Winter on Fire (2015)

Alternatieve titel: Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom

Verenigd Koninkrijk / Oekraïne / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Evgeny Afineevsky

Deze documentaire beslaat de drieënnegentig dagen van de winter van 2013/2014 waarin een studentendemonstratie voor Europese integratie omslaat in een revolutie die het einde inluidt van het bewind van de Oekraïense president Viktor Janoekovitsj. Op 22 februari 2014 sprak een meerderheid van het parlement uit dat Janoekovytsj niet langer in staat is zijn grondwettelijke taken uit te voeren.

avatar van HALVE TAMME.
Sterke poster!

avatar van Fonzie1983
Netflix is goed bezig. Weer een heel interessante docu waarmee je midden tussen de opstandelingen komt. Dichterbij dan dit kom je niet, net als bij The Square.

Mooie documentaire maar wel een beetje teveel van een kant belicht. Niet te min erg fascinerend. Nu zijn ze slaaf van het IMF.

Belicht de omwenteling in de Oekraine, gezien vanuit het oogpunt van de demonstranten. Had iets korter gekunt.

avatar van horizons
Zoals in begrijp een eenzijdige documentaire? Jammer.

Wordt ook belicht dat de EU zich onrechtmatig met interne politieke aangelegenheden bemoeide?

avatar van SPT
SPT
Theatrale en boeiende documentaire over een lastig onderwerp, die er helaas niet in slaagt het onderwerp op een neutrale en genuanceerde manier te brengen. Doordat alleen demonstranten worden geïnterviewd ontstaat een eenzijdig en geromantiseerd beeld van de revolutie.

Feit is dat Oekraïne tot op het bot verdeeld was over de te varen koers. In het EU-gezinde westen van Oekraïne was Yanukovych alom gehaat, maar in het pro-Russische oosten en zuiden van het land konden zijn pro-Russische standpunten juist op veel steun rekenen. Het is niet voor niets dat hij in 2010 de verkiezingen won, ondanks dat hij bekend stond als ondemocratisch en corrupt politicus die tijdens de Oranje revolutie in 2004 werd afgezet. In zo’n tot op het bot verdeeld land past een koers die recht doet aan de regionale diversiteit, en rekening houdt met de belangen van minderheden en deze zo veel mogelijk autonomie biedt. De rechts-extremistische en anti-Russische Svoboda – hun vlag is geïnspireerd op de Svastika – speelde een belangrijke rol in de revolutie, en dan vooral de gewelddadige manier waarop deze zich ontwikkelde. Een van de eerste daden van het regime dat na de revolutie aan de macht kwam was het afschaffen van het Russisch als officiële taal. Dat soort stappen helpen niet echt om de boel bij elkaar te brengen. De EU heeft zoals bekend is een kwalijke rol gespeeld in het conflict (en speelt dat nog steeds). In plaats van zich hard te maken voor een neutrale politiek waarbij Oekraïne warme banden met zowel de EU als Rusland nastreeft, en te blijven hameren op de democratische rechten van de Russisch-gezinde regio’s, heeft ze partij gekozen voor één van de partijen in een conflict waarin geen van de partijen de goede kant vertegenwoordigd maar alle kanten een kwalijke rol hebben gespeeld en hebben bijgedragen aan het ontstaan van een burgeroorlog. Dat terwijl de gemiddelde Oekraïner waarschijnlijk helemaal niet zat te wachten op een conflict zoals dat nu is ontstaan, zoals bijvoorbeeld blijkt uit het feit dat Svoboda bij de verkiezingen in oktober 2014 meer dan 80% van haar zetels verloren heeft. Van dit alles zien we helaas niets terug in de documentaire, die juist suggereert dat de bevolking eensgezind achter de revolutie stond en dat iedereen in Oekraïne bij de EU wil. Het ontstaan van een burgeroorlog wijst toch in een andere richting.

horizons schreef:
Flikker even op je met je pro-Russisch getroll.

Quentin schreef:
Flikker even op je met je pro-Russisch getroll.

Quentin vertegenwoordigd hier de Europese normen en waarden. Flikker op als je het er niet mee eens bent! Flikker op als je een andere mening hebt! Klasse!

Fortune schreef:

Het hele (online) Oekraïne debat is vervuild door getroll zonder onderbouwing, als horizons nu eens bewijs voor zijn claim had geleverd in plaats van Russische staatspropaganda te verspreiden.

'Zijn de pro-Kremlintrollen ook actief op de site van de Volkskrant?'

StopFake - Struggle against fake information about events in Ukraine

avatar van horizons
Europa heeft zich in interne staats aangelegenheid gemengd. Door oppositie te steunen.
Ben benieuwd of Europa zich ook in Spanje mengt.

Daarnaast: zowel Rusland als Europa manipuleren media. VS ook.

Daarbij is je taalgebruik (negatief vijandelijk reageren) niet in het voordeel sprekend voor jou als internet persoon (geen idee hoe je in het echt bent ).

horizons schreef:
Door oppositie te steunen.
Als je het 'inmenging' noemt als Europa haar steun uitspreekt (zonder spierballenvertoon of geldstromen) aan een volk dat niet langer een vazalstaat van Poetin wilt zijn, hoe classificeer je dan de Russische bezetting van de Krim en Oost Oekraïne?

Quentin schreef:

Bezetting van Krim is natuurlijk klassieke landjepik waar Europa dan weer geen ballen tegenover durft te tonen. Behalve wat import beperkingen.
En volgens mij zit er aan pro-Europees Oekranie best wel een geldstroom verbonden hoor.

'Zijn de pro-Kremlintrollen ook actief op de site van de Volkskrant?'

StopFake - Struggle against fake information about events in Ukraine

NOS EU trollen

Schijnbaar vergeet iedereen dat de EU al eerder was begonnen met internet trollen om het imago van de EU op te poetsen. Overigens is dit veel minder transparant en is hier veel minder informatie over beschikbaar. Nee, er is geen docu over EU trollen maar genoeg informatie te vinden over de trollenfabriek van Putin waar iedereen een mening over heeft en hoe erg dat wel niet is. Ieder land gebruikt trollen. Het is een manier van marketing. Maar zoals altijd is het nieuws over Rusland uiterst negatief en negatief nieuws over de EU?? Dat bestaat bijna niet! Hoe kan je vanuit Nederland en als je het Nederlandse msm nieuws volgt in godsnaam een mening vormen over wat er in de wereld gebeurt? Of vanuit Rusland? Dat bestaat niet. Nieuws is er niet om je te informeren maar te dirigeren. Goebels zou trots zijn als hij vanuit het hiernamaals naar beneden kijkt. Natuurlijk kan je een mening vormen over Oekraine maar in hoeverre dat de realiteit is, is een andere vraag.

avatar van Nijmegen
Geeft een zeer indrukwekkende en emotionele weergave van de strijd in Oekraïne. De documentaire is echter op geen enkel moment van journalistieke waarde door zijn totaal eenzijdige belichting.

avatar van Uier
Zeer eenzijdige belichting van de pro-Europese Oekraïense revolutie. Tenenkrommende subjectiviteit en daarmee niet echt serieus te nemen als je wilt weten hoe de burgeroorlog ontstaan is. Enkele frustrerende zaken zijn de mensen die aan het woord komen (allemaal chirurgen, dokteren en architecten van 25 jaar oud) en hoe de democratisch gekozen machthebbers worden neergezet als een stel hondsdolle tirannen, welke enkel vreedzame oproep met harde hand neerslaan. Het zal mij niks verbazen als het budget bij elkaar geschraapt is door het Westen, die via deze propaganda de realiteit aan de mensen kan overbrengen in de vorm van documentaire. Docu, dus moet wel waar zijn, in tegenstelling tot film, zal de insinuerende insteek zijn geweest.

Ik ben absoluut niet pro-Russisch of whatever, maar ik waardeer docu's zoals Winter On Fire grotendeels op hun informatieve gehalte. Daarom is deze theatrale productie voor mij een wanproduct, puur door de eenzijdige belichting. Ondanks dat is de docu verzorgd. Echter is dat bijzaak in de beoordeling van 1.5*.

Fortune schreef:

Nogal logisch dat hier veel minder informatie over beschikbaar is, het is simpelweg nooit werkelijkheid geworden. Dit domme idee is gelukkig snel gesneuveld, omdat Europa (in tegenstelling tot het autocratische Rusland van Poetin) wel een gedegen system van checks and balances heeft dat persvrijheid en pluriformiteit respecteert.

Fortune schreef:
Ik baseer me dan ook niet op 'MSN nieuws' maar op gerenommeerde (en kritische) media, en bovenal op wat ik van zowel Russische en Oekraïense vrienden uit eerste hand verneem.

avatar van Fortune
Ah jij hebt een emotionele binding met Oekraïne. Nou dat is geweldig maar ik ben een realist en geen fantast. Dus omdat er (meer) persvrijheid is in Europa gebeuren er geen domme dingen?? Dat is een belachelijke statement. Ik kan helemaal niks vinden dat dat idee is gesneuveld wel dat daar 2.3 miljoen euro in is geïnvesteerd. Het is de EU/VS vs de BRICS. Let the games begin! Dat is waar Oekraïne over gaat en dat is waar Syrië ook over gaat. Het gaat om macht, geld en invloed. De EU kan Griekenland niet eens redden laat staan Oekraïne?? Dus waarom zo'n haast met Oekraïne? Wij leven niet in een democratie maar in een coöperatie. Als wij referendums gaan houden in Europa over blijven of niet blijven in de EU dan kan jij al raden waar de mensen op gaan stemmen.

avatar van Thomas83
Wel jammer van de eenzijdige benadering die vaak gewoon ordinaire propaganda genoemd mag worden. Je hoeft geen kenner van de situatie te zijn om te weten dat het wel heel rooskleurig klinkt als iemand roept dat geloof en afkomst niets meer uitmaakten en iedereen op het Maidanplan verenigd was. En als je nader geïnformeerd wil worden over de complexe politieke situatie dan gaat deze documentaire je ook niet verder helpen. Je zou erdoor kunnen denken dat het Oekraïense volk als geheel pro-Europa is.

Als ooggetuigenverslag vanaf de frontlinie werkt de documentaire wel goed. We hebben allemaal de beelden van Euromaidan gezien, maar wat je in deze docu allemaal te zien krijgt overtreft dat nog wel. De enorme mensenmassa's op zich zijn al indrukwekkend, en verbijsterend hoe Janoekovytsj' mannen alle morele grenzen overschrijden. De demonstranten zullen ook een hoop geflikt hebben maar om het gezag er zo'n beestachtig slachtveld van zien te maken onder de ogen van de wereld is ongelofelijk. 2.5*.

avatar van christy-m
Indrukwekkende en hartverscheurende beelden, maar als documentaire komt Winter on Fire echt tekort, vanwege de totaal eenzijdhige benadering van het onderwerp.