Jaws 2 (1978)

Horror / Avontuur

geregisseerd door Jeannot Szwarc
met Roy Scheider, Lorraine Gary en Murray Hamilton

Vier jaar na de angstaanjagende gebeurtenissen met een reusachtige haai, wordt de stad Amity geteisterd door series van mysterieuze bootongelukken en verdwijningen. Chef van de politie, Martin Brody, vreest dat er nog een haai rondzwemt, maar hij wordt genegeerd door het volk. Hij heeft echter gelijk: er is nog een grote witte haai in de zee. En deze zint op wraak.

avatar van Spetie
Jaws was destijds een superhit en daardoor kon het natuurlijk niet uitblijven dat er een vervolg op zou komen. Steven Spielberg had hier echter geen zin in en daarom mocht Jeannot Szwarc deze film regisseren.

Hoewel dit een nog redelijk vervolg is, is het wel op alle punten minder dan zijn voorganger. Jaws blonk uit door de fenomenale spanningsopbouw en het ijzingwekkende deuntje van de naderende haai. Dat deuntje is hier ook aanwezig, maar van echte spanningsopbouw is geen sprake, omdat het verrassingselement in feite niet meer aanwezig is. Ook mis je de sterke personages hier. Alleen Roy Schneider speelt nog mee en het is ook mede aan hem te danken, dat dit allemaal nog wel goed uit te zitten is.

Ook de effecten zijn zeker in vergelijking met andere haaienfilms nog niet zo slecht. Daarnaast mag ook dit deel de muziek van John Williams gebruiken, al is het allemaal net wat minder intens en goed. Slecht is het echter niet, want in vergelijking met de twee volgende delen is dit in ieder geval nog een heel stuk beter.

jij vindt het niet spannend om te weten wie hij het eerst gaat aanvallen van die zeilbootjes ??? Je vergeet één ding Spetie hij belt nog eens naar die zee bioloog vanuit de eerste film, dus eigenlijk zit die er ook in met een klein rolletje hé een telefoonrolletje

Joek
Stewie Griffin schreef:
Saai zeg...
Ik zat heel de tijd te wachten totdat er iets zou gebeuren.
Er gebeurt veel te weinig!
Dit is het stomste deel uit de reeks.

Je moet ook op het knopje "play"drukken.

Film viel me erg tegen. Dat hij veel minder was dan de 1ste film had ik wel verwacht.
Er zitten vrij veel langdradige stukken in.
Af en toe zat er wel eens een klein spannend stuk in.
Roy Scheider vond ik nog goed spelen maar de rest was niet erg goed.

avatar van mnrk
You don't have to worry about being sued or being ruined if this turns out to be what I think it is, because there won't be anybody here!

Er moest natuurlijk een vervolg komen na het geweldige 1e deel... Deze 2e Jaws film is nog niet zo slecht eigenlijk...

Het verhaal gaat eigenlijk gewoon verder op Amity en de cast is ook weer aanwezig waardoor het allemaal toch leuk blijft om naar te kijken. Roy Scheider als Brody blijft gewoon top...

En de muziek van John Williams blijft natuurlijk dik in orde...

avatar van kalehein
Vannacht (deels) gekeken en ook nu weer kon ik het niet opbrengen om hem af te kijken.
Ook hier dezelfde reden als eergisteren (deel 1) te vaak gezien!
Zoals ik bij deel 1 al aangaf vind ik dit deel beter. Het hoe en waarom... verhaal technisch zit het allemaal wat speelser in elkaar. Hoewel langdradiger.
Van deze film is ook altijd het meeste bijgebleven (behalve dan dat deel waar een moeder haai haar jong verliest, met die onderwaterwereld.... dat deel is SLECHT!!)
De SE's van de haai zijn ook gewoon goed te noemen, zéker voor 1978 en deze zijn héél lang nooi overtroffen geweest. Zelfs nu og wordt er bagger gemaakt die niet kan tippen aan JAWS (we noemen een Shark Night)

avatar van blue_blood
Aardige sequel dat nergens het niveau van het origineel haalt. Scheider doet weer mee en dat is meteen het grootste pluspunt. Zonder hem zou de film minder zijn geweest. De haai ziet er redelijk goed uit (op een enkel moment na). Haaienfilms vind ik altijd wel interessant om te zien. In dit deel gelooft wederom niemand Brody, waardoor hij opnieuw zelf achter de haai aan gaat om iedereen te redden. Het groepje tieners deed het niet eens zo slecht, behalve die verschrikkelijk irritante meid met haar overdreven gekrijs! Al met al is Jaws 2 een vermakelijk vervolg.

Na dit deel ging het écht bergafwaarts.

avatar van Libbers
Geen hele slechte film, maar ik vond het toch wel erg toevallig dat er voor de 2e keer een killer shark voor hun kust verscheen.

avatar van FILM!BOY!
Zeer goede opvolger van de klasieker Jaws. Deze film is net zo goed: 5,0

avatar van tattoobob
Niet zo tof als de eerste maar zeker niet slecht.........en ook deze met een hoog nostalgie gehalte!!!

avatar van Richard_Voorhees
Na herziening er nog een halve ster afgehaald. De film heeft wel zijn vermakelijke momenten, maar is vooral erg langdradig. De momenten waarbij Jaws ten tonele verschijnt zijn nog wel tof en Schneider zet zijn rol goed neer. Helaas zitten er alleen veel scenes in die mij te lang duren. Zo word er wel erg veel aandacht besteed aan de kids op de bootjes en krijgen we ook wel een heel uitgebreide kijk in Brody's gezinsleven. Op alle punten kan hij niet aan het origineel tippen, maar echt heel slecht is hij ook niet.

Op alle fronten beduidend minder, zelf de muziek wordt hier slecht gebruikt. De cast is matig, karakters zijn oninteressant en saai en die gillende meid bijzonder irritant. De haai zijn we te vaak en is werkelijk overal. Het verhaal is nagenoeg gelijk wat natuurlijk ook niet meehelpt.

avatar van RuudC
Niet verrassend het saaiere en vooral zielloze broertje een draak van een klassieker. De effecten zijn iets beter dan in het eerste deel, maar daar houdt het ook wel op qua verbeteringen. Het script is voorspelbaar en het acteerwerk in veel gevallen onuitstaanbaar. Wanneer de eerste dode valt (actie uiteraard buiten beeld), weet je wel hoe laat het is, en mag je al bepalen of je de rit gaat uitzitten of niet. Het wordt namelijk niet veel beter dan dat. Zodra het muziekje opzet, weet je precies wat er gaat gebeuren en dan is het alleen maar de vraag of onze vriend van papier-maché de boot of het slachtoffer opvreet. De finale zorgt nog voor een glimlach, maar daarvoor moet je je door anderhalf uur rotzooi zien te banen. Onbegrijpelijk hoge score.

avatar van Robertdeniro
Grotendeels eens met Ruud C. Wel is het zo dat deel 2 nog redelijk is vergeleken met 3 en 4. Jaws 1 is voor de liefhebber een film die de moeite waard is, Jaws 2 is leuk als je dat gevoel nog even wilt terughalen.

avatar van filmfan0511
Een redelijke film. Laat me zeggen dat deze film het enigste vervolgdeel is dat nog te doen is. Deel 3 en vooral deel 4 zijn echt te slecht voor woorden. Maar goed, het gaat hier nog steeds om deel 2.

Wat dit deel minder maakt dan zijn voorganger is omdat het 'nieuwe' eraf is. De angst voor het onbekende is hier weg en daar komt ook nog bij dat de haai veel vaker in beeld komt. Op zich niet erg, maar dit neemt een groot deel van de spanningsopbouw weg. Ook is dit deel een stuk langdradiger dan deel 1. Vanaf dat de zeilbootjes vertrekken wordt het pas echt leuk. Het stuk daarvoor viel mee, maar was zoals ik al zei te langdradig.

De muziek was ook hier weer erg goed. Het dreigende deuntje dat bekendstaat als het naderen van onheil blijft geweldig. Ook visueel is deze film in orde. De haai zag er wederom goed uit en voor deze mechanische haai heb ik meer respect dan al die lelijke CGI-haaien van tegenwoordig. De cast was in orde. Niet meer zo goed als in deel 1, maar toch nog redelijk.

Samen met deel 1 (die veel beter was als deze) de twee enigste Jaws-films die de moeite waard zijn. Deel 3 en 4 zijn waardeloos.

ik vond dit zeker geen slechte film, maar inderdaad wel minder in kwaliteit dan de originele film, die tevens een klassieker in het genre werd

avatar van Insignificance
Obligaat vervolg. Het zorgeloze vakantiesfeertje lukt bij tijd en wijle wel, maar zonder Quint en Hooper en met een stel kids op de rol is er al dat vlak al weinig aan. Hysterisch scheeuwend en gillend; een verbetering is het bepaald niet. Voor Scheider valt er ook geen eer te behalen.

Lullig verhaaltje rondom hem dat geen zoden aan de dijk zet. Vooral rompslomp om hem op het water te krijgen. Allemaal nog niet zo'n probleem, ware het niet dat de kern van de film niet overeind blijft. Szwarc faalt eigenlijk keer op keer wanneer hij met de haai aan de slag gaat.

De executie van een aantal scènes laat al te wensen over, maar een beetje spanning opbouwen met de vin en zo is er vaak ook niet bij, terwijl het getetter van Williams al snel begint te vervelen. Meer luid aanwezig dan ondersteunend. Een paar aardige momentjes, verder niet best.

avatar van MovieMind
Deze film krijgt van mij nog net een redelijke beoordeling, puur voor het feit dat het aansluit op deel 1 (met Roy Scheider, Lorraine Gary etc.). Buiten dat stelde de film niet zo heel veel voor en komt dit vervolg met een zeer matig verhaal en een behoorlijk zwak einde.
Een vervolg wat te verwachten was, maar wat niet eens in de schaduw mag staan van zijn voorganger.

avatar van FillumGek
En u maar denken dat het wel weer veilig is om een duik in de zee te nemen... Wauw, wat klinken sommige dingen toch suf in het Nederlands. Maar dat terzijde.

Jaws 2 is een best goede sequel. Het is wel een beetje een herhaling van het superieure eerste deel en verrassend weet het nergens te worden. De haai ziet er weer goed uit al had er best wat meer bloed mogen vloeien. Ook de speedboatscene mocht er zijn.

Toch is de film een stuk minder spannend, omdat er weinig tijd wordt genomen voor de opbouw. Je ziet een vin en dan is het al gedaan. Ook is de Jaws-tune op die manier een stuk minder imponerend. Kijkt lekker weg.

avatar van lars-pixar
Als het ergens begint en veel succes heeft bij het publiek dan is de kans er dat het een vervolg krijgt! Jaws, het meesterwerk van meester regisseur Steven Spielberg kwam over als een spannende film, wat vooral spannend moest zijn in de jaren dat de film uit kwam! Het was een succes!
En als iets een succes is dan wil je daar meer mee doen en zeker als het publiek daar ook om vraagt!

Zo gingen producers Richard D. Zanuck en David Brown en schrijver Howard Sackler aan de slag met een vervolg, helaas stemde Spielberg hier niet in mee (daar ben ik het ook wel mee eens)
Op zo'n moment is de kans dan ook heel erg klein dat een tweede deel het eerste deel gaat overtreffen, maar dat hoeft niet te zeggen dat het een slecht vervolg is!

De verrassingen blijven weg en de kennismaking is niet nodig, het liefst duikt de haai meteen al het water in om zijn slag te slaan en wat slachtoffers te maken.
Gelukkig mag de haai nog even wachten en neemt de film wel de tijd voor zijn verhaal en de ontwikkelingen daarin.
Dankzij de rol van Roy Scheider kan het verhaal vanuit het eerste deel door getrokken worden naar dit tweede deel, waar het leven van agent Brody weer verder gaat en waar zijn kinderen opgegroeid zijn en zich vermaken op het eiland!

Na een vermakelijke opbouw is het nou tijd voor meer actie en sensatie, de haai mag zijn debuut maken en mag weer meer in beeld komen!
Deze keer focust de film zich op een groep jongeren wat zich vermaakt in het water, waar op het moment de haai zich ook aan het vermaken is!
Simpel gezegd is het nu de taak aan de jongeren om zich schuil te houden voor de haai, waarin tussen agent Brody opzoek kan gaan naar deze vermiste groep jongeren.
Gelukkig is Brody van zijn water angst af en mag hij ook hier in dit tweede deel de haai zien te vermoorden en de jongeren zien te reden!

Helaas is het wat minder spannend en komt het misschien wat gewoontjes over, toch heeft de film een vermakelijke inhoud wat als vervolg zich erg goed doet, meer heeft het dan niet echt nodig. Zelfstandig heeft de film zich goed weten te reden, maar dat heeft geen reden tot een derde, oh wacht....

ipman-99
"I think we've got another shark problem." ... " !!!

Heerlijk 2-de deel (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Jaws 2' is de sequel op de klassieker
uit 1975. Dit deeltje 2 dateert uit 1978 en is een rechtstreeks vervolg met opnieuw
Roy Scheider in de hoofdrol als de Sheriff. De haai ziet er nog steeds zeer fraai uit,
en de actie waarin de Haai tevoorschijn komt zijn nog steeds geweldig om te zien.
De film kent heel wat dialogen, maar weet op tijd en stond stevig uit te pakken met
het nodige bloedvergieten. Spannende scènes ondersteunt door de spannende
bijhorende muziek, die enkele schrikmomentjes fijntjes in petto had.
Fijne heropfrissing, en dat was toch al even geleden die voorgaande kijkbeurt.

Clapboy
Vond deze ook echt heel goed, waardige opvolger. Mooie effecten. 3 en 4 waren erg slecht vond ik.

Redelijke film waarin de politiechef waarschuwt voor opnieuw een haai, maar er wordt niet naar hem geluisterd. Een vermakelijk vervolg dat in tegenstelling tot het eerste deel meer een standaard Hollywood jaren '70 rampenfilm is. Soms wat langdradig en ook minder spannend ondanks opnieuw de goeie muziek van John Williams.

avatar van Kondoro0614
Jaws 2

Na het zien van Jaws (1975) eerder op de dag en het feit dat Jaws 2 ook op Netflix geplaatst was ben ik toch maar Jaws 2 gaan kijken net. Toch vind ik Jaws 2 erg saai. Jaws was heerlijk klassiek en was goed zoals hij nu was. Jaws was Jaws, en ik vind zelf dat je dit bij 1 film had moeten houden daarom ben ik ook blij dat Steven Spielberg deze film is niet gaan voortzetten in een tweede deel, misschien voelde hij het al aan dat het dan niet meer klassiek bleef. Maar als Steven het nou wel had geregisseerd, misschien was die dan wel beter geworden.

Nee, Jaws 2 was eigenlijk niks aan, er gebeurde niks en het was totaal niet spannend. Het verhaal was saai en acteren was niet leuk. Het is heel tegenvallend in tegenstelling tot Jaws normaal en ik vond het niks meer aan. Jaws was leuk, die was niet meer zo leuk. nummer drie en vier laat ik ook voor wat het is.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Jaws is een spannend meesterwerk dat niet snel geëvenaard kan worden. Jaws 3D en Jaws: The Revenge zijn lachwekkende rommel. Jaws 2 zit precies tussen deze twee uitersten in.

Eén van de vele sterke elementen van Jaws waren die boeiende hoofdpersonages, waarvan er eentje terugkeert. Roy Scheider had zelf weinig zin om terug te komen, maar gelukkig voor Jaws 2 was hij er wel, hij tilt de film naar een hoger niveau. Zijn verhaal is in principe beat voor beat hetzelfde als de eerste film; wederom heeft Brody het aan de stok met de haai, ongeloof van anderen en een egoïstische burgemeester. Naast Brody is Jaws 2 eigenlijk een Friday the 13th- film met een haai (en nog voor er überhaupt een Friday the 13th was gemaakt). Op zich niets mis mee, maar het bijzondere van Jaws is weg. Geen intrigerende Robert Shaw en geen ijzersterke spanning, maar een hoop inwisselbare tieners in korte broekjes in gevaar. Wie echter denkt dat het niet veel slechter kan dan Jaws 2 verwijs ik graag naar de volgende twee delen, waar haaien zweven in 3D en grommen als ze boos worden.

3 sterren.

zeker een waardig vervolg.kijk hem altijd graag.heb hem natuurlijk in de verzameling.ja leuk vervolg.

avatar van BlueJudaskiss
Het grappige is dat Jaws voor mij de meest overgewaardeerde horrorfilm is die ik ken - ik heb de klassiekerstatus nooit begrepen - maar met echt geen van de vervolgfilms een probleem had. Naar wat ik zo hierover lees een studioproductie met veel problemen, maar ik heb me onverwacht goed vermaakt. Een flink aantal momenten waar ik mijn aandacht verloor, maar toch nog best spannend en een geijkte maar leuke finale.

avatar van memento12
lage score zeg vind ik deel 1 the best natuurlijk maar vond jaws 2 echt niet slecht scene met orca grote hap van bruce trouwens wel cool 5.7 was het score max 6.7 minste was het wel waard misschien zelfs meer film van toen 1978

avatar van pierre18
Nog steeds het beste vervolg op deel 1. Niet zo goed als deel 1 maar vele malen beter dan de overige delen. De jeugdige groep doet het goed en zorgt voor de nodige noodzakelijke slachtoffers. En het nodige gegil.
En de helikopterscène blijf ik een lekkere klassieker vinden.

avatar van Metalfist
And I know what a shark looks like, because I've seen one up close

Ik geef toe, ik heb best een zwak voor dit soort filmreeksen. Zo het soort waar de eerste film een ietwat onverwacht succes is en waarbij dan nog een hoop sequels op worden gemaakt. Ik wou al langer eens iets meer van de Jaws saga gaan zien, maar het was pas recent met de aanschaf van een box met deel 2, 3 en 4 dat ik er eindelijk de kans toe zag. Niet echt een idee wat te verwachten (speciaal ook het eerste deel niet herzien om niet te veel te gaan vergelijken) maar hoopte eerlijk gezegd toch op een betere film.

In de eerste plaats omdat Roy Scheider terugkeert als Brody, één van de hoofdpersonages uit de vorige film. Jaws 2 is echter niet veel bijzonders in vergelijking met zijn voorganger en dat is vooral te wijten aan het feit dat regisseur Jeannot Szwarc de kunde mist om hier eenzelfde suspensefilm van te maken zoals Steven Spielberg dat indertijd deed. Hij kiest ervoor om de haai meteen in vol ornaat te tonen en dat doet toch wel wat afbreuk aan de spanningsopbouw. Jammer ook dat hij ervoor kiest om dit niet compacter te maken. Eenmaal de tieners goed en wel op zee zitten (en al zijn aangevallen door de haai) schiet de film in een stroomversnelling maar de aanloop ernaar kabbelt maar zachtjes door. Verder is dit eigenlijk ook maar gewoon een vervolg in the name only te noemen. Oké, met Brody heb je iemand uit de vorige film die terugkeert (maar die eigenlijk gewoon dezelfde verhaallijn voorgeschoteld krijgt met opnieuw de burgemeester die hem niet gelooft) en er is even een korte verwijzing naar de boot van Brody en co maar had verwacht dat er net iets meer ingespeeld was op de eerste film. Nu oogt het meer als een losse remake.

Gelukkig is er dus nog Roy Scheider om de meubelen wat te redden. Hij blijft de beste acteur in de film en hoewel hij hier dus eigenlijk nagenoeg hetzelfde moet doen als vorige keer, blijft het hem wel goed afgaan. Jaws 2 is vooral nog interessant door de toevoeging van de tieners en het feit dat er daar niet veel van overblijven. Het probleem situeert zich echter in het aantal tieners. Mocht Szwarc iets meer personages geknipt hebben en degene die overbleven wat meer backstory hebben gegeven, dan had het een compleet andere film geweest. Nu sterven er mensen zonder dat je doorhebt wie ze eigenlijk zijn. Zonde, want voor de rest zijn hier zeker en vast ook wel positieve punten aan op te merken. De soundtrack van John Williams blijft als een huis overeind staan en ook visueel blijkt dit best nog wel goed. Het is niet van eenzelfde klasse als wat Spielberg deed, maar ik heb al heel wat slechtere haaienfilms gezien.

Ietwat teleurstellend vervolg dus. Misschien waren de verwachtingen net wat te hoog gespannen vanwege de aanwezigheid van Scheider. Ik ging er van uit dat hij meespeelde omdat hij kwaliteit in het product zag maar blijkbaar deed hij mee om onder zijn contract met Universal Pictures te geraken. Ben benieuwd naar de andere delen in de reeks, al zegt het gemiddelde van Jaws 3 ook alweer genoeg... Ach, wie weet valt dat allemaal wel mee.

avatar van DragQueen
Een redelijke vervolgfilm. Ook al is de film over het algemeen op alle punten zwakker dan het eerste deel. De spanning die deze had te bieden, ontbreekt dan ook volkomen in deze film. Leuk om Scheider in dit vervolg te zien, al kan deze de film niet eigenhandig redden. Een aardige film om eens gezien te hebben, maar het verassingselement, wat de eerste film zo goed maakte, is natuurlijk weg. 2,5 Ster.

avatar van Shadowed
Minder vervolg.

Dezelfde acteur als hoofdrol gebruikt hier. Dat betekend dat het niet gelijk zo'n B vervolg is geworden op de klassieker van 1975. Al is de magie met de haai er duidelijk toch wel af nu. Soms is er ondanks dat toch nog wel een leuke scene in te vinden.

De spanning is er compleet vanaf. Dat is duidelijk. Waarbij de iconische soundtrack van deel 1 het nog een beetje in toon hield, is dat hier weg, en zo het resultaat. Schneider acteert nog steeds een beetje hetzelfde niveau, een beetje mwa.

Ik werd hier niet warm en koud van. Redelijke productie met redelijke scenes, maar de echte Jaws vonk is er vanaf.

Iets beter dan de eerste.

Maar niet zoveel, want de film kampt eigenlijk vooral met dezelfde problemen. Een haaienfilm maken is al best lastig, 90 minuten film uit één onderwater dier puren is voor de meeste films al een hele opgave, maar waarom met deze toch steeds naar de 120 minuten wil slepen is mij een compleet raadsel.

Aan het begin zit een beetje actie, aan het einde ook. Daartussen is het echt een slachtveld van saaiheid. Vervelende personages, nietzeggend drama en véél te lange scenes die vooral een hoop nutteloze dingen in beeld brengen. Het had er gewoon integraal uitgemogen.

De haai zelf is ook maar erg rubber, gelukkig hebben ze hem een dashcam gegeven, zodat er toch nog wat leuke shots te zien zijn. Van de steeds terugkerende trappelende beentjes en de overduidelijke muzikale cues krijg je het ook niet echt meer benauwd.

120 minuten voor een film als deze is gewoon belachelijk. Het vulsel dat erin gepropt wordt om tot die speelduur te komen is dan ook nog eens ondermaats. Onbegrijpelijk.