• 8.258.411 stemmen

The Act of Killing (2012)

Documentaire | 115 minuten / 159 minuten (director's cut)

Genre: Documentaire

Speelduur: 115 minuten / 159 minuten (director's cut)

Oorsprong: Denemarken / Noorwegen / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Joshua Oppenheimer en Christine Cynn

Met onder meer: Anwar Congo, Herman Koto en Syamsul Arifin

Oorspronkelijke taal: Indonesisch

Releasedatum: 23 mei 2013

Plot The Act of Killing

"A story of killers who win, and the society they build."

In een land waar moordenaars worden bejubeld als helden, dagen de makers van The Act of Killing leiders van doodseskaders uit om hun rol in de genocide na te spelen in filmscènes. Het resultaat is een koortsachtige cineastische droom; een verontrustende reis die ons diep meevoert in de verbeelding van deze Indonesische massamoordenaars. Tegelijkertijd wordt een schokkend en banaal regime van corruptie en straffeloosheid blootgelegd.

imageimageimage

avatar van Smugmarty

Smugmarty

Heb deze doch in een heel aantal delen bekeken, bleef toch steeds weer nagalmen om het verdere verloop te bekijken.

Het inkijkje in het Indonesie van de periode waar Soekarno het stokje moest overgeven aan generaal Soeharto werden opgevolgd door een jaar van 'zuiveringen' op de Marxistisch/ communistische beweging (PKI). Amerika heeft dit overigens financieel gesteund en ook lijsten met 5000 vermeende communisten 'gelekt'.

De film zelf blijft hangen en is vooral een vreemde warboel van toneelstukjes gespeeld door moordenaars. De film laat een steeds terugkerende vertwijfeling over de moorden afwisselen met trots en wrede uitspraken. Het is alsof je naar een middeleeuws volksspel zit te kijken waar ophangen en vierendelen heel gewoon zijn. Verbijsterend wat mensen elkaar kunnen aandoen en het vervolgens een groot deel van de daders zelf worstelen met hun daden maar zichzelf niet als slecht zien.

Geen film voor een gezellige zaterdagavond.

Wellicht goed voor een opleiding psychologie met onderwerp massahysterie.

avatar van j0enne

j0enne

Kom jongens, gezellig even met opa televisie kijken waarin opa als communist wordt behandeld en gemarteld wordt.

Bizar.

avatar van tbouwh

tbouwh

''The Act of Killing is no political essay, but a filmic recollection of memory; and yet we are talking about truth claims. Is this the eternal curse that keeps haunting the process of framing ‘documentaries’?''

Een essay over kunst, moraliteit en schuld in Oppenheimers ijzingwekkende docu (2012): klik

avatar van tbouwh

tbouwh

Heb bovenstaand essay ook naar het Nederlands vertaald.