Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992)

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door David Lynch
met Sheryl Lee, Ray Wise en Chris Isaak

FBI-agent Chet Desmond en Sam Stanley onderzoeken de moord op serveerster Teresa Banks. Op het bureau begint FBI-agent Dale Cooper ondertussen te geloven dat er iets gruwelijks gaande is en dat zijn mysterieuze dromen voorspellen wat er gaat gebeuren. En in het kleine plaatsje Twin Peaks begint Laura Palmer langzamerhand compleet door te draaien. Ze krijgt namelijk allerlei bizarre visioenen, waaronder van een agressieve vreemdeling met lang grijs haar.

avatar van Cikx
Ik kwam al moeilijk door de serie Twin Peaks, dus dan is het waarschijnlijk ook niet zo gek dat ik deze film erg vermoeiend vond. De soundtrack is goed, zoals we van Badalamenti gewend zijn en er zitten een aantal toffe surrealistische scènes in, maar voor de rest heb ik me vooral zitten ergeren aan de overacting en het melodramatische soap-opera gehalte dat Twin Peaks blijkbaar zo populair maakt. Ook al is het een parodie daarop, mij maak je er niet blij mee. Nee, geef mij maar Lynch zijn benauwende nachtmerrieachtige Mulholland Drive, Inland Empire en Lost Highway.

avatar van SmackItUp
Is het eigenlijk noodzakelijk om de serie te kijken alvorens aan de film te beginnen?

SmackItUp schreef:

Absoluut. Als je eerst de film kijkt mis je niet alleen heel veel cruciale informatie maar is de serie ook kapotgespoild, mocht je die later nog willen zien.

SmackItUp schreef:
Nee, de film is erg autonoom... en eigenlijk ook veel beter, vooral enger dan de serie.

mikey schreef:

De een zegt ja en de ander nee. Wat nu?

avatar van mikey
Eerst de film en later eens de serie voor een zondagmiddag binge watching.
Serie 2 overslaan!!!!

SmackItUp schreef:

De een zegt ja en de ander nee. Wat nu?

Altijd naar mij luisteren is de beste tip die ik kan geven. Volg mikeys tip op en je zult jezelf (en hem) de rest van je leven haten.

Maar zonder gekheid: écht eerst de serie. Of anders de serie nooit gaan kijken. Het hele mysterie is dan weg.

avatar van mikey
Yep! de serie spoils de film.. ik bedoel de film.. oh wacht! de serie kan net zo goed de film spoileren! Maar echt! De film is veel beter. Die moet je fris ingaan.

avatar van SergioMalick
Hahaha het is maar hoe je het bekijkt inderdaad! Al sluit ik me wel aan bij Zwolle. De film focust zich niet zozeer op het whodunnit, terwijl de serie daar voor een groot deel om draait.

avatar van Zwolle84
Je kunt ze ook gewoon allebei niet kijken. Ben je van al het gezeur af.

avatar van eRCee
Ik sluit me aan bij Zwolle84: in elk geval seizoen 1 eerst kijken (maakt volgens mij zowel de serie als de film beter dan wanneer je het in de andere volgorde zou kijken).

avatar van Zwolle84
Ja, of eigenlijk seizoen 2 aflevering 8 (uit m'n hoofd) met De Grote Onthulling.

Thanks..I guess.

avatar van Left4Dead
Wederom 2** na herziening. Ik heb totaal niks met dit ellenlange traag verhaal dat maar niet wil opschieten. De vertolkingen waren rondom hilarisch, Lynch zijn zwoele en semi erotische probeersels konden mij totaal niet vangen (ook door Sheryl Lee, kwam totaal niet erotisch over op mij) . Daarnaast nog de dromerige soundtrack en setting, ook dat schoot voor mij het doel compleet voorbij. Ik ben duidelijk geen echte fan van deze regisseur, de man moet eens leren op te schieten met zijn verhalen, vaart erin.

Thanks..I guess.

Voor als je er nog niet uit bent :

De serie is echt goed en het bekijken waard behalve de geschifte laatste aflevering, die kan je beter overslaan. ( schijnt volgens nrc ook voor de nieuwe serie te gelden)
En laat deze film nou net op die laatste aflevering voortborduren alleen dan nog erger tot in het absurde ziekelijke smakeloze doorgevoerd.

Voor als je er nog niet uit bent :

Ziekelijk? Smakeloos? Wat heb ik gemist? Ik vInd zowel de film als de serie prachtig en nergens shockerend.

Zwolle84 schreef:

Shockerend niet geloof ik, ik kan mij de details niet meer herinneren, wel een overdosis aan geweld. Waar in de serie, die ik dus echt goed vond, nog een balans was , was het in de film alleen nog maar eendimensionaal. Zoiets...

ZenZin schreef:

Shockerend niet geloof ik, ik kan mij de details niet meer herinneren, wel een overdosis aan geweld en pseudo esoteriek. Waar in de serie, die ik dus echt goed vond, nog een balans was , was het in de film alleen nog maar eendimensionaal. Zoiets...

ZenZin schreef:

Wat bedoel je dan met ziekelijk en smakeloos?

Op welke manier? Ik hou wel van een beetje absurditeit

Op welke manier? Ik hou wel van een beetje absurditeit
Het is inderdaad wat ziek en smakeloos..

Zwolle84 schreef:

Wat bedoel je dan met ziekelijk en smakeloos?

Dat ik het niet verheffend of zelfs maar een beetje interessant vond
en er niets overbleef van wat mij ooit aansprak in de serie.

Ieder z'n ding zullen we maar zeggen

avatar van baspls

Dat ik het niet verheffend of zelfs maar een beetje interessant vond
en er niets overbleef van wat mij ooit aansprak in de serie.

Ieder z'n ding zullen we maar zeggen

Vind dat je daar dan vreemde termen voor gebruikt. Je bedoelt oninteressant, maar het leek alsof je wil zeggen dat je de film aanstootgevend en pervers vind

RimbaudArthur schreef:
En wat acteert Sheryl Lee dit bizar goed. Van zelfstandig naar diep getroebleerd, van lief naar intens griezelig.

Aangezien Seizoen 3 een pauze neemt deze week, heb ik Fire Walk With Me herzien. Ook omdat deze film, meer nog dan de serie, van invloed zou zijn op het nieuwe seizoen.

Dat heb ik er niet helemaal uit kunnen halen, maar het viel mij deze keer inderdaad op hoe goed die rol van Sheryl Lee is. Ze krijgt ook de mogelijkheid om allerlei uiteenlopende emoties te tonen, maar die komen dan ook wel behoorlijk intens over. Heel knap.

Het eerste half uur met Chris en Kiefer had van mij wat korter gemonteerd mogen worden. Het duurt allemaal al lang genoeg en vanaf het moment dat de Twin Peaks tune begint, start de film eigenlijk pas echt.