A Perfect Day (2015)

Spanje
Drama / Komedie

geregisseerd door Fernando León de Aranoa
met Mélanie Thierry, Benicio Del Toro en Tim Robbins

De humanitaire hulpverleenster Sophie komt als nieuweling terecht in de nadagen van de Balkan-oorlog en wordt direct geconfronteerd met een lijk in een put. Als Sophie en haar doorgewinterde collega's Mambru en B alles op alles zetten om de watervoorziening van de afgelegen gemeenschap te redden, moeten ze VN-bureaucratie, militaire groeperingen en de lokale criminelen een stap voor zien te blijven. Ondertussen nemen ze ook een jongetje uit de buurt onder hun hoede en verschijnt een oude vlam van Mambru ten tonele, wat de zaken nog complexer maakt.

Helemaal eens met schumacher. Ik heb me kapot verveeld. Ik had ontzettende moeite om de film uit te kijken. De acteurs konden me niet boeien. Ik heb geen moment in spanning gezeten. Alleen maar gelul. Nee, hier kon ik niks mee.

avatar van Decec
Een goede komedie/drama/oorlog film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Benicio Del Toro...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)..
Leuk!

avatar van Banjo
Ik vond dit een ontzettend lege en slappe film..
Geen moment grappig of spannend of wat dan ook, en welke grote namen je hier ook in mee laat spelen. Het zal nooit wat worden Het blijft gewoon een slecht verhaal/script...

1 1/2 ster

Uitstekende film over een paar hulpverleners in een oorlogsgebied die een lijk uit een waterput proberen te halen. Een luchtige film over zware onderwerpen met een prima balans tussen (wrange) humor en drama. Grappige dialoge waarbij de cast ook zeker aan bij draagt. De film speelt zich af tijdens de Balkan-oorlog, maar het had net zo goed iedere andere oorlog kunnen zijn.

Bijtende film over hulpverleners, die in een poging om in oorlogsgebied een waterput te ontdoen van een lijk, aan alle kanten omgeven worden door een muur van wantrouwen, dan wel onwil, dan wel bureaucratie. Sarcasme is een probaat middel om de scherpe randjes weg te poetsen van de frustratie, die dat telkenmale teweeg brengt. Een (k)luchtig gebracht drama met Benicio Del Toro in topvorm. Hij en de cynische oneliners van Tim Robbins plus de fraaie opnamen van de omgeving maken dit tot een onderhoudende film.

Spannend en uiterst komisch en eigenlijk gebeurt er toch heel weinig...

avatar van Baboesjka
Moeilijk om doorheen te komen. Ik heb de film niet in één keer uitgekeken. De oeverloze gesprekken, het verhaal, de grappen, het sprak mij niet erg aan en ik heb er niet om kunnen lachen. Het camera- en acteerwerk vind ik oké en er zitten wel goede stukken in de film/het verhaal, vooral op het eind vond ik het best mooi, maar voor het grootste gedeelte heb ik mij verveeld. Niet echt mijn ding. 2,5*

avatar van IH88
“It's a important moment, your first corpse. You never forget it. It's like your first girlfriend.”

Sterke film. Als ik A Perfect Day in één woord zou moeten omschrijven dan is het cynisch. Cynisch word je zeker van het kijken naar deze film, maar ook de personages moeten hun best doen om niet al te zwartgallig te worden. Een film over hulpverleners die tijdens de Balkanoorlog hun werkzaamheden willen doen, maar telkens tegen een muur van onwil en bureaucratie aan lopen, kan al snel cynisch en deprimerend worden.

Gelukkig kiest regisseur De Aranoa soms voor een onverwacht luchtige toon. Uiteraard zitten er ook tragische en gruwelijke scenes in, maar door de focus op vijf hulpverleners en hun werkzaamheden en gesprekken is er ook genoeg ruimte voor relativering en heerlijke cynische humor. Dat moet ook wel als je dit werk vol wilt houden. Alle acteurs zijn ook in topvorm. Del Toro is altijd een genot om naar te kijken, en Robbins zorgt voor de komische noot. Maar ook Mélanie Thierry is erg sterk als groentje die nog weinig heeft meegemaakt en een spoedcursus krijgt. De scene waarin ze met Del Toro op een aantal lijken stuit is hartverscheurend. Ook Stukan en Kurylenko doen het prima. Het gekibbel tussen Kurylenko en Del Toro levert venijnige conversaties op, en de twee hebben een aanstekelijke chemie. Het jongetje met de bal vond ik ook een sterk subplot, en de afwikkeling van dit gedeelte is cynisme ten top. Net zoals hoe het eindigt met het lijk in de put. Als het niet zo deprimerend was geweest had je er eigenlijk alleen maar om kunnen lachen. Hetzelfde geldt voor de film in zijn geheel.

Meer dan geweldig,,,,

Het cynische zit reeds in de titel van deze anti-oorlogsfilm, zonder gevechtsscènes maar met de afschuwelijke getuigenissen van de Balkan-oorlog: de gruwel van de waterput, het jongetje dat zijn voetbal verkoopt om bij zijn opa te zijn, onwetend dat zijn ouders zijn opgehangen, de kapot geschoten huizen in de verlaten dorpen, de gevangenen die mogelijks nog een wreed lot wacht, de lafheid van de mijnen met het schokkend beeld van de dode koeien....
De onbeholpenheid en de pech van de hulpverleners en een hele streep sarcastisch humoristische toestanden en gezegden verzachten het gebeuren maar het leed van de oorlog zit diep onder de huid : Where have all the flowers gone ....
Mooie film, iets ondergewaardeerd, naar mijn gevoelen.
Behoorlijk acteren, met mogelijs Tim Robbins als markantste figuur, maar niemand valt uit de toon.

avatar van eRCee
Zeker ondergewaardeerd. A perfect day is een knappe film die vol humor zit maar tegelijk schrijnend is, absurd en maatschappelijk relevant. En dat alles zonder op enige wijze arthouse-maniertjes te bezigen. Gedurfde muziek ook, leuke personages, prima camerawerk. En dan het verhaal: een queeste op zoek naar een touw en een bal op het platteland ergens in voormalig Joegoslavië, waar de burgeroorlog de omgeving nog volledig in z'n greep heeft. Ik twijfel over vier sterren, voorlopig nog even niet, maar dit is dus een heerlijke Balkan-prent (uit Spanje).

avatar van stefan dias
Leuke verrassing dit. Je hebt heel de tijd het idee dat je naar een alternatief low-budgetfilmpje aan het kijken bent, terwijl er wel kanjers als Del Toro en Robbins meespelen. Da's de verdienste van deze film. De acteurs krijgen ook alle ruimte om hun ding te doen. En dat doen ze schitterend.

Hoe Robbins of B loos gaat over de 'hoofdstad van de Bosnische touwindustrie' is gewoon érg grappig. Sophie moet er oprecht om lachen en vertolkt perfect het gevoel dat je als kijker hebt. De nachtelijke discussie tussen exgeliefden Mambru en Kathya, dé Kathya, is ook hilarisch, zeker als B er zich van op afstand mee gaat bemoeien. Del Toro is hier ook heel grappig.

Maar dit is natuurlijk niet zomaar een komedie. De oorlog zélf wordt niet schokkend in beeld gebracht en ja, de medewerksters zijn wel érg mooi, dus de aanwezige realiteit is daarom niet per se realistisch, maar dat deert niet. Het pijnlijke van het conflict en hoe burgers hier slachtoffer zijn van willekeur en criminele opportunisten wordt ook meegegeven. De dosering is perfect afgewogen, wat mij betreft.

De film slalomt ook behendig langs voor de hand liggende clichés. Zo vond ik het best origineel dat Don Juan Mambru nergens een romantisch onderonsje krijgt, integendeel zelfs. Hij krijgt er lekker van langs, maar wordt toch in zijn waarde gelaten. Zoals bij alle elementen in deze film zit ook hier die dosering van gevoelens net goed. knap gedaan.

Deze film is niet cynisch, net een pleidooi tegen cynisme en een ode aan humor. Humor als overlevingsmechanisme, als noodzakelijke sprankels in een poel van doffe ellende. Ngo's die niet veel meer kunnen verrichten dan wat druppels op een hete plaat, maar waarvan de vrijwilligers of medewerkers ('wacht tot hij hoort wat ons loon is') toch doordrongen zijn van goede wil. Alleen dat al en hun aanwezigheid op het terrein zijn een bron van hoop. Mooi pleidooi.

Warme film. En gelukkig ook geestig, met humor die de boodschap lekker verteerbaar maakt. Zo lust ik ze wel.

avatar van stefan dias
Nog even een aparte post over het cynisme (nu ik hier zo wat posts overlees):
het zijn natuurlijk toestanden waar een normaal mens cynisch van zou worden, maar deze mensen worden het - ondanks hun sarcasme - net niet. Het moge dan bitter weinig zijn wat ze kunnen verrichten. Hun bereidheid en aanwezigheid rechtvaardigen op zich al bijna die aanwezigheid.
Vond het in the end wel een feel-good-movie. Je moet het maar doen met dit onderwerp. Chapeau.

avatar van ILDIB
Film is net zo nutteloos als hetgene wat de mensen in de film uitspoken. Maar wel mooi gemaakt. Maar teveel pseudo interessant en spannend gemaakt gedoe en te weinig realiteitszin.

avatar van dalma
jac25 schreef:
Spannend en uiterst komisch en eigenlijk gebeurt er toch heel weinig...

zou het niet beter kunnen zeggen. Film is de moeite waard en grappig.