Genre: Drama
Speelduur: 97 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Florian Zeller
Met onder meer: Anthony Hopkins, Olivia Colman en Mark Gatiss
IMDb beoordeling: 8,2 (190.396)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 26 augustus 2021
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Videoland
- Bekijk via meJane
- Bekijk via NPO Start Plus
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Bekijk via NLZIET
- Bekijk via HBO Max
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Father
Anthony wordt zichtbaar een dagje ouder, maar weigert alle hulp van zijn dochter Anne. Terwijl hij zijn omgeving en zijn veranderende gezondheid een plaats probeert te geven, begint hij zijn naasten in twijfel te trekken. Maar ook zijn geestelijke gezondheid en zelfs de reële wereld worden overpeinsd.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,2 / 190396)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Bekijk via NPO Start Plus
- Kijk op Cinemember
- Kijk op meJane
- Kijk op NLZIET
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Anthony
Anne
The Man
The Woman
Laura
Paul
Dr. Sarai
Boy
Lucy (onvermeld)
Hospital Visitor (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1318 stemmen
Ik ben geen onvoorwaardelijke fan van Hopkins, maar in deze film kan hij mij wel echt overtuigen. Hij doet dat met kleine dingetjes, die echt verbluffend zijn… ik wed dat hij op de set zijn tegenspelers ook wel in de maling kan nemen zoals hij dat hier doet met de kandidaat-verpleegsters.
In feite is dit een horrorfilm. Ik vermoedde al dat het om dementie ging, maar als je NIKS van informatie vooraf weet, dan komt deze wel heel goed binnen. Zeker in het begin natuurlijk, want daarna glijd je af naar het onvermijdelijke einde. Het feit dat de vader bij leven en welzijn een intelligent wezen was, maakt het afglijden en het verliezen van alle grip op de realiteit alleen maar pijnlijker.
En wat is die Olivia Williams toch een mooie vrouw.
WB
-
- 1459 berichten
- 2403 stemmen
Och, wat een acteur is die Hopkins ook. Fantastisch optreden in deze film, waar Alzheimer centraal staat, en waar je de oude man langzaam de grip op de wereld om zich heen ziet verliezen. Het is niet alleen een kwestie van niets meer kunnen herinneren. Het gaat veel verder, en ik denk dat Zeller hier de vinger op de zere plek legt. Prachtig (en tegelijkertijd schrikbarend) in beeld gebracht hoe je door de ogen van de "patiënt" de ziekte ervaart.
The Oceanic Six
-
- 59104 berichten
- 3916 stemmen
The Father stond al een paar jaar op mijn kijklijstje, maar het kwam er nooit van. Maar ik kwam 'm op een streamingdienst tegen en maar eens de kans gegeven. De film doet me erg denken aan The Whale die ik recent zag, maar nu is een monsterlijk vadsige man vervangen door een kwetsbare bejaarde met Alzheimer. In beide films gaat het om een verhaal dat zich volledig binnen een woning af speelt en waar de hoofdrolspeler alle kans krijgt uit te blinken. Anthony Hopkins is grandioos als de oude Anthony (ehh) die niet doorheeft dat hij Alzheimer heeft, maar er steeds meer last van krijgt. Hij vergeet dingen, hij herhaalt vragen, hij ziet of denkt dingen die er niet zijn en raakt er gefrustreerd van. Net als zijn familie. Schrijnend allemaal. Dat Hopkins op zijn oude dag hier nog een tweede Oscar mee binnen wist te slepen vind ik goed te accepteren.
Dat neemt niet weg dat ik de film niet even pakkend vind, omdat het gewoon anderhalf uur een herhaling is van zetten. Alles wat ik hierboven beschreef krijg je anderhalf uur lang, maar zo halverwege geloofde ik het allemaal wel. Daarnaast is het ook een beetje ongemakkelijk om een aftakeling als deze van zo dichtbij mee te maken, alsof je een voyeur bent bij iemands menselijke ondergang. Ik ken gelukkig niemand met deze ziekte en hoop dat zo te houden. Het lijkt me vreselijk om bv mijn ouders zo mee te moeten maken als ze zo oud zijn. En dan blijf je met gewetensvragen zitten als of je zo iemand bij je in de buurt moet houden of naar een verzorgingstehuis moet sturen. Volgens mij ga je hier aan onderdoor na een tijd en is het nauwelijks houdbaar zo iemand thuis te blijven opvangen. Die dilemma's toont The Father best goed.
3,5*
El ralpho
-
- 1416 berichten
- 1035 stemmen
I don’t know what’s happening anymore
De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, maar toch bleef de ziekte voor mij altijd tot op zekere hoogte ongrijpbaar. Ik hoorde bijvoorbeeld wel verhalen van de oma van een goede vriend die eraan leed, of de ouder van een collega, maar ik heb de ziekte vooralsnog niet van dichtbij meegemaakt.
The Father lijkt een realistische inkijk te geven van de vordering van de ziekte en het lijkt mij enorm moeilijk om hier naar te kijken wanneer je iemand persoonlijk kent die met deze ziekte te kampen heeft. Want ondanks het feit dat ik gelukkig niemand binnen mijn directe omgeving ken die hiermee te maken heeft, of mee te maken heeft gehad, kwam deze film behoorlijk bij mij binnen. Niet in de eerste plaats vanwege het fenomenale acteerwerk van Anthony Hopkins. Wiens personage steeds meer de grip op de realiteit lijkt te verliezen en de kijker hierin meesleurt, omdat je de situatie vanuit zijn perspectief beleefd.
De wanhoop, angst, desoriëntatie en het besef dat hij steeds verder aan het afglijden is maakt de acteur pijnlijk voelbaar, en brachten mij op een bepaald ogenblik ook in ontroering. Dit lijkt mij vreselijk om mee te maken voor de omstanders, maar nog het meest voor de persoon die zichzelf in deze positie bevind. Het slot maakt daarbij nog maar eens duidelijk hoe waardevol het is wanneer het zorgpersoneel voldoende tijd en aandacht kan besteden aan de mensen die aan deze ziekte lijden. Het maakt de bezuinigingen binnen de zorg in ons land des te schrijnender.
4,0*
Shadowed
-
- 8313 berichten
- 5234 stemmen
De verfilming van Franse regisseur Florian Zeller op zijn eigen toneelstuk blijkt buitengewoon succesvol en vermijdt de gewoonlijke theatrale euvels, waar soortgelijke verfilmingen geregeld last van hebben. The Father haalt een groot deel van zijn kracht uit het gespeel met vertelchronologie, waarmee de kijker een perspectief wordt geboden van iemand die aan dementie lijdt. Het sterke acteerwerk van Anthony Hopkins is daarbij een absolute kers op de taart, die de kijker met enig gemak aan de buis gekluisterd houdt. Zeller kiest ervoor om zijn muzikale interrupties op de bank te plaatsen, waardoor The Father een indringend effect kent en daardoor richting het einde daadwerkelijk weet te ontroeren. Olivia Colman en Imogen Poots spelen verdienstelijke bijrollen en Zeller negeert (godzijdank) nodeloos kunstzinnige regiebemoeienis. Het enige dat wellicht jammerlijk uitpakt, is dat Hopkins zich voor een te lange tijd als een zak hooi gedraagt. Hierdoor laat de sympathie even op zich wachten, maar richting het einde greep de film me niettemin bij de keel.
Lovelyboy
-
- 3082 berichten
- 2256 stemmen
I want to go home...
En verder met de top 250 waarbij op pathé deze The Father in beeld kwam die ik dinsdagavond laat nog even aanslingerde. Waar de film over ging wist ik niet, mijn enige informatie vooraf was dat de film goed beoordeeld werd en een top acteur in zijn midden had in de vorm van Anthony Hopkins. Een korte blik op de synopsis vertelde meer dan genoeg waarop ik van start ging.
Duidelijk is van meet af aan het verhaal rond 'dad' Anthony die ten prooi valt aan de tand destijds tegenover zijn dochter. Maar waar in het begin zijn gedragingen, dwarsheid en eigenwijsheid aan ouderdom en excentriekiteit toe geschreven kunnen worden verandert die toon toch langzaam naar een serieuzere klank. Typerend en herkenbaar voor mij is de discussie rond de hulp die niet aanvaard wordt, tevens is het rookgordijn en gepraat om dingen heen als afleiding ontzettend herkenbaar. Het is het gedraaid, gelach en gepraat om de hete brei heen die ik helaas ook meemaakte met mijn moeder en één van de symptomen van Alzheimer/dementie is dat ze maar al te goed door hebben dat er iets niet klopt en niet goed gaat en ze dat uit een soort van schaamte of twijfel verbergen. Tevens zijn de beschuldigingen herkenbaar, in het geval van Anthony het horloge, in mijn geval beweerde mijn moeder dat ik haar linkerschoen mee nam, de suikerpot leeg at en haar pinpas meenam.
Met alle botheid en humor zet Hopkins op voortreffelijke wijze zijn rol neer met situaties die een ieder, die iets dergelijks heeft meegemaakt met een naaste, zal herkennen en het de vraag is in hoeverre heden en verleden reeds door elkaar lopen. In het geval van mijn moeder ben ik alles geweest, iemand met een dergelijke ziekte gaat terug in de tijd en zo was ik geen kind meer maar op een gegeven broer, later sprak ze me aan met vader tot er alleen nog maar zinloos gebrabbel klonk, want woorden en spraak kun je ook vergeten natuurlijk. Interessant blijft toch waar de film heen gaat temidden van Hopkins charme en erg appetijtelijk hulp in de vorm van Imogen Poots. Waar kan ik me aanmelden voor zo'n hulpje? Sterk is de cast in de vorm van Hopkins maar ook Colman en Williams, en niet te vergeten de soundtrack van Einaudi die weer prachtige muziek heeft geschreven.
Situaties en mensen lopen in elkaar over, het verschijnen van gezichten die op zich niet bekend zijn als familie, dingen die veranderen of versmelten....ja, het is wat zo'n ziekte en waarschijnlijk zal dit wel een beeld zijn die erg dichtbij de werkelijkheid komt, hoewel hij kennelijk niet vergeet dat hij kinderen heeft, iets dat haaks staat op mijn ervaring maar goed het zal vast van elkaar verschillen of anders was dit verhaaltechnisch nodig. Verbazen doet de film alsnog op het einde waar de sluier van vaagheid en humor definitief wordt weggeblazen voor een wel erg dramatische en trieste ontknoping.Want hij zit al lang in het verzorgingstehuis maar ziet zijn huis en familie voor zich terwijl die allang vervangen zijn, en dat komt mij ook bekend voor want mijn moeder waande zich, inplaats van de vleugel op de gesloten afdeling, op haar afdeling in het warenhuis waar ze werkte toen ze begin twintig was en de bezoekers, bewoners en verpleging waren in haar ogen klanten.
En zo eindigt deze niet lineaire droomwereld die langzaam een nachtmerrie wordt voor mij met een brok in de keel want wat een aangrijpende film die me toch meer doet dan verwacht, gelukkig met de geruststellende gedachte dat mijn moeder al tweeënhalf jaar de eeuwige rust heeft.
DjFrankie
-
- 3000 berichten
- 3096 stemmen
Goeie film, maar vooral de samenwerking tussen Coleman en Hopkins.
Subliem acteerwerk, Alzheimer wordt hier erg goed neergezet.
Warning
-
- 318 berichten
- 391 stemmen
Puike acteerprestatie van Hopkins. Dit is een horrorfilm, dementie/Alzheimer. Laten we goed voor deze mensen zorgen.
Boneka
-
- 2370 berichten
- 1261 stemmen
Een keer een film op tv bekeken omdat The Father zulke goede recensies heeft en het mij geen film leek om hem meer dan 1 keer te zien. Dat klopte wel zo'n beetje. The father niet te verwarren met een pater wordt uitstekend gespeeld door Anthony Hopkins. Altijd al een sterke acteur gevonden. De film blijft wel zeer ingetogen en wordt vooral belicht vanuit het perspectief Anthony zelf die vergeetachtig begint te worden. Helaas wordt niet alles verteld maar dat kunnen we wel een beetje raden. Minpuntje vond ik wel het laatste kwartiertje. Dat gaat echt als een nachtkaarsje uit. Ook viel mij op dat hij steeds die blauwe pyjama droeg. Maar overall toch een ruime voldoende.
Rotterdam@1
-
- 669 berichten
- 318 stemmen
Nog een keer gezien en deze film blijft verbijsterend. Zo subliem vertolken ook de acteurs hun rol daarbinnen.
Dit lot wens je niemand en niemand uitgezonderd toe en toch gebeurt het.
Mij viel als verbindend element tussen verschillende huizen, tijdsperiodes en geestesgesteldheden van de vader steeds diezelfde gang op: de ene keer is het de gang van zijn flat, dan die van zijn dochters flat en vervolgens van het tehuis. Voor de kijker, ook de oplettende kijker, is het ook de vraag soms: waar is hij nu weer?
Steeds dezelfde gang, maar dan in andere kleuren, andere deuren en binnen andere behuizing...een sublieme vorm.om het uit te beelden. Als metafoor van de geest van de man: steeds een andere afslag, ander huis en ander vervolg. Verbijsterend proces.
Lavrot
-
- 656 berichten
- 0 stemmen
Van heel dichtbij zie ik hoe de mens verkruimelt door het aftakelen van het geheugen. Hoe je als kijker de belevingswereld van Anthony wordt ingetrokken is fenomenaal. De sprongen in de tijd geven heel goed weer dat zijn geheugen geen nieuwe herinneringen meer kan opslaan. De dag van gisteren is volkomen verdwenen. Het constante zoeken naar zijn horloge, die hem in de waan houdt greep op de tijd te hebben. Allemaal zo herkenbaar. Als zelfs de laatste strohalm (vertrouwd huis en naaste familie) uit zijn vingers glipt, staat hij helemaal alleen in de wereld en kan hij niet anders dan om zijn moeder roepen. Hartverscheurend, gruwelijk, maar zo ontzettend goed weergegeven door scenario, acteerwerk en beeld.
Ik zit even helemaal stuk.
Seriekijker
-
- 17 berichten
- 10 stemmen
Eigenlijk is alles al gezegd, voor mij één van de beste films die ik de laatste tijd gezien heb, 5 sterren....
filmkul
-
- 1862 berichten
- 1866 stemmen
Sterk drama. Het verhaal wordt mooi weergegeven, alsof je in het hoofd van hoofdrolspeler Hopkins zit. Als kijker ga je daarmee bijna letterlijk mee in de verwarrende en vergeetachtige wereld van Anthony. Dat is echt goed gedaan. Ook helaas herkenbaar voor me. Hopkins zet zijn rol uitstekend neer, net als Colman. Visueel ook ijzersterk, doordat het lijkt als of alles op een locatie afspeelt, maar details het verschil maken. Aanrader. 4.0/4.5
Bekijk ook
Quo Vadis, Aida?
Drama / Historisch, 2020
86 reacties
Perfect Days
Drama, 2023
25 reacties
Wolfwalkers
Animatie / Avontuur, 2020
41 reacties
Coda
Drama / Komedie, 2021
71 reacties
Sound of Metal
Muziek / Drama, 2019
45 reacties
Der Fall Collini
Drama / Misdaad, 2019
35 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.