The Southerner (1945)

geregisseerd door Jean Renoir
met Zachary Scott, Betty Field en J. Carrol Naish

In het zuiden van de Verenigde Staten van Amerika wil hij een nieuw bestaan beginnen als boer. Hij weet een oude boerderij te krijgen en knapt deze op. Hij verwacht niet dat het meer dan de familie vraagt dan hard werken.

avatar van Mochizuki Rokuro
Hoewel qua thematiek (het ruige boerenbestaan) de film overeenkomsten met John Ford verraadt (Grapes of Wrath o.i.d.) en ook in eerdere films (Swamp Water) de cast vrij Fordiaans was krijgt deze stevig ontroerende Americana een Kazan achtige uitwerking. Voor het eerst dat Renoir mij echt eens overtuigt.