The Southerner (1945)

geregisseerd door Jean Renoir
met Zachary Scott, Betty Field en J. Carrol Naish

In het zuiden van de Verenigde Staten wil Sam Tucker een nieuw bestaan beginnen als boer. Hij weet een oude boerderij te krijgen en knapt deze op. Hij verwacht niet dat het meer dan de familie vraagt dan hard werken.

avatar van Mochizuki Rokuro
Hoewel qua thematiek (het ruige boerenbestaan) de film overeenkomsten met John Ford verraadt (Grapes of Wrath o.i.d.) en ook in eerdere films (Swamp Water) de cast vrij Fordiaans was krijgt deze stevig ontroerende Americana een Kazan achtige uitwerking. Voor het eerst dat Renoir mij echt eens overtuigt.

Jean Renoir, in zijn USA-periode, brengt hier een sociaal drama, waarbij hij een familie van brave zielen ten tonele voert die poogt met een eigen gewaagd initiatief tot een beter bestaan te komen maar meer leed dan lief ervaart, maar precies uit de tegenslagen de moed put om door te gaan.
Nochtans ziet het er nogal braaf en edelmoedig uit en soms lijkt het wel een familiefilm uit de Disney-stal.
Er is ook voldoende ruimte voor wat folklore en humor, maar het accent ligt toch op de armoede en is de film toch uiteindelijk een ode aan de samenhorigheid en hulpvaardigheid onder de werkmensen. Trouwens, de synthese van de film zit perfect in de laatste zin van de synopsis hierboven of zoals in het slot iemand zegt "It takes all kind to make up this world". Renoir zal het wel beter uit het Frans hebben onthouden : "Il faut de tout pour faire un monde".