Genre: Misdaad / Thriller
Speelduur: 122 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Ethan Coen en Joel Coen
Met onder meer: Tommy Lee Jones, Javier Bardem en Josh Brolin
IMDb beoordeling: 8,2 (1.054.879)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 14 februari 2008
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via SkyShowtime
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot No Country for Old Men
"There are no clean getaways."
Llewelyn Moss (Josh Brolin) stuit tijdens het jagen vlakbij de Rio Grande op enkele lijken, heroïne en een koffer met meer dan 2 miljoen dollar, de uitkomst van een mislukte drugsdeal. Moss besluit om de koffer met geld mee te nemen. Binnen no-time zit huurmoordenaar Anton Chigurh (Javier Bardem) hem op de hielen om de koffer te retourneren aan de rechtmatige eigenaar en laat daarbij een spoor van lijken na. Ze worden op de voet gevolgd door sheriff Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones) die het allemaal probeert te bevatten.
Externe links
Acteurs en actrices
Llewelyn Moss
Anton Chigurh
Ed Tom Bell
Carla Jean Moss
Carson Wells
Wendell
Loretta Bell
Ellis
Man who hires Wells
El Paso Sheriff
Video's en trailers
Reviews & comments
Lavrot
-
- 658 berichten
- 0 stemmen
De lugubere poëzie van de Coen Brothers, over: Geld, Geweld en de Dood. Over: Mexicanen, Sheriffs en de Gewone Man.
Als er iets is in films wat me altijd fascineert dan is dat wel het toepassen van het abstracte begrip "symmetrie." Een knap staaltje symmetrie toveren de Coens uit hun koker door de volgende twee scenes onder elkaar te zetten.
Llewelyn Moss, alias de Gewone Man, heeft een kudde wilde (antilopen?) dieren in het vizier. Hij richt zijn geweer op een van hen en ... haalt de trekker over. Het dier zijgt niet meteen ter aarde, maar strompelt en hinkt weg. Dan valt het oog van Moss op een hond. Die min of meer verschrikt omkijkt. Is die hond gewond, want hij lijkt mank te lopen? Vervolgens volgt Moss een bloedspoor om per toeval uit te komen op de restanten van een Mexicaanse afrekening: geld en drugs.
Die nacht krijgt Moss wroeging van het feit dat hij de enige overlevende in die Mexicaanse afrekening aan zijn lot had overgelaten. Zijn nederige verzoek was slechts een slokje water. Moss keert terug naar de plaats des onheils. Te laat, de Mexicaan leeft niet meer. Dan doemt in de verte een schijnwerper boven een immense pick-up op. Moss maakt zich uit de voeten en wordt als wild op de korrel genomen. Ternauwernood weet hij te ontsnappen aan de vervaarlijke kaken van ... jawel, een hond. De hond als trouwe viervoeter om aangeschoten wild naar het baasje te brengen?
Thuis, in zijn trailer, verzorgt hij zijn wonden. De sporen van een schot hagel in zijn schouder leggen een macabere waarheid bloot; welk weldenkend persoon ziet zijn medemens immers als een stuk wild waarop gejaagd kan worden? Wat is dit? Een nachtmerrie?
De volgende symmetrie is van een geheel andere orde.
Anton Chigurh schiet mensen door het hoofd, zoals de koeienslachter het vee; een op luchtdruk uitgeschoten metalen huls meedogenloos door het hoofd.
Hij gebruikt zijn "wapen" niet alleen om mensen naar een andere wereld te helpen, maar opent er ook deuren mee, waarmee hij zich letterlijk toegang verschaft tot een "andere ruimte." Is de dood wellicht volgens de Coens een metafysische gebeurtenis om van A naar B te gaan?
Begin en eind. Dit is geen wereld meer voor oude mannen.
Rond het geld cirkelt een niet te bevatten geweldsgolf, waarin dood en verderf het leven ondraaglijk maakt. De wet en de wetshandhaver staan machteloos aan de zijlijn als toeschouwers bij een afschuwelijke slachtpartij. Zelfs God heeft de redelijke mens in de steek gelaten. De dood had, heeft en zal altijd het laatste woord hebben. Wie "hem" niet kent (niet herkent), of wie hem niet kan of wil zien, is gezegend. En toch alle ellende begint telkens weer met en bij het geld; "het was mijn shirt."
De dood kwam op kousenvoeten en verdween als een niet bestaand figuur uit het verhaal onder het toeziend oog van de jeugd.
God, de leidende vader, verdween uit zicht in de droom van de sheriff.
NRT
-
- 800 berichten
- 439 stemmen
De film sloeg nergens op. Het was gewoon niet spannend. Heb mezelf wakker moeten houden en dat hoef ik niet te onderbouwen dat is mijn ervaring.
Jij mag die mening natuurlijk hebben en je hebt ook het recht om maar een halve ster te geven. Ik vind het alleen jammer dat je alleen kijkt naar het verhaal en dat jij concludeert dat het nergens op slaat. Ten eerste slaat het wel ergens op. Het is een simpel verhaal en op dat vlak is het misschien niet heel origineel. Iemand 'steelt' geld van iemand en de 'eigenaar' zet de achtervolging in. Al heel vaak gedaan. Alleen heeft deze film uitstekende acteurs, prachtige locaties, het is uitstekend gefilmd en er is in tegenstelling tot wat jij beweert wel een constante spanning. Het einde was inderdaad wat abrupt en ik ga dit nog eens herbekijken, want dat was teleurstellend.
Ik en vele gebruikers komen op moviemeter om te bekijken hoe films worden beoordeeld. En als je dan voor op zijn minst een heel aardige film maar een halve ster geeft, geeft dat een wat vertekend beeld in mijn ogen.
Maar nogmaals: het is jouw mening en ik ga het hier bij laten.
buffalotid
-
- 32 berichten
- 230 stemmen
Zijn er nog gelijkaardige films (roadmovie, thriller) die jullie me kunnen aanraden?
Deze vond ik echt een heel goed eerste anderhalf uur hebben. Had een 5 kunnen zijn.
Kronos
-
- 951 berichten
- 1351 stemmen
Zijn er nog gelijkaardige films (roadmovie, thriller) die jullie me kunnen aanraden?
Probeer als je het nog niet deed in ieder geval ook eens andere films van de gebroeders Coen. Het zijn niet allemaal roadmovies of thrillers, maar de rode draad is bijna altijd een protagonist die zich uit een netelige situatie wil redden maar zich steeds verder in de miserie werkt.
Hendrick99
-
- 149 berichten
- 96 stemmen
Zijn er nog gelijkaardige films (roadmovie, thriller) die jullie me kunnen aanraden?
Deze vond ik echt een heel goed eerste anderhalf uur hebben. Had een 5 kunnen zijn.
Je zou kunnen denken aan de film "Fargo" van diezelfde Coen-brothers. In het kort gaat de film over een autohandelaar die door fraude en oplichting onder zijn schulden probeert uit te komen. De situatie escaleert echter en eindigt in moord en doodslag.
de grunt
-
- 4273 berichten
- 1568 stemmen
Zijn er nog gelijkaardige films (roadmovie, thriller) die jullie me kunnen aanraden?
Shadowed
-
- 8378 berichten
- 5266 stemmen
Leuk.
Een andere soort Coen dan ik van de twee gewend ben, maar uiteindelijk wel 1 van de betere die ik tot nu toe heb gezien. Het mag dan geen doldwaze komedie zijn, het is wel een spannende thriller met een erg interessante moordenaar.
Bardem maakt de film voor mij juist. Alhoewel hij er natuurlijk niet uitziet, is hij een heerlijk figuur om tegenaan te kijken. Het is ook vooral wachten wanneer hij in beeld komt, want de scenes met Brolin waren allemaal een stuk minder boeiend.
Bij het weglaten van de soundtrack en traag cameragebruik zou je denken dat dit vooral saai zal worden. Maar niets is minder waar, want dit is uiteindelijk nog wel heel spannend. Bardem heeft een aantal goede momenten en heeft veel charme.
Tempo mag dan misschien niet al te hoog liggen, de film is eigenlijk in no-time over. Zolang je er eenmaal inzit kom je er ook niet echt meer uit. Vooral het thriller aspect in de film vond ik knap uitgewerkt, qua misdaad is het allemaal iets meer standaard.
Een aantal leuke twistjes, maar in de laatste 20 minuten gaat het dan weer mis. De stukken waar Lee Jones loopt te jammeren vond ik nagenoeg niets aan. Ik verloor mijn aandacht ook gelijk. Voor de rest een spannende film, die zeker een hogere voldoende krijgt.
wizard of midian
-
- 130 berichten
- 116 stemmen
Vandaag nog maar eens bekeken, een film die ik al vaak gezien heb.
Er word weinig gezegd maar sterk geacteerd. Een film die je vastneemt en niet meer los laat. De mindere stukjes waren die met de sherrif Lee Jones, die begreep ik soms niet helemaal.
Top film.
Beste scene was de coin toss scene (de eerste) en de scene waarbij Anton zijn laarzen controleert als hij het huis verlaat, dan weet je als kijker wat er gebeurt is...
themanwiththeplan
-
- 73 berichten
- 71 stemmen
Ik kan nog steeds niet zien wat zoveel andere mensen hierin zien. Ik kan de creepy Javier Bardem, de omgeving, het sfeertje en met name het gesprek van Tommy Lee Jones met zijn oom tot op een zekere hoogte waarderen, maar dat verandert niets aan het ontzettend saaie en trage verhaal. Dat doet de film voor mij gewoon enorm de das om; het is gewoon niet boeiend om naar te kijken en dat is toch het minste wat je kan verwachten van een film. Het voelt allemaal als een mislukte versie van Hell or High Water waar voor mij het sfeertje wél helemaal werkte. (En ja, ik weet dat No Country for Old Men er veel eerder was dan Hell or High Water).
*1.5 [/quote]
Ook grotendeel mijn mening. Net als bij Tarantino moet je blijkbaar als filmliefhebber De Coen brothers geniaal vinden. Deze regisseurs pretenderen enkel geniaal te zijn. In wezen is het mijns inziens een lege doos. De acteerprestaties zijn dik in orde. Cinematografisch klopt het ook wel maar het is zo slaapverwekkend saai. Een tergend trage film met pseudo-interessanterige dialogen. Echt slecht is het niet maar in het genre zijn er zoveel betere films die jammergenoeg op minder aandacht mogen rekenen.
Boenga
-
- 2454 berichten
- 1425 stemmen
...moet je blijkbaar als filmliefhebber De Coen brothers geniaal vinden.
Nee hoor. Burn After Trading is niet direct mijn ding, en A Serious Man vind ik al helemaal niks.
Deze is gewoon prima. Maar de gustibus et coloribus....
des1
-
- 1691 berichten
- 967 stemmen
Goed beschouwd is het eenzelfde verhaal als Terminator 1, een bijna robotachtige moordenaar die niet te stoppen is en komt doen waar die voor ingehuurd is, ongeacht. Zoals velen al schreven, was het richting het einde toe (nodeloos?) 'blurred'. Daardoor miste het 'bite', wat wel weer min of meer rechtgebreid werd door de epiloog in de vorm van wat Jones had te zeggen.
hdehoon
-
- 363 berichten
- 316 stemmen
Als je de beschrijving in de TV gids leest, lijkt het een zoveelste geweldfilm, maar ik vond dit een prachtige film. Er hing een bijzondere filosofische sfeer omheen en ook de dialogen waren van een heel andere orde dan de gemiddelde actiefilm. Zeer fraai.
sateck
-
- 178 berichten
- 465 stemmen
Prachtige film. Maarja, het einde..... Ik blijf het jammer vinden. Anders had de film wellicht in mijn top 10 gekomen. Want de eerste 100 minuten vind ik echt geweldig.
pampelonne
-
- 301 berichten
- 126 stemmen
Puike misdaad thriller, spannend tot het einde.
met ook de typische coen brothers' humor.
ik vind dit een van de betere van dit duo.
Vidi well
-
- 481 berichten
- 612 stemmen
Zijn er nog gelijkaardige films (roadmovie, thriller) die jullie me kunnen aanraden?
Deze vond ik echt een heel goed eerste anderhalf uur hebben. Had een 5 kunnen zijn.
Duel
Hell or high water
riekus25
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Zoals gebruikelijk bij Amerikaanse films, armetierig script, geschreven voor high school kids. Wat geweld, bloed, goed camerawerk, Barend Servet - achtige dialogen die we blijkbaar leuk moeten vinden. 4 Oscars?! De Coens kennen de jury blijkbaar goed. Film zonder diepgang, rollen die eenvoudig te acteren zijn, onsamenhangende plot.
Boenga
-
- 2454 berichten
- 1425 stemmen
... die we blijkbaar leuk moeten vinden.
Nee hoor. Mag, maar moet niet.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5408 stemmen
Barend Servet- achtige dialogen? Hoe kom je hier bij, lijkt er in niéts op.
wihu61
-
- 835 berichten
- 396 stemmen
. Film zonder diepgang, rollen die eenvoudig te acteren zijn, onsamenhangende plot.
Vond het ook geen meesterwerk, maar dit maakt me nieuwsgierig naar uw top tien... REEDS!
pampelonne
-
- 301 berichten
- 126 stemmen
Gisteren weer gekeken voor de 5e/6e keer, weet niet meer
hoe vaker ik kijk, hoe beter ie wordt...
het script is in feite heel simpel.
het is de uitwerking die zo geniaal is.
als je let op alle details en de cameravoering en de beelden van een desolaat woestijnlandschap.
alles klopt gewoon.
maar oké, je moet wel van de typische Coen humor houden, ik snap dat is niet ieders smaak.
Verkaazde
-
- 91 berichten
- 111 stemmen
Opnieuw bekeken en opnieuw vind ik de film gewoon niet goed.
het verhaal is rommelig en totaal niet grappig. hele slappe film!
Boenga
-
- 2454 berichten
- 1425 stemmen
Verkaazde
-
- 91 berichten
- 111 stemmen
Klopt, maar ze stoppen er een bepaalde humor in die gewoon niet grappig is
FlyingGustman81
-
- 117 berichten
- 679 stemmen
Heel langdradig, niet doorheen te komen.... Het einde viel me nog enigszins mee, omdat ik een wat minder leuk einde had verwacht (en dan druk ik me nog zacht uit)......
Eenfilmliefhebber
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Ik lees bij sommige dat ze de film traag over vinden komen en dat de film ze niet echt pakt. Nou dat heb ik dus ook. Het ziet er allemaal prima uit, maar hij komt bij mij vrij monotoon over. Ik wordt niet in de film gezogen. Zeker geen 4 sterren!
stratmans
-
- 871 berichten
- 886 stemmen
Film met soms heel leuke conversaties maar soms ook heel langdradig
Lebarron
-
- 1019 berichten
- 702 stemmen
No Country For Old Men is de verfilming van het gelijknamige boek van Cormack McCarthy. Het verhaal speelt zich af in het Texas van de jaren 80 en gaat over Vietnamveteraan Lllewelyn Moss(Josh Brolin)die op de gevolgen van een uit de handgelopen drugsdeal stuit. Hij ziet een boel lijken en een pick-up truck vol heroïne maar ook een koffer met twee miljoen dollar. Moss denkt een buitenkansje te hebben en neemt de koffer mee. Helaas voor hem zit sheriff Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones)hem op de hielen. En erger nog; hij krijgt ook de even mysterieuze als meedogenloze huurmoordenaar Anton Chigurh (Javier Bardem) achter zich aan.
No Country For Old Men is een goede, brute actiefilm met een intelligent scenario. Hij bevat goede dialogen en veel spanning maar helaas zakt het tempo her en der wat in waardoor de film toch ook een moeilijke zit is. Hij heeft een uitstekende cast. Brolin en Jones spelen uitstekend maar het is Bardem die de show steelt als Anton Chigurh. De emotieloze Chigurh ziet er op het eerste oog komisch uit. Hij lijkt een beetje het monster van Frankenstein met een pruik. Echter, blijkt hij een haast demonische Nemesis voor Moss en een ware plaaggeest voor Bell. Hij gebruikt ook een wel heel bijzonder wapen, een captive bolt gun, een gereedschap wat in de slachthuizen gebruikt wordt om vee mee te verdoven voor ze geslacht worden.
No Country For Old Men is een goede film met een geweldige cast maar niet voor iedereen even goed genietbaar vanwege het trage tempo op sommige momenten.
Aazhyd
-
- 628 berichten
- 294 stemmen
Wat mij betreft helpen die "trage" scenes juist in het opbouwen van de spanning. Dat is dus iets anders dan alleen maar actie-actie-actie zoals zoveel films tegenwoordig doen.
Gerelateerd nieuws
Viervoudig Oscarwinnaar 'No Country for Old Men' met Javier Bardem donderdagavond te zien op televisie
Deze ijzersterke films verdwijnen zeer binnenkort van Amazon Prime Video
'No Country For Old Men'-personage "meest realistische weergave van een psychopaat" volgens psychiaters
Deze goed beoordeelde films verdwijnen vandaag nog van Netflix
Bekijk ook
The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.365 reacties
The Godfather
Misdaad, 1972
3.375 reacties
Pulp Fiction
Misdaad, 1994
4.941 reacties
Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.794 reacties
One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.447 reacties
Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.796 reacties
Gerelateerde tags
vietnam veteraansheriffgebaseerd op boektexasdrugshandelmotelhuurmoordenaarusa–mexico borderpsychopaathorrorwestersgeldgeweldwoestijnmodern-day westernneo-westerncold blooded killerneo-noirjaren 80coin tosscaptive bolt gunwestern noirhorror westernfaithful adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.