Wolfwalkers (2020)

Ierland / Luxemburg / Frankrijk / Denemarken / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Tomm Moore en Ross Stewart
met de stemmen van Sean Bean, Honor Kneafsey en Eva Whittaker

In een tijd van bijgeloof en magie reist de jager en voormalig soldaat Bill Goodfellowe met zijn lieflijke dochter Robyn diep het "Wolfland" in. Hij is gekomen om de laatste wolvenroedel uit te roeien. Zijn prijs: gratie van de ongevoelige, puriteinse Lord Protector en een kans op een beter leven voor zijn dochter. Maar wanneer Robyn een jonge wolf in haar vizier krijgt, kan ze niet schieten. In plaats daarvan wordt ze gebeten. Die nacht sluipt een mysterieus wild meisje, genaamd Mebh, Robyns kamer in.

avatar van Esteban
Trailer - Wolfwalkers — Official Teaser | Apple TV+ - YouTube

Het lijkt wel een eeuwigheid geleden sinds de aankondiging van dit project. Zelfs de concept-teaser (begin 2017) zit al redelijk ver in mijn geheugen. Maar het is visueel alvast weer ontzettend bevredigend. The Secret of Kells vond ik redelijk fantastisch. Song of the Sea had dezelfde kwaliteiten, maar wist mij nergens te verrassen op vlak van verhaal. Beide films hadden ook een bijzonder mooie soundtrack met prachtige zang. Benieuwd of Wolfwalkers dat ook brengt. Sterk vermoeden van wel.

Vanaf 25 november in de bioscoop (Periscoop Film)

Vanaf 11 december op AppleTV+

avatar van Koekebakker
Adembenemend mooie film. Vol verbeelding. En schitterend geanimeerd, van begin tot eind een lust voor het oog. Een jeugdfilm, maar ook een voor het jaarlijstje van deze veertiger.

avatar van wess16
Prachtige film, met verschillende tekenstijlen en een fijn verhaal waar je helemaal ingezogen wordt. Tekenfilm met een beetje een boodschap. Over macht en oorlog. Ook een aanrader voor volwassenen, voor de allerkleinsten misschien wat eng, vandaar kijkwijzer 6.

avatar van Graaf Machine
De animatie beviel me wel redelijk, maar het verhaaltje was me veel te simplistisch. Meer dan middelmatig was dit niet.

Prachtige film, zowel qua animatie als qua verhaal. Allereerst bevalt mij dus de teken- en aquarelstijl: ietwat vrij en abstract maar zeer effectief om een sprookjeswereld uit te drukken. Het verhaal is spannend en intelligent: het maakt duidelijk gebruik van elementen uit bekende sprookjes zoals de weerwolf en Roodkapje maar bouwt daarop een eigentijds, emanciperend verhaal over mens vs. natuur, stad vs. bos, beschaving vs. heelheid, christendom vs. heidendom, 17de eeuwse Engelsen vs. 17de eeuwse Ieren, bewuste vs. onbewuste (slaap) en man vs. vrouw. De film geeft zo een kritiek op onze vernietiging van de natuur maar er is ook een duidelijk feministisch thema: de man staat voor de rationaliteit en dominantie, dus de beschaving die de natuur vernietigt, en de vrouw staat voor de heelheid (magie) en de natuur zelf die de man wil temmen en domineren (de vrouw zit al in de gevangenis van haar huis zoals ze ook de wolf willen vangen).

avatar van knusse stoel
De filosoof schreef:

Mogen wij ons hier na het bekijken van de film, in de bioscoop afgelopen zaterdag, bij aansluiten?
Van ons krijgt de film een 8!

avatar van Graaf Machine
Ja, goed stuk van filosoof. Maakt de film niet beter.
Al die dit VS dat gedoetjes doet me vooral denken aan Spy VS Spy zoals je dat vroeger kon lezen in de MAD.

avatar van mrklm
De Britse soldaat Bill Goodfellowe [Sean Bean] doet er alles aan om in de gratie te komen van de veeleisende Ierse Lord Protector [Simon McBurney], zodat zijn dochter Robyn [Honor Kneafsy] in veiligheid kan opgroeien. Robyn kijkt enorm op tegen haar vader en wil hem laten zien dat ze net zo'n goede jager is als heij. Wanneer ze haar vader stiekem achtervolgt terwijl hij jaagt op een groep wolven, wordt ze zelf door een wolf gebeten en verzorgd door Wolfwalker Mebh [Eva Whittaker]. Tussen Mebh en Robyn ontstaat direct een bijzondere vriendschap en Robyn keert terug naar huis in de hoop iedereen ervan te overtuigen dat de wolven en de Wolfwalkers niet vijandig zijn. Maar 's nachts blijkt dat haar verwonding blijvende gevolgen heeft waardoor ze een spil wordt in de strijd tussen de mensen en de Wolfwalkers.

Prachtig vormgegeven animatiefilm schittert vooral in de (letterlijke en figuurlijke) magiescènes, maar blinkt ook uit wanneer het de wereld toont zoals een wolf die hoort, ziet en vooral ruikt. Net als in de beste sprookjes haalt het verhaal volwassen thema's aan als vriendschap, familie, trouw en vooroordelen. Het voegt daar echter precies de juiste gradaties aan humor en actie toe. Deze spannende, grappige, oogstrelende en ontroerende animatiefilm profiteert van een fraaie score en de liedjes zijn eveneens uitmuntend. Kneafsy en Whittaker zijn voortreffelijk in de hoofdrollen.

avatar van Thomas83
Na Song of the Sea wederom een voltreffer van Cartoon Saloon, ook al heeft deze uiteindelijk een minder verhaal en wat minder emoties. Deels doordat de verder prima Kneafsey niet zo goed is met het echte drama, deels door wat formulewerk in het script en een wat ondermaats geschreven vaderrol. Maar het verhaal blijft erg pakkend, en thematisch is het ook sterk allemaal. Verstedelijking versus natuur, de onderdrukking van de Ieren, religie en vrouwen, het werk allemaal goed in de film. Vond Mebh en de Claude Frollo-achtige Lord Protector ook prima hun rol vervullen.

Waar de film echter uitblinkt is wel nog steeds echt de animatie. Het gebruikt van kleuren en perspectief, hoe alles beweegt, echt een schitterende mix van stijlen weer. De film bruist van de creativiteit. Hoe Kilkenny en het bos worden weergegeven is bijvoorbeeld prachtig, en als we Robyn 's nachts voor het eerst als wolf door het bos zien rennen is het gevoel van bevrijding echt voelbaar. Richting het einde wordt de animatie zo mogelijk nog mooier. Ook erg gaaf hoe de zintuigen van de wolven worden gevisualiseerd. Ik heb nog niet zoveel animatiefilms gezien dit jaar, maar ik verwacht niet veel beter meer te zien. 4.0*.

avatar van John Milton
Prachtig. Weer een schot in de roos van regisseur Tomm Moore na The Secret of Kells (2009) en Song of the Sea (2014), en als ik hem een paar dagen eerder had gezien had hij absoluut mijn eindlijst gehaald. Nu zal hij die van 2021 halen, dat is een ding wat zeker is.

Moore is een van die animatoren die niet zozeer tegen het gebruik van computers is, maar wel de nadruk blijft leggen op met de hand getekende animatie, en de grenzen op dat vlak te blijven verleggen. Ook Wolfwalkers heeft weer een unieke stijl, met eenvoudige karakterdesigns maar plotselinge explosies van kleur en de meest prachtige details in de achtergronden.

In het door Engelse soldate bezette Ierland van 1650, ontvouwt zich een verhaal vol mythologie en folklore in het spanningsveld tussen stad en wildernis, de mens en zijn pogingen de natuur de onderwerpen. Dit alles begeleid door een prachtige soundtrack van Bruno Coulais en Kila (die ook al verantwoordelijk waren voor veel van de muziek in Song of the Sea). Visueel is Wolfwalkers een pareltje, en het is leuk om te zien dat Moore af en toe ook de stijl van afbeeldingen en kaarten uit die tijd meeneemt in de look van de film. Dit betekent dat veel shots niets enorm veel diepte hebben maar het geeft en film wel echt een eigen smoel, en als het dan ineens wel erg ruimtelijk wordt wanneer we de wereld vanuit wolvenogen zien, is het effect des te groter.

We hebben met grote ogen zitten kijken, het is spijtig dat er voor elk meesterwerkje als dit tien films als The Secret Life of Pets 2, Sing 2, Minions 2 en Despicable Me 4 uitkomen. Niets mis mee, er worden vast een hoop mensen blij van, maar wat zou het fijn zijn als we een paar van dat soort titels in konden leveren voor iets meer van dit.

He dit was een leuke film. Als volwassene met plezier en spanning zitten kijken. Aanvankelijk denk je wie gaat er in de deze tijd van Pixar animatie en playstation games nog naar houterige tekenfilms kijken maar dit was erg mooi om naar te kijken. Even uitvinden wat meer uit deze studio is gekomen.

avatar van Esteban
Mijn petekind was helemaal wild van Song of the Sea. Ze vond het wondermooi en was zeer enthousiast over zowel het tekenwerk als de muziek. Ze heeft ook iets met wolven, dus deze staat bij haar heel hoog op de kijklijst. Ik hoop dat Wolfwalkers alsnog op DVD of BR verschijnt.

avatar van james_cameron
Mooi qua animatie en er is duidelijk veel werk gaan zitten in de vormgeving, maar ik kon er niet zoveel mee. Verhaal en thematiek zijn dun, de personages weinig boeiend en de stemmencast degelijk maar onopvallend. Eigenlijk is de film ook best wel saai. De fraaie tekenstijl en het bijzondere kleurgebruik zorgden ervoor dat ik nog net de eindstreep haalde, maar ik had er moeite mee.

avatar van Fisico
Erg mooie Ierse animatiefilm van Moore. In navolging van Song of the Sea (2014) dat ik eveneens ontzettend mooi vond. Ik heb ontzettend genoten van Wolfwalkers dat ik hem dit weekend verplicht opleg voor mijn kinderen.

Fijn om ondergedompeld te worden in de folkloristische sfeer van een Ierse legende over wolven. De film heeft veel weg van Song of the sea, maar staat toch volledig op zichzelf. Een film met een moraal ook. Daarnaast prachtig geanimeerd met vele kleuren en veel details. Er wordt gebruik gemaakt van erg veel symmetrie. Vele shots zijn elkaars spiegelbeeld als je een dwarsdoorsnede neemt. Ook het taaltje is sappig met dat accent waardoor je je helemaal in de film kan gooien.

Een verademing tussen het vele commerciële werk door. Top!

avatar van John Milton
Je kunt ernstiger falen in je taak als ouder, dan ze dit op te leggen

avatar van Fisico
John Milton schreef:
Je kunt ernstiger falen in je taak als ouder, dan ze dit op te leggen

Voila, “Cinema Corona” is hier achter de rug. De kinderen (8 en 10) genoten van hun namiddagje Wolfwalkers. Ze houden bij tijd en stond wel van een filmpje en hierbij wil ik hen naast Frozen en Boss baby ook laten zien dat er heus nog wat anders op de markt is. Als ik het al niet doe, wie dan wel? Ik moest de stemmen 4,0* en 4,5* doorgeven