Nebraska (2013)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Alexander Payne
met Will Forte, Bruce Dern en Bob Odenkirk

Een alcoholistische vader denkt dat hij een miljoen dollar heeft gewonnen. Zijn familie probeert hem er echter van te weerhouden om de lange reis van Montana naar Nebraska te maken om zijn prijs in ontvangst te nemen. Zijn zoon, die niet gelooft dat hij het winnende lot heeft, wordt hierdoor gedwongen om met hem mee te reizen en hem uit de problemen te houden. Tegelijkertijd heeft hij de kans om de band met zijn vader na jaren weer aan te halen.

Film doet bij momenten denken aan The Straight Story, maar dan een meer "hedendaagse" versie (ondanks/mede dankzij het zwart-witgebruik). Van dementie over marketing tot geldaftroggeling. Het passeert allemaal en stemt op die manier tot nadenken

avatar van stefan dias
Zwart-wit stoort me niet an sich, maar dan verwacht ik écht zwart-wit: films als Pi of Eraserhead. Deze lijkt in kleur gefilmd te zijn en dan heeft ergens iemand aan een knopje gedraaid en heeft gedacht 'hey, waarom niet.' Ik snap de meerwaarde niet. Jammer want de fotografie was echt mooi en ik miste toch die bleke winterkleuren.

Verder was het wel aardig. Dern acteert buitenaards goed. Een starre oude man, die nergens om sympathie bedelt en ook niet 'ontdooit', die gewoon tot het bittere einde zichzelf blijft, niet meer geholpen kan worden.

Wat me stoorde aan deze film was heel het uitgangspunt en het scenario. Het klopte voor mij gewoon niet, ik geloofde er geen snars van… Eén simpele ziel die in het sprookje gelooft (of doet alsof), tot daar aan toe, maar een heel dorp idioten opvoeren? Ik weet dat er veel morons in de wereld zitten, maar het werd me allemaal wat te kolderesk. Ik geloofde ook geen snars van die lamme goedzak van een zoon… was me allemaal net iets te glad. Bruce Dern speelde op eenzame hoogte.

avatar van Astrid Pluijmaekers

avatar van stefan dias
BlueJudaskiss schreef:

Waarom?

daarom:
Zwart-wit stoort me niet an sich, maar dan verwacht ik écht zwart-wit: films als Pi of Eraserhead (en net nog Ida). Deze lijkt in kleur gefilmd te zijn en dan heeft ergens iemand aan een knopje gedraaid en heeft gedacht 'hey, waarom niet?' Ik snap de meerwaarde niet. Jammer, want de fotografie was echt mooi en ik miste toch die bleke winterkleuren.

avatar van wimaroca
Zwart-wit is zeer slecht voor zo'n roadmovie's ,is gewoon jammer
heeft inderdaad helemaal geen meerwaarde

avatar van BlueJudaskiss
wimaroca schreef:
Zwart-wit is zeer slecht voor zo'n roadmovie's ,is gewoon jammer
heeft inderdaad helemaal geen meerwaarde

Het is mooi! Hoeveel meerwaarde wil je hebben?

avatar van nijkerkbert
Prachtige roadmovie. Prachtige rol ook van Dern. Met name de hilarische conversaties in de familie waren fantastisch! 4☆

avatar van Mark de Jong
Pracht film.

avatar van SmackItUp
Inventief.

Nebraska is een bijzondere vertelling van een man die aardig de kluts kwijt lijkt. Hij zegt weinig, hij maakt zich niet druk en toont geen enkele interesse. Behalve voor één ding: zijn prijs in ontvangst nemen. Echter zit er meer achter deze emotieloze man. Payne weet op een mooie manier een troosteloos sfeertje op het doek te toveren door fijn gebruik van zwart-wit, uitgestrekte velden en oubollige dorpjes. De ontmoetingen onderweg zijn niet allemaal even boeiend, maar op deze manier krijg je wel een goed beeld van deze familie en hun verleden. Af en toe licht ontroerend, maar vaker grappig, met dank aan Squibb die wat mij betreft uitblinkt in deze tragikomische Payne film met gratis happy ending.

Ruime 3,5*

Fijne lome film om op een vrije middag te kijken! Het zwart-wit gebruik, de achtergrondmuziek en de uitgestrekte landschappen, het draagt allemaal bij aan de juiste sfeer die deze film weet neer te zetten.