The Crash Reel (2013)

3,74

Documentaire

geregisseerd door Lucy Walker

Twee jeugdvrienden, Shaun en Kevin, worden eerste en tweede op de Winterspelen van Vancouver. Ze hebben beide een rooskleurige toekomst in het snowboarden tot Kevin hard valt op een half-pipe tijdens een training. Terwijl Kevin revalideert van zijn ernstige val pakt Shaun goud. Kevin heeft nu maar één doel: terug op het snowboard.

12 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van Koen87
geplaatst: 17 augustus 2013, 00:39 uur [permalink]
De focus en lijn binnen de docu verandert nogal eens waarbij de boodschap erg helder doch wat subjectief wordt gebracht. Zoals alles wat in de VS wordt gemaakt is het allemaal wat aangedikt, maar dat doet zeker geen afbreuk aan het verhaal en haar boodschap. Prima docu die eigenlijk totaal niet over snowboarden gaat.

avatar van Banjo
geplaatst: 9 februari 2014, 23:51 uur [permalink]
Ik vind het mooi dat mensen alles geven voor hun doel. En een stevige competitie (heerlijk!)
En ik ben zelf ook wel een bijter, die er helemaal voor kan gaan en alles kan geven...
Maar ik houd gewoon niet van dit soort Amerikanen!, het is niet mijn volk..
Al maken ze nog zulke flitsende documentaires. fuck, awesome yo!

2 sterren

geplaatst: 10 februari 2014, 13:16 uur [permalink]
Rare mensen die Amerikanen en ze blijven maar door gaan...

avatar van james_cameron
geplaatst: 10 februari 2014, 17:23 uur [permalink]
Aangrijpende, ongelooflijk intieme documentaire van HBO over snowboardtalent Kevin Pearce, een grote belofte voor de olympische winterspelen van 2010. Door een vreselijke valpartij liep hij echter vlak voor de winterspelen hersenbeschadiging op. De documentaire is een portret van zijn langzame herstel en van de impact van dit alles op zijn familie. Geen goedkoop sentiment maar een uniek en wat mij betreft onvergetelijk kijkje in de wereld van iemand die volledig opnieuw moet beginnen. Regelmatig wel erg emotioneel, vooral in de scenes met Pearce's broer David, die lijdt aan het Down-syndroom en zich daar maar al te goed van bewust is. Erg mooi, met naast al het drama ook nog eens allerlei verbluffende snowboard-hoogstandjes.

avatar van the new guy
geplaatst: 11 februari 2014, 20:55 uur [permalink]
Ongelooflijk indrukwekkende documentaire die van alle kanten goed wordt verteld. Sommige stukken van de docu blijven doorspelen in je hoofd omdat alle keuzes zo voorstelbaar zijn. Hierdoor is het een menselijke documentaire geworden die pijnlijk duidelijk in beeld brengt hoe gedreven mensen kunnen zijn.

avatar van Jonas Olsson
geplaatst: 11 februari 2014, 22:43 uur [permalink]
Ligt het aan mij of klopt die beschrijving hierboven van geen kant? Eerste en tweede op de winterspelen? Kevin raakt toch juist geblesseerd, vlak voor de winterspelen?

geplaatst: 12 februari 2014, 10:24 uur [permalink]
Jonas Olsson schreef:

Klopt helemaal, er wordt juist afgeteld naar de winterspelen van 2010.

Ik heb de documentaire gisteravond gekeken en was behoorlijk onder de indruk het 'verhaal'. Hoewel een aantal punten wel iets te Amerikaans aangedikt worden is het verhaal van Kevin Pearce heel mooi in beeld gebracht.

Wat voor mij, maar eigenlijk voor iedereen, iets is om over na te denken is dat elke beslissing die je neemt door anderen compleet anders gezien worden. En natuurlijk laat het zien hoe gevaarlijk hersenbeschadiging is, hoe je daardoor wellicht de realiteit uit het oog verliest.

Vragen wij niet te veel van andere mensen, topsporters in het bijzonder? Wij als publiek en bedrijven als sponsoren? Het moet allemaal steeds extremer met alle gevolgen van dien.

avatar van AlexvanRiel
geplaatst: 13 februari 2014, 09:25 uur [permalink]
Prachtige kippeveldocu. Sommige gebruikers noemen het té Amerikaans, maar kun je het dit gezin kwalijk nemen dat ze Thanksgiving vieren en bidden voor het eten? Natuurlijk niet. Uiteindelijk gaat het over acceptatie. Té Amerikaans was het pas geweest als Pearce' gezin niet liever zou willen dan dat hij terug op het board stapte om White voor eens en altijd te laten zien we de beste zou zijn.

geplaatst: 20 juni 2014, 18:09 uur [permalink]
Omschrijving klopt inderdaad niet. Kevin heeft de Spelen nooit gehaald. In de aanloop naar Vancouver was het diverse malen 'stuivertje wisselen', waaronder op de X-games. Kevin werd gezien als DE uitdager van Shaun -tot die tijd als praktisch onverslaanbaar gezien- maar heeft dat helaas nooit mogen laten zien op de Spelen.

Prachtige docu met een onderwerp waar ik nog niet veel van af wist. De gevolgen van hersenbeschadiging, onzichtbaar voor de buitenwereld en, zoals we leren in deze film, van invloed op zoveel aspecten van het leven. Alles komt voorbij; de verandering van het karakter, de (on)mogelijkheden in het nieuwe lichaam. En vooral acceptatie.

Erg indrukwekkend vond ik het bezoek aan Trevor Rhoda. Voor wie geintresseerd is in dit onderwerp, zijn zus heeft een uitgebreid blog bijgehouden over de revalidatie van Trevor (google op 'wake up woo')

Een zeer indrukwekkende documentaire die je zeker aan het denken zet!

avatar van ILDIB
geplaatst: 6 februari 2015, 19:10 uur [permalink]
fascinerende en geweldige doc. Mooie beelden en gevoelige discussies. Hoe goed wordt de problematiek en ellende in beeld gebracht. En tevens een mooi inzicht in de psyche van de mens en zijn gevoel. Emotie bij familie is ook zo goed weergegeven.

Enige minpunt de relatieve domheid van sommige boarders tav Kevin en t gevaar.

geplaatst: 25 februari 2015, 15:00 uur [permalink]
Prachtige documentaire over een jonge succesvolle snowboarder wiens leven drastisch verandert als hij hersenletsel oploopt. Een inspirerend en indrukwekkend verhaal over de revalidatie van een sportman. Vooral boeiend en ook zeker aangrijpend om te zien hoe het hele gezin omgaat met alles (de opmerkingen van het broertje met het syndroom van down zijn bijna hartverscheurend).

avatar van Insignificance
geplaatst: 6 juni 2015, 17:54 uur [permalink]
Niet onaardig. De docu is duidelijk op z'n best wanneer het het houdt bij hoe het Kevin Pearce en zijn omgeving vergaat. Het talent, de tweestrijd, het ongeluk, de revalidatie en iets wat je een nasleep zou kunnen noemen. Eens een daredevil, altijd een daredevil, totdat ook de geest anders inziet. In dit geval althans. Walker had best wat meer van het aparte wintersportwereldje mogen laten zien, maar kiest er voor om onderweg enkele zijpaden in te slaan en zaken te gebruiken die minder smaken. Dat Kevin als inspiratiebron gaat dienen hoef ik hier niet te zien. Idem voor het gesprekje tijdens Thanksgiving. Zo wordt het toch wat te weeïg.