Benny's Video (1992)

Oostenrijk / Zwitserland
Drama / Thriller

geregisseerd door Michael Haneke
met Arno Frisch, Angela Winkler en Ulrich Mühe

Benny is een jongen van vijftien met ouders die geen tijd voor hem hebben. Compensatie vindt Benny in het veelvuldig kijken naar videofilms en het spelen met opname-apparatuur. Zijn van de buitenwereld afgesloten kamer is volgestouwd met monitoren. Benny's vervaagde beleving van de werkelijkheid zet hem aan tot daden waar hijzelf nauwelijks nog controle over heeft.

avatar van Movie-Addicted
Die Benny, de psychopaat. Geweldig om naar te kijken, van begin tot eind. Ook zie je hoe nuchter zijn ouders er onder blijven. En hoe koeltjes hij ermee omgaat. Toch vind ik de omschrijving hierboven niet correct, A: zijn kamer is geen donker hol en B: het permanent kijken naar videofilms vind ik ook wel meevallen.

Op en Top, een 4

(p.s. ik heb er nog eentje van deze "Benny" liggen: Funny Games 1997, ik ga hem zeker ook kijken!)

avatar van Reint
Dat Benny en zijn moeder naast elkaar op bed liggen en ineens die moeder in huilen uitbarst omdat het idee dat haar zoon iemand vermoord heeft naar boven komt.
De vakantie beelden met kerkorgel muziek op de achtergrond vond ik werkelijk prachtig en de scenes op bed met moeder en later met zijn vader zullen mij nog lang bijblijven.

Ook mijn favoriete scenes, verpletterend (goed, samen met de moordscene dan). Eens opzoeken of ik dat stuk met orgelmuziek ergens terug kan vinden.

Verder vind ik het camerawerk van Haneke altijd wel genieten. Een stilstaande camera die een shot promoveert tot een bewegende foto. Visueel erg aantrekkelijk, en tegelijkertijd in de context van de film ijskoud van karakter (daarnaast is de afwezigheid van ondiegetic muziek altijd een manier waarop de kijker directer wordt aangesproken en het realisme vergroot).

Daarnaast zijn Benny en het meisje erg mooie mensen die hun rol erg geloofwaardig spelen.
De rest is al door anderen sterk verwoordt; ijzersterk commentaar op een ongeïnteresseerde maatschappij met veelzeggend symbolisme.

avatar van Friac
Voor mij is dit een beetje 'het aperitief' van "Funny Games": dezelfde rauwheid, afstandelijkheid en onderkoelde gruwelijkheid, maar net dat ietsje minder overtuigend. Dat laatste is vooral te wijten aan het tweede deel, met hoofdzakelijk de reis (de functie van deze scènes mag dan wel duidelijk zijn, het haalt het kijk'plezier' wel naar beneden) en enkele andere 'legere' scènes als voornaamste factoren.
Hoogtepunten zijn standaard voor mij: de geniale openingsscène met het doden van het varken (een gruwelijke scène an sich, en een geniale vondst om deze meteen na het doden terug te spoelen en nogmaals in slow-motion af te spelen: gruwel op zijn hardst. In het midden van de film wordt deze scène nogmaals getoond, zonder dat het een afstompend effect heeft) en natuurlijk de moord op het meisje, die fantastisch 'in beeld' gebracht wordt, en de minuten die erop volgen. Ook het evaluerend gesprek van de ouders aan de tafel levert een sterke scène op, vooral wegens de krampachtige reacties van de moeder.

De handelingen van de ouders zijn begrijpelijk en lijken me zelfs realistisch genoeg: toch krijgt het af en toe een soort (onbedoeld?) zwartkomisch randje mee.

Benny's Video is een snoeiharde film, ondersteund door een onderkoelde/uitgebeende filmstijl en perfect acteerwerk. Een film die nog lang zal blijven nazinderen, en daarom zou een 4* eigenlijk terecht moeten zijn. Toch vond ik het jammer dat de tweede helft me iets minder wist te grijpen, daarom een minimale verlaging tot een zéér ruime 3,5*.

avatar van Stijn B.
Schokkerende film over vereenzaming van jongeren en hun afhankelijkheid van video's en al dan niet de impact van videobeelden op het gedrag van die jongeren (die link tussen de openingsbeelden en nadien het gepleegde feit ligt er vingerdik op)

Nog schokkender is de reactie nadien van de ouders. En heel bizar na het gebeurde feit komen de ouders en zoon dichter bij elkaar.

Een van de beste Michael Haneke-films.

avatar van 6-6-6
Echt een monsterlijke film, over de omgang met één bijzondere zoon.

Ik ga zeker weten, nog veel meer werk van deze( zeer goed uitbeeldende) regisseur Haneke bekijken.

Opzicht best een aardig drama en Benny had ze ook niet allemaal op een rijtje, maar in het algemeen vond ik het best een saaie, koude en langdradige bedoeling welke ik ook regelmatig heb moeten vooruitspoelen. Hoewel de film uit 1992 komt vond ik het eigenlijk niet gedateerd overkomen (wel leuk om de oude media systemen terug te zien en een oude computer voorzien van o.a. 5 1/4 diskette-station). De cast (het gezin) speelde overigens wel goed en overtuigend en dan vooral natuurlijk ons psychopaatje "Arno Frisch".

Reinbo
Vooruitspoelen.....

Theunissen schreef:

Regelmatig heb(jij) moeten vooruitspoelen(en terugspoelen zeker) Psychopaatje scene met varken???
Net als Arno Frisch ???

Yeps (nee niet met dat varken) sommige stukken heb ik vooruit zitten te spoelen (ik heb een 30 seconde skip-forward op mijn mediaplayer welke zeer handig is). O.a. de vakantie in Egypte.

De leukste scene vond ik nog eigenlijk de scene met de moeder in de badkamer waarbij Benny naar binnen wilt komen om te filmen

avatar van Movie-Addicted
Waarom breng je eigenlijk je stem uit als je hem heb zitten skippen? hou het dan "gedeeltelijk" bij je mening en/of recensie. Je laatste zin bevat ook een spoiler

Reinbo
Dan breng je toch de hele pacing om zeep. Film is bewust traag. Zo kan alles lekker beklijven. Als het nou een Asylum film was o.k. Dan kan ik er nog in komen, maar Haneke weet heus waar hij mee bezig is.

avatar van 6-6-6
Vond, Arno Frisch ook geweldig acteren in Funny Games als psychopaat. Heb je deze film uit 1997ook al gezien(Theunissen)???

Ik heb beide versies gezien (zowel die uit 1997 als die uit 2007 welke overigens identiek is) en ook beide versies konden me niet echt bekoren.

Reinbo schreef:

Was even opzoek gegaan naar wat van deze Asylum films, idd slechter dan slecht. Deze Asylum studio(filmmakers) geven volgens mijn meer geld uit aan de posters, dan de film zelf !!!

Wat onbehaaglijke film over de misdadige en verregaande neigingen bij een jongere die toch, al gaat er van zijn ouders weinig echte belangstelling voor hem uit, zelf totaal geen gevoel voor verantwoordelijkheid vertoont.
Sterker nog dan het psychopatische bij de jongere is de houding van de ouders die in een asociale, gevoelsloze wereld leven en werkelijk geen enkel diepgaand kontakt met hun kind hebben en daar ook niet om vragen en met het resultaat best wel tevreden zijn.
Een verrassend slot - was niet nodig - beëindigt deze Haneke-film, zoals steeds intelligent en origineel opgebouwd.

avatar van Darbie
Eng en uiterst onaangenaam.

Maar toch door onbewuste of niet begrepen diepere lagen en bedoelingen 4 sterren.

ipman-99
"You mustn't lie. Is that clear? You can't afford to." ... " !!!

Fantastische Beklijvende Michael Haneke film !!! Wat een film zeg !!!
Een zeer koel en beklijvend drama verhaal waarin Benny iets vreselijks doet ..., en hoe zijn
ouders erop reageren ! De film kent een aparte sfeer waarin een magistraal verhaal wordt gevormd
en weergegeven. Het is ijskoud (praktisch zonder gevoelens) weergeven ... even schrikken toch toen er plots iemand begon te wenen zeg ... ! Visueel prachtig ..., Michael Haneke is een krak in zijn vak !!!
Een uppercut van een magistrale film !!!

avatar van Arnie
Beter dan Funny Games. In eerste instantie leek het nog zo'n gemoedelijke thuiskom-film voor cultuurcritici, maar dat duurde slechts vijf minuten: Haneke shockeert vanaf het begin (ik had het natuurlijk ook kunnen vermoeden), en met veel meer reden en context dan in zijn latere Funny Games, waar enkel ellende bestaat waaraan met niet kan ontsnappen - tenzij door het uitzetten van de film.

Ik vind Haneke meesterlijk in het vertellen van beklemmende verhalen, waarbij ontspoord gedrag op indirecte wijze wordt geassocieerd met omgevingsfactoren en de donkere kanten van menselijk gedrag blootlegt. En altijd begeeft hij zich op het randje met zijn verklaringen: het is nooit helemaal expliciet, maar tegelijk zijn zijn aanwijzingen zo concreet dat er moeilijk aan te ontkomen valt.

In Das Weiße Band doet hij dit op een wat venijnige, subtiele manier (door de impliciete link naar nazi-Duitsland), in dit geval is het wat meer rechttoe-rechtaan. De kille, liefdeloze familie biedt ruimte voor Benny's ontsporing, en het is pijnlijk om te zien hoe na het incident geprobeerd wordt om dit te compenseren. En dan zijn er natuurlijk de films en het zelfgekozen isolement in een donkere kamer van waaruit Benny de werkelijkheid buiten zijn raam via een camera bekijkt, en de duidelijke link tussen videobeelden en Benny's gedrag... een argument zo oud en versleten als het bestaan van de televisie, maar stiekem nog steeds imponerend. VHS komt natuurlijk wat gedateerd over tegenwoordig, maar aan intensiteit ontbreekt het niet. (Ik bedacht me nog tijdens die trip naar Egypte, volgens mij wordt er helemaal niet zoveel meer gefilmd tegenwoordig, sinds de smartphone met name verleidt om doorlopend foto's te maken.)
Haneke wijst bovendien zeer kritisch naar de eigen kille cultuur als medeverantwoordelijke voor dergelijke ontsporing. Prachtige scenes doen hierover reflecteren, zoals de eerdergenoemde orgelmuziek onder beelden van een Egyptische bazaar, en sowieso zijn alle scenes met koorstukken van Bachs 'Jesu Meine Freude' erg indrukwekkend.

Heerlijk duister dus, en knap hoe Haneke zijn 'betoog' opzet en die duisternis visualiseert, zoals door hele korte en simpele shots van een rondrijdende auto in de parkeergarage. Is ook een beetje de stijl van Kieslowski trouwens.

Aanrader dus, veel meer dan het hermetische Funny Games.

avatar van K. V.
'k vond deze toch iets minder, omdat er toch wat mindere stukken in deze film zaten die niet altijd even veel boeiden.
De cast deed het wel goed en kwam overtuigend over.
Tja, dit is zo'n film goed voor een keertje, maar toch niet veel meer. 'k denk dat 'k gewoon minder aan de filmstijl van Michael Haneke ben.

avatar van HarmJanStegenga
Regisseur Michael Haneke is niet zo'n favoriet van me. Heb welgeteld maar 1 voldoende uitgedeeld als ik mijn stemtabel terugzie. Die is voor 'Caché'. Het zal allemaal wel wat er gebeurd op het scherm. Veel boeit het me niet. Die Benny maakt zomaar ineens een meisje af, propt haar in de kast en de ellende gaat verder. Leuk en aardig hoor en in het begin nog redelijk beklemmend, maar wanneer Benny met z'n moeder op vakantie gaat vond ik het wel prima. Ik donderde bijna in slaap. Komt omdat ik zowel met de personages, als de regie weinig kan waarschijnlijk. Ik kan dan helaas weer geen voldoende uitdelen aan Haneke.

Knappe film, een vroege maar typische Haneke. Hoofdthema is volgens mij emotionele vervreemding en verlies van voeling met de realiteit, een gegeven dat de laatste decennia alsmaar prangender wordt. Vooral de hoofdrol vond ik fantastisch vertolkt (Arno Frisch).
Toch een klein vraagje: waarom moest hij na de moord eigenlijk uit de kleren?