Johnny Belinda (1948)

geregisseerd door Jean Negulesco
met Jane Wyman, Lew Ayres en Charles Bickford

De komst van Dr Robert Richardson naar een dorpje in Nova Scotia blijkt een keerpunt te zijn voor Belinda, een jonge, doofstomme vrouw. De dokter leert haar gebarentaal en liplezen en bevrijdt haar zo uit haar isolement. Wanneer ze zwanger wordt als gevolg van een verkrachting verspreidt zich het gerucht dat Dr Richardson haar heeft misbruikt. De bevolking keert zich niet alleen tegen de dokter, maar ook tegen Belinda.

avatar van Illuvatar
een matig drama met vaak wat voorspelbare wendingen erin

Illuvatar schreef:

een matig drama met vaak wat voorspelbare wendingen erin

Dit is een juist een pareltje uit de film geschiedenis met prachtige rollen van Jane Wyman, Lew Ayres, Charles Bickford en een ingetogen Agnes Moorehead. Het verhaal de beelden de muziek maken het bijna tot de perfecte film een dikke 9 dus 4.5*

stinissen schreef:

Inderdaad, deze film is prachtig! Het drama, de plot, de acteerprestaties, de muziek, ... Allemaal geweldig. 4 sterren.

avatar van jordybeukeboom
Oscar voor Wyman

Een vakkundig gemaakt, smaakvol, hartverscheurend en sfeervol sociaal drama, spelend in een kleinburgerlijke plattelandsgemeenschap, waarin vals sentiment vermeden werd. De cast speelde fantastisch, met een uiterst geloofwaardige Jane Wyman die terecht een Oscar kreeg.

avatar van mrklm
Lew Ayres, die in de voorafgaande jaren grote populariteit genoot als Dr Kildare, speelt hier... een nobele dokter! Dr Robert Richardson [Ayres] arriveert in een dorpje in Nova Scotia waar hij zich al snel ontfermt over Belinda [Jane Wyman], een doofstomme vrouw. Door haar gebarentaal bij te brengen en haar te leren liplezen, bloeit ze op en wordt ze verliefd op de dokter. Maar aan haar geluk komt een bruut einde wanneer één van de bewoners haar verkracht.
Dit is onvervalst melodrama, voorzien van een heerlijke, passende score van meestercomponist Max Steiner. Ayres straalt warmte en sympathie uit en Wyman geeft een beheerste, ontroerende vertolking als de dove vrouw, een prestatie die haar de Oscar opleverde voor beste vrouwelijke hoofdrol. Absoluut een must-see, ondanks de wel erg melodramatische wendingen in het laatste half uur.