Duel (1971)

Actie / Thriller
74 minuten (originele versie) / 90 minuten (bioscoopversie)

geregisseerd door Steven Spielberg
met Dennis Weaver, Jacqueline Scott en Eddie Firestone

David Mann is bezig met zijn autoreis door Californië. Wanneer hij een gastanker probeert te passeren, laat de bestuurder van de gastanker hem niet voorbij. De bestuurder begint steeds vreemder rijgedrag te vertonen: hij begint spelletjes te spelen met Mann en iedere keer als Mann hem bijna inhaalt, snijdt de bestuurder hem af. Dan gaat Mann de strijd aan met de mysterieuze bestuurder.

avatar van mikey
Hoe dan ook (misschien een fout) de trucker stond niet boven en ligt dus in het ravijn. David bleef alleen achter

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sterk debuut van Spielberg voor hij zijn blockbusters (op enkele na) vooral Hollywood- en familievriendelijk maakte. Een eenvoudig verhaal dat net daardoor zo sterk is. Het verhaal zou geschreven kunnen zijn door Stephen King, die zich net door deze film jaren later liet inspireren in een ander verhaal. Het zal wel altijd de vraag zijn of Duel nu nog bekend had geweest als Spielberg er na niet had doorgebroken en één van de bekendste regisseurs van Hollywood (van zijn generatie) zou geworden zijn.

De film is gemaakt voor televisie, maar dat is niet echt te zien aan de kwaliteit, omdat de eenvoud ook op het grote doek tot haar recht komt. Wel zie je dat er enkele scènes aan zijn toegevoegd om de speelduur te verlengen. Die hadden gerust weg gemogen, al stoort het niet helemaal. En opvallend op het einde dat de truck niet ontploft, maar indrukwekkend neerstort. Het maakt meer indruk dan een zoveelste explosie moet ik zeggen. Sterke film dus die schittert in haar eenvoud.

avatar van Hendrick99
shrink schreef:
Matige film. Op een gegeven moment slaat de verveling toe. Het is alleen maar achter elkaar aanrijden en vervolgens is het einde eigenlijk verschrikkelijk slecht. De extra's op de DVD zijn wel leuk. De film doet me trouwens wel een beetje denken aan 'The Car'.

Zo kun je dus elke film afkraken. Wat is de Titanic nu helemaal? Een aanvaring met een ijsberg, daarna achter elkaar aanrennen naar reddingsboten, en vervolgens worden sommigen zelfs gered door een ander schip. Nou, lekker belangrijk allemaal...
Kom op nou, zo beoordeel je toch geen film?

avatar van Vidi well
Aazhyd schreef:

Ik vind dat helemaal geen minpuntje. Zo'n explosie is een totaal cliche, ook toen al. Dus imho knap dat Spielberg dat hier NIET doet. Het zien van die spooky vrachtwagen daar in het ravijn is een ijzersterk beeld.

Deze week herzien. Ik sluit me aan bij wat je zegt. De spanning blijft goed behouden tot het laatst. Een explosie zou hier afbreuk aan doen.

avatar van DjFrankie
Geweldige film, zit nog erg goed in de herinnering

Een simpele, maar entertainende 'car movie' met een behoorlijk aantal enerverende scènes. De truck(er) is een soort alwetende, 'vlambare' kwelduivel die de mannelijkheid van het hoofdpersonage uitdaagt. Er wordt geïmpliceerd dat de trucker een (bovennatuurlijke) manifestatie is van David's zwakheden en dat er dus sprake is van een soort kosmische verbinding tussen de twee duellisten. 'Mann' lijkt langzaam maar zeker te beseffen dat ontsnappen onmogelijk is en bouwt uiteindelijk genoeg zelfvertrouwen op om de confrontatie aan te gaan. Los van alle symboliek een erg leuke film die goed in beeld is gebracht. Hier en daar enkele inzakkingen, maar het duel op de verlaten wegen in Californië blijft alleszins boeien van begin tot eind.

avatar van Joopiejoop
Simpel maar effectief, vanaf het begin tot en met het einde op puntje van mn stoel gezeten.

avatar van Aristocraat
Joopiejoop schreef: