Remember (2015)

Canada / Zuid-Afrika / Mexico / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Atom Egoyan
met Christopher Plummer, Martin Landau en Dean Norris

Zev en zijn beste vriend Max sluiten een pact om hun resterende dagen te wijden aan het oplossen van onafgemaakte zaken: het opsporen en wraak nemen op de nazi-commandant die verantwoordelijk is voor het doden van hun families tijdens de oorlog. Wanneer Zev zijn geheugen begint te verliezen door Alzheimer en Max te zwak is om het verpleegtehuis te verlaten, begint Zev aan een opmerkelijke reis om de vroegere beul te vinden, voordat het te laat is.

83 BERICHTEN 25 MENINGEN
avatar van max cady
geplaatst: 17 augustus 2016, 19:22 uur [permalink]
Fijne film maar jammer genoeg van te voren teveel over gelezen. Dus, lijkt deze film je wat stop dan met lezen en ga hem zien. Scheelde voor mij een compleet punt. 3 sterren

avatar van MovieHolic
geplaatst: 25 augustus 2016, 00:44 uur [permalink]
Ijzersterke film met geweldig acteerwerk van met name Plummer. Ik werd meegezogen en heb met verbazing naar het einde gekeken!
Hij is soms wel wat langdradig maar dat doet niets af aan het geheel.

geplaatst: 29 augustus 2016, 23:05 uur [permalink]
Aardig, nie slecht. Maar ik was vergeten dat ik eigenlijk liever niet naar dit soort holocaust- revival films ga. Ik vind het een te makkelijk onderwerp om mee te scoren, te goedkoop sentiment, hoe gruwelijk de realiteit ook was; het is en wordt nog steeds uitgemolken door de entertainment industrie onder een morele verantwoording die ik nauwelijks meer relevant vindt. Natuurlijk moeten we het niet vergeten om ons te hoeden voor herhaling. Maar om er weeeer zo'n film aan te wijden...

Maar goed, de film is degelijk. Het plot is niet bijster bijzonder en de apotheose, desalniettemin efficiënt en alsnog onverwacht, ook niet heel creatief. De film is echter goed uitgevoerd. De opbouw is degelijk, het acteerwerk is helemaal dik in orde en derde sterke punt vind ik hoe herinneringen, flashbacks, heel subtiel erin gebracht worden...een douchekop, een sirene, een...er was nog eentje. De regisseur weet zo het ergste uitgemolken sentiment aardig te vermijden en er een heel aardige whodunnit van te maken. Maar heel erg geboeid of aangedaan (nou ja, t einde werkte bij mij ook wel n beetje maar ik ben behoorlijk gevoelig) was ik niet, en heel veel toevoegen aan het "verwerkingsgenre", neuh.

geplaatst: 30 augustus 2016, 07:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hmm toch halfje erbij. Want blijft nu door mn hoofd spoken dat het sterk is dat en hoe, door het aspect van onthouden/vergeten, de sympathie voor de foute kant wordt opgewekt. Zo worden vragen opgewekt die relevanter zijn dan de standaard, en die ik deel; waren het niet "gewoon" mensen die buiten hun gruweldaden ook hun emoties hebben en wordt het niet tijd de tijd wat over onze sentimenten te laten gaan en water bij de bloederige wijn te doen. Eigenlijk beantwoordt de film de vragen aan het eind zelf al, wat natuurlijk nog de juiste, en veilige, keuze is. Het is desalniettemin een gracieuze manier en goed deze punten naar voren te brengen.

avatar van snarfje5508
geplaatst: 10 september 2016, 10:05 uur [permalink]
Het kan nog ! In 1,5 uur tijd, goed acterend een briljante film neerzetten met een verrassend plot. Een film die geloofwaardig de hoofdpersonen en het verhaal neerzet. Geen vlugge Hollywood-pulp.
Wat mij betreft de 4 sterren meer dan waard !

avatar van clubsport
geplaatst: 1 oktober 2016, 13:19 uur [permalink]
Het onderwerp zelf blijft natuurlijk fascineren holocaust overlevenden en hun beulen ,
de invalshoek in deze film is heel interressant en plummer tilt met zijn acteerprestatie de film
naar een hoger niveau.
Het eind zag ik toch niet aankomen en doet je afvragen wat goed of kwaad nou precies is .

avatar van FazeRain
geplaatst: 7 oktober 2016, 22:32 uur [permalink]
Goede film, puik acteerwerk van de oudjes en een sterk einde.

avatar van Viper70
geplaatst: 13 oktober 2016, 18:57 uur [permalink]
Een parel om naar te kijken. Zelfs voor een tweede keer ondanks de voorkennis. Misschien wel juist door de voorkennis. De film wordt vertoond in traag tempo, maar maakt de film juist sterker dan dat het afzwakt. Het acteerwerk van de oude heren is werkelijk geweldig en als toeschouwer wordt je emotioneel diep in het verhaal meegezogen. Deze verdient wat mij betreft een plek in de Top 3 van 2015!

avatar van limelight73
geplaatst: 7 november 2016, 10:35 uur [permalink]
Hij kon me toch niet zo bekoren als dat ik had gehoopt. Het einde daarentegen had ik echter absoluut niet zien aankomen.

avatar van Dominootje
geplaatst: 15 november 2016, 21:55 uur [permalink]
Wauw.. Wat een meeslepende en indrukwekkende film, chapeau!

avatar van Thomas83
geplaatst: 4 januari, 19:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat teveel een film van de gimmicks naar mijn smaak. De grotendeels luchtige toon vond ik wel een aangename verrassing, en Plummer speelt de hoofdrol met een prettig relatief lichte toets, maar de plot hangt teveel af van toevalligheden en de dementie van Zev wordt teveel als een gimmick gebruikt.

Wat ik wel mooi vond is hoe de film eigenlijk vol mensen die vriendelijk en behulpzaam reageren op Zev, maar van die positieve toon blijft weinig meer over. Het gaat mis vanaf die scène met de neo-nazi (wel erg leuk gespeeld door Norris overigens). Vooral als hij die Duitse herder, ook nog eens Eva genaamd, doodschiet wordt het wel erg plat allemaal ineens.

De twist dat Zev Otto is kon je wel zien aankomen, maar had evengoed nog wat krachtiger kunnen zijn als de film niet zo'n lompe richting in was geslagen. De dochter en kleindochter van Kunibert vertegenwoordigen een wel heel erg idyllisch familiebeeld, en dan arriveert ook nog eens de zoon van Zev/Otto precies op tijd voor de dramatische ontknoping. Zonder Plummer blijft er niet zoveel van de film over. Een dikke 2.5* omdat de film wel nog vermaakt.

geplaatst: 6 januari, 19:37 uur [permalink]
Dit is een film waar ik van kan genieten, helemaal mijn genre.
Ben dol op dit soort films, nazi-jagers en hun prooien.
Maar deze heeft wel een heel verrassend einde, ik was stomverbaasd bij de laatste scène.
Twee klasbakken in de hoofdrollen Christopher Plummer en Martin Landau, en een puike cast in de nevenrollen.
Het einde doet het hem in deze film, en ik ga heus niet verklappen hoe dat in zijn werk gaat, kijk zelf maar....

avatar van Antonev
geplaatst: 28 januari, 23:51 uur [permalink]
Niet verkeerd. Interessante insteek, maar behoorlijk langdradig. Het eind is wel verrassend en maakt toch het een en ander goed. Het wordt wel overtuigend gebracht en er wordt echt goed geacteerd. Verwacht geen film die echt diep in het Nazi verleden van iemand duikt.

geplaatst: 18 april, 14:09 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Laisja anna schreef:

Dat vond ik dus ook, maar ondanks dat vond ik het een hele mooie film.

Knappe meid hoor als je het einde al wist!....rétegoede film.

geplaatst: 18 april, 14:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Richardus schreef:

Met jou eens ik denk ook zo maar ik ben van 1960,denk dat de oudere die het mee hebben gemaakt niet anders kunnen dan.......met afschuw reageren op de blockfuhrers........

geplaatst: 18 april, 14:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Thomas83 schreef:

...met ópzet gedaan denk ik,dat idyllische........ik had ook zo iets van....kun je dan niet vergeven na al die jaren en de boel de boel laten ....we zijn tenslotte allemaal kinderen van onze tijd....... en zeker als je ziet hoe de fam. nu leefde opa,dochter,kleindochter............

avatar van Thomas83
geplaatst: 18 april, 20:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ja, dat denk ik ook wel. Maar ik denk niet dat het nodig was. Nu is het net alsof men er niet op vertrouwt dat de kijker het akelig genoeg zal vinden als de nu gelukkige familie wordt getroffen door de wraakactie.

geplaatst: 22 april, 18:42 uur [permalink]
Prima film. Eindelijk weer eens op het puntje van mijn stoel kunnen zitten en dat voelde erg lekker. Egoyan weet hoe hij een lekker spannende film moet draaien, je zou hem daarom vergeven dat de onderwerpkeuze hiervoor toch een beetje ongemakkelijk voelt. Wel met een goede twist waar de M. Night Shyamalan van de laatste jaren een beetje jaloers op kan zijn Moet wel zeggen dat dat deze twist gedurende het kijken al heel even door mijn hoofd flitste(zou leuk zijn als....) maar het bleef toch een sterke verrassing.
Film word bijna onopvallend goed gedragen door de ijzersterke Plummer. Deze bejaarde acteur lijkt op zijn eerbiedwaardige leeftijd bij elke film steeds beter te gaan acteren, en eigenlijk is zijn aanwezigheid alleen al een aanrader om deze Remember te gaan kijken.

avatar van Decec
geplaatst: 24 april, 19:28 uur [permalink]
Een goede drama/thriller film...
Prima verhaal...
Goed einde slot verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Christopher Plummer en Henry Czerny...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

geplaatst: 28 april, 15:45 uur [permalink]
Natuurlijk is dit een film die je niet loslaat. Een heel bijzondere, zeg wonderbaarlijke, speurtocht naar een oorlogsmisdadiger mondt uit in een kompleet verrassend en onthutsend slot, dat de kern van de film toch wel even verlegt.
Heel goede en minitieuse opbouw en wat dan gezegde van de onverslijtbare Christopher Plummer, 50 jaar na de "Sound of Music", en nog steeds overtuigend in zijn rollen.
Knappe film, die toch weer aspecten van de holocoast oplicht, zoals een manier om aan berechting te ontsnappen.

avatar van lucdecoster
geplaatst: 21 mei, 13:45 uur [permalink]
Het einde van de film vond ik magistraal. Ik dacht eerst in het begin 3* te geven maar dan vond ik hem toch 4,5* waard. Een film om niet te vergeten.

avatar van frolunda
geplaatst: 13 juni, 03:03 uur [permalink]
Sterke film met een misschien niet al te origineel onderwerp maar de uitvoering was dat wel.Gedragen door de ijzersterke hoofdrol van Christopher Plummer (grote bewondering voor wat hij op zijn leeftijd nog neerzet) weet Remember duidelijk iets toe te voegen aan de lange rits van 'Holocaust survivor' films en is daarnaast ook nog een prima roadmovie.Zowel de dramatische aspecten als komische elementen worden hier goed uitgewerkt en goed ondersteund door het scenario,Daarbij mogen ook de uitstekende bijrollen van Martin Landau en Dean Norris en iets mindere mate Jürgen Prochnow en Bruno Ganz niet onvermeld blijven.Iets wat ook geldt voor de adequate regie van Atom Egoyan.
Daarbij biedt het verhaal enkele verassingen (waarvan het einde de grootste is) waardoor er van langdradigheid of verveling bij mij geen moment sprake was.Mede daardoor zie ik sommige onwaarschijnlijkheden bij deze prachtige film dan ook maar door de vingers.
Een verdiende vier sterren.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 1 juli, 13:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een erg mooie film met een geweldige Christopher Plummer, maar het einde kwam voor mij toch niet helemaal als een verrassing. Op ongeveer driekwart van de film borrelde de gedachte in mij op dat Zev zelf wel eens een nazi zou kunnen zijn. Waar dat precies door kwam weet ik niet. Misschien door die scene dat hij in het ziekenhuis ligt en samen met dat meisje naar een tekenfilm kijkt; daar werd iets teveel nadruk gelegd op zijn goedheid. Of door zijn terloopse opmerking aan het begin van de film, dat zijn voornaam Hebreeuws is voor Wolf, wat nogal eigenaardig is. Die scene in dat huis van die state trooper, een neonazi die niet eens weet hoe hij Kristallnacht moet uitspreken, ontzettend goed gespeeld trouwens door Dean Norris, was echt te potsierlijk voor woorden. Nee joh, mijn vader was geen kampbewaker in Aushwitz, die bakte wiederschnitzels en zo... Ik proestte het uit van het lachen. Vooral dat nerveuze moment dat hij de tatoeage op zijn arm ziet en tergend langzaam doorkrijgt dat hij joods is, waarna hij zijn herdershond Eva op hem loslaat...