

The Razor's Edge (1946)
Genre: Drama
Speelduur: 145 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Edmund Goulding
Met onder meer: Tyrone Power, Gene Tierney en John Payne
IMDb beoordeling:
7,3 (6.557)
Gesproken taal: Engels, Frans en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Razor's Edge
"Hunger no love... woman... or wealth could satisfy!"
Larry (Tyrone Power) en Isabel (Gene Tierney) verbreken kort na het einde van de Eerste Wereldoorlog hun verloving. Larry reist vervolgens naar Parijs op zoek naar verlichting voor zijn traumatische oorlogservaringen en vindt die uiteindelijk bij een goeroe in India. Ondertussen trouwt Isabel met de rijke Gray (John Payne). Na de crash van 1929, waarin zij al hun geld verliezen, worden Isabel en Gray uitgenodigd om in Frankrijk te komen wonen bij haar rijke, snobistische oom Elliot (Clifton Webb).
Externe links
Acteurs en actrices
Larry Darrell
Isabel Bradley
Gray Maturin
Sophie MacDonald
Elliott Templeton
W. Somerset Maugham
Louisa Bradley
Bob MacDonald
Miss Keith
Kosti
Video's en trailers
Reviews & comments

Mescaline
-
- 6970 berichten
- 2658 stemmen
Deze film binnenkort ook maar eens kijken, ligt al lang op de stapel en op 1 of andere manier gingen andere films vaak voor

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Sympathiek drama met inderdaad verbazingwekkend moderne new age thematiek, goede rollen van Tyrone Power en Herbert Marshall en 2 labiele vrouwelijke personages waar je je lekker aan kan ergeren.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
Een stevig melodrama. Ik hou er op zich wel van. Ben doorgaans niet zo dol op Tyrone Power (eerlijk gezegd ook niet veel van gezien, maar dat is zo'n stereotiep Zorro-etiketje in mijn hoofd) en moet ook zeggen dat hij het minste was in het midden van een aantrekkelijke cast. Stevige problematiek, zowel soap, maar ook zeker met inhoud. 'The Best Years of Our Lives' komt in gedachte (die overigens ten koste van deze film de Oscar voor Beste Film won) en 'Lost Horizon' voor het New Age gedeelte over dromen. Weelderigheid, hebzucht, trauma's, dilemma's, fatale liefde etc etc.
Wat kos zegt - de ontwikkelingen vliegen voorbij, de soap/melodrama kent veel wendingen en er wordt geen tijd verspild met de gelukzalige intermezzo's. We vliegen zo zes maanden verder voor de volgende ontwikkelingen. Prachtige studio decors van Rivièra (slechts de zee is te zien), Parijs en de Himalaya (!). Dat India stuk werkte eerder op de lachspieren in versimpeling van zowel persoonlijke ontwikkeling als vormgeving (de goeroe en de berghut). Zwakste deel zat evenwel vlak daarvoor met Tyrone Power als mijnwerker met een 'overacting' Pool die zo weg leek gelopen uit het plaatselijk grand-guignol.
Zoals gezegd zijn de bijrollen sterk bezet. Hoewel de vrouwen met de nominaties gingen lopen vond ik vooral de mannen memorabel, Clifton Webb als oerconservatieve Oom Elliott en met name Herbert Marshall als de schrijver Somerset Maugham hemzelve. Denk niet dat ik eerder zo'n sterke rol zag van Gene Tierney zag trouwens. Zij komt wel in de Jaren 40 Top 10 als favoriete actrice op deze wijze. Anne Baxter met haar een alcoholisch delirium steekt Dorothy Malone (de Jaren 50 technicolor evenknie hiervan) naar de kroon.
Op de DVD staat trouwens een aardig extra'tje. De Oscar uitreiking van dat jaar aan Anne Baxter en andere winnaars uit de Fox studios. Heel kort, maar wel een schril contrast met de huilbuien van Gwyneth Paltrow zeg maar

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik vond het eigenlijk niet een bijzonder sterke film. Vooral omdat ik die hele ontwikkeling van Power als een soort van spirituele held niet voelde. Ik had de indruk dat de regie ook zeer afstandelijk en onpersoonlijk was. Gaf Goulding iets om dit onderwerp? Het wordt allemaal vlot, maar ook ietwat droog verteld, met ook een opvallende afwezigheid voor meer visuele scènes. Als een man de wereld rondtrekt op zoek naar zichzelf of het hogere goed, dan wil ik dat graag zien en niet dat er slechts achteraf over gepraat wordt, wat hier eigenlijk constant gebeurt. Ik heb niets tegen dialoogfilms, maar hier was het soms een gemiste kans. Als de film dan weer visueel wordt, zoals in India, blijkt Goulding overigens weinig aanleg voor zoiets te hebben. Daarnaast helpt Power niet mee in de hoofdrol. Een acteur met weinig uitstraling, die zijn dialogen nogal gevoelloos opleest, terwijl hij niet bepaald een gevoelloze rol heeft. Hij is niet afschuwelijk slecht of zo, maar een acteur met ietwat meer talent en ook een intelligentere uitstraling had wonderen kunnen verrichten.
Anderzijds is dit toch wel weer die typische oude Hollywooddegelijkheid. De film mag dan weinig ziel hebben, het verveelt ook nooit, door het hoge tempo en de vele ontwikkelingen. Baxter overdreef haar rol een beetje en Power had van mij ook vervangen mogen worden, maar de rest van de cast is erg sterk. Gene Tierney is even goed als brave vrouw en als bitch, wat we al zagen in respectievelijk Laura en Leave Her to Heaven. Hier speelt ze een iets complexer personage, waarvoor ze beide rollen mag combineren en ze doet dat geweldig. En er is ook die andere Laura-held, Clifton Webb, die wederom de show steelt. Acteurs als hem mis ik tegenwoordig een beetje.
3*

emmes
-
- 118 berichten
- 529 stemmen
Clifton Webb speelt misschien wel de belachelijkste sterfscene-in-bed die ooit gedraaid is in een trage en te lange film waarbij de hoofdrolspeler onbegrijpelijke gesprekken heeft met een of andere goeroe in India en daarbij gans de film onderuit haalt. Afgezien van een paar sterke scenes en een sterke acteerprestatie van Anne Baxter, is dit een te vermijden film. Geeuw.

BBarbie
-
- 12519 berichten
- 7516 stemmen
Dramatisch liefdesverhaal met een ascetisch sausje. Tamelijk zware kost en niet helemaal mijn ding. Ik ben sowieso geen liefhebber van de boeken van W. Somerset Maugham.
Maar er wordt goed geacteerd en ook het einde is best de moeite waard.

Movsin
-
- 7562 berichten
- 8025 stemmen
Toch een film uit de jaren 40 waar ge toch niet volledig onverschillig kunt voor blijven al kwam de invloed van het Indisch avontuur op het hoofdpersonage eerder ongewoon over. Het is evenwel een film over goedheid en hoe ge de sterkte om het te bereiken opbouwt, wat één en ander verklaart.
Het blijft in zijn geheel evenwel een melodrama maar dan ééntje van de betere soort met een sterke rolbezetting en uiteindelijk zijn er toch niet minder dan 6 personages die voortdurend de aandacht opeisen. De dialogen zijn eerder eenvoudig, maar duidelijk en de muziek (niet voortdurend aanwezig) wel mooi en het script, al moet ge soms afrekenen met verrassende tijd- en plaatssprongen, toch best geslaagd.
Via de introductie van de film vernam ik dat oorspronkelijk Cukor van plan was deze Somerset Maugham-roman te verfilmen en wel met Gregory Peck en Jennifer Jones maar dat het ten slotte Golding was, die Tyrone Power er bijhaalde en met de film succes boekte.

Dutchfan
-
- 1564 berichten
- 743 stemmen
Een vrij zweverige film: Tyrone Power reist over de wereld om zichzelf te leren kennen.
Ondanks de mooie sets en een aantal top-acteurs viel deze film me toch wat tegen.
Grootste probleem wat ik had met deze film is de relatie tussen hoofdrolspelers Tierney en Power.
Ik miste Chemie, passie en zelfs lust tussen de twee hoofdrolspelers en eigenlijk is dat waar een groot deel van de film om draait.
Power en Tierney zijn vrij stijf in hun liefde naar elkaar toe en als kijker begrijp je eigenlijk niet zo goed waarom die twee überhaupt nog zo om elkaar heen draaien.
Ik geef de film toch 4 sterren : De film boeide me ondanks de lengte wel en ik genoot vooral van Clifton Webb als de valse nicht Elliot .
Ondanks dat Webb een grote ster was op Broadway, werd hij in de jaren 30 niet gevraagd voor filmrollen , filmbazen vonden hem te nichterig en dachten dat zijn personage niet zou aanslaan bij het conservatieve Amerikaanse publiek.
Dat deed hij ,in de jaren 40 ,echter wel en voor deze film werd hij genomineerd voor een Oscar, die hij niet won.
Anne Baxter won wel de Oscar voor de vertolking van de aan alcohol verslaafde Sophie : ik vond haar vertolking een beetje gedateerd.

MOVIEMAZZTER
-
- 337 berichten
- 333 stemmen
Lange film uit 1946 die destijds een kaskraker was en een aantal grote prijzen won. Anno nu vind ik dat de film niet helemaal uit de verf komt. Dat de hoofdrolspeler zichzelf moet vinden is een aardig gegeven, maar hoe dat in de film wordt weergegeven doet het niet echt voor mij. In een kolenmijn werken, naar India gaan etc. Leuk, maar de echte diepgang ontbreekt. Ook in de liefde spat de chemie er niet vanaf, en daarmee zijn 2 belangrijke pijlers eigenlijk nogal wankel. Wat rest is een film die vrij makkelijk wegkijkt en stiekem steelt Clifton Webb de show. Hij won dan ook een golden globe als best supporting actor. Terecht. Dat Anne Baxter in de rol van Sophie ook prijzen won begrijp ik weer wat minder.
Het laatste nieuws

Matthijs van Nieuwkerk maakt tv-comeback na wangedrag, Sylvia Hoeks speelt playmate Anna Nicole Smith in nieuwe film | MovieMeter Recap

Apocalyps-film 'Leave the World Behind' met Julia Roberts en Mahershala Ali vanaf vandaag te zien op Netflix

Uitgestelde misdaadfilm 'The Bikeriders' met Tom Hardy en Austin Butler heeft nieuwe releasedatum

Mysterieuze drama 'Saltburn' met Jacob Elordi en Barry Keoghan binnenkort te zien op Prime Video
Bekijk ook

Lady for a Day
Komedie, 1933
7 reacties

Laura
Film noir / Mystery, 1944
159 reacties

The Snake Pit
Drama, 1948
10 reacties

Alexis Zorbas
Drama, 1964
21 reacties

Elmer Gantry
Drama, 1960
9 reacties

All This, and Heaven Too
Drama / Romantiek, 1940
10 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.