Jaws (1975)

Thriller / Horror

geregisseerd door Steven Spielberg
met Roy Scheider, Richard Dreyfuss en Robert Shaw

Het lijk van een jonge vrouw spoelt aan op het strand van de Amerikaanse badplaats Amity. Politiechef Martin Brody start een onderzoek en vermoedt dat er een grote witte haai de wateren onveilig maakt. Het bestuur van het toeristendorpje kiest echter voor het commerciële belang en weigert het verhaal van Brody te geloven.

avatar van Simon Belmont
Hoewel de film erg gedateerd is, is hij nog steeds erg goed. Dat komt doordat het samenspel tussen de hoofdpersonen voortreffelijk is. Daarnaast spreekt de locatie waar de film is opgenomen mij erg aan en zorgt voor mooie beelden.
Maar het wachten is natuurlijk op het moment dat men oog in oog met de haai staat. En een intens kat en muis spel ontstaat. Dat is zondermeer het hoogtepunt van de film en doet mij denken aan het debuut van Stephen Spielberg, met zijn film 'Duel'. Die is ook met deze intense spanning doorspekt.
Oh ja, de haai zelf vind ik er nog steeds erg goed uit zien.

avatar van JHagenstein
Tamelijk briljante film.

Hoge spanningsboog, fabuleuze muziek en een cast waar de chemie van af spat. Dronken in de boot, even aan de realiteit ontsnappen maar wanneer het gevaar zich aandient allemaal weer paraat staan om de haai af te troeven.

Echt genoten.

Vier hoofdrolspelers: Roy Scheider, Richard Dreyfuss, Robert Shaw en natuurlijk de grote haai.
Dreyfuss en Scheider doen het heel goed maar vooral Shaw is in deze film geweldig als de
'kapitein' van het vissersbootje; een ruige en onvoorspelbare zeebonk voor wie de sheriff
(Scheider) en Dreyfuss (Marinebioloog) eigenlijk watjes zijn. Samen binden ze de strijd aan met
de haai die de kust terroriseert met dodelijke aanvallen. Sublieme doorbraakfilm van Spielberg,
met veel suspense en schrikmomenten. Om even op adem te kunnen komen last Spielberg
een vermakelijke, lange scene in waarin de drie dronken de grootste lol hebben en lijken
ze zelfs vrienden te worden. Een van de memorabele scenes in de film. De haai blijkt slim en
onverwoestbaar, de drie helden als vogels voor de kat. De film kent een vrij lange aanloop,
die evenwel ook reeds boeiend kijkplezier biedt van een geraffineerd toewerken naar de directe
confrontatie van de drie acteurs met de haai. De even simpele als effectieve score van John
Williams mag er ook wezen.
Een klassieker, uiteraard met (mindere) vervolgen, en sedertdien zijn de haaien horrorfilms
niet meer te tellen. De haai zelf moet het nu bekopen met een buitenproportionele, negatieve
reputatie. Allemaal de schuld van Spielberg...

avatar van Basto
Net Jaws gezien op het grote scherm van Kino. Wat blijft het toch een prachtige film. Zo goed geregisseerd ook. Blijft een tijdloos meesterwerk. Moeder aller blockbusters.

avatar van Graaf Machine
Basto schreef:

Was dat de lange versie, met die scene met die haai ?

Graaf Machine schreef:

Was dat de lange versie, met die scene met die haai ?

Lange versie? Voor zo ver ik weet is er maar een versie.

avatar van Graaf Machine
Basto schreef:

Lange versie? Voor zo ver ik weet is er maar een versie.

Ik meen me toch te herinneren dat ik vroeger eens een versie zag waarin die scene dat die zeebonk (Robert Shaw) werd opgevroten door die haai, nauwelijks in beeld kwam. Eigenlijk helemaal niet. Misschien gewoon geknipt door de uitzendende televisieomroep destijds (was wel ergens in de tachtiger jaren denk ik)

avatar van Basto
Dat zat er gewoon in zoals altijd. Maar het kan best dat er voor tv ooit wat in geknipt is. Doen ze wel vaker.

Nog altijd het bekijken meer dan waard.

avatar van Black Math
Het is misschien gek, omdat deze film zo'n klassiekerstatus heeft, maar dit was dus de eerste keer dat ik deze film zag. Op dezelfde avond ook Anaconda gekeken, dus we hadden een thema avond.

Beide films lijden aan hetzelfde euvel. Als je iets teveel biologische kennis hebt, dan weet je dat bepaalde elementen in de film onrealistisch zijn en dus ongeloofwaardig. In het geval van Jaws is dat dat haaien graag mensen eten. Dat doen ze niet, ze vinden mensen eigenlijk erg vies en laten het vaak dan ook bij één beet, die weliswaar zwaar dodelijk kan zijn. Een haai die dus actief op zoek is naar mensen voor zijn menu, zoals in de film, is dus niet bepaald geloofwaardig.

Verder is de film zoals in het boekje, al besef ik dat de schrijvers van deze film ook voor een groot gedeelte dat boekje geschreven hebben. Een nadeel van het nu pas zien van de film. In ieder geval veel geouwehoer totdat men echt op zoek gaat naar dat beest. Dat tweede gedeelte was wel redelijk boeiend. Over het algemeen ziet de film er erg verouderd uit en ook de haai ziet er wel erg mechanisch uit. Het sterkste punt van de film is de soundtrack, maar die is ook wisselend van kwaliteit. Soms erg sfeervol met suspense, maar op andere momenten overdreven Indiana Jones-achtig heroïsch.

Niet geweldig dus, al was de film in ieder geval beter dan Anaconda. 1,5*.

avatar van AC1
AC1
Black Math schreef:

Ja, dat weten we ook maar we beseffen ook dat het een film is. En in deze film is de haai een menseneter. Als alles super accuraat moet zijn blijft er niet veel over.

Goed gemaakt, spannend tot op het einde

avatar van hannes64
Black Math schreef:
Niet geweldig dus, al was de film in ieder geval beter dan Anaconda. 1,5*.

Tsja, het is natuurlijk geen 'filmhuis-film' waar je bij moet denken met een glas wijn.....
Dit is puur entertainment, zoals een film moet zijn. En de film werkte ook nog, want een hoop mensen die de film zagen, durfden `t water niet meer in. Zo`n impact had Jaws.
En hoe accuraat ie niet is, dat maakt mij niet zoveel uit...je moet er natuurlijk wel om denken dat de grote witte haai (Latijnse naam: Carcharodon carcharias) een alleseter is, die zelfs kentekenborden lekker vind.

Jaws was de eerste echte blockbuster (het woord blockbuster bestond pas toen Jaws uitkwam), en een meesterwerk van Spielberg.
Bijna elke scene is tergend spannend, zelfs als de haai niet in beeld is brengt de magistrale muziek van Williams de film wel spannend.
Voor mij (en zòveel anderen) is dit hèt eerste echte meesterwerk van Spielberg, die met Duel en The Sugarland Express al een beetje naam maakte.
Jaws won niet voor niets de oscars voor beste muziek, editing en sound......perfectie zoals alleen Spielberg dat kan doen.

Die 1.5 die je gaf kan ik wel in komen, gezien je top 10.

avatar van umbra
hannes64 schreef:

Het gegeven blockbuster vind ik niet steeds een argument om iets goed te MOETEN vinden en dan zijn er zo van die mensen die je hier op hameren en HUN ervaring opdringen, zo moet je het zien en je moet dit toch goed vinden anders kijk je hier op een verkeerde manier nr
Het is maar wat je spannend noemt e, mijn boxers van 5j geleden zijn ook spannend

avatar van VanRippestein
umbra schreef:

Helemaal mee eens. Ik vind Jaws bij uitstek een film waar mensen lyrisch worden om een fenomeen ipv film als text. Daarnaast het blockbuster-fenomeen de oorzaak dat Hollywood zoveel eenheidsworsten uitpoept. Dat is nou niet echt een hoogtepunt of trotswerk uit de filmgeschiedenis als je het mij vraagt. Ook het eindeloos wijzen naar anderen als argument zie ik hier veel gebeuren: iedereen vindt m goed dus hij is goed. Een of andere jury gaf het een prijs dus het is goed. En uiteindelijk issie dus goed omdat hij goed is. Dat is goed, dus goed. Nog meer goed dus beter enzovoorts.

is prachtig gerestaureerd in 4K dolby vision. en tegelijkertijd deze film voor het eerst gezien...

Beany
Vind het ook geen topper. Vrij trage film en op wat ’haai/strand scenes na en het gevecht met de haai in het laatste deel is het niet boeiend genoeg.

avatar van Boneka
Er was al een mooi exemplaar in de vorm van een digibook. Maar de techniek staat niet stil en inmiddels is Jaws uit op een mooie 4K versie, met prachtig geluid of mono wat je wil. Heb even hier terug gekeken, maar het is alweer 7 jaar geleden dat ik deze film heb gezien. De vier sterren blijven overeind. Vind nog steeds het tweede deel op de boot het interessantste deel. Het meest boeiend zijn de conversaties. De drie doen het dan ook erg goed op de boot. Vooral Robert Shaw steelt hier de show, maar ook de bioloog Richard Dreyfuss heeft hier een sterke rol. Roy Scheider doet het naar behoren. Ook zijn rol op de boot is gepast. Niet tegen water kunnen en dan toch op haaienjacht gaan. De haai zelf zien we niet zoveel. Het was dan ook in 1975 heel erg ingewikkeld om zo'n beest na de maken. The Bridge on the River Kwai was dan ook wel miniatuur, maar deze haai moest natuurlijk ook bewegen in het water. Ik moet zeggen al met al heel kunstig nog gemaakt. In de vele extra's komt weer naar voren dat ie vaak kapot was.

De film begint zoals bij zoveel haaienfilms, maar dit was dan wel misschien een van de eerste na Moby Dick, maar dat was dan ook een walvis. Moet zeggen dat ik na 7 jaar ondanks ik het ook een klassieker vind toch weer veel vergeten. Vooral het tweede deel in de film. Vanaf de boot zeg maar. En dan denk je hier vooral stoere zeemanspraat te horen. Daarbij viel een verhaal mij vooral op. Die van Robert Shaw die zijn fascinatie tegen haaien vooral heeft gekregen nadat zijn boot was gezonken nadat ze de Hiroshima bom hadden afgeleverd. En ik altijd maar denken dat de alles vernietigende bom vanaf begin tot eind heeft gevlogen in de Enola Gay. De bom werd eerst gebracht naar Tinian. Dit schip the USS Indianapolis kreeg op de terugkeer dus te maken met Japanse torpedo's. Hier een hele mooie link van deze slag.

USS Indianapolis (1932) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Nooit geweten en heel interessant dat dit nu juist in Jaws is vermeld. Dacht echt dat dit fictie was.

Van de 3 hoofdrolspelers leeft alleen nog Richard Dreyfuss die nu 72 jaar oud is.

Film 4,0
Beeld 4.5 (4K)
Geluid 4,5
Extra's 5.0

avatar van bjerik76
de openingsscène met dat meisje , de filmmuziek en uiteraard de sprong op de boot, allemaal legendarisch.
hoe nep het er ook nu uit ziet, het blijft geweldig ( verzonnen)
De hele hype er omheen, gelukkig weet men nu ( hoop ik) wel beter dat haaien een stuk onschuldiger zijn dan hoe ze in films worden neergezet.
meeste films zijn trouwens toch ook vrij slecht op deze en " open water" na.

avatar van Ajax&Litmanen1
Draait weer in de bioscoop!

10 redenen waarom je Jaws weer in de bioscoop moet zien

(pagina openen in incognitoscherm)

avatar van Walter S.
Ik sla hem over, ging hem een paar jaar terug (her) kijken met mijn kinderen, viel me zwaar tegen. Langdradig, duurt vreselijk lang voordat er echt iets gebeurd. Laatste stuk is dan wel weer okay, maar het hele stuk daarvoor vond ik het een vrij saaie film.

avatar van Ajax&Litmanen1
''I'm not going to waste my time arguing with a man who's lining up to be a hot lunch.''

Jaws. Een van de grootste filmtitels aller tijden en toch heb ik er bij mijn laatste kijkbeurt in 2011 maar 3,5* voor gegeven. Redenen waren matige dialogen, een niet al te mooi in beeld gebrachte haai en spanning dat weg is in het laatste uur. En toen was er het Coronavirus, waardoor de bioscopen oude klassiekers weer gaan draaien om het programma vol te krijgen. Het was voor mij een goede reden om kort geleden Jaws eens opnieuw te gaan zien.

En of het nu komt door de volle focus die ik in de bioscoop had of dat een kleine 10 jaar mijn smaak heeft veranderd, ik heb geen idee, maar ik heb echt gigantisch van de nieuwe kijkbeurt genoten. Ik sta ook echt niet meer achter mijn woorden van toen. Jaws is een meesterwerk, op elk vlak. Nog steeds vind ik het eerste uur eigenlijk interessanter, met de eerste haaienaanvallen, een burgemeester die het afwimpelt omdat hij bang is strandbezoekers te verliezen en met een politiechef die tussen beide kampen in steekt. Hij wil iedereen waarschuwen, maar de burgemeester werkt hem daarmee tegen. De film schuwt de controverse ook niet, met bijvoorbeeld de gruwelijke dood van het kleine kind in het begin. Het is oprecht spannend om de camera steeds vanuit onder water te volgen en de haai maar sporadisch in beeld te krijgen voor hoogstens 1 of 2 seconden.

In het tweede uur gaat een groepje van drie mannen dan met een boot op jacht om een eind aan alles te maken en dat viel me de vorige keer wat tegen, maar nu helemaal niet. De dingen die ze doen zijn vrij logisch. Nouja, bijna alles is logisch. Waarom vaart Quint op het einde op volle toeren terug, wetende dat hij daarmee zijn boot sloopt? Het enige wat me trouwens in het tweede uur stoorde was de nachtelijke scène dat ze aan het drinken zijn in de boot. Dat is wat me destijds ook irriteerde, met een stel onzinnige dialogen en minutenlang geneuzel dat helemaal niet interessant is. De ‘’You’re gonna need a bigger boat’’ oneliner is trouwens wel terecht een van de bekendste filmquotes aller tijden geworden. Heerlijk. En dat geldt ook voor de muziek van John Williams, vooral met de bekende themesong. Visueel valt de film me trouwens ook behoorlijk mee. Je ziet wel dat het geen echte haai is, zeker bij het gedeelte met de kooi onder water, maar het stoort nooit en het valt toch wel reuze mee.

Nee, tijd om het cijfer hier fors te verhogen. Het is een geweldige film en een van de beste blockbusters die is gemaakt. Er zijn nadien tig films over haaien gemaakt, velen zijn bloederiger, maar geen enkele is spannender of pakkender. En dat is een groot compliment voor Spielberg.

4,5* (was 3,5*)

avatar van Tommy De Vito
Ajax&Litmanen1 schreef:
[i] boot sloopt? Het enige wat me trouwens in het tweede uur stoorde was de nachtelijke scène dat ze aan het drinken zijn in de boot. Dat is wat me destijds ook irriteerde, met een stel onzinnige dialogen en minutenlang geneuzel dat helemaal niet interessant is.

Het verhaal dat verteld wordt door Shaw, over de boot zinking is waargebeurd. Sterker nog, ook dat stukje dat ze werden aangevallen door de haaien. Bron: USS Indianapolis 1932, er is veel over te vinden!

avatar van Stephan
Ajax&Litmanen1 schreef:

Een scène die door alle critici de hemel in wordt geprezen. Het vertelt het hele verhaal van alle betrokkenen maar vooral van de ondoorgrondelijke Quint, gespeeld door één van de beste acteurs aller tijden.
Right...

Tommy De Vito schreef:

Ik geloof je meteen. Het punt is ook niet dat ik dat niet geloof, maar dat ik het gewoon een langdradig stuk vond. Paste ook niet zo goed bij de vibe op de boot met de 3 mannen.