Remember (2015)

Canada / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Atom Egoyan
met Christopher Plummer, Martin Landau en Dean Norris

Zev en zijn beste vriend Max sluiten een pact om hun resterende dagen te wijden aan het oplossen van onafgemaakte zaken: het opsporen en wraak nemen op de nazi-commandant die verantwoordelijk is voor het doden van hun families tijdens de oorlog. Wanneer Zev zijn geheugen begint te verliezen door Alzheimer en Max te zwak is om het verpleegtehuis te verlaten begint Zev aan een opmerkelijke reis om de vroegere beul te vinden, voordat het te laat is.

73 BERICHTEN 20 MENINGEN
avatar van max cady
geplaatst: 17 augustus 2016, 19:22 uur [permalink]
Fijne film maar jammer genoeg van te voren teveel over gelezen. Dus, lijkt deze film je wat stop dan met lezen en ga hem zien. Scheelde voor mij een compleet punt. 3 sterren

avatar van MovieHolic
geplaatst: 25 augustus 2016, 00:44 uur [permalink]
Ijzersterke film met geweldig acteerwerk van met name Plummer. Ik werd meegezogen en heb met verbazing naar het einde gekeken!
Hij is soms wel wat langdradig maar dat doet niets af aan het geheel.

geplaatst: 29 augustus 2016, 23:05 uur [permalink]
Aardig, nie slecht. Maar ik was vergeten dat ik eigenlijk liever niet naar dit soort holocaust- revival films ga. Ik vind het een te makkelijk onderwerp om mee te scoren, te goedkoop sentiment, hoe gruwelijk de realiteit ook was; het is en wordt nog steeds uitgemolken door de entertainment industrie onder een morele verantwoording die ik nauwelijks meer relevant vindt. Natuurlijk moeten we het niet vergeten om ons te hoeden voor herhaling. Maar om er weeeer zo'n film aan te wijden...

Maar goed, de film is degelijk. Het plot is niet bijster bijzonder en de apotheose, desalniettemin efficiënt en alsnog onverwacht, ook niet heel creatief. De film is echter goed uitgevoerd. De opbouw is degelijk, het acteerwerk is helemaal dik in orde en derde sterke punt vind ik hoe herinneringen, flashbacks, heel subtiel erin gebracht worden...een douchekop, een sirene, een...er was nog eentje. De regisseur weet zo het ergste uitgemolken sentiment aardig te vermijden en er een heel aardige whodunnit van te maken. Maar heel erg geboeid of aangedaan (nou ja, t einde werkte bij mij ook wel n beetje maar ik ben behoorlijk gevoelig) was ik niet, en heel veel toevoegen aan het "verwerkingsgenre", neuh.

geplaatst: 30 augustus 2016, 07:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hmm toch halfje erbij. Want blijft nu door mn hoofd spoken dat het sterk is dat en hoe, door het aspect van onthouden/vergeten, de sympathie voor de foute kant wordt opgewekt. Zo worden vragen opgewekt die relevanter zijn dan de standaard, en die ik deel; waren het niet "gewoon" mensen die buiten hun gruweldaden ook hun emoties hebben en wordt het niet tijd de tijd wat over onze sentimenten te laten gaan en water bij de bloederige wijn te doen. Eigenlijk beantwoordt de film de vragen aan het eind zelf al, wat natuurlijk nog de juiste, en veilige, keuze is. Het is desalniettemin een gracieuze manier en goed deze punten naar voren te brengen.

avatar van snarfje5508
geplaatst: 10 september 2016, 10:05 uur [permalink]
Het kan nog ! In 1,5 uur tijd, goed acterend een briljante film neerzetten met een verrassend plot. Een film die geloofwaardig de hoofdpersonen en het verhaal neerzet. Geen vlugge Hollywood-pulp.
Wat mij betreft de 4 sterren meer dan waard !

avatar van clubsport
geplaatst: 1 oktober 2016, 13:19 uur [permalink]
Het onderwerp zelf blijft natuurlijk fascineren holocaust overlevenden en hun beulen ,
de invalshoek in deze film is heel interressant en plummer tilt met zijn acteerprestatie de film
naar een hoger niveau.
Het eind zag ik toch niet aankomen en doet je afvragen wat goed of kwaad nou precies is .

avatar van FazeRain
geplaatst: 7 oktober 2016, 22:32 uur [permalink]
Goede film, puik acteerwerk van de oudjes en een sterk einde.

avatar van Viper70
geplaatst: 13 oktober 2016, 18:57 uur [permalink]
Een parel om naar te kijken. Zelfs voor een tweede keer ondanks de voorkennis. Misschien wel juist door de voorkennis. De film wordt vertoond in traag tempo, maar maakt de film juist sterker dan dat het afzwakt. Het acteerwerk van de oude heren is werkelijk geweldig en als toeschouwer wordt je emotioneel diep in het verhaal meegezogen. Deze verdient wat mij betreft een plek in de Top 3 van 2015!

avatar van limelight73
geplaatst: 7 november 2016, 10:35 uur [permalink]
Hij kon me toch niet zo bekoren als dat ik had gehoopt. Het einde daarentegen had ik echter absoluut niet zien aankomen.

avatar van Dominootje
geplaatst: 15 november 2016, 21:55 uur [permalink]
Wauw.. Wat een meeslepende en indrukwekkende film, chapeau!

avatar van Thomas83
geplaatst: 4 januari, 19:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat teveel een film van de gimmicks naar mijn smaak. De grotendeels luchtige toon vond ik wel een aangename verrassing, en Plummer speelt de hoofdrol met een prettig relatief lichte toets, maar de plot hangt teveel af van toevalligheden en de dementie van Zev wordt teveel als een gimmick gebruikt.

Wat ik wel mooi vond is hoe de film eigenlijk vol mensen die vriendelijk en behulpzaam reageren op Zev, maar van die positieve toon blijft weinig meer over. Het gaat mis vanaf die scène met de neo-nazi (wel erg leuk gespeeld door Norris overigens). Vooral als hij die Duitse herder, ook nog eens Eva genaamd, doodschiet wordt het wel erg plat allemaal ineens.

De twist dat Zev Otto is kon je wel zien aankomen, maar had evengoed nog wat krachtiger kunnen zijn als de film niet zo'n lompe richting in was geslagen. De dochter en kleindochter van Kunibert vertegenwoordigen een wel heel erg idyllisch familiebeeld, en dan arriveert ook nog eens de zoon van Zev/Otto precies op tijd voor de dramatische ontknoping. Zonder Plummer blijft er niet zoveel van de film over. Een dikke 2.5* omdat de film wel nog vermaakt.

geplaatst: 6 januari, 19:37 uur [permalink]
Dit is een film waar ik van kan genieten, helemaal mijn genre.
Ben dol op dit soort films, nazi-jagers en hun prooien.
Maar deze heeft wel een heel verrassend einde, ik was stomverbaasd bij de laatste scène.
Twee klasbakken in de hoofdrollen Christopher Plummer en Martin Landau, en een puike cast in de nevenrollen.
Het einde doet het hem in deze film, en ik ga heus niet verklappen hoe dat in zijn werk gaat, kijk zelf maar....

avatar van Antonev
geplaatst: 28 januari, 23:51 uur [permalink]
Niet verkeerd. Interessante insteek, maar behoorlijk langdradig. Het eind is wel verrassend en maakt toch het een en ander goed. Het wordt wel overtuigend gebracht en er wordt echt goed geacteerd. Verwacht geen film die echt diep in het Nazi verleden van iemand duikt.