The Innocents (1961)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Jack Clayton
met Deborah Kerr, Martin Stephens en Pamela Franklin

In de 19e eeuw arriveert de Britse gouvernante Miss Giddens bij een familie waar ze zorg zal dragen voor de twee kinderen Flora en Myles. De kinderen lijken erg lief, maar Miss Giddens begint te vermoeden dat er achter die schattige gezichtjes iets beangstigends schuilgaat. Na enkele voorvallen, waaruit blijkt dat de kinderen inderdaad iets boosaardigs in zich hebben, informeert de huishoudster Miss Giddens dat er kwade geesten in het spel zijn.

avatar van arno74
Prima film op zich (met dank aan baspls voor de 'tip' bij The Others (2001), inderdaad een vergelijkbare sfeer en (in de verte) verhaal, met gelukkig een compleet andere ontknoping waardoor beide prima bekijkbaar zijn, mijn voorkeur blijft overigens met 5* uitgaan naar The Others). De sfeer zit er ook bij deze film goed in, en er wordt behoorlijk geacteerd, soms wel overgeacteerd zoals wel vaker in de stijl van oudere films. Ik zat heel de tijd op een ruime 3,5*, ware het niet dat het op den duur wat in herhaling valt en het dubieuze ook op het einde wordt vastgehouden. Op de een of andere manier vond ik het einde een grote teleurstelling waardoor er een halfje van de score afgaat. Na het wat te laten bezinken gaat het einde op zich wel, maar het laat bij mij wel nog steeds een gevoel van "is dat alles?" achter. Voor mij kwam het ook een beetje als plotgat over omdat de insinuaties steeds een hele andere kant op wijzen, waardoor het gedrag van de kinderen achteraf niet zo aansluit op dat einde. 3*

avatar van baspls
"We lay my love and I, beneath the weeping willow. But now alone I lie and weep beside the tree. Singing "Oh willow waly" by the tree that weeps with me. Singing "Oh willow waly" till my lover return to me. We lay my love and I beneath the weeping willow. A broken heart have I. Oh willow I die, oh willow I die..."

Sinds dat ik The Others had gezien was ik al benieuwt naar The Innocents, nu heb ik de film dan gezien.

Miss Giddens is de nieuwe gouvernante van twee weeskinderen die in een groot landhuis op het platte land wonen. Er zijn echter vreemde onverklaarbare verschijningen in het grote huis en uiteindelijk begint Miss Giddens te vermoeden dat er de kinderen iets in hun schild voeren...

De locatie is bijzonder sfeervol. Een prachtig groot huis met een schitterende tuin. De nacht-scènes waren echt zeer sfeervol. Toch had er wel wat meer gedaan kunnen worden met het grote huis, we zien voornamelijk de zelfde kamers.

De cinematografie is verzorgd door Freddie Francis, ook regisseur van Horror-films en later ook cinematograaf van The Elephant Man en Dune. De film is geschoten in prachtig zwart-wit cinemascope. Hetgeen de sfeer alleen maar vergroot, door de cinemascope lens lijkt het grote huid nog groter dan het al is. Hier viel me ook weer op hoe mooi schaduwen en close-ups van ogen zijn in zwart wit, komt waarschijnlijk door het contrast. Ook zag ik een aantal Split-diopter-shots die in de 60's in de mode kwamen, zien er altijd geweldig uit.

Ook de muziek helpt bij het scheppen van een sfeertje. Het creepy melodietje dat steeds maar terug blijft komen was bijzonder sfeervol en gaat niet zo snel meer uit je hoofd nadat je de film hebt gezien.

Ik zou The Others zeker geen remake van The Innocents willen noemen, eerder een film die bepaalde aspecten heeft overgenomen en duidelijk geïnspireerd is op The Innocents. Beide films zijn gebaseerd op The Turn of the Screw van Henry James (al wijkt The Others wel heel erg er vanaf).

Vind het eigenlijk jammer dat in veel spookhuis films de backstory altijd over recente doden gaat, ik zou het veel leuker vinden als het gaat over geesten die al veel langer ronddwalen. Toch vind ik de psychologische manier waarop het hier wordt uitgewerkt wel zeer geslaagd. Je twijfelt de hele tijd aan Mis Giddens en ook aan je zelf. Vooral de kinderen weten hoofdrolspeler en kijker goed op het verkeerde been te zetten.

Al met al is The Innocents net als The Haunting weer een erg sfeervolle en cinematografisch sterke spookhuis film, en had het weer iets beter gekund op bepaalde punten. Nog steeds zet mijn zoektocht naar de ultieme spookhuisfilm zich voort, maar dit is toch zeker een van de absolute hoogtepunten in het (sub-)genre. Aanrader.

avatar van arno74
baspls schreef:
Nog steeds zet mijn zoektocht naar de ultieme spookhuisfilm zich voort
Geen ultieme spookhuisfilm, maar een hele leuke met een spook uit het verleden is The Canterville Ghost (1986). Dat is meer een familiefilm maar ik vond het geweldig, al ben ik wellicht niet helemaal objectief door het jeugdsentiment . En mocht je de ultieme spookhuisfilm hebben gevonden dan hou ik me aanbevolen .

arno74 schreef:

Ziet er geinig uit, zal kijken of ik hem een keer kan vinden

avatar van John Milton
Ik wil deze ook nog eens herzien. Wellicht komende maand nog!

Kwam hem toevallig vanmorgen voor jouw post hier al tegen, baspls. Wilde het al linken maar kreeg bericht niet af voor ik op mijn werk was

The 20 Most Visually Stunning Horror Movies Ever « Taste of Cinema

John Milton schreef:
Most Visually Stunning Horror Movies Ever « Taste of Cinema

Kwam die lijst ook al tegen. Veel goede titels, maar de volgorde klopt gewoon niet. Moderne films als It Follows staan veel te hoog, die was wel aardig maar visueel echt niet beter dan deze... Ook kan het natuurlijk niet dat Suspiria onder Under the Skin staat... Maar dat is mijn mening

avatar van John Milton
hehe, ja ik had ook wat (soort)gelijke kritiek

avatar van Richard_Voorhees
Een uitstekende en tijdloze spookhuisfilm.
Deborah Kerr weet een soort oprechtheid uit te stralen in haar rol als de gouvernante Miss Giddens.
Verder vind ik dat met name de jonge Martin Stephens het erg goed doet als Miles.
Hij slaagt er goed in om zijn 'dubbelrol' (ik weet niet hoe ik het anders moet bewoorden) overtuigend te vertolken.
De geestverschijningen van Peter Quint en Miss Jessel blijven vaak wat schimmen op de achtergrond. Hierin is de tijdloze aanpak van de makers goed terug te zien, want zo pakt men het tegenwoordig soms nog steeds aan. Verder vind ik dat hierdoor de dreiging ook veel beter overkwam.
De soundtrack is ook goed en sfeer verhogend. Het melodietje uit de muziek doos (ook nog gebruik van gemaakt in latere films) is best creepy en de rest van de soundtrack is ook prima.
Deze film had er waarschijnlijk prachtig uitgezien in kleur, zeker gezien de prachtige setting. Toch moet ik zeggen dat de keuze voor zwart-wit een sterke was, want ook dit draagt bij: vooral aan de duistere sfeer die de film op gaat.
Haast wel 'het voorbeeld' voor een gotisch spookhuis verhaal'. Ik kan deze film alleen maar aanraden.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Veel elementen die later in veel spookhuis-films zouden terugkeren, zoals de enge pop, de muziekdoos, de gesloten kamers, verstoppertje spelen, creepy kinderen- The Innocents heeft duidelijk veel invloed gehad op het genre. Wist niet dat The Others op hetzelfde boek was gebaseerd, maar tijdens het kijken moest ik er wel regelmatig aan denken: letterlijk zegt Ms Giddens op een gegeven moment "you and...the others" tegen Miles.

De film vond ik er erg mooi uitzien in kraakhelder zwart-wit, en het is eigenlijk de hele filmduur supersfeervol. Missschien zijn mensen tegenwoordig te veel gewend aan plot twists en mindfucks dat het einde door sommigen als onbevredigend werd ervaren, ik vond het wel een knap einde- en nog steeds blijft wat onduidelijk hoe het gesteld was met de geestelijke vermogens van Ms Giddens- haar puriteinse afkeer van sex gekoppeld aan een ongezonde fascinatie voor Miles is wel voer voor psychologen.

Zeer knap geacteerd van de hele cast, maar in het bijzonder toch wel van Kerr.

Ja lekker dan , wou de film kijken en nu lees ik hier hij lijkt op "the others" die ik gezien heb , dan hoef ik deze zeker niet meer kijken ivm het einde , of is dat niet zo ?

avatar van DVD-T
Erg fijne spookhuis-film.

De film moet het vooral hebben van de mooie beelden en de sfeer die wordt gecreëerd. En daarmee zit het meer dan goed. De production design en de aankleding van de sets als de acteurs is schitterend. Dat zijn elementen die je in een film laten geloven en meenemen naar die wereld. Het verhaal is vrij basic, maar heeft genoeg om ruim anderhalf uur te vermaken. Daarbij is het tweede deel van de film van een wel erg hoog niveau. Clayton gaat daar helemaal los. Ook het acteerwerk tilt de film naar een hoger niveau. Kerr doet het fantastisch. Maar dat mag ook gezegd worden van de rest van de cast, waar vooral de kids overtuigend overkomen. Het verhaal maakt daar ook een geweldige ommekeer en laat je net als de acteurs twijfelen over wat er nu gaande is. Sfeervol is het ook nog eens. De belichting, de muziek, geluid. Alles wordt er aan gedaan om je zo ongemakkelijk mogelijk te laten voelen. En daar zijn de makers van The Innocents helemaal in geslaagd.

Creepy van begin tot eind. Heerlijke film.

avatar van Metalfist
But above anything else, I love the children

Een tijd geleden was ik op een uitverkoop van de plaatselijke bibliotheek en daar verkochten ze ook DVDs die al geruime tijd niet meer uitgeleend waren. Altijd fijn om eens tussen te snuisteren en ik kwam deze The Innocents tegen. Nog nooit van gehoord en ik vermoedde dat ik een relatief onbekende Hammer film was tegen gekomen. Dat blijkt uiteindelijk niet terecht te zijn, maar de aanwezigheid van Deborah Kerr was ook al reden genoeg om dit een kans te geven.

The Innocents kan makkelijk als een blauwdruk worden gezien voor het horror subgenre waar een oud herenhuis voor de kriebels zorgt. Films zoals The Others blijven het vandaag de dag ook nog altijd goed doen - die is trouwens op hetzelfde verhaal als The Innocents gebaseerd, al zijn het uiteindelijk toch twee verschillende films - maar er zijn er weinig die er zo'n heerlijke spanningsopbouw op nahouden als deze film. Het ultieme voorbeeld ook dat je veel meer sfeer kunt brengen door insinuatie dan door het tonen van choquerende beelden, iets waar horrors van de laatste jaren wat last van hebben. Soit, in ieder geval een fraai stukje regie van Jack Clayton. Ik ben sowieso wel fan van zwart-wit fotografie maar dit ziet er toch wel heel erg goed uit. Qua plot blijft dit ook wel voor de gehele speelduur boeien. Clayton zet je regelmatig op het verkeerde been en doet dat op een geloofwaardige manier, maar ik blijf ook wel gewoon fan van deze setting.

En Deborah Kerr is en blijft een degelijke actrice. Grappig eigenlijk hoe je in films rond babysitters/oppassers eigenlijk twee richtingen kunt uitgaan. Ofwel ben je Julie Andrews ofwel ben je Deborah Kerr en voor dit soort films werkt die laatste uiteraard het beste. Kerr weet een zekere gelaagdheid aan haar rol mee te geven die je meestal bij dit soort films mist en ook de wisselwerking met de twee kinderen is erg goed. Ik heb het al eerder aangegeven op de site dat ik niet zo'n fan ben van kinderen in een film, maar Martin Stephens en Pamela Franklin doen het uitstekend als Miles en Flora. Zeker Stephens is werkelijk erg overtuigend. Toffe rol ook nog van Michael Redgrave, zou daar eens wat meer van willen zien aangezien ik hem in Mr. Arkadin ook al de moeite waard vond.

Fijn! Had het niet direct verwacht, maar heb me danig geamuseerd met deze The Innocents. Had een ietwat achterhaalde film verwacht, maar kreeg een schitterende genre blauwdruk die over de gehele lijn blijft boeien. Visueel indrukwekkend en een geweldige Deborah Kerr zorgen ervoor dat dit de moeite waard is.

Oude spookhuisfilm.

Met een stevige oud-Britse insteek, verwacht dus zeker geen blitse film. Op zich werkt het ook wel binnen de setting, maar in combinatie met een acuut gebrek aan spanning kan je je verwachtingen qua horror best vooraf wat bijstellen.

De moeder van alle spookfilms zou ik het niet noemen, eerder de overoverovergrootmoeder. Buiten wat flauwe experimentjes met de klankband en wat schimmen in de verte valt er bitterweinig te beleven. Personages zijn erg theatraal, zo ook de pogingen tot spanningsopbouw.

Het enige wat deze film dan nog een beetje redt is de setting en de cinematografie, die The Innocents nog een duister randje meegeeft. Maar indrukwekkend zou ik het niet willen noemen en het is allerminst voldoende om de hele film mee door te komen.

Onderhond schreef:
Oude spookhuisfilm.

BAM. Heerlijk hoe je met je eerste 2 woorden korte metten maakt met eventuele eerbiedige anticipatie

avatar van joolstein
Zeer mooie betoverende en spookachtige Neo-Victoriaanse romantiek. Gebaseerd op het alom bekende Victoriaanse boek “The Turn of the Screw” van Henry James. Hierin was de suggestie en de eigen fantasie belangrijker dan dat er daadwerkelijk ook iets ‘engs’ plaatsvindt. Legio aan andere films hebben zich door de jaren heen in meer of mindere maten laten inspireren door dit boek. Echter "The Innocents" was, wat ik heb kunnen ontdekken, de eerste. De meest bekende die gebruik maken van dit boek zijn de latere ‘El Orfanato’ (2008) en ‘The Others’ (2001) Helaas wordt The Innocents qua bekijken, in vergelijking met die films, heftig ondergewaardeerd. Heel jammer, maar dit zal wel aan de heersende mening liggen dat dit soort oudere films saai zijn. Ook dat de film geheel in het zwart-wit is gefilmd terwijl erin 1961 al Technicolor was, zal de film wel parten spelen. Enfin ...voor liefhebbers van modernere films zal het tegenvallen, aangezien er relatief gezien weinig actie is.

Als minpunt ervaar ik dit zelf niet! De zwart-wit tinten werken mee aan het creëren van een sinistere wereld waarin fictie en werkelijkheid nog maar moeilijk te scheiden zijn. De cinematografie was in handen van Freddie Francis, die later deze zwart-wit cinematografie nog eens over deed bij The Elephant Man van David Lynch. En menige prijs mocht ophalen voor zijn werk. Anders dan bij het eerder aangehaalde ‘The Others’ (2001) en het Victoriaans verhaal is dat na afloop van de film er meerdere interpretaties mogelijk zijn. Hierdoor kreeg de film meer diepgang en spookte een paar dagen later nog in mijn hoofd.

Actrice Deborah Kerr levert met deze moeilijke rol fantastisch werk af. Zij is de perfect gecast als de onervaren gouvernante Miss Giddens. Ook de twee kind-acteurs brengen het er prima vanaf. Waarbij de jonge Martin Stephens de meest creepy van het stel is. Er was dus maar weinig aan te merken op het acteerwerk.

Er zijn ook meer dan genoeg creepy momenten, al zijn het geen snelle jump-scares maar meer plotselinge angstaanjagende verschijningen die voor mij veel beter werkte. Als laatste was er nog de “theme-song; O Willow Waly" Je hoort dit liedje voor het eerst aan het begin, terwijl het beeld nog compleet zwart is, maar komt menigmaal terug. Het is ondanks, dat het onschuldig klinkt, ongelooflijk griezelig. Hiermee bewijst de film dat subtiliteit en verbeeldingskracht tien keer meer angstaanjagend kunnen zijn dan harde geluiden.

Niets minder dan een meesterlijke atmosferische horror!

avatar van Hollywood007
Mooie, stijlvolle en spannende zwart-wit film. Goede acteerprestaties, zeker van de kleine Miles die het uitmuntend goed deed. Enkel jammer van het einde waar voor mij iets meer mee gedaan had mogen worden. Nu was het precies snel snel afgehandeld.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Sterke sfeer en een mooie filmlocatie, vooral de buitenshots vond ik mooi maar ik had graag meer willen zien van het huis zelf. De spanning is op zich mooi opgebouwd en deed mij regelmatig denken aan het veel latere The Others.
Het verhaal wist mij niet altijd even veel te boeien, maar gelukkig maakt de onderhuidse spanning en de beklemmende sfeer veel goed. Deborah Kerr is trouwens ook niet erg om naar te moeten kijken! en haar fascinatie met Myles was 1 van de sterkste punten uit de film voor mij, tevens ook best gewaagd.

Aangenaam kijkvoer, boven gemiddeld maar in mijn ogen geen meesterwerk.

avatar van Cikx
Goede spookhuisfilm die zich grotendeels op één locatie afspeelt. De kostuums en set design zijn geweldig. Mooie zwart-wit beelden ook. Het acteerwerk is behoorlijk theatraal, maar dat heeft ook grotendeels met de tijdsgeest te maken. Het verhaal heeft niet zoveel om het lijf, maar dat is niet zo'n probleem want het draait grotendeels om de sfeer en die is in orde. Ondanks de speelduur van 100 minuten trekt de film zich toch vrij lang vanwege het gebrek aan spanning en de oubolligheid. Als de insteek iets duisterder was geweest had de film nog hoger kunnen scoren.

avatar van Shadowed
Niet bijzonder.

Vond dit uiteindelijk niet echt een goed resultaat, ondanks het voor 1961 zeker wel uitblinkt in het genre. De film weet namelijk een aantal keer behoorlijk sfeervol te zijn, met hier en daar wat spoken die voorbij komen, maar echt spannend is het nergens.

Dat kan ermee te maken hebben dat het ook gewoon een oude film is, maar de film kent toch wel een duidelijk spanningsgebrek. Hier en daar vooral beklemmend in de eerste 40 minuten, daarna begint het allemaal wat door de mand te vallen.

Voor Deborah Kerr speelt een behoorlijk irritante rol, en ik denk dat dat theatrale niet aan het jaartal ligt, want Megs Jenkins als Mrs. Grose overklast haar maar ook de kinderen mogen zeker wel genoemd worden. Dit niveau wist Kerr nergens te halen.

Haast geen spanning, maar een goede locatie en prima acteerwerk met wat spookhuissfeer erbovenop brengen de film dan toch weer een klein stukje naar boven. Helaas was dit allemaal niet genoeg voor mij om dit een voldoende toe te kennen.

avatar van RaoulDuke
Redelijke mistery/horror die het vooral moet hebben van zijn duistere onheilspellende sfeer, en wie het zelfs voor die tijd nogal theatrale acteerwerk voor lief neemt zeker wel 'n aangename zit.

spookfilm? lijk toch meer op een Psychologische drama. the haunting lijkt er toch meer op een spookfilm zit meer een thriller gehalte in maar deze vind ik niet echt een spookfilm oke er komen wel eens dingen in maar verder dan dat is het niet. maar ja je moet er voor zijn