Looking for Eric (2009)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Italië / België / Spanje
Drama / Komedie

geregisseerd door Ken Loach
met Steve Evets, Eric Cantona en Smug Roberts

Eric is postbode en bovenal fan van Manchester United. Zijn onhandelbare stiefzonen en chaotische familie maken zijn privé-leven tot een puinhoop. Eric krijgt het zelf allemaal niet meer op een rijtje, maar er komt hulp uit zeer onverwachte hoek...

avatar van Anatolia
Ziet er erg leuk uit: Looking for Eric Movie Trailer - AZ Movies - azmovies.net .

"I'm not a man... I'm Cantona."

Altijd al gedacht dat die man een groot acteertalent had.

avatar van Sander14
Toffe film. Leuk verhaal, grappig en Cantona acteert lang niet slecht.

avatar van getyourchucks
intens saai begin, denk ik de helft van de zaal is weggelopen in de eerste twintig minuten van de Sneak Preview. Misschien leuker voor mensen die iets hebben met voetbal/Cantona? Naar het einde toe waren er wel een paar hilarische momenten.

avatar van Redlop
Voor de mensen die naar theater LUX in Nijmegen willen gaan om daar Eric Cantona in levende lijve te ontmoeten tijdens de voorpremiere: hij komt niet.
Dit staat inmiddels wel op de website lux-nijmegen.nl maar voor een aantal papieren media (VOX) is deze afzegging te laat doorgekomen. Ik hoorde dat hij simpelweg geen zin had om naar Nijmegen te komen. Prima, graag of niet

avatar van Sven Vermant
Leuke film waar ik met niet al teveel verwachtingen heen ben gegaan en toch aangenaam ben verrast. Enkele scene springen er toch wel bovenuit,Vooral de scene met de drie bussen Man U fans die allemaal een Cantona masker opzetten is hilarisch. Het komedie gedeelte zit vooral in het tweede deel van de film.
Als voetbalfanaat heb ik genoten maar ook voor de niet-voetbalfanaat is de film volgens mij leuk om te zien. Tenminste dat begreep ik van andere bioscoopbezoekers om mij heen.
Hoofdrolspeler Eric acteert goed en Cantona als zichzelf valt zeker niet uit de toon.

Ik heb ff getwijfeld maar toch besloten naar boven af te ronden naar 4*

avatar van Montorsi
Erg leuk komisch drama.

Als drama wel aardig, maar de grootste kracht ligt gewoon in de humor. Komische dialogen, situaties en accenten. Dat steenkolenengels is maar weer eens lollig, en de setting is eigenlijk erg goed gevonden. Cantona doet het opvallend goed voor iemand die niet kan acteren, en blinkt ook uit met zijn filosofische oneliners. Ook leuk gevonden zijn die voetbalbeelden van hem tussendoor, prima kijkje in het hoofd van Eric. Laatste kwartier is tamelijk briljant ook.

Gewoon erg leuk, als drama weinig bijzonders, maar het werkt allemaal prima. Vermakelijk.

avatar van roebftb
Cantona, de nieuwe Vinnie Jones. Maar dan beter...uhh in voetballen.
Deze rol was weinig uitdagend, maar misschien zien we meer van hem. Ben benieuwd.
Leuk plot hoewel weinig omvattend, leuk geacteerd, paar slechte acteurs (die gast die Ryan speelt is vervelend), al met al prima.

Mr_White
Zeer goed te hebben, dit filmpje. Zoals Montorsi al zei, zit de kracht in de humor. Een beetje 'working class' figuren die samen een biertje pakken in de pub en elkaar in de maling nemen. Schitterend. Cantona moet het vooral hebben van zijn one-liners want het acteren gaat hem niet heel goed af. Maar juist omdat zijn rol beperkt blijft tot die one-liners, werkt het gelukkig wel. Zodra het échte drama toe slaat, is het even afwachten waar het allemaal naar toe moet maar het einde (Operation Cantona) is meesterlijk.

avatar van wwelover
Verrassende film, hij verliep heel anders dan ik had verwacht, mede omdat ik eigenlijk het plot niet goed had gelezen. Maar des ondanks is het een zeer geslaagde en vermakelijke film. Naast de leuke humor is het ook nog eens een pakkende drama, met een aantal zeer aangrijpende momenten. Daarnaast is het gebruik van Cantona zeer goed. Het is wel wat ongeloofwaardig, maar dat stoort eigenlijk niet. En ja het is voorspelbaar, en af en toe wat saai, zeker in het begin.

Evets speelt echt onwijs sterk, kende de beste man nog niet, maar acteren kan hij wel. Zijn 'stiefzonen' deden het wel aardig. En dan ja Eric Cantona, geen moeilijke rol met voornamelijk briljante one-liners. "I'm not an human being, I'm Cantona". Af en toe was het wel wat geforceerd, maar hij kan het wel.

Éen van de leukste films die in tijden zag. Het uitganspunt is even simpel als briljant. Eric de postbode die enorm fan is van Eric Cantona en die als zijn leven een steeds groter drama wordt door diezelfde Eric Cantona wordt geholpen om zijn leven weer op de rails te krijgen. Dat heeft naast werkelijk hilarische passages ook een uitstekend drama tot gevolg. Al met al een uitstekende film die behoort tot Ken Loach beste werk, met een geniale Steve Evets en die natuurlijk nog leuker is als je destijds iets met Cantona had.

Kleine 4,5 *

xNorbxCorex
Ik had af en toe toch moeite met Cantona die zomaar een trompet tevoorschijn tilt of zomaar een cd speler aanzet. Wist niet precies hoe ik dat allemaal moest plaatsen. Maar desondanks toch een zeer onderhoudende film, die het zoals eerder gezegd vooral moet hebben van zijn humor.

avatar van hulkio
De nieuwe van Ken Loach is wat luchtiger dan normaal, een echte komedie is het echter ook niet. De maatschappelijke problemen uit Engeland komen zeker weer nadrukkelijk naar voren, de link met voetbal is een logische aangezien dat voor veel arbeiders een belangrijk onderdeel van hun leven is, zo niet hun hele leven. Acteerwerk is prima en Cantona kan leuk meedoen, hij springt er in elk geval niet in positieve of negatieve zin uit. Daarnaast is het heerlijk om zijn voetbalhoogtepunten op het grote scherm te zien. De combinatie van humor en drama is goed gevonden, kortom een geslaagde film. Toch wel een klein minpuntje, film is over zijn geheel genomen wel wat traag, er had wel enkele scènes geschrapt kunnen worden.

avatar van Vincent!
xNorbxCorex schreef:

Je had toch wel door dat deze ontmoetingen geen werkelijkheid waren?

avatar van Vincent!
Leuke, verrassende film trouwens .

Viel wat tegen.

Een typisch Britse working class-combinatie van sociaal drama en humor, die op beide vlakken echter niet boven vergelijkbaar werk uitsteekt. De rol van Cantona vind ik ook niet enorm veel toevoegen aan de film.

Ben het daar wel een beetje mee eens. De film was wel vermakelijk maar had er stiekem wat meer van verwacht.
De rol van Cantona was inderdaad niet zo geslaagd als ik had gehoopt..
En verder voor een Loach nogal simplistisch, hoewel het einde met 'de Cantona's' wel grappig was.

Ook Evets speelt het zeker goed.

Ik heb me kostelijk vermaakt.

avatar van breedbeeld
En weer eens een hele aardige feel good movie van Engelse bodem ( na Kinky Boots ) met weer een goede mix van drama en humor. .Heb me zeer vermaakt met deze film. Evets is vrij sterk en Cantona viel ook niet tegen, zou bijna weer soccer gaan kijken na die sublieme pass. Buiten dat ie bijzonder schoon was, heb hem wel 4 keer in slow motion bekeken want het was de spin van de bal samen met het ultime gevoel en de precieze hoek buitenkant schoen die de bal exact goed deed uitkomen, was het ook dat juist dat moment het was dat hem het hart liet zweven ,prachtig.
Verder sluit ik me aan bij alle positieve commentaren, want onnodig om in herhaling te vervallen.

avatar van Zandkuiken
Film begint erg leuk maar verslikt zich in mijn ogen 'n beetje in het misdaadverhaal.

Het jolige eerste half uur levert een aantal fijne grollen op, zoals bijvoorbeeld de therapeutische sessie, die schitterend eindigt met een hoop brieven die postbode Eric blijkbaar gewoon in zijn kast had gedumpt. Sowieso behoren de momenten met zijn kameraden tot de meest geslaagde van Looking For Eric.

Jammer genoeg weet Loach dat niveau niet echt aan te houden en het tweede deel vind ik minder geslaagd. De humor verdwijnt grotendeels om dan nog eens (veel te laat en in minder leuke mate) terug te komen.

Niettemin een aardige prent met een uitstekende Steve Evets in de hoofdrol.

avatar van kasabian
Erg leuke film met name als voetballiefhebber. Cantona zal geen Oscar winnen met deze rol maar ik heb in ieder geval genoten van zijn aanwezigheid.

avatar van erpunited
Ik vond hem tegenvallen. Behoorlijk traag begin. De film kon me niet echt boeien. Ik vond het alleen vet dat cantona mee deed. Wat is hij geweldig.

avatar van morpheus31
What a friend we have in Jesus....
Leuke film met een mooie balans tussen drama en humor.

avatar van plompa
het genre drama klopt wel. Behoorlijk dramatische film. Is dit een komedie?

Wat een waardeloze film. Ik heb ze nog niet zo waardeloos gezien.. Alleen op het einde is er een grappig stukje.. Daarom geef ik nog een halve ster. De rest van de film is vooral verschrikkelijk saai, humorloos, doelloos en volkomen achterhaald.

avatar van voskat78
Prima filmpje met een leuke mix van humor en drama.
Heb me kostelijk vermaakt

avatar van Sofyan
Ik sluit me aan bij voskat78

Sofyan schreef:
Ik sluit me aan bij voskat78

Bij wie?

avatar van 2,20
Waardeloze film, hij komt maar niet op gang. De humor die erin zit is erg karig. Kantona is wel leuk, maar om daar twee uur voor uit te trekken.. nee liever niet

avatar van 2,20
2,20 schreef:

Ik heb de film gekeken in een betere sfeer en ook tot het einde en ik moet zeggen dat hij wel meevalt, niet super maar redelijk.

Magere 3*

Wel aardige drama film.
Troosteloze en alles verloren postbode probeert ex geliefde voor zich terug te winnen. Ondertussen moet hij zijn schaamte overwinnen en een probleem oplossen van zijn in huis levende kinderen. Zelfs belandt hij ongewild in het criminele cirquit.
Als reddingsboei i s daar Eric Cantona die als hersenspinsel zijn steun en toeverlaat is. Er onpopt zich niet eens zo slechte film als had het clowneske einde beter vermeden kunnen worden.