Jane Eyre (1943)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Robert Stevenson
met Joan Fontaine, Orson Welles en Margaret O'Brien

Na een hard leven als wees, wordt Jane Eyre gouvernante bij Edward Rochester, heer van Thornfield, een mysterieus landgoed. Wanneer Jane vreemde geluiden hoort in één van de vleugels van het gebouw, wordt haar onderzoek gedwarsboomd. Na enige tijd raken Jane en haar meester verliefd en besluiten te trouwen. Maar het huwelijk wordt tegengegaan als een vreemde bezoeker het schokkende geheim vertelt, wat Rochester jaren verborgen hield.

avatar van toothfairy
De mysterieuze sfeer in deze topfilm is er één die je 97 minuten in een wurggreep houdt. En Joan Fontaine is voor mij de absolute droomvrouw.

avatar van Nikoleski
Prachtige film, die op Hitchcock achtige wijze wordt verteld. Zou hem graag op dvd willen, maar is werkelijk nergens te vinden.

avatar van Phille
Nikoleski schreef:

Gewoon hier: Jane Eyre [DVD] [1944]: Amazon.co.uk: Orson Welles, Joan Fontaine, Margaret O'Brien, Robert Stevenson: Film & TV

Prima vertolking van het klassieke verhaal van Charlotte Brontë ook leuk om in het begin een hele jonge Elizabeth Taylor te mogen aanschouwen.
Pictures & Photos from Jane Eyre - IMDb

oup
Hele mooie film. Het eerste half uur is betoverend.

En wat was Joan Fontaine toch een fantastische actrice en een bloedmooie verschijning.
Ze leeft trouwens nog steeds, in oktober hoopt ze haar 96 (!) jarige verjaardag te vieren.
En ze is de zus van de eveneens nog in leven zijnde Olivia de Havilland (97 jaar!).
Ze praten naar verluidt sinds 1975 niet meer met elkaar vanwege een ruzie.

Oja: sinds een paar weken hier te zien (voor hoe lang het duurt).

Ik heb vrijwel alle verfilmingen van Charlotte Brontë’s fenomenale boek gezien. Deze is en blijft mijn favoriete versie, dankzij de fraaie rollen van Orson Welles en een uitmuntende Joan Fontaine. Bovendien geeft de donkere enscenering de sfeer van het verhaal uitermate treffend weer. Tevens opmerkelijk vanwege de vroege rol van een nog piepjonge Elizabeth Taylor, wier ontluikende schoonheid toen al onmiskenbaar was.