebben gemaakt goed vind, maar ze hebben zóveel gemaakt dat je een uren durende playlist samen kunt stellen die van begin tot einde goed is. Deze docufilm vond ik ook geweldig. Met name de droge commentaren van Ron en de tekenfilmpjes tussendoor zorgen voor een aardige portie humor. Dat de twee broers Ron en Russel veel in hun mars hebben is ook te zien in de film Annette (2021) die ze zelf compleet geschreven hebben, inclusief de muziek natuurlijk.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

In tegenstelling tot AniSter hierboven, kende ik tot voor kort Sparks helemaal niet. Pas door de briljante film "Annette" ben ik iets meer over ze gaan lezen. Luisteren is de volgende fase en die komt zeker.

Overigens blijkt ik sommige liedjes wel te herkennen.

Deze documentaire is erg uitgebreid, en eigenlijk iets te druk. Er is nergens een rustmoment. Steeds takes van tien seconden en dan weer iets anders. Het informatieve gedeelte is fenomenaal.

Uiteindelijk duurde me het wel een half uurtje te lang, maar dat doet niets af aan de waardering voor deze indrukwekkende docu over twee geniale, en vooral ook humoristische muzikanten.

Edit enkele uren later: doe gewoon de volle mep. Deze docu was bijzonder indrukwekkend. Misschien niet als je al bekend bent met Sparks, maar mij doet het schudden op de grondvesten van mijn muziekkennis.

avatar van james_cameron

james_cameron

Leuke, onderhoudende documentaire over het mysterieuze en nogal maffe muzikale duo Sparks, dat al sinds 1969 bezig is om de wereld te veroveren. Dat dit nog steeds niet gelukt is ligt in ieder geval niet aan de productiviteit van de broers Mael. De documentaire heeft ook moeite om alle albums bij te benen en is hierdoor een beetje eenzijdig, met meer aandacht voor de muzikale output dan in de sympathieke broers zelf. Toch kom je her en der wel wat over ze te weten en de interviewfragmenten zijn vaak bijzonder grappig. Regisseur Edgar Wright komt als fanboy zelf ook af en toe in beeld.