Jaws (1975)

Thriller / Horror

geregisseerd door Steven Spielberg
met Roy Scheider, Richard Dreyfuss en Robert Shaw

Het lijk van een jonge vrouw spoelt aan op het strand van de Amerikaanse badplaats Amity. Politiechef Martin Brody start een onderzoek en vermoedt dat er een grote witte haai de wateren onveilig maakt. Het bestuur van het toeristendorpje kiest echter voor het commerciële belang en weigert het verhaal van Brody te geloven.

avatar van Left4Dead
Maar weer eens bekeken en ik merk dat ik hem steeds beter begin te vinden. Acteerwerk van de mannen op de boot is van kwaliteit. Richard Dreyfuss doet het heel erg prima hier, dat die man zo in de komedie is beland destijds verbaast me. 3.5** een 7,5/10

avatar van witboek
Een goede klassieker, die voor mij toch nog aanspreekt. Ik moet eerlijk toegeven dat de jaren 70 altijd aangenaam is om te zien en vooral dan in de films.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Op een groot scherm op het strand - uiteraard de perfecte plek voor een film als dit - kwam ik erachter dat ik Jaws eigenlijk nooit écht goed had gezien. Uiteraard kende ik merendeel van de film, de meest iconische one-liners en sequenties zijn bij iedere filmfan wel bekend. En ik weet nog als de dag van gisteren dat ik als kleine jongen stiekem met mijn oudere zus meekeek en me rotschrok toen Richard Dreyfuss het hoofd van Ben Gardner ontdekt onder water. Nu had ik eindelijk de kans om Jaws eens echt op het grote scherm te zien. Voeten in het zand en het geluid van kabbelend water op de achtergrond.

En ik heb genoten. Vanaf de beklemmende openingsscène tot de adrenalineverhogende climax zat ik aan het scherm gekluisterd. Waar de meeste haaienfilms vooral lompe monsterfilms zijn, meestal lachwekkender dan eng, daar is Jaws stijlvol en inhoudelijk enorm sterk. Hoe geestig is het dat juist door het falen van de techniek men zo'n sterke film heeft weten neer te zetten, doordat je het monster bijna niet ziet. Nog steeds wordt Jaws aangehaald vanwege zijn ijzersterke opbouw en het is duidelijk waarom. Als kleine jongen wilde ik vooral de haai in actie zien, maar het viel me nu op dat juist de scènes zonder haai fantastisch werken. De kleine momenten als Brody en zijn zoontje aan tafel, de rouwende moeder die Brody confronteert of de geweldige sequentie van Brody, Hooper en Quint op de boot bij avond. De dialogen en het spel zijn fenomenaal. Wat dat betreft doet deze ogenschijnlijk simpele horror het beter op al die vlakken dan welk hoogstaand drama dan ook. Zeer onder de indruk.

5 sterren.

Super gemaakte film, alles is perfect en een mooie sfeer en dan te bedenken dat hij van 1975 is , al zo vaak gezien, maar blijft nog steeds goed en spannend.. Beste haaien film voor mij .

avatar van royals
Ik kan best snappen dat deze film toen die uit kwam een behoorlijk hype was. Maar als ik de film nu zie dan gebeurt er vrij weinig. Ik zie alleen vooral de boot en de haai onder water en soms boven komen drijven. Verder een aantal spannende momenten maar dat is niet genoeg om het boeiend te houden. De film moet het vooral hebben van de mooi gemaakte mechanische haai en schrikmomenten. Bovendien heeft deze film alleen maar negatieve conseuqenties opgeleverd. Vooral voor de haaienvangst.

avatar van Alathir
Jaws, eerste keer dat ik hem zie. Natuurlijk 20 jaar voor mijn tijd, maar nog steeds de moeite. Erg boeiend filmpje, zeker in het eerste uur heb ik me geen seconde verveeld. Roy Schneider speelt voortreffelijk. Enkel de rol van Quint (Robert Shaw) vond ik niet zo super, beetje te veel gezever soms, dat had iets korter gemogen. Natuurlijk is de tafelscène op de boot wel leuk, maar daarvoor is het toch een beetje langdradig. Ook een enorm goed schrikmoment in het eerste uur met dat hoofd in de boot. In het begin zien we ook weinig van de haai, dat was zowat het enigste waaraan ik me stoorde, maar naarmate de film vorderde kwam deze gelukkig steeds meer in beeld. Goede klassieker!

avatar van Left4Dead
Alathir schreef:

Ze hadden veel pech met de mechanische haai tijdens de eerste periode filmen. Daardoor moesten ze improviseren, later hadden ze de problemen opgelost en konden ze volgens het script gaan shooten.

avatar van Alathir
Left4Dead, ah ok wist ik niet. Dat verklaart natuurlijk veel, thanks!

avatar van De Knip
royals schreef:

Als je deze film alleen maar voor actie scenes wilt zien, ben ga je toch lekker die andere haaienfilms zien....Deze film moet het juist van de spanning, verhaallijn en prima acteerprestaties hebben. Dreyfuss en Scheider hebben hun carrière aan deze film te danken. Geloof ook dat ene Spielberg het wel aardig in elkaar heeft gezet.

ja een geweldige klassieker die ik altijd graag zie.spannend leuk en blijft goed.ik ben fan.

avatar van Fillumon
Toch wel trage film , vooral het eerste gedeelte. Ook later een lange dialoog op het schip die niet veel toevoegt.

Destijds een enorme kaskraker , maar ik kan de gemiddelde score hier wel begrijpen. Er zitten zeker scènes nmet spanning in toch nog.

avatar van J.G.
Net voor het eerst gezien.

Sorry jongens, ik vond 'm echt heel erg saai. Normaal kan ik absoluut niet tegen thrillers, maar dit vond ik allesbehalve eng. Veel referenties naar Hitchcock; geef mij dan maar die echte Hitchcock.

avatar van sorbonne
Onlangs terug gezien, voor mij toch de beste in zijn genre.
Vooral het deel waarin de 3 mannen samen op jacht gingen achter de haai.
3 mannen 1 boot en 1 haai .... Sterk

avatar van Dying Rose
Sterke thriller die voornamelijk uitblinkt vanwege zijn humor.

Spielberg bewijst zijn technische kunde (waarbij we Hitchcock zien voorbij komen) en ook inhoudelijk staat hij er. Scheider speelt sterk en kan me gedurende de hele speelduur bekoren. Ook Dreyfuss weet te entertainen. Shaw erbij, die naar mijn smaak toch een iets te getypeerd personage neerzet, en we zijn vertrokken op ons avontuur met de olijke drieling. Twee uur is misschien net iets te lang naar mijn zin, zelfs een Spielberg kan dit niet verstoppen in de sequentie waarin Brody, Hooper en Quint erop uitvaren.

Maar de humor dus, voor mij veruit de factor die ervoor zorgt dat JAWS een eigen identiteit krijgt. Tuurlijk is dit geen komedie, dat Spielberg toch enkele keren subtiele, want dat zijn ze zeker, grapjes vrijgeeft, is een aangename verrassing. Zelfs door middel van zijn techniek toont hij dit wanneer hij speelt met perspectief m.b.t. de haaienvin op de affiche. In de boot waarvan minder overblijft naarmate de haai ermee speelt, vind ik tevens mijn gading. Zwarte humor, het hoeft geen betoog dat dit één van mijn zwaktes is.

avatar van Fisico
Sterke thriller die ik reeds ontelbare keren zag. Een film die me bijblijft en me blijft boeien. Nu niet dat er zoveel spectaculaire dingen gebeuren, maar het verhaal sluit mooi op elkaar aan en blijft zijn gangetje gaan. Elk moment denk je wel dat er een haai zal opdoemen uit het water, dat gebeurt dan niet. Het is die onderhuidse spanning die de film zo sterk maakt. Die spanning wordt dan zwaar versterkt door het sublieme angstaanjagende muziek/geluiden. Wat een opbouw van zowel de spanning als het verhaal op zich. De fragmenten zonder de haai zijn minstens even goed als die mét de haai.

De setting van een vakantiedorp in het volle zomerseizoen is een vaak terugkerend onderwerp (van de Piranha-movies tot Groundhog day over Dantes Peak om een paar te noemen uit de losse pols). De film lijkt ook wat gedateerd, 43 jaar, mja, dat begint te tellen, maar toch: de beelden van de haai was toch niet altijd zo goed. Je ziet duidelijk dat het een plastieken gevaarte betreft. Al stoorde me dat niet.
Het verhaal is tevens erg nostalgisch: 3 mannen alleen op zoek naar roem en avontuur, met een pintje in de hand gaan vissen op de woeste zee. Een leuke cast ook met Scheider, Dreyfuss en Shaw. Ze konden me allen bekoren, elk met hun (tegengestelde) karaktertrekken. Een olijke bende dat trio (cfr hun zangscene/grappen en grollenscene aan boord).

En zoals Dying Rose het verwoordt, kan ik ook de subtiele "humor" of luchtigheid in Jaws best smaken. Waar ik dan meer moeite mee heb en dat is in vele van dergelijke settingmovies is het feit dat er vaak maar 1 of 2 personen zijn met verstand in hun kop en opmerken dat er een gigantisch probleem is. De anderen blijven blubben als de eerste de beste goudvis, letterlijk in dit geval ...