The Hustler (1961)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Robert Rossen
met Paul Newman, Piper Laurie en George C. Scott

Fast Eddie Felson is een groot talent in de poolwereld, maar hij heeft een grote zwakte en dat is zijn arrogantie. Hij wil niet alleen altijd winnen, hij wil zijn tegenstanders ook altijd overtuigen van zijn superioriteit. De film volgt Eddie die van de kampioen Minnesota Fats probeert te winnen, op Sarah verliefd wordt en onder de invloed van Bert Gordon raakt.

avatar van maxcomthrilla
Zelden zo `n onsfeervolle film gezien. De zwart - wit scenes in de poolhal waren veel te donker en zonder enig gevoel voor contrast gefilmd, wat pijnlijk duidelijk werd toen de buitenscenes nauwelijks verschilden van de scenes die zich binnenin afspeelden.

De film opent met 30 minuten poolen. De film kon zich geen groter fiasco wensen. De dufheid wint het nipt van de lamlendigheid. Ik ben al geen fan van poolen als ik met vrienden aan zo `n tafel sta, laat staan om 30 minuten passief naar dit tafereel te gluren.

De regisseur beseft na ruim 30 minuten ook dat hij niet op dezelfde voet verder kan blijven gaan en gelukkig maar al is het hele verhaal, van 2 dolende zielen die beiden kampen met een alcoholprobleem en zich in elkaar lijken te vinden, niet veel beter.

George C. Scott brengt wat meer leven in de brouwerij al blijft het niveau erbarmelijk. De regisseur neemt zijn hoofdpersonage te opzichtig bij de hand om zijn verhaal te sturen, een voorbeeld hiervan is het moment waarop George C. Scott voorspelt dat Eddie spoedig in elkaar zal worden geslagen en jawel hoor, nog geen 5 minuten later.....

Op basis van het verhaal had ik tenminste een vlot verhaal verwacht, maar zelfs dat kan de film amper waarmaken. Het 1ste uur was bedroevend slecht, waarna de 2de helft ondanks de geforceerde karakterontwikkeling beter te doen was. 1,5*

avatar van Spetie
The Hustler is een meer dan aardige film, waarin Paul Newman weer eens laat zien wat een goede acteur hij toch is. Ik heb de DVD met kleurenhoes in bezit en was op het begin dan ook even verrast dat het hier toch een zwart-wit film betrof. Qua regie is het allemaal niet zo heel bijzonder, maar het zijn naast Newman vooral de andere acteurs, die deze film de moeite waard maken. George C Scott is altijd goed en speelt hier ook een heerlijk geniepig personage. Ook Piper Lauri is goed als de vriendin van Newman. Toch is het uiteindelijk Newman, die de show steelt. De verandering die zijn personage gaandeweg de film ondergaat, zijn fascinatie en verslaving aan het poolen en het winnen, komen door zijn goede spel op een boeiende en sterke manier naar voren. De karakters zijn daarnaast lekker grimmig en iedereen heeft wel zijn goede en slechte kanten, waardoor de film in ieder geval in de figuurlijke zin van het woord zeker niet zwart-wit is. Jammer is dan dat de regie hier en daar dus wat te wensen overlaat, en het pool spel zeker niet altijd even spannend en boeiend in beeld wordt gebracht, anders had een nog hogere score er zeker in gezeten. Nu rest er dankzij de goede acteurs “slechts” een ruime voldoende.

avatar van fappie
Uiteindelijk wel een goede film. Ik moet echter wel zeggen dat ik al erg genoten had van deel 2 (The Color of Money). Ik vond Paul Newman in deze film wel een stuk beter trouwens.

avatar van rep_robert
Mooi geacteerde film dat een klein beetje vecht tegen de langdradigheid, maar het goede acteerwerk van iedereen en in het bijzonder Newman slepen je toch met gemak door dit pool epos van ruim 2 uur heen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
The Hustler begon op een goede manier en ging gelijk ten volle over het poolen wat ik ook al verwachte.
De pool scene mag dan bijna een half uur duren, door de manier van monteren blijft het erg boeiend en spannend om naar te kijken.
Na het eerste half uur neemt de film een andere wending en zien we Eddie verliefd worden op Sarah die net als hij een drank probleempje er op na houd.
Normaal vind ik dit soort verhalen wel boeiend, een stel wat eigenlijk gelijk al ten dode is opgeschreven omdat ze beide met het zelfde probleem leven en hier in elkaar natuurlijk alleen maar aansteken.
Maar toch kwam het hier voor mij persoonlijk wat minder uit de verf, ik heb eigenlijk weinig kunnen meevoelen met Eddie & Sarah omdat ik toch wel de chemie miste.

Vind het erg jammer dat The Hustler niet meer gedaan heeft met het personage van Fats. Die pool wedstrijd tussen Eddie en Fats was erg interessant en sfeervol.

The Hustler heeft een paar erg goede pool wedstrijden met op het begin toch wel gelijk de beste.

Na alle goede positieve reacties had ik toch meer verwacht van deze film, vond het echt harstikke jammer dat we maar weinig pool scenes zagen en des te meer sentimentele scenes.

avatar van Thorak
Deze film heeft dan ook (een beetje ten onrechte) de naam een pool-film te zijn. Het us meer een drama over een poolbiljarter. Dus logisch dat er pool in voor komt, maar de hoofdzaak blijft het drama over de drankverslaving en de slopende drang on de beste te worden. Het had iedere willekeurige sport kunnen zijn, zelfs dammen. Aangezien er vrij weinig (laat staan goede) films over poolen zijn gemaakt is deze film door veel pool spelers omarmd als 'pool-film'.

In de opvolger 'The Color of Money' ligt de nadruk dan wel weer meer op het poolen, alleen is straight pool daar vervangen door 9-ball.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

The Hustler kent behoorlijk wat ups en downs. Sommige stukken duren te lang en als karakterstudie kan de film niet de volle speelduur boeien. En toch. Naast die manco's kent The Hustler best wat sterke stukken, waarbij vooral de vlot geschreven dialogen in het oog springen.

Paul Newman is aardig op dreef in een rol die hem op het lijf geschreven lijkt; hij kan arrogant en egoïstisch overkomen zonder zijn aaibaarheid te verliezen.
Maar niet alleen hij is sterk op dreef. Ook de bijrollen worden stuk voor stuk sterk vertolkt. George C. Scott, maar zeker ook Piper Laurie (die misschien wel de meest ondankbare rol heeft) bieden Newman genoeg weerstand.

Het zwart-wit wordt af en toe oneer aangedaan door slechte verlichting, maar over het algemeen is The Hustler vrij sfeervol. Scène-overgangen e.d. zijn hipper dan in andere generatiegenoten.
De biljartduels zijn echter saai en ongeïnspireerd in beeld gebracht. De resem trucjes die voorbijkomen zijn uiteindelijk een maat voor niks.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Boy, he is great! Jeez, that old fat man. Look at the way he moves: like a dancer... And those fingers, them chubby fingers. That stroke... it's like he's, uh, like he's playin' the violin or somethin'.

Beginnend met een marathon-poolwedstrijd tussen Fast Eddie en Minnesota Fats.
Vervolgens ontmoet Eddie Piper Laurie en dat gaat redelijk goed tot George C. Scott het paar meeneemt naar Louisville, Kentucky.
Prachtige zwart/wit-beelden met de bijna er doorheen schijnende blauwe ogen van Paul Newman.
Poolhalls, slijterijen, bars, busstations, hotelkamers en beautiful losers.
Meesterwerk!

Dh PING
Prachtfilm. The Hustler is gewoon uniek in al haar briljante opzichten: het is nou eenmaal geen traditionele sportfilm en ook de dramatiek wordt niet neergezet in de traditionele zin van het woord; het hoofdpersonage is geen stoere bink die de vrouwtjes wel weet te krijgen, nee sterker zelfs: het is eigenlijk een loser. Maar acteur Paul Newman brengt leven en diepte aan dit karakter. Wat kan die man acteren zeg! Het verhaal is verre van inspirerend; het is precies het tegenovergestelde. De pool-wedstrijden zijn ijzersterk neergezet, en ook daadwerkelijk spannend. Verder is het zwartwit kleurgebruik precies passende bij de emotie van de personages - -> de fysieke acties weggelaten voor het grote gedeelte. The Hustler is een briljante, thematische en ijzersterke film.

avatar van Flavio
Prachtige film over zelfdestructieve talentvolle jongen die wat rondzwerft en als hij geld nodig heeft poolers uitdaagt voor een potje 8-ball. Hij ontmoet een andere nachtvlinder, zeer goede rol van Piper Laurie, die in hem al niet meer verwachte prins op het witte paard ziet, maar zij krijgt zijn liefdseverklaring pas als het te laat is.

De marathon wedstrijd met Fats is lang maar ik vond het zeker niet saai (maar ik kan dan ook uren naar een snookerpot op de BBC kijken), ook al omdat het verval van Newman zo mooi geleidelijk in beeld wordt gebracht- van bravoure en sportieve bewondering naar misplaatste arrogantie naar wanhopige bluf en uiteindelijk de totale nederlaag.

avatar van Angelo2
Prima film die vooral wordt gedragen door de geweldig acterende Paul Newman, een acteur die me eigenlijk nooit teleursteld. De film komt halverwegen in erg rustig vaarwater en kabbeld langzaam voort. Gelukkig zorgt de koppige hoofdpersoon er voor dat de film nergens verveeld en prettig weg kijkt. En wie kent er niet zulke types als Eddie Felson. Arrogant, drankprobleem en een loser zonder dat ze het zelf door hebben. Einde was ook erg goed. Toch vond ik de poolwedstrijden niet echt spannend en laat de regisseur daar toch wat steken vallen ondanks dat ze wel mooi gefilmd waren. Een dikke 7

JvB Lucas
The Hustler

Fat man, you shoot a great game of pool
So do you, Fast Eddie

Mijn eerste kennismaking met Paul Newman als acteur, moet zeggen dat het best wel een gaafe film is.

De grootste minpunten van The Hustler zitten hem met name in het tempo (wat bij vlagen best wel sloom en saai is) en een gebrek aan karakter-samensmelting. Want hoewel de relatie tussen Eddie en Sarah helemaal in de film past greep het me ook nergens aan. Dit had dus wel wat beter uitgewerkt mogen worden. En nou schreef ik net dat het tempo redelijk sloom is en om die reden traag, ga ik daarmee in de wee met de sfeer. Want hoewel het tempo sloom is, wordt er wel een geweldige sfeerschepping opgebouwd, het heeft bijna iets noire-achtigs: die vunzige cafeetjes, die donkere pool-tafels die dan helemaal in de hoek van de ruimte staan en die felle hotelkamers.

Het acteerwerk is geweldig. Paul Newman, een charmante acteur naar mijn idee, speelt briljant als Fast Eddie Felson. En ondanks al die charme en zijn prachtige pool-talent is zijn personage de grootste loser ooit. Het zwart-wit gebruik in beeld helpt ook mee om zijn kleurloze bestaan nog geloofwaardiger te maken. Dat heeft natuurlijk ook deels met het acteertalent van Newman te maken, maar ook deels natuurlijk met de montage. Die is prachtig, maar ondanks dat zat ik niet helemaal geboeid in de film. En dat is jammer, want ik zie er wel potentie in deze film.

Zeker geen onaardige, zelfs gaafe film maar The Hustler is er toch nog wel eentje waar ik aan moet wennen.
*3,5

TMP
Gemengde gevoelens bij The Hustler. Het acteerwerk van Newman en Scott is prima. Newman zet zijn personage, Fast Eddie Felson, uitstekend neer. De poolscènes zijn ook zeer boeiend en sfeervol. Het liefdesdrama is echter een stuk minder boeiend, ondanks dat het er wel voor zorgt dat het personage Eddie Felson nog wat meer diepgang meekrijgt. Al te boeiend waren de dialogen tussen Newman en Laurie echter niet. Degelijke en sfeervolle film.

Somber relatiedrama over een getalenteerde biljarter, die door zijn eigenzinnige karakter op beslissende momenten steeds aan de verliezende hand is en dat niet alleen aan de biljarttafel.
Een boeiende acteursfilm met uitstekende rollen van Paul Newman, Piper Laurie en Jackie Gleason en prima camerawerk.

avatar van Dominootje
Tis een goed neergezette film.. Alleen het onderwerp doet me echt niks.. Dus veel hoger kan ik ook niet komen
Zoals velen met mij: Newman = top.

De karaktertekening in de rollen van Paul Newman en George C.Scott zit goed terwijl in deze van Piper Laurie weinig houvast zit, in dit typisch wit-zwart Amerikaans drama uit die periode, met psychologische inslag, maar in zijn geheel wat onecht, geforceerd en soms overgeacteerd (zeker Piper Laurie).
Jackie Gleason lijkt mij een echter biljarter. De sfeer in dit poolwereldje lijkt mij goed weergegeven.
Vooral de eerste pool-match was goed gebracht, daarna kabbelt de film een beetje, om nooit meer het niveau van de eerste scènes te halen.

avatar van missl
Wat een charismatische man is Paul Newman toch, hij speelt deze rol perfect. Hij is een boef die iemand anders terug wil pakken. Kijkt lekker weg maar wordt nergens fantastisch.

Ik zag laatst Days of Wine and Roses en dat was al net zo'n verrassend sombere film als deze. Dan krijg je toch een wat ander beeld van die jazzy, voorspoedige periode begin jaren '60

Newman zet een ijzersterke rol neer. Zijn scènes met George C. Scott zijn bij vlagen memorabel.
Leuke bijrol van Jackie Gleason trouwens ook

avatar van Insignificance
Over winnaars, verliezers, prijzen en de prijs die je daarvoor moet betalen. Dat staat dan weer voor iets groters, want anders was het natuurlijk geen klassieker geworden. Een alom geprezen rol van Newman en dat is verder prima, al ervaar ik dat realistische niet zo. Bij uitstek een geschreven personage die een verandering moet ondergaan, daar wordt ook een paar keer flink op gehamerd, al wijkt het gaandeweg gelukkig wel af van wat je doorgaans in sport gerelateerde drama's tegenkomt.

Niet dat de romance knettert, maar Sarah is een wrak, waarmee Rossen vasthoudt aan z'n neerslachtige toon. Als Scott dan eindelijk wordt gebruikt, hangt hij als een donderwolk boven de twee. Dikke min voor zijn waarschuwing en de duimen meteen daarna, maar op dat vlak scoort de film wel. Andere uitblinker is Gleason. Voorziet de pool scènes wat extra glans met zijn formidabele uitstraling. Verder bevatten ze wat te weinig brille en de film wil nog wel eens te nadrukkelijk z'n stof serveren.

avatar van 93.9
Aardige film, maar geen meesterwerk.
Film doet cult achtig aan, hetgeen dan weer een pluspunt is.

avatar van as
as
93.9 schreef:

Film doet cult achtig aan, hetgeen dan weer een pluspunt is.

ik weet niet wat dat cult achtige dan zou moeten zijn. The Hustler is eerder een oerdegelijk drama waar niemand een buil aan zal vallen.

George C. Scott Speelt de rest van de cast bijna helemaal weg met zijn fantastische rol als slijmerige regelaar. Laurie is prima op haar plek, evenals Newman en Gleason maar steken er niet echt boven uit. Jammer dat de film na een tof begin in het midden in romantisch gekibbel en zowaar een drank misbruik drama verzand. Schiet dan niet echt meer op. Tegen het eind herpakt de film zich wel weer wat. Verder mooi geschoten in cinemascope wat de film veel ruimte geeft.

Goed gemaakt en vermakelijk maar zeker niet meer dan dat.
3 1/2*en

avatar van erniesam
Vreemd. Ik ben gek op een spelletje pool, ik vind Newman en Scott goede acteurs en Bob Rossen heeft een aantal geweldige films gemaakt, maar ik hier niets mee. De pool scenes zijn sfeervol en leuk gefotografeerd en ik houd enorm van z/w films. Er is iets aan deze film dat mij tegenstaat en dat is het verhaal; of beter het gebrek eraan.

Het is niet alleen dat ik het verhaal oninteressant vind, maar ook verschrikkelijk moeizaam opgebouwd. Newman speelt een poolspeler die niet alleen wilt winnen, maar zichzelf constant wilt bewijzen. Dit brengt hem in problemen met zijn omgeving. Pas nadat zijn vriendin zelfmoord heeft gepleegt, ziet hij het licht. Deze relatie vind ik ook vreselijk dramatisch weergegeven en feitelijk pretentieus in zijn zwaarmoedigheid. Het middenstuk vind ik behoorlijk saai doordat alles op de relatie is gefocust met de gedrevenheid van Newman om Minnesota Fats te verslaan als splijtende kracht. Scott speelt aardig, maar zijn rol is behoorlijk standaard geschreven; hij verbeeld feitelijk de geharde en gehaaide "zakenman" die een soort van spiegel voor Newman is. Beetje cliche.

Oninteressant verhaal, veel te lang uitgesponnen en overdramatisch. Af en toe leuke plaatjes, pakkende sfeer in rokerige kroegen en aardig acteerwerk, maar daar is alles mee gezegd. Scott en Newman hebben veel beter werk afgeleverd. Bij deze wil ik toch even kwijt dat ik Jackie Gleason wel meesterlijk vind. Zelf een aardig goede poolspeler en dat is te zien. Al met al een onvoldoende voor deze film. Jammer.

avatar van mikey
Het blijft een briljant portret van een ritselaar die zich af en toe laat afdalen in de hel, de poolhal. Genotsmiddelen (incluis cash) en biljart, onder toeziend oog van de duivel himself die zich over Fast Eddie ontfermt. Ik denk dat dit een lastige film is voor mensen die proberen te stoppen met roken of drinken.

Schitterend gefilmd, ge-edit, prachtig geacteerd. De balans tussen rust en stress die in de film zit, is echt goed. Superieur aan de latere film van Scorcese, die ook genietbaar is.

avatar van Rosicky
Aardig drama dat te lang nodig heeft om op gang te komen. Het verhaal is redelijk summier en daarom lijkt er aan de 2.5 uur geen einde te komen. En dat is jammer, omdat de film tegen het einde toe steeds boeiender werd.

avatar van IH88
“Fat man, you shoot a great game of pool.”
“So do you, Fast Eddie.”

Paul Newman is één van de meest charismatische acteurs die ooit bestaan heeft. Ook in The Hustler is hij weer geweldig, en de film zelf is ook sterk. Iets te lang en niet alles is boeiend, maar de film is opvallend donker en dramatisch. Iets wat ik eigenlijk niet verwacht had. Op het laatst wordt het echt een diepgaand verhaal over persoonlijk verlies en een identiteitscrisis, en Newman (en de altijd geweldige George C. Scott) acteren het weergaloos.