• 11.235 nieuwsartikelen
  • 163.396 films
  • 10.392 series
  • 30.293 seizoenen
  • 617.784 acteurs
  • 193.864 gebruikers
  • 9.022.189 stemmen
Avatar
 
banner banner

No Country for Old Men (2007)

Misdaad / Thriller | 122 minuten
3,80 5.995 stemmen

Genre: Misdaad / Thriller

Speelduur: 122 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Ethan Coen en Joel Coen

Met onder meer: Tommy Lee Jones, Javier Bardem en Josh Brolin

IMDb beoordeling: 8,2 (1.063.343)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 14 februari 2008

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot No Country for Old Men

"There are no clean getaways."

Llewelyn Moss (Josh Brolin) stuit tijdens het jagen vlakbij de Rio Grande op enkele lijken, heroïne en een koffer met meer dan 2 miljoen dollar, de uitkomst van een mislukte drugsdeal. Moss besluit om de koffer met geld mee te nemen. Binnen no-time zit huurmoordenaar Anton Chigurh (Javier Bardem) hem op de hielen om de koffer te retourneren aan de rechtmatige eigenaar en laat daarbij een spoor van lijken na. Ze worden op de voet gevolgd door sheriff Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones) die het allemaal probeert te bevatten.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Llewelyn Moss

Anton Chigurh

Carla Jean Moss

Carson Wells

Loretta Bell

Man who hires Wells

El Paso Sheriff

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Lebarron

Lebarron

  • 1019 berichten
  • 702 stemmen

Aazhyd schreef:

Wat mij betreft helpen die "trage" scenes juist in het opbouwen van de spanning. Dat is dus iets anders dan alleen maar actie-actie-actie zoals zoveel films tegenwoordig doen.

Ik bedoel er mee dat het een film is waar je echt voor in de stemming moet zijn en niet een film is die je opzet om even lekker te ontladen.


avatar van NERD

NERD

  • 1685 berichten
  • 1327 stemmen

Lavrot schreef:
De lugubere poëzie van de Coen Brothers, over: Geld, Geweld en de Dood. Over: Mexicanen, Sheriffs en de Gewone Man.

Als er iets is in films wat me altijd fascineert dan is dat wel het toepassen van het abstracte begrip "symmetrie." Een knap staaltje symmetrie toveren de Coens uit hun koker door de volgende twee scenes onder elkaar te zetten.

Llewelyn Moss, alias de Gewone Man, heeft een kudde wilde (antilopen?) dieren in het vizier. Hij richt zijn geweer op een van hen en ... haalt de trekker over. Het dier zijgt niet meteen ter aarde, maar strompelt en hinkt weg. Dan valt het oog van Moss op een hond. Die min of meer verschrikt omkijkt. Is die hond gewond, want hij lijkt mank te lopen? Vervolgens volgt Moss een bloedspoor om per toeval uit te komen op de restanten van een Mexicaanse afrekening: geld en drugs.

Die nacht krijgt Moss wroeging van het feit dat hij de enige overlevende in die Mexicaanse afrekening aan zijn lot had overgelaten. Zijn nederige verzoek was slechts een slokje water. Moss keert terug naar de plaats des onheils. Te laat, de Mexicaan leeft niet meer. Dan doemt in de verte een schijnwerper boven een immense pick-up op. Moss maakt zich uit de voeten en wordt als wild op de korrel genomen. Ternauwernood weet hij te ontsnappen aan de vervaarlijke kaken van ... jawel, een hond. De hond als trouwe viervoeter om aangeschoten wild naar het baasje te brengen?

Thuis, in zijn trailer, verzorgt hij zijn wonden. De sporen van een schot hagel in zijn schouder leggen een macabere waarheid bloot; welk weldenkend persoon ziet zijn medemens immers als een stuk wild waarop gejaagd kan worden? Wat is dit? Een nachtmerrie?

De volgende symmetrie is van een geheel andere orde.

Anton Chigurh schiet mensen door het hoofd, zoals de koeienslachter het vee; een op luchtdruk uitgeschoten metalen huls meedogenloos door het hoofd.

Hij gebruikt zijn "wapen" niet alleen om mensen naar een andere wereld te helpen, maar opent er ook deuren mee, waarmee hij zich letterlijk toegang verschaft tot een "andere ruimte." Is de dood wellicht volgens de Coens een metafysische gebeurtenis om van A naar B te gaan?

Begin en eind. Dit is geen wereld meer voor oude mannen.
Rond het geld cirkelt een niet te bevatten geweldsgolf, waarin dood en verderf het leven ondraaglijk maakt. De wet en de wetshandhaver staan machteloos aan de zijlijn als toeschouwers bij een afschuwelijke slachtpartij. Zelfs God heeft de redelijke mens in de steek gelaten. De dood had, heeft en zal altijd het laatste woord hebben. Wie "hem" niet kent (niet herkent), of wie hem niet kan of wil zien, is gezegend. En toch alle ellende begint telkens weer met en bij het geld; "het was mijn shirt."

De dood kwam op kousenvoeten en verdween als een niet bestaand figuur uit het verhaal onder het toeziend oog van de jeugd.

God, de leidende vader, verdween uit zicht in de droom van de sheriff.


Ik vind dat je een heel erg mooi verhaal hebt gewachreven, maar ben het over de weldadige toon ten opzichte van de film totaal niet met je eens.

Ja, Bardem zet een interessant karakter neer, maar verder brengt het verhaal en hoe de karakters er in vallen weinig boeiends. Sterker nog, het einde maakt het allemaal nog eens extra frustrerend.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 6378 berichten
  • 0 stemmen

Verkaazde schreef:

(quote)

Klopt, maar ze stoppen er een bepaalde humor in die gewoon niet grappig is

Daarom worden er toch ook speciaal simpele actie film gemaakt waar je niet bij na hoeft te denken


avatar van Rubie2208

Rubie2208

  • 292 berichten
  • 278 stemmen

Ik heb deze film gekeken vanwege de hoge waarderingen.. maar ik kon hier gewoon echt niet doorheen komen. Begrijp me niet verkeerd, het acteer werk was echt goed van 2 acteurs die ik graag zie maar ...

Ik kon hier gewoon persoonlijk echt niet van genieten. Een enorm lang saai en traag verhaal met oneindige dialogen die mij niet wisten te interesseren . De dialogen kan ik meestal wel waarderen zoals de Tarantino films, maar hier kwam ik echt niet in.

Ik heb hem met moeite afgekeken , maar vond het einde ook niet denderend .Geen film voor mij in ieder geval.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8525 berichten
  • 4781 stemmen

Voor wat het waard is, vrijdag 3 september 2021 om 22u55 op CANVAS.


avatar van sorbonne

sorbonne

  • 60 berichten
  • 63 stemmen

Te traag voor mij , maar wel sterk in sfeer.


avatar van Noodless

Noodless

  • 9234 berichten
  • 5847 stemmen

Toevallig uitgekomen op tv en toch weer geboeid zitten te kijken naar deze film. Maar blijf wel bij mijn score want nog steeds vind ik het slot een beetje een anticlimax, anders zeker nog een hogere waardering.


avatar van des1

des1

  • 1692 berichten
  • 968 stemmen

Zo zie je dat je het klassieke Western genre ook kunt overzetten naar een recentere tijd. Want dat is waar we naar kijken. Dat het dan niet het type goed vs fout verhaal is van het allooi John Ford / John Wayne, is dan weer grond voor de titel en voor de overmijmeringen van TL Jones.


avatar van Brabants

Brabants

  • 2717 berichten
  • 2033 stemmen

No Country for Old Men een heerlijk trage film waarbij het tempo nu juist zo goed is getroffen om het dozijn aan top-acteurs ieder op zijn/haar beurt te zien schitteren. Met name Bardem is de ultieme schurk.


avatar van dinhus

dinhus

  • 322 berichten
  • 339 stemmen

Toch 5 sterren. Dit is een meesterwerk van de gebroeders Coen. De voortdurende spanning, het sensationele acteerwerk en de dieper liggende boodschap zijn ongeëvenaard.

Deze film blijft dagen door je hoofd spoken. Erg indrukwekkend.


avatar van M(O)H

M(O)H

  • 52 berichten
  • 617 stemmen

Zeer sterke film, al is het einde nogal een anticlimax.

Vooral Toto Wolff look a like speelt zeer goed.


avatar van Waverick

Waverick

  • 206 berichten
  • 325 stemmen

Wat een goede film! Ik zat op het puntje van mijn stoel. De spanning wordt goed opgebouwd en het einde is echt onvoorspelbaar.

Er zijn meerdere lagen te ontdekken. Dit is cinema van topniveau!


avatar van RoFFeL

RoFFeL

  • 259 berichten
  • 300 stemmen

Heerlijk sfeertje


avatar van Fernando1993

Fernando1993

  • 10 berichten
  • 2 stemmen

Met moeite uitgekeken. Personages zijn erg vlak, verhaal vond ik niet eenvoudig te volgen en het einde is vaag.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1197 berichten
  • 761 stemmen

Schitterende film. Vermits de dodentocht werd ingekort, lig ik voor op schema en dus heb ik wat tijd om iets neer te krabbelen over de dodentocht van mister Llewelyn Moss. Neerkrabbelen, inderdaad. Want werken met gracieuze volzinnen, diepgaande analyses of gewoonweg een synthese maken van het plot lukt me niet voor No Country for old men. Vanaf het begin is er die zenuwslopende dreiging dat me als een dwangbuis vastsnoert, kijk ik een paar maal angstvallig achter me om te zien of de wraak des heren vermomd als mister Anton Chigurh er niet staat en mompelt 'Call it !'. Nee, de film laat zich niet in zijn ziel kijken maar voert me mee in melancholische stemming in een ijzingwekkende stilte (de film is bijna score loos) naar een ongrijpbaar einde. Dus waar was ik ? Juist, iets neerkrabbelen. Zinloosheid van geweld, de machteloosheid van mensen in het universum, fataliteit en dan de voice over van Tommy Lee Jones (die intonatie !) die vol onbegrip toekijkt en niet wil deelnemen, zijn acties zullen inderdaad zinloos zijn. Dan de twist maar geen twist door een plotwending maar een twist door het universum, een grap van het lot als het ware, waar alles op niks uitdraait. Waar zinloosheid primeert. Een detail dan nog. Wanneer mister Llewelyn Moss de koffer neemt, zien we een shot van een bliksemschicht in de verte met het bijhorende kraak geluid. Het lot is bezegeld. De Coens broers hebben het startschot gegeven. De dodentocht voor Mister Llewelyn Moss kan beginnen ...


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1871 berichten
  • 1847 stemmen

Voor mij is het een film met gebrek aan balans. Anderhalf uur lang zag ik een actiefilm die leek te draaien rond Josh Brolin en zijn strijd met Javier Bardem. Het laatste half uur komt Tommy Lee Jones als sheriff ineens en onverwacht op het voorplan. O ja, in het begin van de film heeft hij met voice even het woord genomen. Op dat moment was me zelfs niet duidelijk dat het ging om zijn voice over (en niet die van de cop die vermoord werd) en vergat het nadien ook weer. Ergens voelde ik me na afloop van de film aan het lijntje gehouden: de film draait in se niet rond Josh Brolin en zijn avontuur maar om de gevoelens van mijnheer de sheriff over deze zaak. In het boek - dat ik niet gelezen heb - is het alleszins zo dat het vertelstandpunt expliciet toebehoort aan de sheriff. Daar geen verrassing dus zoals wel het geval is in deze film. In de film trekken de Coen Brothers eerst vakkundig alle actie- en thriller registers open om er dan alsnog een twist aan te geven - de kijker ziet de moord op Brolin niet en blijft zelfs helemaal in het ongewisse over het lot van Kelly Macdonald - die me aldus flauw om niet te zeggen enigszins fake overkomt. Nadien heb ik op internet wat research gedaan naar de verklaring van de eindscene maar het gaf niet echt voldoening. Nu zijn er wel genoeg films waar kop noch staart aan te krijgen zijn - en toch genietbaar zijn - maar in het geval van No Country for Old Men gaat het om een verhaal dat straightforward is om dan uit het niets de introspectieve toer op te gaan met een figuur (de sheriff) die me verder geen moer geïnteresseerd heeft. Het feit dat de Coen Bros zich hier verhaaltechnisch onttrekken aan de conventies van de gemiddelde film verdient respect maar betekent voor mij niet dat het daarom een echt goede film heeft opgeleverd. Misschien deugen die conventies en verhaalformules dan toch ergens voor. Gelukkig valt er op cinematografisch vlak wel heel wat te rapen met de integratie van western- en noirelementen. En daardoor is het toch ook weer een genietbare film.


avatar van Perry Meer

Perry Meer

  • 265 berichten
  • 290 stemmen

Tegenvallen,


avatar van WelvE

WelvE

  • 52 berichten
  • 966 stemmen

RIP Cormac McCarthy.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 129 berichten
  • 88 stemmen

Meesterwerk

NCFOM is echt een perfecte film. De opening, de editing, het acteerwerk, complexe verhaal dat interessant blijft en het einde. Ik kan elke detail benoemen, het verhaal uitleggen en waarom ik hem zo interessant vind maar dan ben ik hier de hele dag. Er is geen muziek in de film en dat maakt het allemaal meer innemend. De coin toss scene, de scene met Ed Bell en zijn oom en de laatste sequentie zijn mijn persoonlijke favoriete scenes in de film. De dialoog in de film is ook heel goed. De film is fantastisch geschoten en de camerawerk in de motel scenes is heel indrukwekkend. Door dat camerawerk maakt zulke scenes veel meer spannend. Nu ik hem voor de tweede keer heb gezien vind ik Ed Bell echt een interessant karakter.

Ik zou het liefst in deze review praten over het verhaal maar dan moet je gewoon de film zien natuurlijk. Ik denk dat je hem wel meerdere keren wilt bekijken voor de volledige overzicht.

Briljante film


avatar van Franz_Hose

Franz_Hose

  • 32 berichten
  • 32 stemmen

begreep er geen reet van.

Denk dat ik te dit voor dit soort intelligente 'meesterwerken ' ben.


avatar van Aazhyd

Aazhyd

  • 628 berichten
  • 294 stemmen

Franz_Hose schreef:

begreep er geen reet van.

Denk dat ik te dit voor dit soort intelligente 'meesterwerken ' ben.

"Ik snap hem niet, dus is het een slechte film."


avatar van Franz_Hose

Franz_Hose

  • 32 berichten
  • 32 stemmen

Aazhyd schreef:

(quote)

"Ik snap hem niet, dus is het een slechte film."

Ja, dat noem ik een slechte film. Voor mijn doelgroep tenminste, die houdt van een duidelijk verhaal en niet van die vaagheden met zo'n vent met een tank op z'n rug en dat de hoofdrolspeler plots zonder uitleg dood is en dat soort van vaagheden.

Ik vind David Lynch films ook slecht, snap ik ook nooit een moer van. De meesten vinden deze film duidelijk wel goed. Die hebben een andere smaak.

En je weet het: smaken verschillen.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 6378 berichten
  • 0 stemmen

Franz_Hose schreef:

(quote)

Ja, dat noem ik een slechte film. Voor mijn doelgroep tenminste, die houdt van een duidelijk verhaal en niet van die vaagheden met zo'n vent met een tank op z'n rug en dat de hoofdrolspeler plots zonder uitleg dood is en dat soort van vaagheden.

Ik vind David Lynch films ook slecht, snap ik ook nooit een moer van. De meesten vinden deze film duidelijk wel goed. Die hebben een andere smaak.

En je weet het: smaken verschillen.

Maar niet getreurd jongens, voor jullie hebben ze dan ook de B films uitgevonden, waar je niet bij na hoeft te denken. Het valt ook niet mee om je 2 uur lang te concentreren op een verhaal.


avatar van wihu61

wihu61

  • 843 berichten
  • 398 stemmen

Franz_Hose schreef:

begreep er geen reet van.

Denk dat ik te dit voor dit soort intelligente 'meesterwerken ' ben.

Man komt aan drugsgeld, bende wil geld terug, moordenaar gaat hem opsporen. Eigenlijk valt er niet meer te begrijpen, vrij lineair en zeker niet complex. Dan bevalt de stijl je gewoon niet denk ik.


avatar van des1

des1

  • 1692 berichten
  • 968 stemmen

Overigens, tijdens herbekijken oogevallen, is er geen signaal af te geven door de tracker als die omsloten is door de metalen luchtverversingskanalen in het motel.


avatar van Lavrot

Lavrot

  • 670 berichten
  • 0 stemmen

des1 schreef:

Overigens, tijdens herbekijken oogevallen, is er geen signaal af te geven door de tracker als die omsloten is door de metalen luchtverversingskanalen in het motel.

Zoals niet iedere metalen pan geschikt is voor inductiekoken, zo zal niet iedere metalen luchtkoker een kooi van Faraday vormen.

Overigens vind ik het bijzonder knap om deze film in een zin samen te vatten en dan volledig de titel betekenisloos links laten liggen evenals die idioot met het muntje. Misschien is het soms beter om toe te geven een film niet helemaal te begrijpen dan met een oversimplificering jezelf tevreden stellen.


avatar van AngelicV

AngelicV

  • 257 berichten
  • 429 stemmen

Echte Coenfilm, met matig einde, scheelt 1/2*


avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

  • 459 berichten
  • 457 stemmen

Film maar weer eens bekeken. Inmiddels een klassieke Coen. Spannende en sinistere prent in een eigen ritme. Briljante Javier Bardem en goede Tommy Lee Jones en Josh Brolin. De film boeit van begin tot eind. Het einde kon wel wat beter eerlijk gezegd.