Never Rarely Sometimes Always (2020)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Eliza Hittman
met Sidney Flanigan, Talia Ryder en Théodore Pellerin

De tienermeid Autumn en haar nicht Skylar zijn afkomstig uit Pennsylvania. Samen reizen ze naar New York, op zoek naar medische hulp en steun. Eén van hen is namelijk ongepland zwanger geraakt. Ze willen nu naar een ziekenhuis waar abortus legaal is.

• Vanaf 2 juli in de bioscoop

avatar van Koekebakker
Laat dit de Gouden Beer maar winnen. De competitie in Berlijn was mooi dit jaar, maar dit vond ik de allermooiste.

Minimaal in z'n vertelling en ingetogen in vorm, en juist daardoor zo mooi. Erg fijn dat niet alles wordt uitgesproken en niet alle gebeurtenissen worden ingevuld in het scenario. Dat bijvoorbeeld open blijft wat er exact met Autumn gebeurd is. Het past bij de personages, als kijker heb je die details niet nodig, en zo gaat de film niet over 1 specifiek geval, maar is het uit het leven van (helaas) velen gegrepen.

In het begin stoorde ik me nog wel wat dat álle mannen vrouwonvriendelijke eikels zijn, maar gelukkig kwam daarna de jongen in de bus. Hij en de twee hoofdrollen zijn prachtig. Zowel de zwijgzame, gesloten, maar sterke Autumn als haar geweldige, onvoorwaardelijke nichtje Skylar.

Prachtig ook de scène waarin Autumn haar nichtje nukkig soortvanwegstuurt, waarna die wegloopt. En een paar bankjes verderop gaat zitten. Sommigen vonden het storend dat Autumn Skylar nergens bedankt. Ik dacht ook steeds: laat nou toch merken hoe fijn je haar steun vindt! Maar ik vond het geloofwaardig (ze is gesloten, en volledig op haar eigen sores gericht) en zelfs goed werken dat dat niet gebeurt. En het handje bij de pilaar is een wonderschoon moment van tederheid.

De hulpverleners zijn ook stuk voor stuk prachtig. Zo fijn dat ze vragen stellen, maar niet aandringen. Goed voor Autumn, en zowel de hulpverleners als de kijkers weten genoeg.

Het allermooiste is het emotionele hoogtepunt; de titelscene. Ook die is sober en juist daardoor zo krachtig. Bijzonder fraai geschreven, geregisseerd en geacteerd. De scène snijdt dwars door je ziel.

Parallellen met 4 Maanden, 3 Weken, 2 Dagen zijn er talrijk. Maar ook genoeg verschillen, al was het maar qua locatie en leefomstandigheden. En sowieso heeft ook NRSA zo veel kwaliteit dat ze uitstekend naast elkaar mogen bestaan. En elkaar aanvullen.

avatar van Psycho-M
Zeer benieuwd naar deze film.
Heeft ook een prijs gepakt op sundance zag ik.
Hopelijk komt er snel een Nederlandse releasedate

avatar van Macmanus
Meer van verwacht.

Vreemd genoeg bij het kijken van deze film moest ik telkens denken aan Palindromes van Todd Solondz. Daar zit het onderwerp abortus ook in, telkens dacht ik, die wil ik eigenlijk graag weer eens herzien. Het is denk ik de Solondz die ik mis bij dit soort arthouse drama's.

Het mist net wat zelfrelativering en humor die ook wat evenwicht kunnen geven aan de kijkervaring. Het is niet dat een film zonder nooit goed kunnen zijn, maar deze film is daardoor eigenlijk wat simpel. Je kijkt naar een meisje dat googled naar een abortuskliniek, er dan met haar nichtje naar NYC gaan, waar ze redelijk ok wordt geholpen, ze komen even in wat geld nood, en ze gaan weer naar huis. Nu zullen de fans zeggen, ho ho, er zitten allemaal details in over haar gevoel en over hoe mannen zijn (vond dit laatste nogal on the nose) etc. en die details zag ik wel, maar ik vond het niet sterk genoeg om hier echt meer in te zien. Het wil mij zowel qua soundscape, qua beeld en qua verhaal nooit meer geven dan een document over een meisje dat abortus pleegt.

Scene met de vragenlijst was wel aardig. En je zou denken dat het aardig acteerwerk is, anderzijds denk ik toch dat dit een makkelijke rol is. Je hoeft amper een andere emotie te tonen. Dat is ook wel wat ik denk over deze hele film. Het hoeft nooit een ander gezicht te laten zien. Waardoor je target audience ook net teveel krijgt wat het wil. Het schuurt nooit.

2.5 sterren.

Een sober, ingetogen drama over twee enigszins naïeve tieners, die naar New York trekken op zoek naar een kliniek, waar een van hen een abortus kan ondergaan. Dat brengt veel meer haken en ogen met zich mee dan waarop zij gerekend hadden.
Het eerlijke verhaal lijkt uit het leven gegrepen. De film wordt allengs beter door de toenemende onderhuidse spanning. De tamelijk zwijgzame relatie tussen de twee meiden is zonder meer aangrijpend. Hoogtepunt van de film vond ik het intakegesprek waarnaar de titel verwijst. Een alleszins opmerkelijk debuut van Sidney Flanigan.

Koekebakker wijst terecht op de parallellen met 4 Luni, 3 Săptămîni şi 2 Zile uit 2007, al is die Roemeense film nog net iets beter. Maar ook dit is sowieso een mooie film die gaandeweg helemaal in je kruipt en daarom een breed publiek verdient.

avatar van schumacher
Ik kan me niet vinden in die heel hoge scores.
Deze film had op deze manier max 70 min mogen duren.
Veel te traaagg en te saai.
Ik weet het wel, het is een drama, het gaat over een zwangerschap en abortus enz... Maar ik heb al wat films gezien die richting dit genre ook gingen en die waren veel aangenamer om te volgen en die sleepten me ook meer mee.

Ik had toch wat meer swoeng verwacht, dat zou een verschil hebben gemaakt.

En ik ben tegen abortus, abortus is moord, alleen in zeer uitzonderlijke gevallen (verkrachting) zou dat eventueel mogen. Mensen zeggen dan van maar wat als je te jong bent of er geen geld voor hebt, welnu, er zijn genoeg mensen die een kind willen adopteren en een goeie thuis willen geven.
Maar abortus op zich is gruwelijk en moord.

In deze film opt einde vroeg die vriendin van hoe was het waarbij de meid zei ongemakkelijk (en dat was het dus)???
Wil je de realiteit zien wat abortus echt is, dan moet je naar de film unplanned eens kijken, dan pas gaan je ogen open, het is veel meer dan "het is ongemakkelijk".

avatar van Brabants
Never Rarely Sometimes Always schetst een portret over twee tieners die duidelijk de wereld nog moeten ontdekken. Ik vond het een soort van reis in onwetendheid en het thema abortus daarbij niet zo bijster intelligent. Het thema abortus in dit stadium verdient mijns inziens meer aandacht. Het is niet zomaar iets. Beetje apart dit allemaal. Niettemin houd ik wel van films die veelal tot de verbeelding laten en waarin niet alleen maar moet worden gepraat om de tijd te vullen.

Vanaf 2 juli in de bioscoop (Universal Pictures International)

Drama zonder opsmuk.
Het verhaal over twee nichtjes die richting New York vertrekken omdat er eentje een abortus wil laten plegen is somber, rauw en deprimerend.
Het zelfde geldt voor de kleurstelling van de film, een minimale eveneens deprimerende soundtrack en de vele close up beelden. Maar hierdoor komt " Never Rarely Sometimes Always" wel luid en duidelijk over.Prima acteerwerk van beide meisjes ( beiden nauwelijks hiervoor nog in andere film producties gespeeld) maken het geheel nog geloofwaardiger en overtuigender.
Geen vrolijke zit deze film. Wel een degelijke en realistische film ervaring.
3.5*/4*