Jaws 2 (1978)

Horror / Avontuur

geregisseerd door Jeannot Szwarc
met Roy Scheider, Lorraine Gary en Murray Hamilton

Vier jaar na de angstaanjagende gebeurtenissen met een reusachtige haai, wordt de stad Amity geteisterd door series van mysterieuze bootongelukken en verdwijningen. Chef van de politie, Martin Brody, vreest dat er nog een haai rondzwemt, maar hij wordt genegeerd door het volk. Hij heeft echter gelijk: er is nog een grote witte haai in de zee. En deze zint op wraak.

avatar van DragQueen
Een redelijke vervolgfilm. Ook al is de film over het algemeen op alle punten zwakker dan het eerste deel. De spanning die deze had te bieden, ontbreekt dan ook volkomen in deze film. Leuk om Scheider in dit vervolg te zien, al kan deze de film niet eigenhandig redden. Een aardige film om eens gezien te hebben, maar het verassingselement, wat de eerste film zo goed maakte, is natuurlijk weg. 2,5 Ster.

avatar van Shadowed
Minder vervolg.

Dezelfde acteur als hoofdrol gebruikt hier. Dat betekend dat het niet gelijk zo'n B vervolg is geworden op de klassieker van 1975. Al is de magie met de haai er duidelijk toch wel af nu. Soms is er ondanks dat toch nog wel een leuke scene in te vinden.

De spanning is er compleet vanaf. Dat is duidelijk. Waarbij de iconische soundtrack van deel 1 het nog een beetje in toon hield, is dat hier weg, en zo het resultaat. Schneider acteert nog steeds een beetje hetzelfde niveau, een beetje mwa.

Ik werd hier niet warm en koud van. Redelijke productie met redelijke scenes, maar de echte Jaws vonk is er vanaf.

Iets beter dan de eerste.

Maar niet zoveel, want de film kampt eigenlijk vooral met dezelfde problemen. Een haaienfilm maken is al best lastig, 90 minuten film uit één onderwater dier puren is voor de meeste films al een hele opgave, maar waarom met deze toch steeds naar de 120 minuten wil slepen is mij een compleet raadsel.

Aan het begin zit een beetje actie, aan het einde ook. Daartussen is het echt een slachtveld van saaiheid. Vervelende personages, nietzeggend drama en véél te lange scenes die vooral een hoop nutteloze dingen in beeld brengen. Het had er gewoon integraal uitgemogen.

De haai zelf is ook maar erg rubber, gelukkig hebben ze hem een dashcam gegeven, zodat er toch nog wat leuke shots te zien zijn. Van de steeds terugkerende trappelende beentjes en de overduidelijke muzikale cues krijg je het ook niet echt meer benauwd.

120 minuten voor een film als deze is gewoon belachelijk. Het vulsel dat erin gepropt wordt om tot die speelduur te komen is dan ook nog eens ondermaats. Onbegrijpelijk.

avatar van Fisico
Jaws 2 is sowieso de mindere van zijn voorganger en van wat ik me nog herinner van de volgende films zal het er niet op beteren. Sowieso is het fijn om Roy Scheider terug te zien als chief Brody. Ook de burgemeester en co houden de authenticiteit met de eerst cultfilm levendig. Toch is deze film minder geslaagd dan de eerste. Een beetje veel van hetzelfde al is dat ook niet zo onlogisch. Wel bij momenten nogal bij de haren getrokken.

Het is een echte revenge of killer shark geworden, nog meer dan Spielbergs film. De haai achtervolgt letterlijk boten of skiesters. Om nog maar te zwijgen over de aanval op de helikopter, best wel belachelijk. Ook wanneer je in het achterhoofd houdt dat de kinderen er al een tijdje ronddreven. Wederom ook weer het ongeloof bij de burgemeester en de bevolking. Alsof het voorval vier jaar terug nog geen diepe wonden genoeg hadden geslagen. De dood van de haai zelf was nogal lelijk in beeld gebracht. Het was letterlijk een machine die naar de bodem zonk. Ook de vonken en het vuur waren overdreven.

Maar al bij al een vrij vermakelijk vervolg. Niet dezelfde suspense of spanning zoals in de eerste film. Geen guitige roadtrip met drie mannen, maar best aangenaam om volgen. Ook de muziek van Williams was tenslotte op niveau. Nipte voldoende!

avatar van thunderball
De eerste is natuurlijk allesbehalve een "cultfilm", maar was één van de eerste (de eerste?) grote zomer blockbuster films, waar maandenlang drommen mensen wereldwijd naar toe gingen en die vandaag de dag nog steeds als één van de bekendste films ooit geldt.

Ik vind deze film, qua verhaal, net zo goed als het eerste deel.