• 13.106 nieuwsartikelen
  • 169.775 films
  • 11.146 series
  • 31.903 seizoenen
  • 630.808 acteurs
  • 196.393 gebruikers
  • 9.182.076 stemmen
Avatar
 
banner banner

Coda (2021)

Drama / Komedie | 111 minuten
3,71 362 stemmen

Genre: Drama / Komedie

Speelduur: 111 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Sian Heder

Met onder meer: Emilia Jones, Eugenio Derbez en Troy Kotsur

IMDb beoordeling: 8,0 (175.189)

Gesproken taal: Engels en Spaans

  • On Demand:

  • Apple TV+ Bekijk via Apple TV+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Coda

"Every family has its own language."

De zeventienjarige Ruby is de enige in haar gezin die niet doof is. Elke ochtend helpt ze met haar broer mee in de visserij van haar ouders. Haar passie kan ze echter alleen kwijt wanneer ze zich op school bij het koor voegt. Ze wordt door haar leraar aangespoord om zich in te schrijven voor de muziekschool, maar het najagen van deze droom komt niet overeen met haar familiale rol.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Goldie63

Goldie63

  • 116 berichten
  • 70 stemmen

Onderhond schreef:

Flets. Plot flets, muziek flets, zang flets, personages flets, acteerwerk flets, sentiment flets. Zo consistent flets zijn is ook niet makkelijk natuurlijk, maar hoe iemand dit tot beste film van het jaar kan bombarderen is mij een compleet raadsel.

Dat je alles flets vind tot daar aan toe , maar hoe kun je de zang flets noemen?


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87416 berichten
  • 12425 stemmen

Goldie63 schreef:

Dat je alles flets vind tot daar aan toe , maar hoe kun je de zang flets noemen?

Een Godsgeschenk denk ik.



avatar van AvaRava

AvaRava

  • 31 berichten
  • 113 stemmen

Prachtige film.

Ik heb jaren geleden de Franse versie gezien en die was uitstekend. Deze Amerikaanse remake is zelfs nog wat beter en dat is vooral te danken aan de jonge Britse hoofdrolspeelster Emilia Jones die een uitmuntende prestatie levert.
Ze acteert fantastisch, ze heeft een gouden stem en haar ASL is spot on. De gehele cast is erg goed en met name de vader (Kotsur) zorgt voor een aantal emotionele momenten. Hoogtepunt in de film is toch wel de scene met de auditie met het geweldige nummer 'Both Sides Now'. Toen hield ik het ook niet meer droog.

Genoten!


avatar van Marcske

Marcske

  • 57 berichten
  • 723 stemmen

DE mooiste meest sprekende stilte ooit....................wat was dit geweldig!


avatar van The Brain

The Brain

  • 266 berichten
  • 271 stemmen

Geen blockbuster maar een film die qua toon bijna Scandinavisch aandoet. Het is naar een Frans origineel maar had net zo goed Zweeds of Deens kunnen zijn. Het lijkt wel wat op 182 in top 250

"Så som i Himmelen". Coda raakt je door het zeer natuurlijk spel van hoofdrolspeelster Emilia Jones en haar doof stomme familie. Het nogal zoete thema van een meisje dat graag wil zingen maar haar afkomst niet mee heeft wordt gebruikt als kapstok om een hele problematiek aan op te hangen. Voor de luchtige noot zorgt de vader, type ruwe bolster blanke pit, die met zijn gebaren taal bijzonder grappig uit de hoek kan komen. Zijn metaforen om te vertellen dat hij een jeukende zak heeft zijn hilarisch.

Een van de mooiste momenten in de film is de stilte die valt tijdens een concert, hier komt de essentie van het zangtalent van het meisje echt naar voren. Talent is aangeboren, meestal heeft het wel stimulatie nodig om tot bloei te komen. De vader ziet dat zijn dochter talent heeft voor heel iets anders dan het vissers vak.

De film wil wel een tranentrekker zijn, als dat lukt weet je dat ie geslaagd is.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4725 berichten
  • 5010 stemmen

Emilia Jones doet het meer dan prima in deze toch wel verrassende Oscarwinnaar, zij zet geloofwaardig een Amerikaanse tiener neer die bovendien gebarentaal beheerst. Knap. Verder een overbodige, vrij letterlijke remake van een al niet zo bijzondere Franse film.


avatar van Laurensv

Laurensv

  • 266 berichten
  • 3163 stemmen

Lieve film. Daarmee duid ik het afdoende. Ik vind het wat makkelijk in elkaar gezet allemaal. De worsteling van de keuze waar Ruby voor staat, is een mooi uitgangspunt voor wat emotionele scènes met haar familie. Voor elk familielid is daar dan ook apart tijd voor ingeruimd. Verder vond ik het vriendje vrij bleu en niet passen bij Ruby, de muziekleraar nogal cliché en de gekozen muzieknummers weinig indrukwekkend, maar ik heb ook weinig met Joni Mitchell. Al met al ontstijgt het niet het niveau van een speciale aflevering Oogappels. Het origineel laat ik toch maar voor wat het is.


avatar van Woland

Woland

  • 4437 berichten
  • 3600 stemmen

Het houdt niet over, dat is de derde Beste Film van de laatste vier kijkbeurten die een dikke onvoldoende haalt. Coda heeft wel een paar leuke punten hoor - hoofdrolspeelster Emilia Jones doet het erg leuk als horende dochter in een verder dove familie (en ze kan nog aardig zingen ook), vader Kotsur heeft een grappige bijrol, en om eerlijk te zijn is ook het verdere acteerwerk over het algemeen prima. Maar wat een mierzoet dertien-in-een-dozijn verhaaltje er verder uit wordt geserveerd, ongelooflijk. Het hele koorgebeuren, het vriendje waar verder weinig chemie mee is, de strijd om als horende dochter los te laten en de familie in zekere zin achter laat. Om nog maar met een positief punt te eindigen, ook wel interessant om op tijden wat inzicht te krijgen in de uitdagingen van doof(stom) zijn, maar tussendoor heb ik me vooral vaak lopen ergeren.


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3799 berichten
  • 1331 stemmen

Een film die misschien al duizend keer gemaakt is. Vol wandelende archetypes, een plot die zich blindelings laat voorspellen, het nogal stereotiep bespelen van de gevoelige snaren, … En toch, toch is ‘Coda’ een wonderlijk mooie film.

Omdat Sian Heder weet waar hij mee bezig is, en vooral niet probeert als cineast het warm water uit te vinden. Omdat er integer vertolkt wordt, wars van grote gebaren. En omdat het conflict tussen plicht en verlangen, de frictie tussen individu en collectief, de wrijving tussen verleden en toekomst universeel is, van alle tijden en van overal.

Coming of age zoals we dat allemaal hebben beleefd: met klamme handen, een krop in de keel, benauwd, beschaamd, en juist omwille van dat alles oneindig puur en authentiek. ‘Coda’ kan – als geromantiseerd filmproduct – uiteraard alleen bestaan op het witte doek, en toch lijkt het materiaal van de film weggelopen uit het leven zelf.

Dus? Ontroerend, ja, simpelweg: hartveroverend! Hoewel een Academy-jury mijns inziens een ander soort cinema zou moeten bekronen (avontuurlijker), begrijp ik deze blijk van erkenning wel. Het vakmanschap, de integriteit, het ritme, de muziek: zeg nu zelf, zelden valt een film zo volmaakt in de plooi, toch?

3,5*


avatar van Brabants

Brabants

  • 2843 berichten
  • 2123 stemmen

Coda doet me denken aan een omschrijving zoals men ooit frisdrank op de markt wou zetten: Een beetje vreemd maar wel lekker.


avatar van hkoster16

hkoster16

  • 377 berichten
  • 11168 stemmen

Met Marlee Matlin van "Childeren of a lesser God"


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21876 berichten
  • 4740 stemmen

Misschien wel de enige film die de beste film Oscar won sinds ik filmfan ben waarvan ik me toen van het bestaan nauwelijks bewust was. En ik had deze ook nog niet gezien en alle Oscars beste film zien is een doel van me, Daardoor van het gratis apple plus weekend gebruik gemaakt om deze te zien. Dit is de 80e (van de 97 die er nu zijn) die ik zie.

De laatste jaren winnen meestal kleinere films beste film. Oppenheimer is eerder een uitzondering. En die zijn er weer in twee groepen. De iets avontuurlijker en originelere films (Everything..., Nomadland. Parasite, Moonlight) en de voorspelbare degelijkheid (Green Book, Spotlight, Argo, The KIng's Speech), Dat tweede is niet altijd minder dan het eerste, maar meestal wel. Avonturen beleef je niet in de tweede groep. Hoewel ik Coda toen hij net gewonnen had in mijn hoofd indeelde bij de eerste groep, blijkt het heel erg een film uit de tweede groep te zijn. De film is gebouwd rondom extreem voorspelbare patronen, Met soms humor en sentimentele momenten en je voelt het happy end al op kilometers afstand aankomen. Er wordt best goed in geacteerd en de film is goed gemaakt op een ambachtelijk niveau. De gezongen liedjes zijn smaakvol gekozen. Keurige film maar nergens meer dan degelijk.

De film komt er wat mij betreft net mee weg omdat de film een van de belangrijkste dingen echt goed doet en daar niet in een val trapt en dat is dat de gezinsdynamiek behoorlijk natuurlijk aanvoelt. Bij dit soort doorsnee films gaat de film op dat vlak juist forceren door het conflict nog dikker uit te spelen (bijvoorbeeld tussen de ouders onderling enzo ) en het drama nog eens flink uit te vergroten. Deze film doet dat niet en komt daarom met de berg voorspelbaarheid weg.

Ik zag het origineel overigens niet, maar ik kan me voorstellen dat ze niet al te veel gewijzigd hebben.