Looking for Eric (2009)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Italië / België / Spanje
Drama / Komedie

geregisseerd door Ken Loach
met Steve Evets, Eric Cantona en Smug Roberts

Eric is postbode en bovenal fan van Manchester United. Zijn onhandelbare stiefzonen en chaotische familie maken zijn privé-leven tot een puinhoop. Eric krijgt het zelf allemaal niet meer op een rijtje, maar er komt hulp uit zeer onverwachte hoek...

avatar van Kronos
Zeker een goeie film. Van voetbal weet ik weinig en Eric Cantona kende ik dus niet. Maar hij speelt hier uitstekend zichzelf.

avatar van ILDIB
Hmm, ernstig tegenvallend helaas. Cantona doet t prima, en ook Evets is een loser. Maar verders wat traag en kon ik t niet heel goed vinden.. Slecht ook niet.

Prachtige film over een postbode die emotioneel aan de grond zit, maar onverwacht hulp en advies krijgt van zijn held Eric Cantona. Ditmaal geen loodzwaar drama van regisseur Ken Loach, maar een mooi en soms ontroerend verhaal waarbij de liefde voor voetbal goed merkbaar is. Het einde met de vele Cantona's is origineel en hilarisch.

avatar van Askikker
Kronos schreef:
Eric Cantona kende ik dus niet. Maar hij speelt hier uitstekend zichzelf.

Huhhh????? Hoe weet je dat dan?

Ik vond de film duidelijk in twee delen uiteenvallen, een nogal tegenvallende eerste helft tegenover een véél meeslepender tweede.

avatar van Askikker
scorsese schreef:
Het einde met de vele Cantona's is origineel en hilarisch.

Ja, heel helarisch, maar dat is niet het einde; het absolute einde met de whiskyfles is juis heel ontroerend!

avatar van cucciolo
Ik had deze ooit gemist op upc maar nu eindelijk zelf aan gekomen. En heel blij dat ik em weer opgezocht heb. Dit is nou het soort film waarvan ik blij ben dat ze nog gemaakt worden en van harte hoop dat ze door worden blijven gemaakt! Menig keer een traantje weggepinkt zonder dat het vanwege vals sentiment was. Ok, bepaalde wijze lessen van Eric Cantona waren een beetje clichematig maar dat stoorde totaal niet. Zeker ook omdat Eric de hoofdrolspeler eigenlijk de show steelt over de hele film. Wat een geweldige rol. Ik wou dat ik zo een vader had
De humor was bijtend scherp en totaal ongeforceerd, eerder het resultaat van een absurd gevoel van leed, drama, frustratie en menselijke tekortkomingen. Heerlijke wegkijker, met nog de nodige spanning erin ook. Toppertje!

Het zijn vooral de sociale drama’s van Ken Loach, die mij erg bevallen. Wellicht om die reden zat ik mij het eerste half uur met toenemende verwondering af te vragen waarnaar ik nou zat te kijken. Totdat de rol van Eric Cantona duidelijk werd. Vanaf dat moment ontwikkelde zich een verzorgd psychologisch drama, waarin de Mancunians voor de luchtige noot zorgden. Een aangename film met een prima hoofdrol van Steve Evets.

avatar van Velazques
Schitterende film, heb me geen moment verveeld, alhoewel ik een voetbalhater ben.

avatar van Bottleneck
Fijne film, die Steve Evets is geknipt voor deze rol met z'n verloren uitstraling dat hij het allemaal niet meer onder controle heeft: de problematische thuissituatie en het gestuntel richting z'n ex, maar toch ook omringd door vrienden en collega's die het beste met 'm voorhebben. Best aandoenlijk en de (aparte) rol van Cantona is even wennen in het begin maar pakt daarna goed uit. Een persoonlijk drama met een verlichtende komische noot, goede balans. Het enige minpunt vind ik richting het einde wanneer ze het huis bestormen met z'n allen, iets teveel over-the-top, ondanks dat het wel grappig (net als veel andere dingetjes en uitspraken in de film).

De eerste helft van de film dacht ik: 'Waar zit ik in hemelsnaam naar te kijken?'. Dat was helemaal niets. Maar het einde vond ik echter wel gaaf. De bestorming zorgt er bij mij voor dat de film nog net een voldoende krijgt. Daarnaast zit er een hele leuke documentaire als extra op de DVD: 'United we Stand'.

avatar van Ted Kerkjes
Wel een aardige film. Tegen de helft van de film neemt de film een soort genreswitch. Ik vond het einde jammer: veel te feel good-achtig en best kinderachtig. We zagen nog net niet hoe Eric en Lily hertrouwden... Maar goed. Toch een amusante film.

avatar van stefan dias
De aantrekkingskracht van marginalen ontgaat me. Plus de bijhorende clichés. Hun huizen zijn steevast één puinhoop, een auto heeft natúúrlijk een deuk. Er wordt uiteraard een stevig potje gezopen, maar de harten blijken uiteindelijk weer allemaal van goud.
Eric is een wat zielige man en ik geloof geen seconde dat een vrouw als Lily gecharmeerd zou kunnen worden door deze man. Ook de oplossing lijkt me absoluut ongeloofwaardig.
Gelukkig is daar nog King Cantona. Heerlijk supportersliedje trouwens als ze over Jezus zingen die toevallig de naam Cantona draagt…