ad
  • 8.090.419 stemmen

No Country for Old Men (2007)

Misdaad / Thriller | 122 minuten
3,80 5.818 stemmen

Genre: Misdaad / Thriller

Geregisseerd door: Ethan Coen en Joel Coen

Met onder meer: Tommy Lee Jones, Javier Bardem en Josh Brolin

Releasedatum: 8 november 2007

Over No Country for Old Men

"There are no clean getaways."

Llewelyn Moss (Josh Brolin) stuit tijdens het jagen vlakbij de Rio Grande op enkele lijken, heroïne en een koffer met meer dan 2 miljoen dollar, de uitkomst van een mislukte drugsdeal. Moss besluit om de koffer met geld mee te nemen. Binnen no-time zit huurmoordenaar Anton Chigurh (Javier Bardem) hem op de hielen om de koffer te retourneren aan de rechtmatige eigenaar en laat daarbij een spoor van lijken na. Ze worden op de voet gevolgd door sheriff Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones) die het allemaal probeert te bevatten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Sheriff Ed Tom Bell

Anton Chigurh

Llewelyn Moss

Carson Wells

Carla Jean Moss

Loretta Bell

Man who hires Wells (onvermeld)

El Paso Sheriff (onvermeld)

avatar van Lavrot

Lavrot

De lugubere poëzie van de Coen Brothers, over: Geld, Geweld en de Dood. Over: Mexicanen, Sheriffs en de Gewone Man.

Als er iets is in films wat me altijd fascineert dan is dat wel het toepassen van het abstracte begrip "symmetrie." Een knap staaltje symmetrie toveren de Coens uit hun koker door de volgende twee scenes onder elkaar te zetten.

Llewelyn Moss, alias de Gewone Man, heeft een kudde wilde (antilopen?) dieren in het vizier. Hij richt zijn geweer op een van hen en ... haalt de trekker over. Het dier zijgt niet meteen ter aarde, maar strompelt en hinkt weg. Dan valt het oog van Moss op een hond. Die min of meer verschrikt omkijkt. Is die hond gewond, want hij lijkt mank te lopen? Vervolgens volgt Moss een bloedspoor om per toeval uit te komen op de restanten van een Mexicaanse afrekening: geld en drugs.

Die nacht krijgt Moss wroeging van het feit dat hij de enige overlevende in die Mexicaanse afrekening aan zijn lot had overgelaten. Zijn nederige verzoek was slechts een slokje water. Moss keert terug naar de plaats des onheils. Te laat, de Mexicaan leeft niet meer. Dan doemt in de verte een schijnwerper boven een immense pick-up op. Moss maakt zich uit de voeten en wordt als wild op de korrel genomen. Ternauwernood weet hij te ontsnappen aan de vervaarlijke kaken van ... jawel, een hond. De hond als trouwe viervoeter om aangeschoten wild naar het baasje te brengen?

Thuis, in zijn trailer, verzorgt hij zijn wonden. De sporen van een schot hagel in zijn schouder leggen een macabere waarheid bloot; welk weldenkend persoon ziet zijn medemens immers als een stuk wild waarop gejaagd kan worden? Wat is dit? Een nachtmerrie?

De volgende symmetrie is van een geheel andere orde.

Anton Chigurh schiet mensen door het hoofd, zoals de koeienslachter het vee; een op luchtdruk uitgeschoten metalen huls meedogenloos door het hoofd.

Hij gebruikt zijn "wapen" niet alleen om mensen naar een andere wereld te helpen, maar opent er ook deuren mee, waarmee hij zich letterlijk toegang verschaft tot een "andere ruimte." Is de dood wellicht volgens de Coens een metafysische gebeurtenis om van A naar B te gaan?

Begin en eind. Dit is geen wereld meer voor oude mannen.

Rond het geld cirkelt een niet te bevatten geweldsgolf, waarin dood en verderf het leven ondraaglijk maakt. De wet en de wetshandhaver staan machteloos aan de zijlijn als toeschouwers bij een afschuwelijke slachtpartij. Zelfs God heeft de redelijke mens in de steek gelaten. De dood had, heeft en zal altijd het laatste woord hebben. Wie "hem" niet kent (niet herkent), of wie hem niet kan of wil zien, is gezegend. En toch alle ellende begint telkens weer met en bij het geld; "het was mijn shirt."

De dood kwam op kousenvoeten en verdween als een niet bestaand figuur uit het verhaal onder het toeziend oog van de jeugd.

God, de leidende vader, verdween uit zicht in de droom van de sheriff.

avatar van NRT

NRT

Verkaazde schreef:

De film sloeg nergens op. Het was gewoon niet spannend. Heb mezelf wakker moeten houden en dat hoef ik niet te onderbouwen dat is mijn ervaring.

Jij mag die mening natuurlijk hebben en je hebt ook het recht om maar een halve ster te geven. Ik vind het alleen jammer dat je alleen kijkt naar het verhaal en dat jij concludeert dat het nergens op slaat. Ten eerste slaat het wel ergens op. Het is een simpel verhaal en op dat vlak is het misschien niet heel origineel. Iemand 'steelt' geld van iemand en de 'eigenaar' zet de achtervolging in. Al heel vaak gedaan. Alleen heeft deze film uitstekende acteurs, prachtige locaties, het is uitstekend gefilmd en er is in tegenstelling tot wat jij beweert wel een constante spanning. Het einde was inderdaad wat abrupt en ik ga dit nog eens herbekijken, want dat was teleurstellend.

Ik en vele gebruikers komen op moviemeter om te bekijken hoe films worden beoordeeld. En als je dan voor op zijn minst een heel aardige film maar een halve ster geeft, geeft dat een wat vertekend beeld in mijn ogen.

Maar nogmaals: het is jouw mening en ik ga het hier bij laten.

avatar van buffalotid

buffalotid

Zijn er nog gelijkaardige films (roadmovie, thriller) die jullie me kunnen aanraden?

Deze vond ik echt een heel goed eerste anderhalf uur hebben. Had een 5 kunnen zijn.

avatar van Kronos

Kronos

buffalotid schreef:

Probeer als je het nog niet deed in ieder geval ook eens andere films van de gebroeders Coen. Het zijn niet allemaal roadmovies of thrillers, maar de rode draad is bijna altijd een protagonist die zich uit een netelige situatie wil redden maar zich steeds verder in de miserie werkt.

avatar van Hendrick99

Hendrick99

buffalotid schreef:

Je zou kunnen denken aan de film "Fargo" van diezelfde Coen-brothers. In het kort gaat de film over een autohandelaar die door fraude en oplichting onder zijn schulden probeert uit te komen. De situatie escaleert echter en eindigt in moord en doodslag.

avatar van de grunt

de grunt

• 2028 stemmen

A Simple Plan

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk.

Een andere soort Coen dan ik van de twee gewend ben, maar uiteindelijk wel 1 van de betere die ik tot nu toe heb gezien. Het mag dan geen doldwaze komedie zijn, het is wel een spannende thriller met een erg interessante moordenaar.

Bardem maakt de film voor mij juist. Alhoewel hij er natuurlijk niet uitziet, is hij een heerlijk figuur om tegenaan te kijken. Het is ook vooral wachten wanneer hij in beeld komt, want de scenes met Brolin waren allemaal een stuk minder boeiend.

Bij het weglaten van de soundtrack en traag cameragebruik zou je denken dat dit vooral saai zal worden. Maar niets is minder waar, want dit is uiteindelijk nog wel heel spannend. Bardem heeft een aantal goede momenten en heeft veel charme.

Tempo mag dan misschien niet al te hoog liggen, de film is eigenlijk in no-time over. Zolang je er eenmaal inzit kom je er ook niet echt meer uit. Vooral het thriller aspect in de film vond ik knap uitgewerkt, qua misdaad is het allemaal iets meer standaard.

Een aantal leuke twistjes, maar in de laatste 20 minuten gaat het dan weer mis. De stukken waar Lee Jones loopt te jammeren vond ik nagenoeg niets aan. Ik verloor mijn aandacht ook gelijk. Voor de rest een spannende film, die zeker een hogere voldoende krijgt.

Vandaag nog maar eens bekeken, een film die ik al vaak gezien heb.

Er word weinig gezegd maar sterk geacteerd. Een film die je vastneemt en niet meer los laat. De mindere stukjes waren die met de sherrif Lee Jones, die begreep ik soms niet helemaal.

Top film.

Beste scene was de coin toss scene (de eerste) en de scene waarbij Anton zijn laarzen controleert als hij het huis verlaat, dan weet je als kijker wat er gebeurt is...

Ik kan nog steeds niet zien wat zoveel andere mensen hierin zien. Ik kan de creepy Javier Bardem, de omgeving, het sfeertje en met name het gesprek van Tommy Lee Jones met zijn oom tot op een zekere hoogte waarderen, maar dat verandert niets aan het ontzettend saaie en trage verhaal. Dat doet de film voor mij gewoon enorm de das om; het is gewoon niet boeiend om naar te kijken en dat is toch het minste wat je kan verwachten van een film. Het voelt allemaal als een mislukte versie van Hell or High Water waar voor mij het sfeertje wél helemaal werkte. (En ja, ik weet dat No Country for Old Men er veel eerder was dan Hell or High Water).

*1.5 [/quote]

Ook grotendeel mijn mening. Net als bij Tarantino moet je blijkbaar als filmliefhebber De Coen brothers geniaal vinden. Deze regisseurs pretenderen enkel geniaal te zijn. In wezen is het mijns inziens een lege doos. De acteerprestaties zijn dik in orde. Cinematografisch klopt het ook wel maar het is zo slaapverwekkend saai. Een tergend trage film met pseudo-interessanterige dialogen. Echt slecht is het niet maar in het genre zijn er zoveel betere films die jammergenoeg op minder aandacht mogen rekenen.

themanwiththeplan schreef:

...moet je blijkbaar als filmliefhebber De Coen brothers geniaal vinden.

Nee hoor. Burn After Trading is niet direct mijn ding, en A Serious Man vind ik al helemaal niks.

Deze is gewoon prima. Maar de gustibus et coloribus....

avatar van des1

des1

Goed beschouwd is het eenzelfde verhaal als Terminator 1, een bijna robotachtige moordenaar die niet te stoppen is en komt doen waar die voor ingehuurd is, ongeacht. Zoals velen al schreven, was het richting het einde toe (nodeloos?) 'blurred'. Daardoor miste het 'bite', wat wel weer min of meer rechtgebreid werd door de epiloog in de vorm van wat Jones had te zeggen.

avatar van The main man

The main man

Hele goede film, met prima acteerprestaties!!

avatar van hdehoon

hdehoon

Als je de beschrijving in de TV gids leest, lijkt het een zoveelste geweldfilm, maar ik vond dit een prachtige film. Er hing een bijzondere filosofische sfeer omheen en ook de dialogen waren van een heel andere orde dan de gemiddelde actiefilm. Zeer fraai.

avatar van sateck

sateck

Prachtige film. Maarja, het einde..... Ik blijf het jammer vinden. Anders had de film wellicht in mijn top 10 gekomen. Want de eerste 100 minuten vind ik echt geweldig.

avatar van pampelonne

pampelonne

Puike misdaad thriller, spannend tot het einde.

met ook de typische coen brothers' humor.

ik vind dit een van de betere van dit duo.

avatar van Vidi well

Vidi well

Duel

Hell or high water

avatar van riekus25

riekus25

Zoals gebruikelijk bij Amerikaanse films, armetierig script, geschreven voor high school kids. Wat geweld, bloed, goed camerawerk, Barend Servet - achtige dialogen die we blijkbaar leuk moeten vinden. 4 Oscars?! De Coens kennen de jury blijkbaar goed. Film zonder diepgang, rollen die eenvoudig te acteren zijn, onsamenhangende plot.

riekus25 schreef:

... die we blijkbaar leuk moeten vinden.

Nee hoor. Mag, maar moet niet.

avatar van mister blonde

mister blonde

Barend Servet- achtige dialogen? Hoe kom je hier bij, lijkt er in niéts op.

avatar van wihu61

wihu61

riekus25 schreef:

Vond het ook geen meesterwerk, maar dit maakt me nieuwsgierig naar uw top tien... REEDS!

avatar van pampelonne

pampelonne

Gisteren weer gekeken voor de 5e/6e keer, weet niet meer

hoe vaker ik kijk, hoe beter ie wordt...

het script is in feite heel simpel.

het is de uitwerking die zo geniaal is.

als je let op alle details en de cameravoering en de beelden van een desolaat woestijnlandschap.

alles klopt gewoon.

maar oké, je moet wel van de typische Coen humor houden, ik snap dat is niet ieders smaak.

avatar van Verkaazde

Verkaazde

Opnieuw bekeken en opnieuw vind ik de film gewoon niet goed.

het verhaal is rommelig en totaal niet grappig. hele slappe film!

Verkaazde schreef:

Verkaazde

Boenga schreef:

Misdaad / Thriller

Gewoon ter info.

Klopt, maar ze stoppen er een bepaalde humor in die gewoon niet grappig is

Heel langdradig, niet doorheen te komen.... Het einde viel me nog enigszins mee, omdat ik een wat minder leuk einde had verwacht (en dan druk ik me nog zacht uit)......

avatar van Eenfilmliefhebber

Eenfilmliefhebber

Ik lees bij sommige dat ze de film traag over vinden komen en dat de film ze niet echt pakt. Nou dat heb ik dus ook. Het ziet er allemaal prima uit, maar hij komt bij mij vrij monotoon over. Ik wordt niet in de film gezogen. Zeker geen 4 sterren!

avatar van stratmans

stratmans

Film met soms heel leuke conversaties maar soms ook heel langdradig

avatar van Lebarron

Lebarron

No Country For Old Men is de verfilming van het gelijknamige boek van Cormack McCarthy. Het verhaal speelt zich af in het Texas van de jaren 80 en gaat over Vietnamveteraan Lllewelyn Moss(Josh Brolin)die op de gevolgen van een uit de handgelopen drugsdeal stuit. Hij ziet een boel lijken en een pick-up truck vol heroïne maar ook een koffer met twee miljoen dollar. Moss denkt een buitenkansje te hebben en neemt de koffer mee. Helaas voor hem zit sheriff Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones)hem op de hielen. En erger nog; hij krijgt ook de even mysterieuze als meedogenloze huurmoordenaar Anton Chigurh (Javier Bardem) achter zich aan.

No Country For Old Men is een goede, brute actiefilm met een intelligent scenario. Hij bevat goede dialogen en veel spanning maar helaas zakt het tempo her en der wat in waardoor de film toch ook een moeilijke zit is. Hij heeft een uitstekende cast. Brolin en Jones spelen uitstekend maar het is Bardem die de show steelt als Anton Chigurh. De emotieloze Chigurh ziet er op het eerste oog komisch uit. Hij lijkt een beetje het monster van Frankenstein met een pruik. Echter, blijkt hij een haast demonische Nemesis voor Moss en een ware plaaggeest voor Bell. Hij gebruikt ook een wel heel bijzonder wapen, een captive bolt gun, een gereedschap wat in de slachthuizen gebruikt wordt om vee mee te verdoven voor ze geslacht worden.

No Country For Old Men is een goede film met een geweldige cast maar niet voor iedereen even goed genietbaar vanwege het trage tempo op sommige momenten.

avatar van Aazhyd

Aazhyd

Wat mij betreft helpen die "trage" scenes juist in het opbouwen van de spanning. Dat is dus iets anders dan alleen maar actie-actie-actie zoals zoveel films tegenwoordig doen.

avatar van Lebarron

Lebarron

Aazhyd schreef:

Ik bedoel er mee dat het een film is waar je echt voor in de stemming moet zijn en niet een film is die je opzet om even lekker te ontladen.