Looking for Eric (2009)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Italië / België / Spanje
Drama / Komedie

geregisseerd door Ken Loach
met Steve Evets, Eric Cantona en Smug Roberts

Eric is postbode en bovenal fan van Manchester United. Zijn onhandelbare stiefzonen en chaotische familie maken zijn privé-leven tot een puinhoop. Eric krijgt het zelf allemaal niet meer op een rijtje, maar er komt hulp uit zeer onverwachte hoek...

kijkbuiskind
Drama, humor en romantiek tegen de grauwe achtergrond van Manchester.

Je hoeft beslist geen voetballiefhebber te zijn om deze film te waarderen, maar enige voorkennis van de cult status van de immer (heerlijk) arrogante Cantona is zeker een pré.

Al met al een bovenmatig leuke film waarvan ik zeer heb genoten.

Heel erg leuke film. Niet alleen door Cantona. Hoef er verder niet veel over te zeggen. Alles is hiervoor al gezegd. Tenminste de positieve dingen. Wie deze film niet kan waarderen moet maar een tijdje geen film kijken.

xerinte
Heel aardige film, veel leuke uitspraken om te onthouden!

avatar van Sarasani
What A Friend We Have In Jesus!
He's Our Saviour From A Far!

What A Friend We Have In Jesus!
And His Name Is Cantona!

Erg genoten.

kramersietse
Ik ook van Cantona in een United shirt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

@Jorissimo

Dit is echt de op 1 na slechtste film die ik ooit gezien heb. Dat deze film op 3,3 sterren staat momenteel, licht puur aan de Cantona-fans. Ik baal ervan dat ik deze gekeken heb. Zonde van mijn tijd.

Uiterst sympahtieke film. De politie-inval is niet echt geloofwaardig. En de vele Cantonas op het einde zijn hilarisch.

AchmedATM
Ik volg geen voetbal en ik had dus geen idee wie Cantona was (tot me broer wat meer info had gegeven), Toch vond ik deze film erg vermakelijk. En het einde was hilarisch

avatar van fcdenhaag
Wat een leuke film ! Prima mix van humor en drama.

avatar van Leo1954
I am not a man.. I am Cantona..!! Prachtig om te zien hoe die Engelsen échte mensen kunnen neerzetten, charmante film!

avatar van helleke
Redelijke film, maar ook geen hoogvlieger.
Het was niet zo dat de film snel voorbij raasde, vervelen deed hij evenmin.

Ik had wel gehoopt om nog eens de karatetrap te kunnen aanschouwen van Eric, maar blijkbaar had hij de beelden zelf liever niet in de film.
Het werd alleen even vermeld dat hij negen maand langs de kant heeft gestaan.

Maar wat wel serieus bij het haar gegrepen was, was de politie inval in het huis en het wegbrengen van alle aanwezigen.

2,5 sterren.

avatar van Saaimen
Erg gelachen, de uitspraken van Cantona zijn geniaal, zelfs in de aftiteling nog 1!! De goals zijn ook weer geweldig om te zien!! De film zelf kent ook een leuk verhaal met inderdaad een hilarisch einde, geniaal bedacht!!

avatar van fam3000
echt genoten van deze film ,heb hem 2 keer in 2 dagen tijd gekeken,ik hou wel van de engelse film. vooral de situatische die ontstaan

avatar van Soulistic
Ben zelf wel een liefhebber van de persoon Cantona en de Engelse film. Dus ik keek hier erg uit naar uit.
De beelden van Cantona zijn inderdaad oogstrelend om weer terug te zien. Zijn beruchte karatetrap werd niet verder uitgelicht (maar dat was verder ook wat overbodig denk ik). Wel leuk dat hij bij zijn mooiste moment in zijn carrriere een voorzet kiest ipv een goal.
Het enige minpuntje als ik het zo mag noemen was de humor.
Het einde is natuurlijk fantastich, maar dat was eigenlijk ook het enige moment dat ik mijzelf echt betrapte op een harde lach.
Het had dus allemaal wat luchtiger gemogen van mij.
Verder een prima film!

avatar van SaNDuTjE
De film probeert zowel een comedy als een drama te zijn en faalt daar behoorlijk in. Van echte humor is er geen sprake en voelt het nogal zwaar aan allemaal. Zelfs Cantona kon daar geen verandering in brengen. Door het trieste gespeelde karakter van Eric vond ik het drama-aspect wel geslaagd en kan de film daarom wel waarderen. Het hele gedoe met die 'gangster' kwam mij wat ongeloofwaardig over en had wat mij betreft wel beter uitgewerkt kunnen worden. Daarnaast was 90 minuten ook meer dan genoeg geweest en werd het nu erg langdradig voor een mager verhaal als dit.

Ik had er meer van verwacht.

avatar van Decec
Gewoon een dramafilm... Niet slecht, maar geen komedie, vind ik.
Het is wel leuk voor geestig "Eric Cantona" over voetbal te praten...
3 ster!

avatar van Gabriel
Steve Evets, wat een rol zet die man neer!

Zoals gebruikelijk grabbelt Ken Loach in het leven van sociaal gewone mensen.
Deze keer voegt hij er evenwel een stuk fantasie bij rond gewezen stervoetballer Eric Cantona en ook een portie humor, zodat ge uiteindelijk met een goed gevoel deze film uitkijkt.
De Fransen hadden er een Gouden Palm-nominatie voor over. Wellicht herinnerden ze zich Loach's "The Wind that shakes the Barley" en natuurlijk ook...Cantona.
Uitstekende act van Steve Evets. Zelden grote namen in de cast bij Ken Loach.

avatar van notsub
Ik vond het een goede film. Het drama overheerst, tot de ludieke actie aan het eind, maar overtuigt prima. Je krijgt een kijkje in het grauwe bestaan van een Engelse postbode, die zo zijn sores heeft. De rol van Cantona is leuk ingevuld en de voetbalmomenten zijn een toetje voor de liefhebber. De film is ook precies op tijd afgelopen.

TMP
Leuke, frisse film. Zeker niet hoogstaand, maar voor een voetballiefhebber wel de moeite waard. De scene met het huis vol Cantona's is mij zeker bijgebleven.

Ken Loach heeft inmiddels al een indrukwekkende lijst mooie films op zijn naam staan. En hier is er weer één ! Een hele mooie film over een man die z'n leven weer op een rijtje probeert te krijgen. Niet alleen heel indrukwekkend en mooi geacteerd, zodat je als kijker erg goed met de hoofdpersoon kan meeleven, maar er is bovendien ook nog eens een goed verhaal in de film verwerkt, zodat het niet alleen een observatie is. Erg knap.
De voetballer Eric Cantona zegt mij helaas niets, maar het feit dat hij ook nog eens in het echt meedoet in de film, moet voor de echte liefhebber een geweldige bonus zijn.

Clearm schreef:
Wat een waardeloze film. Ik heb ze nog niet zo waardeloos gezien.. Alleen op het einde is er een grappig stukje.. Daarom geef ik nog een halve ster. De rest van de film is vooral verschrikkelijk saai, humorloos, doelloos en volkomen achterhaald.

Lager dan een halve ster kan je ook niet geven bij moviemeter !

avatar van Renfield1976
Prachtige engelse 'arbeidersklasse-drama' !!
Over een postbode bij wie alles tegenzit, ondanks zijn pogingen om zijn leven een beetje op een rijtje te krijgen.
Maar dan opeens komt er hulp uit onverwachte hoek!
zeker een aanrader !!

Onsamenhangende film, waar veel meer dingen niet, dan wel werken.

avatar van Al DeNiro
Prachtige film.

avatar van Gon1234
Ik heb deze film 3* gegeven. Hij viel me wat tegen, waarschijnlijk had ik iets teveel verwachtingen van de film omdat hij op internet erg goed beoordeeld wordt.

Eric Cantona (wat tevens door de echte Cantona gespeelt wordt!) zet zichzelf erg leuk neer met leuke dialogen. Het verhaal had zo z'n leuke momenten zoals het einde met al die Cantona maskers maar ook veel momenten wat me niks deed. Ook bouwt het verhaal zich langzaam om, terwijl het op het laatst ineens wel heel erg snel gaat en een rare wending krijgt.

Toch heb ik me wel vermaakt tijdens het kijken van de film, dus leek mij het cijfer 2,5 wel iets te laag, dus heb ik het een 3* gegeven

Tja, dat heb je als je even 7 jaar niet oplet bij de opvoeding van je tieners. Wat een chaos.

Het eerste uur van de film vond ik traag en vrij saai. Daarna kwam er leven in de brouwerij en vond ik het wel een leuke film worden. Vooral het tochtje met de bus met z'n allen.
Reken op veel geschreeuw met veel gef*k en op platte lol, maar ook op warme menselijkheid en karakterontwikkeling. Een tragi-komedie wat mij betreft.
Het was mij verder totaal onduidelijk wat Cantona in de film deed

avatar van Djumbo
leuke film.... genoten

avatar van Uzza_Sparta
eergisteren nog een keer gezien op canvas, en het blijft een zeer leuke film van Ken Loach.

Meer een tragi-komedie dan een drama, maar hier is Ken Loach ook goed in. De screenplay was weer van Paul Laverty die intussen dit heeft gedaan voor de laatste negen of tien Loach films.

Deze film geeft een goede beeld van Manchester, en Eric Bishop's zoon Ryan wordt gespeeld door Gerard Kearns, die beter bekend is als Ian Gallacher uit de bekende Britse serie Shameless, dat bij toeval ook afspeelt in een wijk in Manchester.

Oh, en die politie-inval is wel geloofwaardig. Ze zitten in Manchester, dat vroeger in de jaren 90 bekend was in Engeland als Gunchester, in een land waar de politie geen vuurwapens dragen. Dus bij een politie-inval waar sprake is van een vuurwapen gaat het altijd kei hard

Film speelt ook af in realtime, dus in 2008, want die televisie beelden in de kroeg was een echte champions league wedstrijd tussen Man United en Barcelona waarin Paul Scholes de enigste doelpunt had gemaakt.

een aanrader