Robinson Crusoe (1954)

Mexico
Avontuur

geregisseerd door Luis Buñuel
met Dan O'Herlihy, Felipe de Alba en Chel López

Het klassieke verhaal van Robinson Crusoe (naar het boek van Daniel Defoe) over een man die door een schipbreuk op een onbewoond eiland belandt, waar hij door eenzaamheid bijna waanzinnig wordt.

avatar van Poisonthewell
Zeer degelijke en entertainende versie van Defoe's beroemde boek, maar wel erg conventioneel; nergens is de hand van Bunuel te herkennen (wellicht in de droom/hallucinatie scene). Niettemin is er voldoende lol aan te beleven. 3,5*

geniale film, al zitten er wel behoorlijk wat fouten in... het hoofdthema alleen al: zou je nou niet stapelgek worden als je jaren op een onbewoond eiland zit? en als je dan plots mensen ziet, oh ja, dan ga je er ze-ker vijandig tegen staan, ook al ben je al ja-ren alleen...

avatar van hkoster
vond de serie op de duitse zender toen ik een snotjong was beter.

Ik ben het eens met hkoster.

avatar van Exploitation
Aardige avonturen film van het bekende verhaal.
Helaas heeft de film behoorlijk te lijden onder technische mankementen; rommelig camerawerk (onstabiel), slechte belichting etc...
Toch 2* voor een aardig verhaal.

avatar van Darbie
Alleen al in het begin..........met dat eitje...........Prachtig !

Dat is Bunuel ten voeten uit.

Vond hem op punten toch beter dan de versie uit 1997, welke ik wat alledaags vond.
Het wereldberoemde verhaal word hier herleid tot een film van krap anderhalf uur.
Deze regisseur verspild geen tijd, maar komt in elke minuut ter zake. Typisch een kenmerk van de wat oudere films, ik hou daar persoonlijk wel van. Tegenwoordig nemen we de tijd om zo'n verhaal wat uitgebreider te vertellen, maar bij deze versie uit 1954 werkt het wonderwel goed.
Beste film over een drenkeling en zijn gevecht tegen de elementen en de eenzaamheid blijft voor mij trouwens Cast Away, met name door het superieure acteerwerk van Hanks in die film. De hoofdrolspeler in deze film, Dan O'Herlihy, doet het hier heel behoorlijk, maar is nooit een groot acteur geworden, en dat scheelt toch als je in je eentje een film moet dragen.