ad
  • 8.182.935 stemmen

Quo Vadis, Aida? (2020)

Drama | 101 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Kuda Ideš, Aida?

Oorsprong: Bosnië-Herzegovina / Oostenrijk / Roemenië / Nederland / Duitsland / Polen / Frankrijk / Noorwegen / Turkije

Geregisseerd door: Jasmila Zbanic

Met onder meer: Jasna Djuricic, Boris Isakovic en Emir Hadzihafizbegovic

Oorspronkelijke taal: Servisch

Releasedatum: 1 juli 2021

• Bioscoop Te zien in 30 bioscopen

Over Quo Vadis, Aida?

Aida was vroeger lerares Engels. Tijdens de bezetting van de Bosnische stad Srebrenica door het Servische leger, fungeert ze als tolk voor de Nederlandse VN-militairen. Samen met haar man en zonen zoekt ze onderdak in de VN-basis. De bescherming die de militairen kunnen bieden is echter minimaal en Aida moet bepalen hoe ver ze gaat om haar familie te beschermen.

imageimage

Colonel doctor Robben

Captain Mintjes

avatar van tbouwh

tbouwh

Lijkt me een cruciale titel. Sprong er voor mij qua onderwerp snel tussenuit in de vele Venetië-films.

Vanaf 29 april 2021 in de bioscoop (Cinéart Nederland)

avatar van Arri

Arri

^ 5 sterren, netjes.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

The Guardian deelt nogal gemakkelijk 5* uit. Afhankelijk dan van of iets de goede 'boodschap' bevat, dat is tenminste mijn indruk. Goeie krant, maar hun film/boekwaarderingen kan ik absoluut niet serieus nemen.

avatar van neo

neo (crew)

Ik put enige hoop uit het uitstekende debuut van deze tegisseuse. Hoop nog altijd dat deze film enige eer, enige waarheidsgetrouwheid openbaart die zowel aansluit bij alles wat in de Nederlandse als Bosnische media is verschenen.

avatar van Mr Thee

Mr Thee

neo schreef:

Na de trailer nog eens te zien herinner ik me goede indruk van de eerdere film Na Putu (2010)

Benieuwd!

avatar van Arri

Arri

Wat een enorme compressie in de beeldkwaliteit van de Nederlandse trailer, je vraagt je af hoe regisseur/DoP/producent zoiets toestaat.

avatar van Fransman

Fransman

Waarom hebben wij eigenlijk geen film gemaakt over de val van de enclave?

Fransman schreef:

Waarom hebben wij eigenlijk geen film gemaakt over de val van de enclave?

De Enclave (2002)

avatar van Fransman

Fransman

Bedankt kappeuter, voor je reactie, deze kende ik niet. Ik ga kijken of ik hem ergens kan vinden.

BBarbie

Met haar eerdere films over de Joegoslavische burgeroorlog (Grbavica, 2006 en Na Putu, 2010) wist regisseur Jasmila Žbanić al de nodige indruk op mij te maken, maar met deze film overtreft zij zichzelf.

Het is een messcherpe reconstructie van de Val van Srebrenica (juli 1995), uitmondend in de ernstigste genocide binnen Europa sinds de Holocaust. Verbijsterend om weer geconfronteerd te worden met het feit dat de wereldgemeenschap de machteloze moslimbevolking van het stadje toentertijd massaal de rug toekeerde. Meer dan vijfentwintig jaar na dato krijg ik opnieuw last van plaatsvervangende schaamte.

Een gruwelijke film over een onvoorstelbare massamoord als een gevolg van enerzijds fascistische indoctrinatie en anderzijds politieke onwil.

Ik kan me niet voorstellen dat deze film – met een geschakeerde krachttoer van Jasna Đuričić als de wanhopige Dutchbat-tolk– naast de Oscar voor beste niet-Engelstalige film grijpt.

Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om te wijzen op een haast vergeten film over de Bosnische oorlog: As If I Am Not There (2010). Haast net zo gruwelijk als Quo Vadis, Aida?

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Indrukwekkende film over een stuk zwarte geschiedenis in Europa. Na Armenië en de Holocaust de derde genocide die woedde in de 20e eeuw in Europa. Sterke reconstructie van de gebeurtenissen bekeken vanuit de ogen van het fictieve personage van tolk Aida die er alles aan doet om haar gezin te beschermen. Iedereen voelt dat er iets niet pluis is aan de onderhandelingen die onder leiding van Mladic gevoerd werden. Het is maar zeer de vraag of de VN Blauwhelmen ter plaatse dat ook grondig genoeg doorhadden.

De VN komt er ook hier erg bekaaid vanaf. Machteloos en besluiteloos, net als in Rwanda. Overigens ook een sterke film Hotel Rwanda (Film, 2004).

Quo vadis, Aida is een sterk geacteerde film waarbij vooral Jasna Djuricic uit het oog springt. Zeer authentieke naturelle prestatie waarbij hoop, wanhoop en radeloosheid in elkaar overvloeien. De vertwijfeling staat in haar ogen te lezen.

Een aantal erg sterke scènes ook. De slotscène bij de identificatie bijvoorbeeld was zwaar. Het leek wel een rommelmarkt waar je rond kuiert en de confrontatie met de nieuwe bewoners van haar huis was hoogst ongemakkelijk. Ik heb op deze film gestemd voor de publieksprijs op het MOOOV-festival. Ook op de Oscars gaat deze een prijs in de wacht slepen als beste buitenlandse film, dat kan toch niet anders? Hoewel Druk van Vinterberg de strijd zal aangaan tot het eind wellicht...

avatar van badfans69

badfans69

• 1948 berichten

Film over Nederlands oorlogsdrama maakt vannacht kans op een Oscar | nos.nl

Een van de andere hoofdrollen is die van de toenmalige Dutchbat-commandant Thom Karremans. Hij wordt gespeeld door de Vlaming Johan Heldenbergh. "Ik wilde dat meteen doen, maar mijn eerste vraag was wel waarom geen Nederlandse acteur. Het bleek moeilijk, want er waren er een paar die het niet zagen zitten.

avatar van Thomas83

Thomas83

Dit is de eerste film die ik zie over de val van Srebrenica. Een zeer intense film, zoals je mag verwachten, extra aangrijpend gemaakt door de persoonlijke inslag. Zonder dat onderdeel van de film was het na een uur al klaar geweest eigenlijk. Gelukkig eindigt het niet met een fictieve wonderbaarlijke ontsnapping van de familie, zoals we in een Hollywoodfilm zouden zien. Los hiervan zit de film overigens sowieso al vol intense scènes. Het gevoel van chaos en paniek komt erg goed over.

Het verhaal blijft ook behoorlijk dicht bij de waarheid volgens mij. Vooral de VN als organisatie komt uiteindelijk als grote schuldige naar voren. Het wordt goed duidelijk gemaakt dat het voor alle partijen op locatie een onmogelijke situatie was. Heel sterk is dat Zbanic voor iedere partij eigenlijk wel aandacht heeft, op de troepen van Mladic na. En doordat we alles door de ogen van de tolk (een sterke Djuricic) en enkele andere personages zien krijgen de morele dilemma's ook een sterk persoonlijke inslag. Isakovic, Thiry en Heldenbergh zijn goed gecast als Mladic, Franken en Karremans.

Tussen alle ellendige of nagelbijtend spannende scènes door vindt Zbanic nog knap de ruimte voor een paar meer intieme momenten, en ze weet alles ook goed in context te plaatsen met een flashback naar het verleden en allerlei hints naar een ooit harmonieuze gemeenschap. De naarste momenten komen extra hard binnen doordat ze met gevoel voor understatement worden gebracht. Ook een goede keuze om in de epiloog te eindigen met de nabestaanden en overlevenden. 4.0*. Deze vond ik nog beter dan Druk. Had hem graag de Oscar zien pakken.

avatar van zinedine1983

zinedine1983

Mooie en aangrijpende film die de realiteit dichtbij brengt.

Wat hebben de Nederlanders gefaald zeg! Wat mij betreft allemaal schuldig!

avatar van aeverhoog

aeverhoog

zinedine1983 schreef:

Mooie en aangrijpende film die de realiteit dichtbij brengt.

Wat hebben de Nederlanders gefaald zeg! Wat mij betreft allemaal schuldig!

Heerlijk simpele conclusie die niets met de waarheid te maken heeft. Heerlijk.

avatar van mrklm

mrklm

Jasna Djuricic zet een grootse prestatie neer als Aida Selmanagic, een Bosnische tolk die de helpt bij communicatie tussen Dutchbat en de plaatselijke bevolking wanneer de Servische troepen van Mladic de enclave Srebrenica naderen. Zij beseft zich al gauw dat Dutchbat de dreigementen die het namens de VN maakt niet na zal komen en dat daardoor het leven van de plaatselijke bevolking, waaronder haar echtgenoot en haar twee zoons, in gevaar komt. Zbanic weet op overtuigende wijze de chaos rondom Srebrenica te schetsen en Boris Isakovic maakt indruk als Ratko Mladic, die alles doet om voldoende vertrouwen te winnen van de mensen die hij kort daarna de dood in zal jagen. Om deze gevoelige episode uit de relatief recente geschiedenis goed te kunnen schetsen is het noodzakelijk om de gebeurtenissen vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Zbanic kiest het perspectief van een vrouw in een onmogelijke positie die eigenlijk de hele film lang bezig is om haar eigen hachje en dat van haar directe familie te redden. Er is amper aandacht voor het perspectief van de overige slachtoffers en Dutchbatters Karremans [Johan Heldenbergh] en Franken [Raymond Thiry] komen over als pennenlikkers die zich verschuilen achter de orders die ze van hogerhand krijgen. Enerverend en indringend is dit zeker, maar het onderwerp vereist een meer uitgebreide benadering, bijvoorbeeld in de vorm van een mini-serie. Toekomstmuziek?

avatar van aeverhoog

aeverhoog

De notificatie dat personages en gebeurtenissen omwille van het verhaal zijn aangepast, had bij 'de oost' en 'slag om de schelde' ook niet misstaan. Deze film is gebaseerd op een boek. Waarschijnlijk is het verhaal van een moeder dramatischer dan dezelfde rol als zoon. De gebeurtenissen zijn heftig en richten zich op het perspectief van de moeder. De Bosnische mannen zijn enorm in de steek gelaten, maar om daar de schuld van bij Dutchbat te leggen, is na deze film wel erg makkelijk en onjuist. Een groep van een paar honderd Nederlandse militairen die door onze overheid en de VN in de steek is gelaten, kun je de val niet verwijten. Wat hadden ze kunnen doen tegen overmacht waar ze mee te maken hadden? Sterk spel van de fictieve Aida.

Journalisten VS: Quo vadis, Aida? behoort tot beste films 2021 | AD.nl

AD schreef:

Srebrenica-film Quo vadis, Aida? is door het gezaghebbende Amerikaanse blad The Hollywood Reporter uitgeroepen tot een van de belangrijkste titels van het afgelopen halfjaar. De film behoort volgens de kenners tot een van de tien beste filmproducties van 2021 tot nu toe. Het blad maakt na zes maanden altijd een tussenstand op.

avatar van james_cameron

james_cameron

Ondraaglijke spanning in dit hartverscheurende verhaal over de bezetting van de Bosnische stad Srebrenica door het Servische leger in 1995, gezien door de ogen van tolk Aida (Jasna Djuricic). Het falen en vooral de machteloosheid van de nederlandse militairen is hierbij pijnlijk voelbaar. Overtuigend in beeld gebracht, met weinig expliciete beelden, maar juist de afwezigheid van zichtbaar geweld zorgt voor het continu onheilspellende gevoel dat de film teweeg brengt. De intense hoofdrol van Djuricic is onvergetelijk.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Pijnlijke geschiedenis die me indertijd dagelijks het nieuws deed verslinden. De hele oorlog in Joegoslavië (of beter: complex van oorlogen in Joegoslavië) haalden de hoop die het einde van de koude oorlog bracht keihard onderuit.

Deze extremiteit in Srebenica was één van de dieptepunten.

Maar ergens raakt de film me niet helemaal. Ik zie voornamelijk een moeder, tolk, echtgenote, maar het lukt me niet in te voelen met haar, en al helemaal niet mee te voelen met haar gezinsleden.

Wat me wel lukt is een afkeer van Karremans te krijgen, maar of dat terecht is weet ik niet, daarvoor ken ik de ware geschiedenis omtrent dit niet goed genoeg. Deze film-Karremans is echter een bijzonder lafhartig persoon. En zijn ondergeschikte Franken zou ik ook geen erekruis geven.

De film-Mladic is natuurlijk ook een laf varken, maar ik denk dat de echte dat ook wel is. Prima dat die vast zit, net als andere hooggeplaatsten uit die tijd.

Wat een slappe hap de zogenaamde VN over de Nederlandse inbreng maar te zwijgen...