Duel (1971)

Actie / Thriller
74 minuten (originele versie) / 90 minuten (bioscoopversie)

geregisseerd door Steven Spielberg
met Dennis Weaver, Jacqueline Scott en Eddie Firestone

David Mann is bezig met zijn autoreis door Californië. Wanneer hij een gastanker probeert te passeren, laat de bestuurder van de gastanker hem niet voorbij. De bestuurder begint steeds vreemder rijgedrag te vertonen: hij begint spelletjes te spelen met Mann en iedere keer als Mann hem bijna inhaalt, snijdt de bestuurder hem af. Dan gaat Mann de strijd aan met de mysterieuze bestuurder.

avatar van Hendrick99
Wat mij betreft een film die je eenmaal per jaar weer even wilt zien. Het succes als televisiefilm was dusdanig groot, dat er na verloop van tijd een verlengde versie werd uitgebracht in de bioscoop.
Je kunt rustig stellen dat de film na al die jaren een cultstatus heeft gekregen.

avatar van HK Senator
Een dijk van een debuut. Wel denk ik dat de originele versie spannender geweest is dan de langere versie die ik zag (origineel 74 min en die ik zag 90) want tegen het eind is het wat aan de langdradige kant. Een film moet nooit langer willen zijn dan de tijd die nodig is het verhaal te vertellen.

avatar van TomPSV
Erg sterke film waarmee Spielberg zich als regisseur direct op de kaart heeft gezet. Het verhaal is eenvoudig, maar dat maakt Duel juist zo goed. De spanning is de gehele speelduur aanwezig, mede door het fantastische acteerwerk van Dennis Weaver die met zijn personage Mann een nogal sullig karakter neerzet en daarmee de nodige sympathie opwekt. Geweldige keuze ook om niet te laten zien wie de chauffeur van de truck is en wat precies zijn beweegredenen zijn. De oude en vieze truck is wel heel geschikt voor deze film en komt erg krachtig en dreigend over.

Het moment dat Mann in het café verschijnt en aan het observeren is wie de chauffeur van de truck zou kunnen zijn is mijn meest favoriete scène van de film. Vanaf dat moment ging het eigenlijk helemaal los, wat uiteindelijk resulteert in een prima gekozen einde van de film. Ook de complimenten voor het sterke en afwisselende camerawerk. Geregeld shots van een grote afstand, dan weer van dichtbij en dan weer via de binnenspiegel van de auto. Het werd daardoor een echt mooi en spannend gevecht tussen Mann en de truck.

avatar van Gang_Star
Het debuut van Steven Spielberg is een redelijke film. Niet al te bijzonder, met een eenvoudig verhaal dat eigenlijk wat langzaam op gang komt. Daarna wordt de film redelijk spannend en zijn de aanvallen van de truck goed genoeg om tijdens de korte speelduur de interesse vast te houden. De vertolking van David Mann is goed, en ook het camerawerk wist me zonder meer te overtuigen.

Matige film. Op een gegeven moment slaat de verveling toe. Het is alleen maar achter elkaar aanrijden en vervolgens is het einde eigenlijk verschrikkelijk slecht. De extra's op de DVD zijn wel leuk. De film doet me trouwens wel een beetje denken aan 'The Car'.

Nino_1993
The Car doet je denken aan Duel...verschil van 6 jaar

avatar van Mac Hammer Fan
"The Car" was wel later.
Het was zeker geen slechte film maar het kan niet tippen aan "Duel".
Ik heb het me geen seconde beklaagd dat ik de Britse blu-ray heb aangeschaft.

avatar van baspls
"Come on you miserable fat-head, get that fat-ass truck outta my way!"

Steven Spielberg's debuut-film. Van het clubje Coppola, Lucas, Scorsese en De Palma is Spielberg toch wel de laatste met een bioscoop debuut. Een jaar later zou Coppola al het legendarische The Godfather regisseren. Toch zou Spielberg wel het succesvolste blijken van het clubje filmmakers van het New Hollywood (hoewel ze uiteraard allemaal wel een zeer succesvolle film hebben uitgebracht).

David Mann rijdt met zijn auto door Californië en probeert op tijd te zijn voor een afspraak. Als hij op een gegeven moment een vrachtwagen wil inhalen, beginnen de problemen. De vrachtwagen blijft hem de hele reis lang dwars zitten en lijkt het gemunt te hebben op zijn leven...

Dennis Weaver speelt een goede rol als de tot waanzin gedreven automobilist. Spielberg's kwaliteiten als filmmaker zijn in dit debuut al duidelijk zichtbaar. Het verhaal is vrij simpel en heeft niet heel veel om het lijf, maar Spielberg heeft alles op een heel slimme wijze in beeld gebracht. De film komt vrij langzaam opgang, en naarmate de film vordert des te meer je in het plot begint te interesseren. Uiteindelijk wordt de film zelfs erg spannend. Een slimme keus van Spielberg was om de vrachtwagenchauffeur niet te laten zien, waardoor zijn identiteit een mysterie blijft.

De muziek van Billy Goldenberg (nog geen Williams) was vaak een beetje zacht in vergelijking met de harde geluidseffecten (net als de dialogen trouwens), maar was wel effectief. Mooie cinematografie met een diversiteit aan shots (wat best moeilijk is als de film zich grotendeels in een auto afspeelt). Het lage budget is ook optimaal benut. Gave stunts en achtervolgingsscènes.

Duel is een sterk debuut van Steven Spielberg. Vermakelijke en spannende film.

avatar van DBTim
Erg vermakelijk debuut van Spielberg! Vrij simpel verhaal, maar goed uitgewerkt. Mede door de speelduur blijven de volle 90 minuten onderhoudend en op sommige momenten spannend. Zeker de moeite waard!

avatar van AmazingPP
Als fan van Spielberg eindelijk, maar dan ook echt EINDELIJK deze film gezien. Wat een film! Wat een debuut. Spannend van de eerste tot de laatste minuut. Prachtig camera-werk, passende muziek en een goed script. Je ziet hier al duidelijk de hand van de meester in. Ik kan me voorstellen hoe Spielberg, als jong ventje, erg enthousiast is geweest om deze film te maken op 1 of andere manier. Ik heb me prima vermaakt en dan hoop ik nog lang te doen met de films van hem, want een slechte Spielberg is nog altijd een goede film. 4 *

U-77
Zo maak je een film.

avatar van Boneka
Dennis Weaver is bij mij vooral bekend als McCloud. Die cowboy in NY op zijn knol. Altijd een leuke serie gevonden. Afijn naast Gunsmoke heeft hij ook wat films gemaakt. Vooral TV films waar eigenlijk deze ook voor was bedoeld. Toen hebben ze er nog wat minuten aan geplakt. En dat is lastig met zo'n script. Een vrachtwagenchauffeur die in elke staat zijn slachtoffers zoekt en een slachtoffer that's it. Echt spannend wordt het nooit en het verhaal heeft weinig om het lijf. Het gaat er met name om, "waarom" en "hoe kom ik van hem af". Tevens is deze film het debuut van Steven Spielberg. Voor 1.5 uur een lekkere wegkijker.

spannende film van steven Spielberg
dennis weaver die we kenen uit de tv serie 1970-1977 Macloud waar in hij een Marshal speelt ook gezien op nl tv. dennis Mann vertrekt van zijn huis naar een afspraak maar krijgt onderweg problemen hij word achtervolgd door een man met een roestige oude truc die van geen wijken wilt weten hij speelt kat en muis met hem. wanneer hij stopt aan een eethuis denkt hij de man te herkennen aan zijn botten maar dan zied hij al hauw dat hij het niet is. net wanneer hij denkt dat het voorbij is verschijnt de truc opnieuw
een spel met de dood. goede thriller

Hendrick99 schreef:

Ik kijk de film ook 1 keer per jaar , blijft geweldig

avatar van Gerlof1378
Goed gemaakt thriller waarin een man word geterroriseerd door een geflipte truckchauffeur. Dit is Steven Spielberg zijn 1st volledige film, gemaakt voor de tv wat een succes was en dus later in een langer versie in de bioscoop is gekomen. Het verhaal gaat over David Mann (Dennis Weaver) die tijdens een autorit stuit op een Peterbilt 281 truck die word bestuurt door een geflipte chauffeur Carey Loftin een echte stuntman en die Mann het leven zuur maakt. Het verhaal word mooi verteld en de hele film is beklemend want het is 1 grote kat en muis spel tussen die 2 ik kan alleen maar zeggen kijk deze film want hij is erg goed enjoy.

avatar van FillumGek
Een debuut waar je trots op mag zijn, gemaakt door een 25-jarige Steven Spielberg. Niet te geloven bijna dat dit het beginpunt is van een schitterende carrière waarin hij nog een aantal mijlpalen zou uitpoepen.

Het budget is laag en het materiaal is weinig. Veel meer dan een auto, een truck en een zandlandschap is het niet, maar Steve weet door spectaculair camerawerk de spanning erin te houden. Hier is al te zien dat hij veel talent had door de actie vanuit talloze hoeken te filmen. Op geen enkel moment oogt het amateuristisch. Duel heeft de tand des tijds zelfs doorstaan.

Het is een goede zet om de gestoorde truckdriver mysterieus te houden. Het maakt de situatie angstaanjagender en onwerkelijker. Heerlijke scene ook in het café waar de paranoia toeslaat. Het einde past helemaal in het plaatje, al krijgt de kijker wel een dikke middelvinger door de hele film lang een truck met brandbaar materiaal door het beeld te laten racen, zonder dat hij uiteindelijk tot ontploffing komt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Het werd eens tijd om de debuutfilm van Steven Spielberg te gaan bekijken. Fantastische regisseur, staat terecht ook in mijn top 10 beste regisseurs. En het plot van deze film spreekt me ook aan. Sowieso is de setting van woestijn/berggebied Californië een hele interessante waardoor je meteen een erg fijne sfeer van eenzaamheid en leegte creëert. Daar past het verhaal van een terroriserende vrachtwagenchauffeur in een oude, vieze vrachtwagen best lekker in thuis. In anderhalf uur krijg je toch een redelijk intense film met een aantal behoorlijk spannende confrontaties.

Er is weinig dialoog, er zijn geen subplotjes en de film wordt niet ingewikkelder gemaakt dan 'ie is; dit werkt buitengewoon fijn. Dat je de chauffeur ook nooit zichtbaar ziet versterkt het gevoel dat er een rare psychopaat actief is. Ergens jammer dat je er niet achter komt waarom hij zo doet, maar anderzijds is dit meteen een kracht. Spielberg heeft met weinig geld een bijzonder toffe film weten te maken waarbij je al meteen zijn vakmanschap ziet met een fijne spanningsboog en uitstekend camerawerk en niet onterecht dat hij hierna grote kansen in Hollywood kreeg.

mbr
Soms wordt er muziek of een film gemaakt, die uitblinken door eenvoud. Duel is zo'n film. 4,5 ster voor deze, inmiddels, klassieker.

avatar van james_cameron
Niet echt het eerste wapenfeit van meneer Spielberg, maar na een paar tv-producties wel de eerste film die hem echt op de kaart zette. Ook voor televisie gemaakt overigens, met later een paar toegevoegde scenes om de film internationaal geschikt te maken voor een bioscooprelease. Het vakmanschap spat in ieder geval van het scherm, helemaal in de opgepoetste blu-ray versie. Geweldig camerawerk en montage, met knap opgebouwde, nagelbijtende spanning. Iets te lang, dat wel, met enkele overbodige scenes, maar alles dat zich op de weg afspeelt (en dat is bijna alles) is top.