Remember (2015)

Canada / Zuid-Afrika / Mexico / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Atom Egoyan
met Christopher Plummer, Martin Landau en Dean Norris

Zev en zijn beste vriend Max sluiten een pact om hun resterende dagen te wijden aan het oplossen van onafgemaakte zaken: het opsporen en wraak nemen op de nazi-commandant die verantwoordelijk is voor het doden van hun families tijdens de oorlog. Wanneer Zev zijn geheugen begint te verliezen door Alzheimer en Max te zwak is om het verpleegtehuis te verlaten, begint Zev aan een opmerkelijke reis om de vroegere beul te vinden, voordat het te laat is.

avatar van Fisico
Vrij blank de film ingestapt en ik ben aangenaam verrast geweest. Remember is een atypische wraakfilm geworden waarbij een jood op zoek gaat naar de kampbeul van Auschwitz die verantwoordelijke wordt geacht voor de uitroeiing van zijn gezin.

In de hoofdrol een meer dan uitstekende Christopher Plummer, een acteur die zelden ontgoochelt als je er zijn (indrukwekkende) oeuvre op nahoudt. De verhaalopbouw is boeiend in die zin dat Zev Guttman aan dementie lijdt en als enige houvast een brief heeft met instructies. Zev creëert een zekere sympathie en goedkeuring bij de kijker. Enerzijds omwille van zijn wraakmotief dat het afschuwelijke verleden wil wegwissen uit vergelding. Hij wil rechtvaardigheid en strafuitvoering waar de overheid gefaald heeft. Je kan zeker begrip opbrengen voor zijn actie, hoewel goedkeuring niet kan uiteraard. Eén ding nam hij zich wel voor: hij start pas met zijn wraakactie na de dood van zijn vrouw Ruth. Maar ook anderzijds is er sympathie voor Lev omdat hij als oude meelijwekkende knar in contact komt met verschillende mensen en in deze contacten moeilijkheden ondervindt omwille van zijn ziekte en ouderdom. Hij komt over als een lieve opa die interesse betoont in andere (jongetje op de trein, meisje in het ziekenhuis, ...).

Doorheen de film merk je dat Zev een last of trauma met zich meesleurt. Hij is angstig voor honden en ook de douche riep verkeerde associaties bij hem op. Deze kleine elementen worden mooi ingewerkt door Egoyan zonder te overheersen. De scènes bij Rudy Kurlander III (eigenlijk bij diens zoon) waren erg intens. Berustend op een misverstand wordt de spanning opgedreven. Ook de scène bij (de aan het bed gekluisterde) Rudy II was emotioneel waarbij hij pas op het laatste moment besefte wie wiens vergeving moest vragen.

Het einde was erg verrassend en zag ik niet aankomen. Toch vond ik het net allemaal iets té makkelijk. Alsof Zev het zich ineens wél allemaal kon herinneren en tot inzicht kwam. Mooi is echter wel dat het net zijn dementie is die een verklaring geeft aan de plottwist zodat alles met elkaar verweven wordt.

avatar van boemboem27
Fisico schreef:

geheel met je eens Fisico.
ook ik was erg verrast door het einde.
en geheel eens met je waardering en je recensie

avatar van de grunt
Over seniele films gesproken

avatar van schenkowiets
Ik twijfelde na een half uur nog steeds of deze film wel goed zou gaan worden .
Maar opeens zat ik er helemaal in en my god wat een film !
Waanzinnig goed inelkaar gezet dit verhaal en geweldig geacteerd. Ja dan krijg je een hele goeie film.
Wat heeft die man in die rolstoel dat slim uitgedokterd ook zeg ongelooflijk .

avatar van keimpeS
Christopher Plummer zet hier een zeer sterke rol neer, een film met een goed verhaal van begin tot eind!
Best behoorlijk emotioneel en een plot om u tegen te zeggen! De film heeft me erg verrast, de film is uit 2015 en soms mis je weleens een pareltje tussen al die vele films die worden gemaakt!

avatar van Baboesjka
Een sterke film. Een spannend en meeslepend verhaal, goed acteerwerk en wat mij betreft een onverwachte twist op het eind. Ik vind het mooi uitgewerkt. Ik ben blij dat ik deze gezien heb. 4*

avatar van missl
Sterke wraakfilm, voor mij een onverwacht einde. Heel goed gespeeld. Zeker een aanrader.

avatar van Jan met de pet
Prima film.........vooral het einde super.....4,0

TMP
Een film die het vooral moet hebben van de fijne acteerprestaties van Christopher Plummer (en in iets mindere mate Martin Landau). De film lijkt af en toe een beetje in te zakken, maar weet de draad dan toch weer telkens op te pakken. Het einde was onverwacht en maakt toch dat je anders kijkt naar de hoofdpersoon. In hoeverre het realistisch is, gelet op het ziektebeeld, is de vraag, maar echt storend is het niet.

avatar van popcorn en cola
Eerste deel kan niet zo bijzonder boeien, soms zelfs slaapverwekkend. Maar na deze (te) trage opbouw gaat de film uiteindelijk naar een geweldig, onverwacht einde. Aanrader.