Lake of Fire (2006)

Documentaire

geregisseerd door Tony Kaye
met Flip Benham, Emily Lyons en Dr. John Britton

Al decennialang zijn de Verenigde Staten diep verdeeld over het abortus-onderwerp. De voor- en tegenstanders verwijten elkaar de afschuwelijkste dingen en hebben zelfs fysieke strijd, een strijd die steeds heviger is geworden sinds de sterke opkomst van Christelijk rechts het laatste decennium. Regisseur Kaye heeft 15 jaar lang deze strijd zo genuanceerd mogelijk gevolgd.

avatar van OlafK
Ik ben hier eigenlijk wel heel erg benieuwd naar. Vreemd dat de regisseur van American History X nooit meer aandacht heeft gekregen voor zijn vervolgfilms.

avatar van centurion81
Die mening deel ik, ik klikte ook via de link Tony Kaye door.......

ijzersterke docu over abortus die de kwestie eens neerzet als een echt dillemma ipv meteen uitwijkend naar links. Dit is ook min of meer hoe held Noam Chomsky het in de docu verwoord. Aan de ene kant zien we de uitwassen van de abortushaat (speelbal van christelijke zieltjeswinners en doelwit van aanslagen), aan de andere kant de pijn van de mensen die besluiten erdoorheen te gaan. Ik ben geheel en al pro-abortus maar man oh man... Dan slaat zo'n docu onverwacht toch een paar kleine deukjes.

avatar van lykathea
Fantastische documentaire die lang genoeg de tijd neemt om de complexiteit van de abortus discussie aan het licht te brengen, zonder daar ook maar één keer een standpunt in te nemen. Iedereen die aan het woord komt heeft ook echt wat zinnigs of interessant te vertellen, hoe gestoord sommige van hun meningen ook zijn. Filmisch ook prachtig, qua stijl, de keuze om alles in zwart-wit te schieten is een goede, het past perfect bij de gedachtegang van de discussie, er is geen één waarheid, maar ook qua vertelling is het soms haast als een film zo mooi. Het verhaal van Norma McCorvey kent een ware schokkende twist, voor de kijker althans, die uiteraard allang heeft beslist in welk "kamp"(pro-life of pro-choice) Norma hoort, maar de keuze is uiteraard niet zo simpel...

Tony Kaye (tevens regisseur van American History X) schuwt afschuwelijke beelden niet, maar durft het ook aan om een gezicht aan het debat te geven in de vorm van Stacey, die een abortus ondergaat. Haar verhaal alleen al is de perfecte samenvatting van de discussie, complex en noodlottig, er zijn geen "Pro-death" of "Pro-abortion" mensen zoals vele ultraconservatieve je willen doen geloven, er zijn alleen keuzes, hele, hele moeilijke keuzes.

Geen scenarioschrijver kan zo mooi in één zin vertellen wat zo'n abortus met je doet, dat kan alleen een mens die het echt heeft meegemaakt. "It hurts more in my heart than in my stomach now"

avatar van lykathea
En ja hoor, dan hoor je vandaag weer dat een arts die abortussen uitvoerde vermoord is in de VS. George tiller, of "tiller the killer"

In zoveel opzichten zo zielig.

avatar van Poisonthewell
Olaf K. schreef:

Hmm. Juist het tegenovergestelde. Mijn pro-abortus standpunt is door deze film enkel verstevigd. Natuurlijk is het een verschrikkelijk moeilijke kwestie en is de abortusprocedure zelfs in het meest onbetwistbaar gerechtvaardigde geval (bij verkrachting of incest) slechts als 'lesser of two evils' te bestempelen, maar de kleine ruimte die ik binnen dit debat reserveer ter overweging van tegenovergestelde argumenten wordt bijna volledig gesloten door de barrage aan hysterische, sub-verstandelijke, diep perverse christenretoriek die zonder enkele mate van zelfanalyse uit de kelen van de pro-lifers stroomt. Nagenoeg alle ondervraagde pro-life subjects zijn dusdanig van het padje af dat ze onder geen enkel beding serieus te nemen zijn in de discussie van dergelijk uitermate serieus onderwerp. Ik wou dat Kaye wat meer mensen als Nat Hentoff had gevonden, die er aan de pro-life kant als bedachtzame enkeling bovenuitsteekt en wiens argumenten echt de moeite waard zijn in beschouwing te nemen.

avatar van danuz
Poisonthewell schreef:

Precies zo dacht ik er ook over.

avatar van mrklm
Gore Vidal verwoordt de hele pijnlijke abortus-discussie perfect: het probleem is dat beide kampen evenveel gelijk hebben. Regisseur Kaye weigert een standpunt in te nemen en weet je als kijker precies dat gevoel te geven dat het onmogelijk om 100% pro-life of 100% pro-choice te zijn. Hij laat talloze argumenten horen, inclusief de wat extremere waarbij de jeugdige toehoorders duidelijk ongemakkelijk voor de camera staat. Net als je denkt dat pro-life de vertegenwoordiging van het kwaad is - in de loop der jaren zijn er tientallen [vaak dodelijke] aanslagen gepleegd op abortusklinieken en doktoren die daar werken - word je geconfronteerd met Jane Roe, de vrouw die met haar gewonnen rechtszaak in 1973 bijna alle anti-abortuswetten ongeldig liet verklaren, maar die in de jaren '90 van mening veranderde en nu pro-life is. Kaye laat niets ongezegd en niets ongezien, inclusief de restanten van een abortusbehandeling. En de laatste scène onderstreept op hartverscheurende wijze dat de keuze voor abortus, onder welke omstandigheid dan ook, voor veel vrouwen de zwaarste beslissing uit hun leven is. Een absoluut meesterwerk, niet te missen!

avatar van otherfool
Een indrukwekkende docu, inderdaad. Graag had ik alleen nog wat meer gezien van geciviliseerde gesprekspartners als bijvoorbeeld Chomsky en Hentoff. In plaats daarvan krijgen we soms wat al te nadrukkelijk schreeuwlelijkerds te zien met zo nu en dan stuitende arrogante en ronduit domme en grove teksten, met name aan de pro-life kant.

Kaye neemt verder zijn tijd, kiest vooral voor het tonen van pratende hoofden, laat alles in stemmig zwart/wit zonder opsmuk, gebruikt slechts minimaal voor muziek, laat de waarheid in het midden en schuwt harde beelden niet, maar ik heb (misschien wel door dit alles) van A tot Z geboeid zitten kijken.