• 10.573 nieuwsartikelen
  • 8.965.550 stemmen

La Mort en Ce Jardin (1956)

Avontuur / Drama | 104 minuten

Genre: Avontuur / Drama

Alternatieve titels: Death in the Garden / Gina / De Dood Loert Overal / Jungle Attack / Evil Eden / The Diamond Hunters

Oorsprong: Frankrijk / Mexico

Geregisseerd door: Luis Buñuel

Met onder meer: Simone Signoret, Georges Marchal en Michel Piccoli

Gesproken taal: Frans

Plot La Mort en Ce Jardin

"Torrid!...Tantalizing!...Tempestuous!..."

De avonturier Shark arriveert in een klein Mexicaans dorpje vlakbij een goudmijn. Hij wordt door de lokale politie gearresteerd op verdenking van het plegen van een bankoverval in een naburig dorpje. Tegelijkertijd wordt een staking van de mijnwerkers (als gevolg van het confisqueren van de goudmijn door de staat) neergeslagen. Tijdens de stakingsrellen ontsnapt Shark. Shark vlucht samen met de goudzoeker Castin, diens doofstomme dochter en een prostituee die verliefd is op Castin de jungle in. Bij hen is ook de hypocriete priester Lizardi, die het slechtste boven brengt bij de anderen van de groep.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van boerenpummel

boerenpummel

Is dit nergens op dvd verschenen?

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Ja, hier:

Amazon.com: Luis Bunuel's Death in the Garden - La mort en ce jardin: Simone Signoret, Michel Piccoli, Georges Marchal, Charles Vanel, Luis Bunuel: Movies & TV

Zou ik ook wel eens willen zien. Schijnt één van de beste films te zijn uit Bunuel's gedwongen commerciële periode.

avatar van mister blonde

mister blonde

Deze film is samen met deze klassieker Un chien andalou (1929) - IMDb eindelijk op dvd. Alleen lijkt het erop dat het beeldformaat niet het juiste is. (of toch wel: 1.37 : 1 (dat is dus gewoon 4:3 Full Screen)??? )

*** HOMESCREEN *** - cinemien.nl

kappeuter (crew films)

mister blonde schreef:

(of toch wel: 1.37 : 1 (dat is dus gewoon 4:3 Full Screen)??? )

Ja, zo goed als:

It is also very close to the 1.37:1 aspect ratio

Aspect ratio (image) - 4:3 standard - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van Querelle

Querelle

Wel oke.

Op het eerste gezicht een mainstream avonturen filmpje, maar ná het van de hak op de tak springende begin, met af en toe clichématige dialogen, verplaatst de film zich naar de Jungle en dan wordt het toch een duidelijke Bunuel film met bekende thema's als de betekenis van godsdienst, bezit en identiteit. Inclusief ironische humor en symbolische personages.

avatar van The One Ring

The One Ring

Een minder bekende Buñuel, maar toch best de moeite waard zelfs al behoort het duidelijk niet tot zijn meesterwerken. Het is vooral de eerste helft die niet echt bijzonder is, maar eenmaal in de tuin van de titel (oftewel de jungle) aanbelandt wordt het allemaal een stuk beter. Het gaat vooral over een stel personages die aanvankelijk redelijk lijken, maar waarvan de slechte kanten naar boven komen in een crisis zoals een zware jungletocht. Het is een vrij cynische film eigenlijk, waarbij betrouwbare standaardtypen als de goede priester, de hoer met het hart van goud en de vriendelijke oude man onderuit gehaald worden, terwijl de wat gewelddadige dief het meest functioneel blijkt te zijn, zonder dat je hem een held kunt noemen. Niet verrassend als je Buñuel kent en de film moet ook wel heel erg in zijn tijd geplaatst worden, maar het is goed uitgewerkt. Wel is het dan weer jammer dat Buñuel niet afrekend met de grootste cliché die er rondloopt: dat een doof, braaf meisje werkelijk een ideaal mens is. Dergelijke types zie je wel meer in de cinema, zeker in klassieke films en van buñuel had ik verwacht dat hij er meer mee deed.

Buñuel is toch het meest in zijn element met wat zwartere en subtiele humor, de karaktercoflicten en enkele effectief verontrustende beelden (mieren die een slangenhuis opeten of onverwachte beelden van een bruisend Parijs die overgaan in een frusterend stilstaande foto)
. De jungle kan als locatie zelden iets fout doen bij mij.
De cast is erg sterk, met name Signoret. Piccoli is hier erg jong, ik herkende hem pas laat in de film.

avatar van mister blonde

mister blonde

Waarom dit een wat vergeten Bunuel is, is mij een raadsel. Misschien omdat deze film hooguit op momenten echt zijn handtekening draagt? Of omdat ie zeker een dozijn films heeft gemaakt die eenvoudigweg nog beter zijn? Ook dit is namelijk een geweldige avonturenfilm, die de cliches uit het genre grotendeels uit de weg gaat.

De boel moet even op gang komen, maar vanaf het moment dat de opstand begint te ontsporen (na een minuut of 20) is het een geweldige film met geweldige scenes. Ik houd ontzettend van die ouderwetse avonturenfilms, vooral als ze zich afspelen in de jungle. De boottocht, de slenteringen door de jungle, de gewelddadige opstand, de veelzijdige personages, het kleurrijke camerawerk, een aantal scenes die wel typisch Bunuel zijn (de slang, de de Arc de Triomph), het sterke acteren van met name Piccoli en Vanel, het sterke eind en de gekte van de jungle, maken dit een film die meer dan de moeite waard is.

Ik blijf me verbazen over de hoge kwaliteit van zijn films. Wat een held. Opnieuw 4 dikke sterren

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Wat meer rechtlijniger film van Bunuel dan de bekende klassiekers, maar zeker niet één van zijn slechtste films.

Grootse gedeelte van de film behelst een gruwelijke tocht door de jungle en overklast met gemak de meeste andere jungle-avonturen uit de jaren vijftig.

En voor de oplettende kijker: ondanks dat het wat meer mainstream-werk is zitten er wel degelijk een aantal eigenaardige scenes in, daarnaast zijn de personages en het einde ook niet wat je standaard zou verwachten in een jungle aktie-film.

DVD ooit eigenlijk gekocht om "Un Chien Andalou" die in Nederland aan deze film gepaard is en van deze "La Mort..." had ik eigenlijk niet zo veel verwacht, maar hij is zeer zeker de moeite waard.

Verder ontgaat me trouwens de logica van het paren van deze twee films van Bunuel, maar een interessante koop is het dus wel geworden.

avatar van Peake

Peake

Schitterend, rauw en meeslepend drama van Buñuel.

avatar van Noodless

Noodless

Zeker niet verveeld !

Zoals hier anderen al hebben aangegeven zijn vooral de personages en hun karakterontwikkeling tijdens de doortocht van de jungle die de volle aandacht weten te houden en de clichés weet te omzeilen. Buiten de doofstomme dochter weet de regisseur met zijn personages de kijker te verrassen. Zo is het slot ook heel verrassend te noemen.

Het camerawerk, het acteerwerk en de kleurrijke beelden van de jungle vormen eveneens pluspunten voor deze ouderwetse avonturenfilm die toch meer een cynische benadering beoogt dan de meeste avonturenfilms van die tijd. Ik had eigenlijk deze film ook gekocht voor de klassieker ' Un Chien Andalou' die erbij staat en kende deze film totaal niet. Een meevaller. 6/10

avatar van de grunt

de grunt

Briljant en gedurfd dat Eureka deze oppakt!

avatar van Boneka

Boneka

Eureka heeft inderdaad deze film opgepikt en netjes zoals vaak op een DVD/Blu Ray schijfje gezet. Daarbij ook weer een mooi boekje over de film. De reden om steeds ook een DVD schijfje erbij te doen is mij vreemd. Wie een blu ray speler heeft kijkt in principe geen dvd meer of alleen om beeldmateriaal te vergelijken. Het enige verschil dat ik vaak bij Eureka zie is dat het beeldmateriaal vrijwel hetzelfde is en alleen de ondertiteling is compleet anders. Bij dvd schijfjes altijd korrelig en lelijk. Bij BD mooie strakke letters al is ie bij deze film wel wat klein. De BD/DVD ziet er voor zo’n 80% mooi uit. Strakke mooie kleuren vrij van vuiltjes en goed gedetailleerd. Maar dit geldt niet voor de hele film. In zo’n 4 fragmenten zakt het beeldniveau van 9 naar 3!! Van digitaal naar VHS zo lijkt het. Ik heb het idee dat de digitalisering bij sommige fragmenten een ander spoor is gebruikt die niet goed om te zetten was. Jammer en lelijk ook, maar gelukkig is het minimaal in deze film. Het eerste dramatische moment komt naar zo’n 18 minuten als hij wordt verraden door de hoer. Het geluid is op zich goed. Daar staat een Engelse track op mij BD speler, maar dit moet een Franse track zijn natuurlijk. Gelukkig hebben we wel een mooie Engelse ondertiteling.

De film begint sterk met veel wisselingen van personen, maar is goed te volgen. Wat de vreemdeling precies komt doen wordt nooit duidelijk maar goed. De film blijft spannend tot ze eigenlijk in het jungle belanden want daarna gebeurt er niet meer zoveel en dat is wel jammer, want ik had juist hier veel meer spanning verwacht. We zien nog even de achtervolgers die vlak daarna niet meer terugkomen. We moeten het doen met een klein groepje vluchtelingen die in zekere zin allemaal wel een beetje apart zijn. Een avonturier. Een hoer een oude man met zijn “doofstomme” dochter en een evangelist. De dialogen zijn aardig maar niet rete interessant. Daarbij gezegd hebbende dat iedereen Frans spreekt en dat gaat vaak gepaard met uitspattingen zoals je dat wel vaker ziet in Franse films. Naar het eind toe krijgen we nog een soort verassing met een snel slot.

Tja hij begint heel aardig maar eenmaal in het jungle zien we niet meer zoveel. De spanning zit met name daarvoor en op de boot. Het sluitstuk levert bij mij gelijk een half puntje minder op, maar nog wel een mooie voldoende afgezien van sommige rare vreemde momenten. Op het eind zien we ineens vanuit het niets een prachtige oranje lifeboat. Die komt vast en zeker uit het vliegtuig, maar dat had ik toch wat subtieler naar voren gebracht. De ontsnapping van de gendarme was wel ineens heel snel en daarbij vond hij zijn maten wel erg snel. Om vervolgens nadat hij zelf was doodgeschoten niet meer terug te zien.

avatar van Brix

Brix

• 19232 berichten

Wat een fraaie poster trouwens

Die had ik graag op de Eureka Blu-ray gezien.

avatar van Boneka

Boneka

Brix schreef:

Wat een fraaie poster trouwens :

Die had ik graag op de Eureka Blu-ray gezien.

helaas

avatar van Movsin

Movsin

Twaalfde film van Buñuel die ik zag en toch naar mijn gevoelen van een minder kaliber dan de latere films van deze cineast, zoals "Virdiana", "Tristana", "Le charme discret de la Bourgeoisie" en "Cet Obscur Objet du Désir".

Wel zorgt Buñuel voor meerdere markante personages en situaties in deze avonturenfilm die zijn beste momenten kent in het tweede gedeelte: de vlucht doorheen het oerwoud.

Simone Signoret is geknipt voor dergelijke rol en misschien speelt een jonge Michel Piccoli wel het meest ondoorgrondelijke personage