The Three Faces of Eve (1957)

Drama / Mystery

geregisseerd door Nunnally Johnson
met Joanne Woodward, David Wayne en Lee J. Cobb

Een timide, teruggetrokken huisvrouw blijkt een meervoudige persoonlijkheidsstoornis te hebben, met drie tegengestelde persoonlijkheden en drie verschillende levens.

avatar van jordybeukeboom
Oscar voor Woodward

avatar van matthijs_013
En dat was meer dan verdiend!

Imposante tour-de-force van Joanne Woodward, die voor zover ik dat kan beoordelen terecht beloond is met een Oscar. Woodward (Mrs. Paul Newman), die voordien vrijwel uitsluitend televisiewerk had gedaan, trekt alle registers open en dat is nodig ook om de aanwezigheid van drie verschillende persoonlijkheden in één lichaam aannemelijk te maken. Het is dan ook haar optreden dat deze tamelijk moeilijke film toegankelijk maakt, al mag de bijdrage van Lee J. Cobb als de psychiater niet onderschat worden.

avatar van Dutchfan
Oscar voor Joanne Woodward.
Op dit moment (2015) gaat het niet goed met de actrice Woodward.
Ze lijdt al jaren aan alzheimer, woont in een verpleeghuis en herkent kinderen en kleinkinderen niet meer.
Ook weet ze niets meer van haar film-carriere en huwelijk met Newman.