Remember (2015)

Canada / Zuid-Afrika / Mexico / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Atom Egoyan
met Christopher Plummer, Martin Landau en Dean Norris

Zev en zijn beste vriend Max sluiten een pact om hun resterende dagen te wijden aan het oplossen van onafgemaakte zaken: het opsporen en wraak nemen op de nazi-commandant die verantwoordelijk is voor het doden van hun families tijdens de oorlog. Wanneer Zev zijn geheugen begint te verliezen door Alzheimer en Max te zwak is om het verpleegtehuis te verlaten, begint Zev aan een opmerkelijke reis om de vroegere beul te vinden, voordat het te laat is.

avatar van max cady
Fijne film maar jammer genoeg van te voren teveel over gelezen. Dus, lijkt deze film je wat stop dan met lezen en ga hem zien. Scheelde voor mij een compleet punt. 3 sterren

avatar van MovieHolic
Ijzersterke film met geweldig acteerwerk van met name Plummer. Ik werd meegezogen en heb met verbazing naar het einde gekeken!
Hij is soms wel wat langdradig maar dat doet niets af aan het geheel.

Aardig, nie slecht. Maar ik was vergeten dat ik eigenlijk liever niet naar dit soort holocaust- revival films ga. Ik vind het een te makkelijk onderwerp om mee te scoren, te goedkoop sentiment, hoe gruwelijk de realiteit ook was; het is en wordt nog steeds uitgemolken door de entertainment industrie onder een morele verantwoording die ik nauwelijks meer relevant vindt. Natuurlijk moeten we het niet vergeten om ons te hoeden voor herhaling. Maar om er weeeer zo'n film aan te wijden...

Maar goed, de film is degelijk. Het plot is niet bijster bijzonder en de apotheose, desalniettemin efficiënt en alsnog onverwacht, ook niet heel creatief. De film is echter goed uitgevoerd. De opbouw is degelijk, het acteerwerk is helemaal dik in orde en derde sterke punt vind ik hoe herinneringen, flashbacks, heel subtiel erin gebracht worden...een douchekop, een sirene, een...er was nog eentje. De regisseur weet zo het ergste uitgemolken sentiment aardig te vermijden en er een heel aardige whodunnit van te maken. Maar heel erg geboeid of aangedaan (nou ja, t einde werkte bij mij ook wel n beetje maar ik ben behoorlijk gevoelig) was ik niet, en heel veel toevoegen aan het "verwerkingsgenre", neuh.

Hmm toch halfje erbij. Want blijft nu door mn hoofd spoken dat het sterk is dat en hoe, door het aspect van onthouden/vergeten, de sympathie voor de foute kant wordt opgewekt. Zo worden vragen opgewekt die relevanter zijn dan de standaard, en die ik deel; waren het niet "gewoon" mensen die buiten hun gruweldaden ook hun emoties hebben en wordt het niet tijd de tijd wat over onze sentimenten te laten gaan en water bij de bloederige wijn te doen. Eigenlijk beantwoordt de film de vragen aan het eind zelf al, wat natuurlijk nog de juiste, en veilige, keuze is. Het is desalniettemin een gracieuze manier en goed deze punten naar voren te brengen.

avatar van snarfje5508
Het kan nog ! In 1,5 uur tijd, goed acterend een briljante film neerzetten met een verrassend plot. Een film die geloofwaardig de hoofdpersonen en het verhaal neerzet. Geen vlugge Hollywood-pulp.
Wat mij betreft de 4 sterren meer dan waard !

avatar van clubsport
Het onderwerp zelf blijft natuurlijk fascineren holocaust overlevenden en hun beulen ,
de invalshoek in deze film is heel interressant en plummer tilt met zijn acteerprestatie de film
naar een hoger niveau.
Het eind zag ik toch niet aankomen en doet je afvragen wat goed of kwaad nou precies is .

avatar van FazeRain
Goede film, puik acteerwerk van de oudjes en een sterk einde.

avatar van Viper70
Een parel om naar te kijken. Zelfs voor een tweede keer ondanks de voorkennis. Misschien wel juist door de voorkennis. De film wordt vertoond in traag tempo, maar maakt de film juist sterker dan dat het afzwakt. Het acteerwerk van de oude heren is werkelijk geweldig en als toeschouwer wordt je emotioneel diep in het verhaal meegezogen. Deze verdient wat mij betreft een plek in de Top 3 van 2015!

avatar van limelight73
Hij kon me toch niet zo bekoren als dat ik had gehoopt. Het einde daarentegen had ik echter absoluut niet zien aankomen.

avatar van Dominootje
Wauw.. Wat een meeslepende en indrukwekkende film, chapeau!

avatar van Thomas83
Wat teveel een film van de gimmicks naar mijn smaak. De grotendeels luchtige toon vond ik wel een aangename verrassing, en Plummer speelt de hoofdrol met een prettig relatief lichte toets, maar de plot hangt teveel af van toevalligheden en de dementie van Zev wordt teveel als een gimmick gebruikt.

Wat ik wel mooi vond is hoe de film eigenlijk vol mensen die vriendelijk en behulpzaam reageren op Zev, maar van die positieve toon blijft weinig meer over. Het gaat mis vanaf die scène met de neo-nazi (wel erg leuk gespeeld door Norris overigens). Vooral als hij die Duitse herder, ook nog eens Eva genaamd, doodschiet wordt het wel erg plat allemaal ineens.

De twist dat Zev Otto is kon je wel zien aankomen, maar had evengoed nog wat krachtiger kunnen zijn als de film niet zo'n lompe richting in was geslagen. De dochter en kleindochter van Kunibert vertegenwoordigen een wel heel erg idyllisch familiebeeld, en dan arriveert ook nog eens de zoon van Zev/Otto precies op tijd voor de dramatische ontknoping. Zonder Plummer blijft er niet zoveel van de film over. Een dikke 2.5* omdat de film wel nog vermaakt.

Dit is een film waar ik van kan genieten, helemaal mijn genre.
Ben dol op dit soort films, nazi-jagers en hun prooien.
Maar deze heeft wel een heel verrassend einde, ik was stomverbaasd bij de laatste scène.
Twee klasbakken in de hoofdrollen Christopher Plummer en Martin Landau, en een puike cast in de nevenrollen.
Het einde doet het hem in deze film, en ik ga heus niet verklappen hoe dat in zijn werk gaat, kijk zelf maar....

avatar van Antonev
Niet verkeerd. Interessante insteek, maar behoorlijk langdradig. Het eind is wel verrassend en maakt toch het een en ander goed. Het wordt wel overtuigend gebracht en er wordt echt goed geacteerd. Verwacht geen film die echt diep in het Nazi verleden van iemand duikt.

Laisja anna schreef:

Dat vond ik dus ook, maar ondanks dat vond ik het een hele mooie film.

Knappe meid hoor als je het einde al wist!....rétegoede film.

Richardus schreef:

Met jou eens ik denk ook zo maar ik ben van 1960,denk dat de oudere die het mee hebben gemaakt niet anders kunnen dan.......met afschuw reageren op de blockfuhrers........

Thomas83 schreef:

...met ópzet gedaan denk ik,dat idyllische........ik had ook zo iets van....kun je dan niet vergeven na al die jaren en de boel de boel laten ....we zijn tenslotte allemaal kinderen van onze tijd....... en zeker als je ziet hoe de fam. nu leefde opa,dochter,kleindochter............

avatar van Thomas83
Ja, dat denk ik ook wel. Maar ik denk niet dat het nodig was. Nu is het net alsof men er niet op vertrouwt dat de kijker het akelig genoeg zal vinden als de nu gelukkige familie wordt getroffen door de wraakactie.

Prima film. Eindelijk weer eens op het puntje van mijn stoel kunnen zitten en dat voelde erg lekker. Egoyan weet hoe hij een lekker spannende film moet draaien, je zou hem daarom vergeven dat de onderwerpkeuze hiervoor toch een beetje ongemakkelijk voelt. Wel met een goede twist waar de M. Night Shyamalan van de laatste jaren een beetje jaloers op kan zijn Moet wel zeggen dat dat deze twist gedurende het kijken al heel even door mijn hoofd flitste(zou leuk zijn als....) maar het bleef toch een sterke verrassing.
Film word bijna onopvallend goed gedragen door de ijzersterke Plummer. Deze bejaarde acteur lijkt op zijn eerbiedwaardige leeftijd bij elke film steeds beter te gaan acteren, en eigenlijk is zijn aanwezigheid alleen al een aanrader om deze Remember te gaan kijken.

avatar van Decec
Een goede drama/thriller film...
Prima verhaal...
Goed einde slot verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Christopher Plummer en Henry Czerny...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

Natuurlijk is dit een film die je niet loslaat. Een heel bijzondere, zeg wonderbaarlijke, speurtocht naar een oorlogsmisdadiger mondt uit in een kompleet verrassend en onthutsend slot, dat de kern van de film toch wel even verlegt.
Heel goede en minitieuse opbouw en wat dan gezegde van de onverslijtbare Christopher Plummer, 50 jaar na de "Sound of Music", en nog steeds overtuigend in zijn rollen.
Knappe film, die toch weer aspecten van de holocoast oplicht, zoals een manier om aan berechting te ontsnappen.

avatar van lucdecoster
Het einde van de film vond ik magistraal. Ik dacht eerst in het begin 3* te geven maar dan vond ik hem toch 4,5* waard. Een film om niet te vergeten.

avatar van frolunda
Sterke film met een misschien niet al te origineel onderwerp maar de uitvoering was dat wel.Gedragen door de ijzersterke hoofdrol van Christopher Plummer (grote bewondering voor wat hij op zijn leeftijd nog neerzet) weet Remember duidelijk iets toe te voegen aan de lange rits van 'Holocaust survivor' films en is daarnaast ook nog een prima roadmovie.Zowel de dramatische aspecten als komische elementen worden hier goed uitgewerkt en goed ondersteund door het scenario,Daarbij mogen ook de uitstekende bijrollen van Martin Landau en Dean Norris en iets mindere mate Jürgen Prochnow en Bruno Ganz niet onvermeld blijven.Iets wat ook geldt voor de adequate regie van Atom Egoyan.
Daarbij biedt het verhaal enkele verassingen (waarvan het einde de grootste is) waardoor er van langdradigheid of verveling bij mij geen moment sprake was.Mede daardoor zie ik sommige onwaarschijnlijkheden bij deze prachtige film dan ook maar door de vingers.
Een verdiende vier sterren.

Ebenezer Scrooge
Een erg mooie film met een geweldige Christopher Plummer, maar het einde kwam voor mij toch niet helemaal als een verrassing. Op ongeveer driekwart van de film borrelde de gedachte in mij op dat Zev zelf wel eens een nazi zou kunnen zijn. Waar dat precies door kwam weet ik niet. Misschien door die scene dat hij in het ziekenhuis ligt en samen met dat meisje naar een tekenfilm kijkt; daar werd iets teveel nadruk gelegd op zijn goedheid. Of door zijn terloopse opmerking aan het begin van de film, dat zijn voornaam Hebreeuws is voor Wolf, wat nogal eigenaardig is. Die scene in dat huis van die state trooper, een neonazi die niet eens weet hoe hij Kristallnacht moet uitspreken, ontzettend goed gespeeld trouwens door Dean Norris, was echt te potsierlijk voor woorden. Nee joh, mijn vader was geen kampbewaker in Aushwitz, die bakte wiederschnitzels en zo... Ik proestte het uit van het lachen. Vooral dat nerveuze moment dat hij de tatoeage op zijn arm ziet en tergend langzaam doorkrijgt dat hij joods is, waarna hij zijn herdershond Eva op hem loslaat...

Nog nooit gehoord van deze film en vandaag gezien.
Wow wat voor een film en dat alles in maar 90 minuten, knap hoor ...4 sterren

Tarkus schreef:
Dit is een film waar ik van kan genieten, helemaal mijn genre.
Ben dol op dit soort films, nazi-jagers en hun prooien.

Omdat ik de film zo goed vind heb ik hem ook aangekocht.
En dus opnieuw bekeken.
Ondertussen, tussen de eerste maal dat ik de film zag en nu, is helaas een van de hoofdrolspeler, met name Martin Landau, overleden. Wederom een groot verlies voor de filmwereld.
Maar we kunnen in deze film nog genieten van zijn acteertalent, op hoge leeftijd had hij nog niets van zijn uitzonderlijke talent verloren.
Ben des te blijer dat ik de film in mijn bezit heb, niet alleen om de film zelf, maar het is ook de allerlaatste rol van Martin Landau, een rol die hij veel heeft gespeeld, dat van een overlevende Jood uit de nazi-kampen.

avatar van ikkegoemikke
“Yes, I must finish.
I must.
After all, this is the man who killed our families.”

Remember” is zo’n film waarover je best zo weinig mogelijk weet. Ik ga er dan ook niet teveel over uitweiden. Dit drama dat geleidelijk aan meer een thriller wordt, toont hoe de 86-jarige joodse man Zev (Christopher Plummer) op zoek is doorheen Amerika en Canada naar een gewezen nazi officier die een blockführer was in Auschwitz. Zev’s vriend Max Rosenbaum (Martin Landau) die in hetzelfde rusthuis verblijft, heeft door onderzoek van oude documenten ontdekt dat bepaalde SS officiers ontsnapten doordat ze de identiteit aannamen van omgekomen joden in het concentratiekamp. Zev wordt op pad gestuurd om een zekere Rudy Kurlander te zoeken met als doel deze te laten boeten voor het uitmoorden van zijn en Max’s familie. Spijtig genoeg moet Zev hier telkens aan worden herinnerd omdat hij lijd aan een vergevorderde staat van Alzheimer.

De film toont dus grotendeels Zev’s zoektocht naar deze persoon. Gewapend met een Glock en een handgeschreven brief van Max gaat hij alle Rudy Kurlander’s af die er op dat moment nog gehuisvest zijn in de V.S. en Canada. De brief is zijn leidraad daar hij telkens als hij weer ontwaakt, geen benul meer heeft waar hij is en waarom hij daar wel is. Zelfs de dood van zijn vrouw Ruth is hij dan al vergeten. Vandaar de notitie met stylo op zijn arm om telkens weer de brief te herlezen. “Remember” is beklijvend. “Remember” is spannend. Maar “Remember” is vooral ontroerend. Een film over het verwerken van een trauma. Het meedragen van een intens verdriet. En de diep ingewortelde wraakgevoelens. En ik mag wel zeggen dat de uiteindelijke ontknoping nog lang nazinderde bij mij en ik een “No way” uitlating niet kon onderdrukken. Het is lang langgeleden dat ik de ontknoping van een film niet zag aankomen en me totaal verraste. Met recht kan je zeggen dat je dit einde voor altijd zal onthouden.

Onnodig te zeggen dat het acteergedeelte dat verzorgt werd door Christopher Plummer weergaloos subliem is. Een getekende bejaarde die zich kwijt van zijn opgelegde taak. Niet alleen getekend door het verleden, maar ook door het heden vanwege het heengaan van een dierbare en een geheugen verslindende ziekte. De radeloosheid en hulpeloosheid die Plummer speelt is levensecht bij momenten. De ontmoeting met John Kurlander (Dean Norris die verdomd veel op Jack Nicholson lijkt) is een meesterlijke scéne waarbij Plummer een sterk staaltje van acteren laat zien. Je krijgt medelijden met Zev die wordt overvallen door panische angst. De scène is het moment waarop de film overschakelt van een naarstige zoektocht naar een meedogenloze thriller.

Ondanks zijn leeftijd weet deze steracteur nog steeds een gevoelige snaar te raken. Meer dan als de welbekende Captain von Trapp in “The sound of Music”. Een film waar mijn maag zich van omkeert alsof ik een slecht gebakken Wiener Schnitzel heb gegeten. De film wordt ook telkens uitgezonden rond de kerst- en eindejaarsfeesten. Waarschijnlijk om de opgelopen kater nog te verergeren. Toch raar dat ik hem niet direct herkende. De laatste keer dat ik Plummer aan het werk zag, was in “The forger”. Maar die rol was niet zo gedenkwaardig. Maar vooral het onthutsende en verrassende einde zal een blijvende indruk nalaten.

avatar van blurp194
Ai.

Wat een mooi stuk werk laat Egoyan hier weer zien, met de oude knarren die iets af te rekenen hebben. Plummer in de rol van zijn leven, en dat zegt nogal wat - als je een jaartje of vijftig daarvoor al de held speelde in de Sound of Music. Wraak nemen voor iets wat je je nauwelijks meer herinneren kan met je Alzheimer, harder dan dat kan het toch al nauwelijks meer worden. En dan toch, als je de man stuntelend en al zijn weg ziet vinden, komt het er toch om dat het echt nog erger kan.

Acteerprestaties van de hele cast waar geen speld tussen te krijgen is, geen straaltje licht tussen past. Ongetwijfeld vooral van de sterrencast zelf vooral, maar Egoyan heeft vaker met dat bijltje gehakt, zoveel is wel duidelijk, en ook de cinematografie is perfect op orde tot in de absurde details. Het draagt nog meer bij aan de beklemmendheid van de film.

Het verhaal is misschien wat gezocht, maar het ontspint zich fraai en doet daarbij de emoties volledig recht. Er is nogal wat gebeurd in dit stukje historie, en het is niet meer dan juist dat dat zo lang nadien nog steeds dit soort film voortbrengt - en aan de ene kant ietwat zonder aplomb, maar toch ook wel met een zwaarte in zich die er bij past. Neem er de tijd voor, en zorg voor genoeg ruimte in de fles.

avatar van Humphrey
Plummer heb ik altijd - en dat zal zo blijven ondanks alles - een topacteur gevonden. Hij kan een overtuiging in zijn rol leggen zoals er weinigen dat kunnen. Toch vind ik dat hij in deze film niet de geschikte man is voor die rol. Is het de leeftijd ? Ik weet het niet, maar deze hele prent komt zo ongeloofwaardig over en met een totaal onverwacht einde.

De dialogen vind ik clichématig. Is het overigens mogelijk dat iemand met dergelijke graad van dementie, nog vrijelijk in het openbare leven ronddwaalt ? Ik dacht het niet. Mensen met dergelijke mate van aantasting van het geheugen, horen in een instelling thuis, waar ze de nodige deskundige verzorging hebben.

Het gegeven op zich van de film is een delicaat onderwerp. Kan iemand die enkele jaren de leiding had over een uitroeiingskamp in WO II en bovendien effectief deelnam aan de moordpartijen of er bevel toe gaf, totaal onwetend zijn van wat hij toen deed? Ik weet het niet. Twijfelachtig.
Het hele verhaal komt onwaarschijnlijk over en ondanks dat Plummer zijn stinkende best doet, kan ik de film maar matig waarderen.

En waar is de tijd van "Das Boot" ? Ondanks nogal buitensporige makeup, leek Jurgen Prochnow uit de toon te vallen in zijn rol. Wij waren van die man beter gewend.

Eigenlijk een film "Not To Remember". Jammer.

avatar van jeroentjuhhhhh
Egoyan weet er alwéér niks van te maken. Had een rete strakke, duistere thriller moeten zijn... maar is te veilig/normaaltjes geschoten en bovendien begeleid door een soundtrack die bij vlagen veel te lollig is en daarmee haaks staat op de serieuzere inhoud. Compleet debiele ''twist'' ook. Jammer, want de rol van Plummer is subliem.

avatar van K. V.
Deze eens zonder verwachtingen geprobeerd en was eigenlijk aangenaam verrast. Ik wist niet wat te verwachten, maar de film kon me eigenlijk boeien van begin tot einde, ondanks het misschien wat tragere tempo.
De cast deed het ook uitstekend en kwam overtuigend over.
Het einde vond ik verrassend en had ik niet verwacht.
Aangenaam verrast!

avatar van Fisico
Vrij blank de film ingestapt en ik ben aangenaam verrast geweest. Remember is een atypische wraakfilm geworden waarbij een jood op zoek gaat naar de kampbeul van Auschwitz die verantwoordelijke wordt geacht voor de uitroeiing van zijn gezin.

In de hoofdrol een meer dan uitstekende Christopher Plummer, een acteur die zelden ontgoochelt als je er zijn (indrukwekkende) oeuvre op nahoudt. De verhaalopbouw is boeiend in die zin dat Zev Guttman aan dementie lijdt en als enige houvast een brief heeft met instructies. Zev creëert een zekere sympathie en goedkeuring bij de kijker. Enerzijds omwille van zijn wraakmotief dat het afschuwelijke verleden wil wegwissen uit vergelding. Hij wil rechtvaardigheid en strafuitvoering waar de overheid gefaald heeft. Je kan zeker begrip opbrengen voor zijn actie, hoewel goedkeuring niet kan uiteraard. Eén ding nam hij zich wel voor: hij start pas met zijn wraakactie na de dood van zijn vrouw Ruth. Maar ook anderzijds is er sympathie voor Lev omdat hij als oude meelijwekkende knar in contact komt met verschillende mensen en in deze contacten moeilijkheden ondervindt omwille van zijn ziekte en ouderdom. Hij komt over als een lieve opa die interesse betoont in andere (jongetje op de trein, meisje in het ziekenhuis, ...).

Doorheen de film merk je dat Zev een last of trauma met zich meesleurt. Hij is angstig voor honden en ook de douche riep verkeerde associaties bij hem op. Deze kleine elementen worden mooi ingewerkt door Egoyan zonder te overheersen. De scènes bij Rudy Kurlander III (eigenlijk bij diens zoon) waren erg intens. Berustend op een misverstand wordt de spanning opgedreven. Ook de scène bij (de aan het bed gekluisterde) Rudy II was emotioneel waarbij hij pas op het laatste moment besefte wie wiens vergeving moest vragen.

Het einde was erg verrassend en zag ik niet aankomen. Toch vond ik het net allemaal iets té makkelijk. Alsof Zev het zich ineens wél allemaal kon herinneren en tot inzicht kwam. Mooi is echter wel dat het net zijn dementie is die een verklaring geeft aan de plottwist zodat alles met elkaar verweven wordt.