Lawn Dogs (1997)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door John Duigan
met Mischa Barton, Sam Rockwell en Christopher McDonald

De 10-jarige Devon is niet als de rest van haar leeftijdgenoten en gaat veel met volwassenen om. Ondanks de kritiek van haar strenge vader sluit ze vriendschap met Trent, die voor een paar dollar gazons maait van rijke mensen. Hun vriendschap groeit tijdens een bezoek aan zijn trailer, wat totaal onschuldig is. Maar zelf denkt Devon dat dit naderhand weleens een slecht idee geweest zou kunnen zijn, aangezien er grote problemen zouden kunnen ontstaan als haar vader erachter zou komen.

Deze vond ik echt verassend goed, ik baal ervan dat ik hem niet opgenomen heb(jaar terug op de bbc) want ik zou hem graag nog een keer zien.

De komende nacht op de BBC. Een zware aanrader voor liefhebbers van Lynch, zwarte humor en donkere sprookjes.

Heb gister werkelijk genoten van deze deze film.
Mooi verhaal en prachtig acteerwerk van vooral de 11-jarige Barton en Sam Rockwell.

Verder een aantal vreemdere personages met als topper het kleine jochie uit de buurt.

Alleen die poster slaat werkelijk nergens op!!!
Het lijkt wel of Quinlan de grootste rol heeft terwijl ze maar een zeer beperkt rolletje heeft.
Terwijl het toch echt om Rockwell en Barton gaat.

Dus meer zoiets als dit of dit

Kan er helaas geen duidelijke en grote poster van vinden. Willicht een ander? (kapp?)

Een goede film waar erg sterk in geacteerd wordt, een ding vond ik wel minder en dat was het einde mischien net iets tesprookjes achtig. Wat ze ook goed laten zien in het verhaal, is het klasse verschil tussen mensen. Snap nog steeds niet waarom de mensen die het zo goed hebben zo afgeven op mensen die minder hebben.

avatar van matthijs_013
Geweldige film!!!! Sprakeloos

*4,5

avatar van xenne
was vandaag te zien op Vitaya! wel een bijzondere film, beetje apart - zeker niet standaard. om te beginnen zijn er de goeie acteerprestaties van zowat de hele cast, er werd ook mooi gefilmd. de vergelijking met Lynch gaat niet echt op vind ik, toch bevat de film enkele opmerkelijke scenes. 't is een bijzonder sprookjesverhaal over een verboden vriendschap, maar eigenlijk is het vooral een aanklacht op het gedrag van de middenklasse in Amerika ... zeker een aanrader, echt wel een film die meer gezien moet worden

avatar van matthijs_013
xenne schreef:
zeker een aanrader, echt wel een film die meer gezien moet worden

Inderdaad. Misschien maar eens een idee dit een keer te zetten bij de moviemeter packetservice (een keer op eBay gekocht)

avatar van Hilarious
xenne schreef:
was vandaag te zien op Vitaya!

Was hij op Vitaya! Damn had ik dat geweten...

avatar van xenne
Hilarious schreef:

Was hij op Vitaya! Damn had ik dat geweten...

is zelfs 2x uitgezonden geweest op 3 dagen. beter kijken in het topic van chrissie

hey.
is deze film wel met nederlandse ondertiteling te krijgen?
ik wil de film wel kopen alleen kan hem nergens vinden.
weet iemand toevallig ook waar hij te koop is?
alvast bedankt!!

avatar van Koos
heeeh eindelijk op tv!!!

hele goeie film,
goed acteerwerk en op het einde ook erg mooi gemaakt dat het een beetje sprookjesachtig afloopt.
deze moet je gewoon gezien hebben.
hij is alleen moeilijk te krijgen in nederland.
en op de dvd staan geen nederlandse ondertitels die zou je er dan zelf onder moeten zeggen. maar het is de moeite waard!

avatar van Norma Jean
Aparte, bijzondere film.
Het acteerwerk van het meisje vond ik grandioos.

Steve555
Net als o.a. Leon en Paper Moon, een van die films waarvan verondersteld wordt gretig aftrek te hebben onder pedofielen, maar over The Sixth Sense hoor je gek genoeg nooit wat in die richting. Maar als je geen massa-hysterica bent en of ook geen harde plasser krijgt van een meisje zonder borsten dan is Nabukov's Lolita in deze film ver te bekennen en hou je sec een goede film over van een mooie vriendschap tussen een jong en een ouder iemand, met op de koop toe een niet onaardig kijkje in het platteland van de staat Kansas.
(Ja, the wizard of oz is in dat opzicht "ook" een pedo-film.)
Ik ben zelf een befaamd kinderhater waar het kinderen-kinderen betreft. Misschien dat het karakter in deze film juist pedo's wel afschrikt omdat het meisje indeze zo wijs en volwassen overkomt. Wijze mensen voor hun leeftijd weten bij mij altijd meer sympathie op te wekken. Dat is mijn snobbistisch probleem, ik weet het.
Mooie rustige Ry Cooder-achtige muziek verzorgd door Clem Clempson maakt de film compleet.

avatar van Banjo
Is dit 'billy the kid' uit de Green mile?

[quote]Banjo schreef:
Is dit 'billy the kid' uit de Green mile?[/quo

yes!!!

orbit
Heel mooie film, vanuit de fantasie van een meisje. Die dit trouwens perfect speelt, evenals Rockwell. Ik heb er in elk geval geboeid naar zitten kijken.

orbit schreef:
Toevallig op BBC gekeken? Inderdaad een mooie film

avatar van niethie
Ontroerend filmpje geset als een modern sprookje. Sterke rol van Rockwell, als is het vooral de jonge aandoenlijke Barton die de show steelt. De chemie tussen de twee was erg goed en de onmogenlijke vriendschap was mooi in beeld gebracht, deed me soms zelfs een beetje denken aan die tussen Reno en Portman in Leon. Tevens kent de film een subtiele maar geslaagde aanklacht tegen kleinburgelijkheid in dit soort buitenwijken. Tot daar had het makkelijk een vier kunnen worden, maar het einde vond ik erg teleurstellend. Opzich wel mooi gevonden, maar het paste niet echt.

3,5 sterren

avatar van djeebee
topfilm !!

avatar van Banjo
ja.. na het 'ongeval' met de hond werd de film minder geloofwaardig en het eindigde niet passend.
Maar ik heb wel genoten van film.

3 1/2 ster

Wat jammer dat deze mooie film over de vriendschap tussen een jong meisje, nog kind, en een jonge man plots zo'n onverwachte, gewelddadige en ongeloofwaardige wending neemt.
Het einde van de film is dan wel heel knap en voorheen werd de toenadering van het fantasierijk meisje (uitstekend vertolkt) naar de langzaam begrijpende en uiteindelijk ontroerde jonge man (ook best gebracht door Sam Rockwel) heel goed in scène gebracht.
Sarcastisch is de tekening van de rijkemanswijk, met betuttelende, oppervlakkige en ook liefst aan zich zelf denkende ouders.

avatar van Seifer
Een aparte film, waarbij Mischa Barton de rol goed invult. En waarschijnlijk is dit haar beste acteerprestatie. Normaal hou ik niet zo van films waarin een kind de hoofdrol speelt, omdat het in de meeste gevallen maar voorspelbare familie films zijn. Deze film is dat allerminst, en eigenlijk is dit een film wat wel wat meer aandacht verdiend.

avatar van Movie-Addicted
Fijn filmpje, Barton en Rockwell acteren uitermate goed.

*3.25

avatar van arno74
Goede film, met een herkenbare typisch Engelse dramastijl, waar op (aanvankelijk) speelse/luchtige wijze de contrasten tussen een "gegoede buurt" en de "onderlaag" van de samenleving worden getoond. In de hoofdrol een meisje uit die gegoede buurt die zich niet door stereotypes laat leiden en een vriendschap ontwikkelt met hun tuinman, afkomstig uit die onderlaag, iets wat in zo'n samenleving niet mag, met alle gevolgen van dien.

Het deed me erg aan Broken (2012) denken, met een soortgelijke stijl en verhaal. Die film kreeg van mij de hoogste score, en misschien daarom dat ik deze film lager inschaal.

Lawn Dogs heeft behoorlijk wat diepgang, verborgen boodschappen ("niet alles is zoals het lijkt"), wendingen, enz. die het verhaal verrijken, zo ook het mythologisch sprookje over Baba Yaga die in de film de werkelijkheid weerspiegelt, danwel daarmee wordt verweven. Dat sprookje en hoe het meisje het beleeft deed me ook denken aan mijn grote favoriet, El laberinto del Fauno (2006), al wordt in die film het sprookjesachtige veel verder uitgewerkt dan hier.

Al met al neig ik richting de 4* voor deze film, die ik wel nog een keer wil bekijken en zich daar ook prima voor leent.