• 8.669.508 stemmen

Met onder meer: Jane Wyman, Lew Ayres en Charles Bickford

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Johnny Belinda

"There was temptation in her helpless silence...and then torment"

De komst van Dr Robert Richardson naar een dorpje in Nova Scotia blijkt een keerpunt te zijn voor Belinda, een jonge, doofstomme vrouw. De dokter leert haar gebarentaal en liplezen en bevrijdt haar zo uit haar isolement. Wanneer ze zwanger wordt als gevolg van een verkrachting verspreidt zich het gerucht dat Dr Richardson haar heeft misbruikt. De bevolking keert zich niet alleen tegen de dokter, maar ook tegen Belinda.

logo tmdbimage

Mrs. McKee

avatar van Illuvatar

Illuvatar

een matig drama met vaak wat voorspelbare wendingen erin

stinissen (crew films & series)

Illuvatar schreef:

een matig drama met vaak wat voorspelbare wendingen erin

Dit is een juist een pareltje uit de film geschiedenis met prachtige rollen van Jane Wyman, Lew Ayres, Charles Bickford en een ingetogen Agnes Moorehead. Het verhaal de beelden de muziek maken het bijna tot de perfecte film een dikke 9 dus 4.5*

avatar van Theatertje

Theatertje

stinissen schreef:

Inderdaad, deze film is prachtig! Het drama, de plot, de acteerprestaties, de muziek, ... Allemaal geweldig. 4 sterren.

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Oscar voor Wyman

gauke

Een vakkundig gemaakt, smaakvol, hartverscheurend en sfeervol sociaal drama, spelend in een kleinburgerlijke plattelandsgemeenschap, waarin vals sentiment vermeden werd. De cast speelde fantastisch, met een uiterst geloofwaardige Jane Wyman die terecht een Oscar kreeg.

avatar van mrklm

mrklm

Lew Ayres, die in de voorafgaande jaren grote populariteit genoot als Dr Kildare, speelt hier... een nobele dokter! Dr Robert Richardson [Ayres] arriveert in een dorpje in Nova Scotia waar hij zich al snel ontfermt over Belinda [Jane Wyman], een doofstomme vrouw. Door haar gebarentaal bij te brengen en haar te leren liplezen, bloeit ze op en wordt ze verliefd op de dokter. Maar aan haar geluk komt een bruut einde wanneer één van de bewoners haar verkracht.

Dit is onvervalst melodrama, voorzien van een heerlijke, passende score van meestercomponist Max Steiner. Ayres straalt warmte en sympathie uit en Wyman geeft een beheerste, ontroerende vertolking als de dove vrouw, een prestatie die haar de Oscar opleverde voor beste vrouwelijke hoofdrol. Absoluut een must-see, ondanks de wel erg melodramatische wendingen in het laatste half uur.

scorsese

Uitstekende film waarin een nieuwe dokter in een klein dorpje een doofstomme vrouw gebarentaal leert. Een mooi verhaal waarin genoeg gebeurd, zodat het nergens inzakt. De gemeenschap waarin de film zich afspeelt wordt goed neergezet. Goed acteerwerk van de gehele cast, maar het is toch echt wel Jane Wyman die de meeste indruk maakt in een ontroerend mooie rol.

avatar van klara

klara

Deze moest ik toch een keer zien, volgens mij ook een klassieker waar ik mij wel iets bij kan

voorstellen, met een Oscar voor Wyman. Wyman doet het ook uitstekend als doofstom meisje

maar vond ik dat de film toch vooral werd gedragen door Lew Ayres, die als vriendelijke en

welwillende nieuwkomer in een dorpse op voorhand achterdochtige gemeenschap, te stellen

krijgt met compromitterende aannames.

Werkelijk al de rollen worden goed ingevuld, terwijl de gemeenschap inclusief de omgeving

van plattelandse eenvoud, sfeervol en aanraakbaar wordt weergegeven. Ontroering en

sentiment waar de film uiteindelijk op in zet, ook allesbehalve gekunsteld en bekomt het je

allemaal heel naturel en geloofwaardig.

Een verademende film die je aanvankelijk aangenaam welhaast geruisloos meeneemt om

halverwege stilaan al meer meelevend de aandacht te trekken. Met een zekere climax aan

het einde.

Na het zien van de film vraag ik me af waarom ze voor deze titel hebben gekozen.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een film met de nodige potentie, maar het doet me helaas niet veel. Nochtans mooie beelden en enkele goeie acteerprestaties. Helaas blijft alles voor mij te veel oppervlakkig. Misschien wel door de strijd van de makers met de toenmalige Hollywoodregels. De film won uiteindelijk 1 van maar liefst 12 Academy Awards! Ondertussen toch wel wat verouderd, maar slecht is het zeker nooit.

avatar van clubsport

clubsport

Het feel good einde is net wat te veel happy end hollywood sprookje en niet echt geloofwaardig dat ze zonder enige straf ( hoe mild ook ) wegkomt met toch wel moord .

Wyman is wel erg sterk in haar rol maar ook de rest van de cast doet het meer dan goed .

Als drama is het verhaal verder boeiend en zit het goed in elkaar .