Duel (1971)

Actie / Thriller
74 minuten (originele versie) / 90 minuten (bioscoopversie)

geregisseerd door Steven Spielberg
met Dennis Weaver, Jacqueline Scott en Eddie Firestone

David Mann is bezig met zijn autoreis door Californië. Wanneer hij een gastanker probeert te passeren, laat de bestuurder van de gastanker hem niet voorbij. De bestuurder begint steeds vreemder rijgedrag te vertonen: hij begint spelletjes te spelen met Mann en iedere keer als Mann hem bijna inhaalt, snijdt de bestuurder hem af. Dan gaat Mann de strijd aan met de mysterieuze bestuurder.

• zondag om 00:40 uur op TV (SBS9)

avatar van mikey
Hoe dan ook (misschien een fout) de trucker stond niet boven en ligt dus in het ravijn. David bleef alleen achter

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sterk debuut van Spielberg voor hij zijn blockbusters (op enkele na) vooral Hollywood- en familievriendelijk maakte. Een eenvoudig verhaal dat net daardoor zo sterk is. Het verhaal zou geschreven kunnen zijn door Stephen King, die zich net door deze film jaren later liet inspireren in een ander verhaal. Het zal wel altijd de vraag zijn of Duel nu nog bekend had geweest als Spielberg er na niet had doorgebroken en één van de bekendste regisseurs van Hollywood (van zijn generatie) zou geworden zijn.

De film is gemaakt voor televisie, maar dat is niet echt te zien aan de kwaliteit, omdat de eenvoud ook op het grote doek tot haar recht komt. Wel zie je dat er enkele scènes aan zijn toegevoegd om de speelduur te verlengen. Die hadden gerust weg gemogen, al stoort het niet helemaal. En opvallend op het einde dat de truck niet ontploft, maar indrukwekkend neerstort. Het maakt meer indruk dan een zoveelste explosie moet ik zeggen. Sterke film dus die schittert in haar eenvoud.

avatar van Hendrick99
shrink schreef:
Matige film. Op een gegeven moment slaat de verveling toe. Het is alleen maar achter elkaar aanrijden en vervolgens is het einde eigenlijk verschrikkelijk slecht. De extra's op de DVD zijn wel leuk. De film doet me trouwens wel een beetje denken aan 'The Car'.

Zo kun je dus elke film afkraken. Wat is de Titanic nu helemaal? Een aanvaring met een ijsberg, daarna achter elkaar aanrennen naar reddingsboten, en vervolgens worden sommigen zelfs gered door een ander schip. Nou, lekker belangrijk allemaal...
Kom op nou, zo beoordeel je toch geen film?

avatar van Vidi well
Aazhyd schreef:

Ik vind dat helemaal geen minpuntje. Zo'n explosie is een totaal cliche, ook toen al. Dus imho knap dat Spielberg dat hier NIET doet. Het zien van die spooky vrachtwagen daar in het ravijn is een ijzersterk beeld.

Deze week herzien. Ik sluit me aan bij wat je zegt. De spanning blijft goed behouden tot het laatst. Een explosie zou hier afbreuk aan doen.

avatar van DjFrankie
Geweldige film, zit nog erg goed in de herinnering

Een simpele, maar entertainende 'car movie' met een behoorlijk aantal enerverende scènes. De truck(er) is een soort alwetende, 'vlambare' kwelduivel die de mannelijkheid van het hoofdpersonage uitdaagt. Er wordt geïmpliceerd dat de trucker een (bovennatuurlijke) manifestatie is van David's zwakheden en dat er dus sprake is van een soort kosmische verbinding tussen de twee duellisten. 'Mann' lijkt langzaam maar zeker te beseffen dat ontsnappen onmogelijk is en bouwt uiteindelijk genoeg zelfvertrouwen op om de confrontatie aan te gaan. Los van alle symboliek een erg leuke film die goed in beeld is gebracht. Hier en daar enkele inzakkingen, maar het duel op de verlaten wegen in Californië blijft alleszins boeien van begin tot eind.

avatar van Joopiejoop
Simpel maar effectief, vanaf het begin tot en met het einde op puntje van mn stoel gezeten.

avatar van Aristocraat
Joopiejoop schreef:
Dit.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Verdienstelijk debuut van Spielberg, een regisseur waar ik normaal gesproken weinig mee heb door zijn drang naar sentimentaliteit, al heeft hij natuurlijk ook de nodige prima films op zijn naam. Duel is een minimalistische thriller met af en toe redelijk virtuoos camerawerk die je wel een variant op films als Southern Comfort en Deliverance kunt noemen: de vijandigheid van rednecks/ cajuns in de Amerikaanse outback jegens stadslui (meestal een alter ego van zowel de regisseur als het publiek). De vijand is hier ook nog eens gezichtsloos gedurende de gehele film, wat het mysterie groter maakt en voor een spannende scene zorgt in de diner.

Een enkele keer slaat Spielberg een beetje door en verpest daarmee ook de sfeer die zorgvuldig werd opgebouwd: als de vrachtwagen de telefooncel en kratten met slangen (?) ramt, iets wat niet past in het verloop en van de truckchauffeur opeens een maniak maakt die het op iedereen heeft voorzien. Daarna gaat het iets te lang door- 15 minuten minder had voor mij beter gewerkt- maar het einde is dan wel weer goed, zij het nogal voorspelbaar (al had ik ook een explosie verwacht).

Dennis Weaver is prima als wat suf burgermannetje (leuk geïllustreerd door zijn bazige vrouw) de inner monologues zijn ook leuk gevonden.

Flavio schreef:
Dat illustreert toch aardig hoe ver die truck wil gaan in zijn terreur. (heel ver)

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Ik vond Duel sterker toen de truck het alleen op hem had voorzien en tegenover andere weggebruikers de good citizen speelt (zoals met die schoolbus). Maakt het naar mijn bescheiden mening veel unheimischer dan een gek die iedereen aanvalt.

avatar van mikey
De truck ging voor de vertegenwoordiger in die scene. Hij stopte bij de benzinepomp als save haven (met een telefooncel): die plek moest worden vernietigd.

avatar van Shadowed
Degelijk debuut.

Spielberg is een regisseur die het echt wel in zich kan hebben, maar soms ook kan blunderen. Dit debuut was in ieder geval wel een show-case van enkele sterke regiekeuzes maar dat maakt het niet meteen een sterke, goede of spannende film.

Heel spannend is het ook niet uiteindelijk. Dat ligt niet aan het jaar waarin het is gemaakt, maar vooral aan het feit dat ik nooit voelde alsof Weaver daadwerkelijk in gevaar was. Desondanks is de spanningsopbouw wel goed in elkaar gestoken en enkele scenes weten toch wel weer een beetje spannend te zijn.

Het grootste probleem van Duel is echter Weaver. Wat een klunzig acteren wat hij hier vertoond. En dat van een volgens mij relatief gerespecteerd acteur. Maar dit was vooral onzinnig en onrealistisch. Lulletje rozenwater en Pipo de clown in 1 persoon. Het voelde echt nooit aan als een mens.

Maar de film is toch wel best knap geschoten. Grappig camerawerk, zo vlak boven de weg, en bij vlagen degelijk spannende scenes en stunts. Heel gevaarlijk is het niet, op dat gebied blijft de film nog best veilig, maar bij vlagen heeft het zeker wat.

90 minuten was toch echter iets te lang om zo'n achtervolging staande te houden. Uiteindelijk begint de film wat in herhaling te vallen en begint voorspelbaar te worden. Ook de trucjes van Spielberg beginnen uit te werken met bijvoorbeeld te duidelijke Speed-Ups.

Maar het vermaakt wel uiteindelijk en ziet er toch wel goed uit. Wat mij betreft ziet dit er visueel knapper uit dan zijn latere Jaws , maar zijn kunde als regisseur komt daarbij nog niet in de buurt. Wel een degelijke thriller uiteindelijk, met barslecht acteerwerk maar goede spanningsopbouw.

avatar van mrkos
Flavio schreef:

Ik denk dat ze niet voor een explosie hebben gekozen, om het gevoel te wekken, dat de truckdriver misschien nog op tijd uit de truck kon springen? Je zag de deur van zijn truck ook open staan voordat de truck het ravijn in viel . Achteraf had hij natuurlijk ook niks in zijn tanker zitten, anders rijdt je niet zo ridicuul over de weg.

TMP
Debuutfilm van Spielberg, alleen daarom al aardig om eens te hebben gezien. Een eenvoudig verhaal, dat toch best kan boeien. De film begint zeer behoorlijk, maar na een tijdje had ik het ook wel gezien met het kat-en-muis-spel tussen Mann en de truckchauffeur.

avatar van notsub
Duel is best een ongemakkelijke film om naar te kijken en haalt daar zijn kracht uit. De tegenstander is er één van het zeer nare soort, die je maar niet loslaat. Enkele malen wordt het duel tot de spits gedreven en is de spanning te snijden. Vanuit een minimalistisch verhaal wordt hier een heftig intense film neergezet en dat is gewoon knap gedaan.

avatar van ILDIB
Verouderd maar niet té. Weaver gedraagt zich echt wel belachelijk. En weer kunnen wel stellen dat de achtervolgingen in al die jaren niks zijn verbeterd. Dat deden ze toen al net zo matig.

avatar van Capablanca
Sterk debuut met, vooral in het restaurant, kafkaeske trekjes.

avatar van Toontje G
Ouwe meuk, maar wel leuke ouwe meuk. In het begin denk je moet ik dit nu helemaal afkijken en toch blijft de film je boeien. Dus helemaal afgekeken, en de moeite waard.

avatar van Lovelyboy
Lang, lang geleden ooit eens gezien en toen vond ik de film aardig, maar irriteerde ik me vooral aan het personage Mann. Iets waar ik nog steeds wel last van heb, toch heb ik nu meer oog voor de spanningsopbouw en waardeer ik de film meer als geheel.

Zonder introductie zitten we al snel met Mr. Mann op de provinciale weg waar hij de truck voor de wielen rijd. Onwetend wellicht hoe een vrachtwagen in dergelijke terrein rijdt, of een chauffeur gebruik maakt van het geaccidenteerde terrein om snelheid op te bouwen voor de volgende heuvel, iets dat vooral de tweede keer heel duidelijk het geval lijkt, het inhalen en snelrijden heeft tot dan ook niets persoonlijk om het lijf, zitten ze elkaar vanaf daar constant in de haren en lijkt vooral de chauffeur uit de bocht te vliegen in een pest- en wraakoefening.

Met mooie beelden en prima opbouw word de spanning op bepaalde momenten tot het maximum opgedreven en lijkt een ongeluk dichtbij. Vooral bepaalde opnames van de truck, wat een zwijn, zijn erg cool net als verschillende shots onderweg. Mooi zijn de momenten waar de truck andermaal in volle vaart aan komt denderen net als het psychologische spel in de diner wie dan de chauffeur is. Mijn irritaties richting Mann zijn veel en beginnen al bij de aanzet tot problemen die hij zelf geeft. Daarna had hij zelf simpel de vrachtwagen de ruimte kunnen geven door te stoppen of juist door kunnen gassen en afstand nemen. Hoofdrolspeler Mann die in mijn ogen niet bepaald doortastend of slim bezig is, ook nog eens waardeloos rijd, en weinig tot niet aanspreekt, creëert vooral de meeste problemen voor zichzelf.

De apotheose is prima met het wrak in het ravijn, de chauffeur wordt prima buiten beeld gehouden waardoor er geen tijd aan diepgang verloren gaat en alle kaarten op spanning gezet kunnen worden en het hele geval random en incidenteel is. Duel is dan ook een behoorlijk vermakelijk prent die het vooral van zijn spanning moet hebben en daar prima in slaagt.

avatar van devel-hunt
Vroeger een bloedstollende thriller nu een lachfilm.
Een sukkelig mannetje bovendien die Mann, vooral toen hij die boterham uit de hand sloeg van een vrachtwagenchauffeur, of hoe hij stond te huppelen van blijdschap toen die vrachtwagen de afgrond in stortte, hilarisch.