L'Extraordinaire Voyage de Marona (2019)

Alternatieve titels: The Fantastic Voyage of Marona | Marona's Fantastic Tale | Marona | The Extraordinary Voyage of Marona

Frankrijk / Roemenië / België
Animatie / Drama

geregisseerd door Anca Damian
met de stemmen van Lizzie Brocheré, Bruno Salomone en Thierry Hancisse

Marona is een zwerfhondje dat op een dag aangereden wordt door een auto. Verdoofd door het ongeluk voelt ze haar ziel opstijgen en wegdrijven. Van een afstandje ziet ze haar meest recente baasje Solange om haar rouwen, maar herinnert ze zich tevens haar vroegere baasjes waarvan ze onvoorwaardelijk heeft gehouden. Voor haar ogen ziet Marona haar leven letterlijk voorbij glijden.

avatar van Mr Thee
Het verhaal van Marona is als een verlichtende droom.
Al heb ik ook weleens een droom, een echt verlichtende droom als deze heb ik nooit.
Waarom een droom? Nou dat zie je vanzelf als je je mee laat slepen in de waanzinnig mooie animatiestroom die deze film je biedt. Een kleuren potpourri die zijn weerga niet kent. Een opvolging van bewegingen, kleuren en muziek die het begrijpelijk verhaal over een hondje zoveel meer geven dat de associaties die je kan hebben met de vormen en kleuren écht een toegevoegde waarde kan hebben. (De depressieve acrobaat aan de drank bijvoorbeeld, wordt in een mum van tijd verbeeld door allerlei suggestieve beelden en een verontrustende sound die je even doen nadenken: waarom ontspoort hij? Je denkt dat je het "hebt" maar het verhaal gaat door en laat je zitten met je eigen interpretatie van de beelden die geenszins realistisch zijn maar je wel doen denken aan de realiteit, . De beelden lijken dus extra verhalen te vertellen over de diverse personages die Marona begeleiden door haar hondenleven en zowel Marona als de kijker aan het denken zetten over keuzes in het leven, de passanten in je leven, kansen in je leven, levensfases en wellicht nog wel veel meer...

IFFR praatje Anca Damian
Anca Damian kwam na de IFFR screening nog even een praatje doen. Dat was niet bepaald een pretje. Ze was niet in vorm in deze vroege ochtend (0900 uur screening) waarin ze ons confronteerde met een wat vaag verhaal. Haar lange zinnen in matig Engels maakten haar verhaal onnavolgbaar. Maar goed, het sympathieke warhoofd noemde gaandeweg interessante zaken als inspiratie (Le Petit Prince) en vertelde wat over het maken van de film. De prachtige muziek (klik hier) was eerder gemaakt dan de animaties die op hun beurt tot standkwamen door een vrije interpretatie van de drie animators. Dat is bijzonder te noemen. Deze dame wilde ook vast een mooi verhaal vertellen. Maar het kwam niet geheel uit de verf. Een groot deel van haar verhaal - een verheldering- trof ik "gelukkig" aan in dit interview.

Ik vond het geweldig, overweldigend in vele opzichten; visueel en emotioneel. Qua stijl totaal grenzeloos in creativiteit, en zo ontzettend expressief. Niet alleen artistiek, maar misschien zag 9 de wereld wel echt zo? Exuberant, heerlijk, een feest voor de zintuigen. En wie kan er nou níet houden van een hondje wiens neus hartvormig is :love: Qua plot schoot het net tekort om de emotionele punch aan het einde te geven die het in het verdere verloop van het verhaal wel had. Eén van de creatiefste en mooiste animatiefilms die ik ooit gezien heb.

Je schiet bijwijlen ogen te kort bij zoveel visueel schoons en creativiteit, overigens met opvallend
veel gebruik van zwart dan verrukkelijlk contrasterend met een waanzinnig fleurige veelheid aan
fraaie kleuren. Het hondje in zwart-wit lijkt mij een bewuste keuze, dat bij enkele scenes bijna als
een silhouet afsteekt bij een kleurrijke achtergrond.
Kan mij zo gauw niet een animatie voor de geest halen waarbij de visuele pracht zo overvloedig
aanwezig is.
Gister van dezelfde regisseur Crulic - Drumul Spre Dincolo gezien. Is anders met niet enkel
animatie en ook serieuzer en ernstiger qua inhoud, maar ook bizonder en buitengewoon
creatief.

avatar van skinny_tie
Vanaf 11 oktober in de filmtheaters. Distributie door Windmill Film.