No Country for Old Men (2007)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Ethan Coen en Joel Coen
met Tommy Lee Jones, Javier Bardem en Josh Brolin

Llewelyn Moss (Josh Brolin) stuit tijdens het jagen vlakbij de Rio Grande op enkele lijken, heroïne en een koffer met meer dan 2 miljoen dollar, de uitkomst van een mislukte drugsdeal. Moss besluit om de koffer met geld mee te nemen. Binnen no-time zit huurmoordenaar Anton Chigurh (Javier Bardem) hem op de hielen om de koffer te retourneren aan de rechtmatige eigenaar en laat daarbij een spoor van lijken na. Ze worden op de voet gevolgd door sheriff Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones) die het allemaal probeert te bevatten.

avatar van John Milton
Oh nee. Deze is voor mij beslist beter, en dieper wat mij betreft.

Tarkus schreef:
Prima film, die echter op het einde wat saai is.
Javier Bardem is hier wel de beste acteur van het gezelschap, en heeft voor zijn rol een Oscar ontvangen, en zeer terecht.
Maar ook Josh Brolin en Tommy Lee Jones zijn prachtig in hun rollen.
Ook Woody Harrelson is van partij in een kleine rol, en is als vanouds prima.
De gebroerders Coen staan altijd wel garant voor een goede film (al waren hun vorige 2 wel minder), en hebben met dit wel gewelddadige verhaal hun kwaliteiten nogmaals bewezen, en dus ook de Oscar voor Beste Film ontvangen.
Ondanks de laatste saaie 20 minuten toch een aanrader, alleen al om de koele blikken van Bardem's personage.

Opnieuw bekeken en geen nieuwe opmerkingen, is en blijft een uitstekende film.

avatar van Rafasol
Leuke sfeer, film verveelt niet. Zoals al vaak vermeld, sublieme Bardem.

Maar ik heb het gevoel dat ik hem nog eens moet zien, om hem ten volle (alle details) te snappen, en dan denk ik nog dat er zaken zijn die je niet volledig kan achterhalen.

Het einde is inderdaad vrij vreemd, ik heb de film zelfs herstart en doorgespoeld, omdat ik dacht dat hij gewoon uitgevallen was. Maar ergens is de cirkel ook rond met het einde, wat betreft dat personage.

Ik geef het voorlopig een 3.5/5, maar ik zou 3.75/5 geven als dat kon. Misschien dat het na een tweede kijkbeurt richting 4 zal gaan, maar sommige films, zoals ook Donnie Darko er 1 was, vergen voor mij een extra kijkbeurt.

avatar van baspls
Llewelyn Moss treft de overblijfselen van een bende-oorlog aan in de woestijn. Daartussen vind hij een grote hoeveelheid geld die hij besluit mee te nemen. Wat hij niet weet is dat de psychopatische huurmoordenaar Anton Chigurh hem achterna zit. Ondertussen probeert de sheriff erachter te komen wat er aan de hand is.

No Country for Old Men is een verrassend sterke Misdaad film met een flinke dosis suspense. De filmstijl die de gebroeders Coen hanteren is erg ingetogen en realistisch. Javier Bardem speelt een erg indrukwekkende rol en de rol van Sheriff is Tommy Lee Jones natuurlijk op het lijf geschreven.