La Mort en Ce Jardin (1956)

Alternatieve titels: Death in the Garden | Gina | De Dood Loert Overal | Jungle Attack | Evil Eden | The Diamond Hunters

Frankrijk / Mexico
Avontuur / Drama

geregisseerd door Luis Buñuel
met Simone Signoret, Georges Marchal en Michel Piccoli

De avonturier Shark arriveert in een klein Mexicaans dorpje vlakbij een goudmijn. Hij wordt door de lokale politie gearresteerd op verdenking van het plegen van een bankoverval in een naburig dorpje. Tegelijkertijd wordt een staking van de mijnwerkers (als gevolg van het confisqueren van de goudmijn door de staat) neergeslagen. Tijdens de stakingsrellen ontsnapt Shark. Shark vlucht samen met de goudzoeker Castin, diens doofstomme dochter en een prostituee die verliefd is op Castin de jungle in. Bij hen is ook de hypocriete priester Lizardi, die het slechtste boven brengt bij de anderen van de groep.

avatar van boerenpummel
Is dit nergens op dvd verschenen?

avatar van Mac Hammer Fan
Ja, hier:
Amazon.com: Luis Bunuel's Death in the Garden - La mort en ce jardin: Simone Signoret, Michel Piccoli, Georges Marchal, Charles Vanel, Luis Bunuel: Movies & TV
Zou ik ook wel eens willen zien. Schijnt één van de beste films te zijn uit Bunuel's gedwongen commerciële periode.

Deze film is samen met deze klassieker Un chien andalou (1929) - IMDb eindelijk op dvd. Alleen lijkt het erop dat het beeldformaat niet het juiste is. (of toch wel: 1.37 : 1 (dat is dus gewoon 4:3 Full Screen)??? )

*** HOMESCREEN *** - cinemien.nl

kappeuter (moderator)
mister blonde schreef:
(of toch wel: 1.37 : 1 (dat is dus gewoon 4:3 Full Screen)??? )

Ja, zo goed als:

It is also very close to the 1.37:1 aspect ratio

Aspect ratio (image) - 4:3 standard - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van Querelle
Wel oke.
Op het eerste gezicht een mainstream avonturen filmpje, maar ná het van de hak op de tak springende begin, met af en toe clichématige dialogen, verplaatst de film zich naar de Jungle en dan wordt het toch een duidelijke Bunuel film met bekende thema's als de betekenis van godsdienst, bezit en identiteit. Inclusief ironische humor en symbolische personages.

avatar van The One Ring
Een minder bekende Buñuel, maar toch best de moeite waard zelfs al behoort het duidelijk niet tot zijn meesterwerken. Het is vooral de eerste helft die niet echt bijzonder is, maar eenmaal in de tuin van de titel (oftewel de jungle) aanbelandt wordt het allemaal een stuk beter. Het gaat vooral over een stel personages die aanvankelijk redelijk lijken, maar waarvan de slechte kanten naar boven komen in een crisis zoals een zware jungletocht. Het is een vrij cynische film eigenlijk, waarbij betrouwbare standaardtypen als de goede priester, de hoer met het hart van goud en de vriendelijke oude man onderuit gehaald worden, terwijl de wat gewelddadige dief het meest functioneel blijkt te zijn, zonder dat je hem een held kunt noemen. Niet verrassend als je Buñuel kent en de film moet ook wel heel erg in zijn tijd geplaatst worden, maar het is goed uitgewerkt. Wel is het dan weer jammer dat Buñuel niet afrekend met de grootste cliché die er rondloopt: dat een doof, braaf meisje werkelijk een ideaal mens is. Dergelijke types zie je wel meer in de cinema, zeker in klassieke films en van buñuel had ik verwacht dat hij er meer mee deed.

Buñuel is toch het meest in zijn element met wat zwartere en subtiele humor, de karaktercoflicten en enkele effectief verontrustende beelden (mieren die een slangenhuis opeten of onverwachte beelden van een bruisend Parijs die overgaan in een frusterend stilstaande foto)
. De jungle kan als locatie zelden iets fout doen bij mij.
De cast is erg sterk, met name Signoret. Piccoli is hier erg jong, ik herkende hem pas laat in de film.

Waarom dit een wat vergeten Bunuel is, is mij een raadsel. Misschien omdat deze film hooguit op momenten echt zijn handtekening draagt? Of omdat ie zeker een dozijn films heeft gemaakt die eenvoudigweg nog beter zijn? Ook dit is namelijk een geweldige avonturenfilm, die de cliches uit het genre grotendeels uit de weg gaat.

De boel moet even op gang komen, maar vanaf het moment dat de opstand begint te ontsporen (na een minuut of 20) is het een geweldige film met geweldige scenes. Ik houd ontzettend van die ouderwetse avonturenfilms, vooral als ze zich afspelen in de jungle. De boottocht, de slenteringen door de jungle, de gewelddadige opstand, de veelzijdige personages, het kleurrijke camerawerk, een aantal scenes die wel typisch Bunuel zijn (de slang, de de Arc de Triomph), het sterke acteren van met name Piccoli en Vanel, het sterke eind en de gekte van de jungle, maken dit een film die meer dan de moeite waard is.

Ik blijf me verbazen over de hoge kwaliteit van zijn films. Wat een held. Opnieuw 4 dikke sterren

avatar van wendyvortex
Wat meer rechtlijniger film van Bunuel dan de bekende klassiekers, maar zeker niet één van zijn slechtste films.
Grootse gedeelte van de film behelst een gruwelijke tocht door de jungle en overklast met gemak de meeste andere jungle-avonturen uit de jaren vijftig.
En voor de oplettende kijker: ondanks dat het wat meer mainstream-werk is zitten er wel degelijk een aantal eigenaardige scenes in, daarnaast zijn de personages en het einde ook niet wat je standaard zou verwachten in een jungle aktie-film.
DVD ooit eigenlijk gekocht om "Un Chien Andalou" die in Nederland aan deze film gepaard is en van deze "La Mort..." had ik eigenlijk niet zo veel verwacht, maar hij is zeer zeker de moeite waard.
Verder ontgaat me trouwens de logica van het paren van deze twee films van Bunuel, maar een interessante koop is het dus wel geworden.

avatar van Peake
Schitterend, rauw en meeslepend drama van Buñuel.

avatar van Noodless
Zeker niet verveeld !

Zoals hier anderen al hebben aangegeven zijn vooral de personages en hun karakterontwikkeling tijdens de doortocht van de jungle die de volle aandacht weten te houden en de clichés weet te omzeilen. Buiten de doofstomme dochter weet de regisseur met zijn personages de kijker te verrassen. Zo is het slot ook heel verrassend te noemen.
Het camerawerk, het acteerwerk en de kleurrijke beelden van de jungle vormen eveneens pluspunten voor deze ouderwetse avonturenfilm die toch meer een cynische benadering beoogt dan de meeste avonturenfilms van die tijd. Ik had eigenlijk deze film ook gekocht voor de klassieker ' Un Chien Andalou' die erbij staat en kende deze film totaal niet. Een meevaller. 6/10

avatar van de grunt
Briljant en gedurfd dat Eureka deze oppakt!