The Passionate Friends (1949)

Alternatieve titel: One Woman's Story

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door David Lean
met Ann Todd, Claude Rains en Trevor Howard

In het na-oorlogse Londen loopt Mary Justin professor Steve Stratton tegen het lijf, haar jeugdliefde. Ze is echter getrouwd met een econoom en heeft gekozen voor zeker en weloverwogen huwelijk. Maar de ontmoeting met Steven doet haar aan meer gepassioneerde momenten herinneren. Mary and Steve gaan weer hun eigen weg, maar bij een nieuw treffen op een vakantie in Zwitserland gebeurt het onvermijdelijke.

Een subtiel melodrama (dat soms ontroerde), rond vriendschap, passie en mededogen, met een driehoeksverhouding in de hogere klasse (je zou de hoofdpersoon 'n beetje feministisch kunnen noemen). De versie (gerestaureerd; het gaf Ann Todd een stralend voorkomen) die ik zag was in prachtig zwart-wit, met een excellent spelende cast.

N.B. Ann Todd trouwde met de regisseur; door echtscheiding eindigde het huwelijk in 1957.