Sayonara (1957)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Joshua Logan
met Marlon Brando, Patricia Owens en James Garner

Een Amerikaanse soldaat die tijdens de Tweede Wereldoorlog gestationeerd is in Japan, wordt verliefd op een Japanse vrouw, ondanks de orders die hij heeft gekregen.

avatar van streeter
Uitstekende film. Red Buttons verdiende zeker zijn Supporting Actor Oscar voor zijn rol als sympathieke soldaat. De Japanse die zijn vrouw in de film speelde won Best Supporting Actress.

avatar van jassonn
Prachtige film. Marlon Brando speelt geweldig net zoals de vele anderen. 4.5*

De film weer eens bekeken: het blijven schitterende acteerprestaties.

Mooi liefdesverhaal gesitueerd in Japan tijdens de oorlog. In het begin van de film is het al vrij duidelijk welke kant het verhaal op gaat (dat de soldaat verliefd wordt op een Japanse vrouw en de problemen die daarbij gaan komen), en er zijn dus ook weinig verassingen. Desalniettemin onderhoudend, goed geschreven dialogen, prachtige locaties en uitstekend acteerwerk.

gauke schreef:
De film weer eens bekeken: het blijven schitterende acteerprestaties.

Topromantiek deze moderne versie van de opera 'Madame Butterfly', subliem gefotografeerd, met een uitstekende bezetting (Marlo Brando was perfect) en fantastische decors. Een intercultureel melodrama over een verboden liefde (vooroordelen gebaseerd op ras) in het Japan na de tweede wereldoorlog, alhoewel ik later heb gelezen dat duizenden Amerikaanse soldaten met een Japanse vrouw zijn getrouwd. En vanzelfsprekend hadden veel Amerikaanse films uit de jaren vijftig te maken met propaganda.

N.B. Gek eigenlijk dat maar 30 gebruikers deze productie gezien hebben.

avatar van Sol1
Het wordt inderdaad tijd deze film te herzien.