Jaws (1975)

Thriller / Horror

geregisseerd door Steven Spielberg
met Roy Scheider, Richard Dreyfuss en Robert Shaw

Het lijk van een jonge vrouw spoelt aan op het strand van de Amerikaanse badplaats Amity. Politiechef Martin Brody start een onderzoek en vermoedt dat er een grote witte haai de wateren onveilig maakt. Het bestuur van het toeristendorpje kiest echter voor het commerciële belang en weigert het verhaal van Brody te geloven.

avatar van Simon Belmont
Hoewel de film erg gedateerd is, is hij nog steeds erg goed. Dat komt doordat het samenspel tussen de hoofdpersonen voortreffelijk is. Daarnaast spreekt de locatie waar de film is opgenomen mij erg aan en zorgt voor mooie beelden.
Maar het wachten is natuurlijk op het moment dat men oog in oog met de haai staat. En een intens kat en muis spel ontstaat. Dat is zondermeer het hoogtepunt van de film en doet mij denken aan het debuut van Stephen Spielberg, met zijn film 'Duel'. Die is ook met deze intense spanning doorspekt.
Oh ja, de haai zelf vind ik er nog steeds erg goed uit zien.

avatar van JHagenstein
Tamelijk briljante film.

Hoge spanningsboog, fabuleuze muziek en een cast waar de chemie van af spat. Dronken in de boot, even aan de realiteit ontsnappen maar wanneer het gevaar zich aandient allemaal weer paraat staan om de haai af te troeven.

Echt genoten.

Vier hoofdrolspelers: Roy Scheider, Richard Dreyfuss, Robert Shaw en natuurlijk de grote haai.
Dreyfuss en Scheider doen het heel goed maar vooral Shaw is in deze film geweldig als de
'kapitein' van het vissersbootje; een ruige en onvoorspelbare zeebonk voor wie de sheriff
(Scheider) en Dreyfuss (Marinebioloog) eigenlijk watjes zijn. Samen binden ze de strijd aan met
de haai die de kust terroriseert met dodelijke aanvallen. Sublieme doorbraakfilm van Spielberg,
met veel suspense en schrikmomenten. Om even op adem te kunnen komen last Spielberg
een vermakelijke, lange scene in waarin de drie dronken de grootste lol hebben en lijken
ze zelfs vrienden te worden. Een van de memorabele scenes in de film. De haai blijkt slim en
onverwoestbaar, de drie helden als vogels voor de kat. De film kent een vrij lange aanloop,
die evenwel ook reeds boeiend kijkplezier biedt van een geraffineerd toewerken naar de directe
confrontatie van de drie acteurs met de haai. De even simpele als effectieve score van John
Williams mag er ook wezen.
Een klassieker, uiteraard met (mindere) vervolgen, en sedertdien zijn de haaien horrorfilms
niet meer te tellen. De haai zelf moet het nu bekopen met een buitenproportionele, negatieve
reputatie. Allemaal de schuld van Spielberg...

avatar van Basto
Net Jaws gezien op het grote scherm van Kino. Wat blijft het toch een prachtige film. Zo goed geregisseerd ook. Blijft een tijdloos meesterwerk. Moeder aller blockbusters.

avatar van Graaf Machine
Basto schreef:

Was dat de lange versie, met die scene met die haai ?

Graaf Machine schreef:

Was dat de lange versie, met die scene met die haai ?

Lange versie? Voor zo ver ik weet is er maar een versie.

avatar van Graaf Machine
Basto schreef:

Lange versie? Voor zo ver ik weet is er maar een versie.

Ik meen me toch te herinneren dat ik vroeger eens een versie zag waarin die scene dat die zeebonk (Robert Shaw) werd opgevroten door die haai, nauwelijks in beeld kwam. Eigenlijk helemaal niet. Misschien gewoon geknipt door de uitzendende televisieomroep destijds (was wel ergens in de tachtiger jaren denk ik)

avatar van Basto
Dat zat er gewoon in zoals altijd. Maar het kan best dat er voor tv ooit wat in geknipt is. Doen ze wel vaker.