Nebraska (2013)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Alexander Payne
met Will Forte, Bruce Dern en Bob Odenkirk

Een alcoholistische vader denkt dat hij een miljoen dollar heeft gewonnen. Zijn familie probeert hem er echter van te weerhouden om de lange reis van Montana naar Nebraska te maken om zijn prijs in ontvangst te nemen. Zijn zoon, die niet gelooft dat hij het winnende lot heeft, wordt hierdoor gedwongen om met hem mee te reizen en hem uit de problemen te houden. Tegelijkertijd heeft hij de kans om de band met zijn vader na jaren weer aan te halen.

Bij Alexander Payne:

kappeuter schreef:
Zijn nieuwe film is aangekondigd:

Nebraska (2006)

Plot Outline: Thinking that he's won the lottery, a father coerces his begrudging son into driving him from Montana to Nebraska so he can claim his winnings.

Opnieuw een roadmovie dus.

6 jaar geleden postte ik dit, en het project leek lange tijd van de baan.
Nu lijkt het toch weer op stapel te staan: Nebraska (2012) - IMDb (pre-production)

Payne heeft de acteurs Bruce Dern en Will Forte op het oog om de hoofdrollen te spelen.

Regisseur Alexander Payne bezig met casting nieuwe film - MovieScene

Meneer Bungel
Vreemd dat deze in zwart-wit is... Hopelijk pakken ze het net zo aan als de Coens met The Man Who Wasn't There (2001), die ik op dvd in zowel kleur als zwart-wit kan bekijken. Ah, hier lees ik het al, in beide formats te zien dus. -edit- hmmm, niet helemaal;

- ''black and white wouldn’t be cost effective and Paramount, who was financing, forced Payne to shoot in color.''
- ''Payne said back in 2011 that they shot the film in color, but it’ll be transposed into black and white in the color transfer ... It’ll be black and white for theatrical, DVD and streaming. If they need a color version for their TV output deals, they will have it''

avatar van Verhoeven
Hier nog meer informatie:

Like Noah Baumbach's similarly small-scaled "Frances Ha" (now in theaters), "Nebraska" is shot in beautiful black and white, lending a timeless feel to the drama that calls to mind Peter Bogdanovich's "The Last Picture Show," a film Payne cited as an inspiration for this project. "It just seemed like the right thing to do for this film," Payne said of his reason for the surprising choice. "I've always wanted to make a black and white film."

De komende tijd verschijnen er in Nederland nogal wat zwart-wit films in de Filmhuizen. Het Duitse Oh Boy (Jan Ole Gerster), het Amerikaanse Frances Ha (Noah Baumbach), het Spaanse Blancanieves (Pablo Berger), het Britse A field in England (Ben Wheatley), het Portugese Tabu (Miguel Gomes) en uit Nederland Wolf (Jim Taihuttu).

Nebraska heeft distributeur Cinéart aangekocht in Cannes. Mis ik verder nog iets?

Meneer Bungel
TLPS is een mooie film om als inspiratie te dienen, ik hoop dat het wat gaat worden. Met Payne heb ik er wel extra vertrouwen in.

Meneer Bungel
Bruce Dern won met deze rol Best Actor Award in Cannes 2013 (bron / artikel).

Vanaf 27 februari 2014 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Zandkuiken
Tegenvallende trailer, vind ik persoonlijk. Echt scherp en geestig lijkt het me allemaal niet.

avatar van The One Ring
Nebraska is waarschijnlijk de meest bescheiden film die genomineerd is voor de Oscar voor Beste Film sinds Marty uit 1955 (die verrassend genoeg won!). De naam van de regisseur is groot en wellicht de reden dat dit zoveel aandacht heeft gekregen, maar dit is toch bovenal een lief klein projectje. Het eindresultaat is ook verrassend goed. Toen ik deze in november zag - en de Oscarhype nog wat halfslachtig was; dit was toch vooral de lichte tegenvaller uit Cannes - verwachtte ik er eigenlijk niet veel, zeker ook dankzij de slappe trailer.

Gelukkig blijkt dit zo'n film te zijn waarbij de beste elementen niet gevangen kunnen worden door een trailer. Het kabbelende tempo is bijvoorbeeld essentieel hier. Maar boven alles zijn het kleine karaktermomentjes die er echt iets speciaals van maken. Dit is eigenlijk een typische Payne-film, maar minimalistischer en met wat minder beet, maar met extra melancholie. De manier waarop het personage van Woody Grant gepresenteerd wordt en langzaam uitdieping krijgt is knap. Aan de ene kant heb je de alcoholistische mislukkeling (en het is gelukkig een Payne-film, waardoor dit elementen nooit opzij gezet wordt), aan de andere kant een rechtvaardige, gevoelige man. Dern speelt dit allemaal bescheiden, bijna onmerkbaar, maar weet evengoed te ontroeren in scènes op het kerkhof of bij zijn oude huis. Die twee scènes zijn niet bijster origineel, maar perfect in uitvoering, waardoor ze hun doel behalen.

Verder ook een fraaie schets van de meer desolate plaatsen van de Verenigde Staten. Het rustieke zwart-wit past er perfect bij. De acteurs, Dern incluis, lijken gewoon bij het landschap te horen. De humor is ook ingetogen, maar wel vaak erg geestig, vooral met dank aan de one-liners van June Squibb (de enige levendige acteur hier). Echt grappig is de scène waarin de twee zoons de luchtpomp stelen. Payne gaat hier ook voor het eerste voor een feel-good-einde dat perfect werkt.

Eigenlijk is de enige zwakte Forte, die mij maar matigjes wist te interesseren in zijn personage. Hij leek voor dead-pan te gaan, maar gaat daar net een stapje te ver in. Verder is dit misschien niets groots, maar dat is de kracht. Licht-komisch en licht-ontroerend. En stiekem onvergetelijk. Misschien geen About Schmidt of Sideways, maar ik verkies dit boven The Descendants.

avatar van MRDammann
Echt een hele mooie film. We zien het prachtige landschap van Nebraska, mooi geschoten in zwart-wit. Een heerlijke road-movie waarbij de acteurs geweldig spelen. De humor is echt helemaal geweldig, ik heb echt een paar keer plat gelegen.

En terecht.

avatar van Filmhoek.nl
Dat de film in zwart-wit is opgenomen geeft een nostalgisch idee aan gebieden die zijn achtergebleven bij moderne ontwikkelingen. De sfeer die het sobere landschap en de troosteloze dorpjes oproepen weerspiegelen de treurige situatie van Woody’s gezin.

Aan de andere kant is het landschap ook een weerspiegeling van Nebraska in crisistijd. Het zijn moeilijke tijden en als de oude vriend Woody een miljoen dollar heeft gewonnen kunnen veel vrienden en familie zich niet weerhouden om Woody wijs te maken dat hij hen geld schuldig is. Dat de arme man geen nee kan zeggen maakt het extra ontroerend. Dat Woody’s vrienden geld willen zien is erg hardvochtig en geeft het rijk zijn een scherp randje. Dat komt de film ten goede en maakt het lot van Woody alleen maar aangrijpender. Payne vertelt met Nebraska het aandoenlijke verhaal van een oude man die nog iets bijzonders wil bereiken en doet dat op voortreffelijke wijze.

Gastrecensie Nebraska (Merijn Wierenga) - Filmhoek.nl

avatar van Mochizuki Rokuro
The One Ring schreef:

Ik heb Nebraska nog niet gezien, maar hoorde je zoiets al zeggen. Niet dat ik op zoek ga naar jouw ongelijk, maar toch even de Oscar lijst ernaast gelegd. Heb niet alles gezien dus over Winter's Bone en The Blind Side, The Dresser (wat??) en A Soldier's Story kan ik niks zeggen, maar Babe (1995) vond ik toch zeker ook bescheiden (in een jaar met ook Il Postino). 1988 was ook een jaar met kleine films.

Toch steeds wel benieuwder naar deze film. Is meer iets voor de Oscar discussie, maar met het wegvallen van American Hustle in de buzz als grootste kanshebber gaat Nebraska dan ook winnen?? Marty had overigens niet veel noemenswaardige tegenstand én won ook de prijs voor acteur (er was geen enkele overlap verde rin de categoriëen film/acteur - wel met actrices ,was echt een actricesfilmjaar bljikbaar).

avatar van Movie-Addicted
See what you gotta had keith? if you hadn't talk about weed all the time... huhm

Wat een heerlijke en vóóral "droge" film was dit. Geweldige dialogen en geen moment geërgerd aan het zwart/wit beeld (alhoewel in kleur ook geen verkeurde keuze zou zijn geweest.) Maar goed, un toppertje!

Dikke *4+

avatar van mjk87
Bruce Springsteen: iemand die direct in mij opkwam. Niet enkel vanwege de titel die ook zijn album uit '82 draagt, maar vooral vanwege de thema's en de mensen die Payne toont en ook immer door The Boss worden bezongen.

Enfin, Payne gaat terug naar zijn geboortestaat en dit is dus ook een film over terugkijken op het leven, over de vraag of vroeger alles beter was en met een klein beetje hoop de onbestemde toekomst in. We volgen een vader en zoon die meer geleefd worden dan echt leven, hun best doen en verder wel zien. Hele gewone mensen dus. De plot wordt in gang gezet door eigenlijk een MacGuffin, maar is niet zo heel belangrijk. Het is gewoon dat pa en zoon op reis moeten naar Nebraska, naar hun verleden. En daar draait het om, de verhoudingen tussen vroeger en nu en de dromen die vaak niet uitkomen. Een paar mooie stukken zijn bij de krantenmevrouw - oud, nu als arbeider zeer ongewild maar wel met veel kennis en vriendelijk en behulpzaam- en in het restaurant waar moeders toch maar kiest voor de roast beef, waarna zoon de tip van de serveerster (tilapia) neemt. Ondertussen toont Payne ook de immense grootte van de V.S. Je begrijpt ook ineens dat dat soort mensen de kaart van Europa niet kennen en op de Tea Party kunnen stemmen. En zo krijg je als een kijker een heel mooi beeld van de binnenlanden van de States.

Er wordt goed geacteerd. Forte en Dern zijn beide goed op dreef en weten alleen al met hun ogen enorm te leven, maar ook in hun gebaren en hun samenspel zijn ze top. Je voelt wel aankomen waar de film heen kan gaan (wederzijds respect voor elkaar leren te krijgen, je kent het wel) maar Payne doet dat net even iets subtieler en origineler dan dat meestal wordt getoond. En de beide acteurs weten precies hoe ze dat moeten invoelen. Geen preken of huilbuien, maar gewoon een arm om de schouder leggen. Ook de rest van de rollen is uitstekend ingevuld. Verder is de muziek mooi en passend, lekker rustig zoals het hele kabbelende tempo. En de film is mooi geschoten, in contrastrijk zwart-wit waardoor de lijnen van het landschap naar voren komen (en de kaalheid duidelijk wordt) maar ook geeft dit het geheel een nostalgisch gevoel.

Uiteindelijk zeer genoten, ook met de soms snedige humor. Wel duurt de film net iets te lang en is niet elke scène even goed, of elke symboliek even sterk (dat met die Japanse auto's) maar als geheel werkt het wel. 4,0*.

avatar van De zonderling
Mooie en vooral subtiele film die voor mij vooral aantoont hoe leeg het leven in dit gedeelte van de "tornado alley" eigenlijk kan zijn. Weinig om naar uit te kijken of om je leven mee te vullen en dus wordt elk lichtpuntje met twee handen aangegrepen, in dit geval dus in de vorm van een zogenaamd lot. Dat het verhaal inderdaad niet heel opzienbarend is, is voor mij niet erg. De beelden, de sfeer, de droogheid en de muziek maken veel goed. Het had wel leuk geweest als Springsteen nog even langs zou komen (atlantic city!) , maar je kan niet alles hebben.

"less is more" gelden voor de acteerprestaties van Bruce Dern. Het zou me niks verbazen als hij een oscar zou winnen. Geweldige film in de zin van droge humor, drama en tragiek. Deze combinatie kun je wel overlaten aan Payne. Veel elemten uit "About Schmidt"en "The Descendents" komen terug, maar het recept is toch net iets anders. Een dikke 4...

avatar van The One Ring
Mochizuki Rokuro schreef:

Het hangt er een beetje vanaf hoe je het bekijkt. Nebraska en Marty zijn niet alleen klein qua schaal en budget, maar ook qua emotie en verhaal. Beide films gaan over weinig bijzondere mensen die iets meemaken wat voor hun belangrijk is, maar verder eigenlijk niet bepaald wereldschokkend. De andere films die jij noemt zijn ook klein, maar zo'n Winter's Bone (aanrader!) heeft toch een hele reeks misdadigers en een thriller/ mysterie-plot en Babe gaat zelfs over een varken dat zichzelf onderscheidt van andere varkens en daarnaast ook nog eens state-of-the-art effects. Zet dat maar eens naast druilerige zwart-witfilms over simpele mannen zoals in Marty en Nebraska.

Ik vrees dat Nebraska met lege handen naar huis gaat. Dern heeft nog wel good-will en zou een verrassingsaanval op McConaughey kunnen uitvoeren, maar dat is de enige serieuze optie en geen waarschijnlijke, helaas.

avatar van wibro
Opvallend in deze film vond ik de mooie nostalgisch aandoende beelden van het Nebraskaanse landschap. Dit straalde een en al rust uit. Of het in de praktijk ook zo is, daar ben ik niet zo zeker van. Af en toe schijnt er wel eens een tornado door dat landschap te razen meen ik te weten.
Wat het verhaal betreft; best mooi en origineel. Hoewel het ging om een alcoholische vader (Will Forte) op weg om de prijs van 1 miljoen in ontvangst te nemen is mij toch het een en ander ontgaan. Dat kwam omdat ik een paar keer in slaap viel. Dat was zeker niet omdat de film slecht was - integendeel zelfs - maar ik was gewoon erg moe. Binnenkort deze film nog maar eens herzien denk ik.

avatar van filmsz
Lol, kom er na een half uur kijken achter dat een van de hoofdrolspelers MacGruber is, kijk je toch opeens anders naar zo'n film.. Prima film wel verder!

avatar van arno74
Een ongeromantiseerde herfstreis.

Woody Grant (Bruce Dern) heeft het beste deel van zijn leven achter zich, als hij opeens een brief krijgt waarin staat dat hij een miljoen dollar heeft gewonnen. Hij twijfelt geen seconde en vertrekt richting Nebraska om de prijs op te halen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Zo begint hij, samen met zijn zoon David (Will Forte), aan een rustige maar boeiende reis door het land waar hij is opgegroeid, door zijn herinneringen, en door zijn leven. En ook dat verloopt natuurlijk niet op rolletjes, wat voor allerlei mooie situaties leidt. Zowel bij Woody als bij zijn zoon valt geen greintje egoisme te bekennen, en springen ze natuurlijk in het oog van allerlei aasgieren.

Een fraaie en eerlijke drama (daarmee doel ik o.a. op de hoofdpersoon als aftakelende oude man en zijn emoties/wensen om iets voor zijn kinderen achter te laten) met lekkere kurkdroge humor. Bruce Dern speelt voortreffelijk, de rol van Will Forte laat niet veel ruimte over voor de inbreng van de acteur en is daarmee vrij doorsnee.

Alleen de keus voor zwartwit heeft me niet weten te overtuigen. Er zijn genoeg films waar het een aanwinst is, het focust bijvoorbeeld de aandacht op het verhaal, of het versterkt het (tijds)beeld. In deze film begrijp ik de associatie ervan met het verleden wel, maar dat is niet genoeg reden. Het heeft geen toegevoegde waarde, integendeel.

Het is een gemiste kans om fraaie plaatjes van het dorre Nebraska te tonen. Die beelden van Nebraska zijn er wel, maar die beelden zijn te simpel, te gewoontjes, en om ze dan maar in zwartwit te tonen is de makkelijke weg om te proberen om indruk te maken. Een grijze dorre indruk kun je ook prima wekken zonder de kleur weg te doen... een gemiste kans. Het tonen van bijvoorbeeld een eigentijdse huiskamer, met een prominente plaats voor een breedbeeld flatscreen, wringt in het zwartwit, het past er niet bij. Het zwartwit romantiseert wellicht de film ook, en dat lijkt me hier juist niet nodig.

Ondanks dat went het natuurlijk wel, en de kracht van het verhaal overwint het met verve van het gemis aan kleur. Maar dat is het wel, een gemis.

3,5 dikke sterren, tegen de 4 aan.

chill filmpje, maar waarom in zwart-wit?? we leven toch niet meer in 1950? Vooral bij de mooie plaatjes van de landschappen miste ik echt de kleur

avatar van jipt
Weer een fijn melancholisch droogkomisch filmpje van Payne die weer de juiste snaar raakt. Mooie fotografie, muziek en een erg goede Bruce Dern. 4*

avatar van Thomas83
Van Payne moet ik duidelijk nog meer zien. Tot nu toe van elke film van hem genoten. Ook van deze weer. Hij heeft er een erg fijn klein filmpje van gemaakt, en sowieso hou ik al erg van roadmovies. Het zwart-wit voegt daadwerkelijk wat toe. Past heel goed bij de vaak wat treurige landschappen, in beeld gebracht met prachtig camerawerk.

Toch is de grootste troef van de film uiteindelijk de zeer goed op elkaar ingespeelde cast. Lane valt dan niet zo heel erg op, maar is met zijn uitstraling en voorkomen zeer geschikt voor een rol als deze, en zijn personage vormt altijd zo'n mooi contrast met de andere personages, zoals die twee hilarisch lompe en simpele neven. Van Bruce Derns spel is het echt genieten. Wat een heerlijk koppel vormt hij ook met June Squibb, die vaak de aandacht naar zich toetrekt met haar hilarische rol. Totaal anders dan het vooral ingehouden spel van Dern.

Voor mij zijn Dern en Squibb nu toch degenen die ik het meest de Oscars gun. Dern vind ik nog beter dan DiCaprio eigenlijk, en Squibb is zelfs nog beter dan Roberts en Hawkins. In de vrouwelijke categorie echt zware concurrentie. Moet 12 Years a Slave nog wel zien trouwens, dus het zou nog kunnen veranderen. Maar ik gun het een film als Nebraska zo om Oscars te winnen. Geen nominatie is ook terecht, en alles op eigen kracht gewonnen, niet op staat van dienst van de acteur of onderwerp van de film.

Heel complex of subtiel wordt de film eigenlijk nooit, maar het zou misschien ook niet gepast hebben als een film die zich afspeelt in simpel gebied onder simpele mensen zo diep zou gaan. Van wat ik op IMDB heb gelezen wordt de streek waar de film zich afspeelt op een realistische manier geportretteerd. Payne komt er zelf vandaan, dus die kan het weten.

Mooi ook hoe je geleidelijk meer te weten komt over Woody, en zijn vrouw zeikt hem dan wel continu af, maar als het er op aankomt komt zich ook voor hem op. Het einde waarin David zijn vader in zijn nieuwe auto, een compressor in de achterbak, door Hawthorne laat rijden is schitterend en eigenlijk gewoon perfect. Exact waar naartoe werd gewerkt. Bijna ieder jaar heb ik wel zo'n film die ik de Oscars echt gun. Nebraska lijkt dit jaar die film te zijn voor mij. 4.0*.

avatar van ralfsjam
Naast het gegeven dat ik het idee had dat ik naar Mart Smeets zat te kijken de hele tijd, was dit toch wel een hele goede film hoor! Geweldige droog komische zwartgallige cynische "roadmovie".
Het zwart witte deed me geconcentreerd blijven naar de personen toe en de dialogen, en gaf het depressieve een extra lading. Van begin tot einde genoten en gelachen om deze droevige film.
dikke 4**

avatar van james_cameron
Fraaie droogkomische roadmovie, mooi geschoten in zwart-wit, met een glansrol voor Bruce Dern. June Squibb is ook geweldig als zijn getergde vrouw. Qua plot valt er niet bijster veel te beleven, maar wat een sfeer en wat een geweldige dialogen. Menselijk falen werd zelden zo treffend verbeeld als in de films van regisseur Alexander Payne, die ogenschijnlijk met het grootste gemak films op topniveau blijft afleveren.

avatar van Pazmaster
Beetje trage film maar met een goed verhaal, zeer droge humor en een fantastisch eind. Acteerwerk is ook erg goed. 3,5 ster