El (1953)

Alternatieve titels: This Strange Passion | Torments

Mexico

geregisseerd door Luis Buñuel
met Arturo de Córdova, Delia Garcés en Aurora Walker

Francisco is een rijke, principiele vrijgezel. Toevallig ontmoet hij Gloria en besluit dat zij zijn vrouw moet worden. Hij blijft haar net zo lang het hof maken totdat zij instemt met een huwelijk. Francisco blijkt een toegewijd echtgenoot, maar zijn passie begint na verloop van tijd absurde vormen aan te nemen.

Sterke film opnieuw van Bunuel over obsessie. Zeer de moeite waard. Wil meer zien van Bunuel! 4 sterren.

Tamelijke mainstream film van B. ,die trouwens in Mexico wel meer commerciele films maakte.Het verhaal had in de handen van een minder capabele regisseur kunnen ontaarden tot een melodramaatje,maar Buñuel maakt er een indringend psychodrama van dat laat zien hoe een ooit sterke persoonlijkheid,Don Francisco,te gronde gaat aan jaloezie en paranoide wanen.
Er wordt wel beweerd dat de klokkentoren scene uit Vertigo van Hitchcock gejat zou zijn van deze film,ik houd het eerder op inspiratie opdoen.Overigens lijkt de scene(de beste uit de film)waarin Francisco definitief het spoor bijster raakt op zijn beurt te zijn geinspireerd door der letzte Mann van Murnau.
Wie veel surrealisme van Bunuel verwacht komt met El bedrogen uit,de vreemdheid beperkt zich tot het slot en het begin.Overigens besteedt B. in deze film al op subtiele wijze aandacht aan de problematiek van pedo-priesters,wat hij dan ook nog weet te combineren met zijn voetenfetishisme .
Goed geacteerd van de held,minder van de heldin m.i.,en uiteraard vlekkeloos geschoten.

avatar van Spetie
Een prima film dit, die ook uitstekend past in het oeuvre van Luis Buñuel.

El is in de eerste plaats een drama, maar wel eentje waar de kenmerkende zwarte humor, die Buñuel vaker gebruikt, regelmatig voorbij komt. Het hoofdpersonage Francisco, die overigens prima wordt gespeeld door Arturo de Córdova, heeft last van obsessief gedrag richting zijn geliefde. Buñuel laat hier een voorbeeld zien van een op het oog ideaal liefdeskoppel, dat uiteindelijk te onder gaat door het obsessieve gedrag van de man. Een interessant uitgangspunt, waarbij de film juist de omgekeerde weg volgt, ten opzichte van diverse romantische komedies, waar het paar op het einde vaak voor elkaar gemaakt lijkt.

Hoewel El tamelijk rechtlijnig is, weet Buñuel er toch een aantal absurdistische en surrealistische scenes in te verweven. Af en toe lijkt het dan ook alsof El een soort van parodie is op de romantische komedies. Het is overigens wel een erg leuke parodie, dat moet gezegd worden. Het gedrag van Francisco leidt uiteindelijk tot een behoorlijk spetterende finale, waarin Buñuel deze film op een stijlvolle en mooie manier weet te eindigen. Ook Buñuels gebruikelijke thema’s rondom de kerk en familie waarden, komen in El weer aan bod. Ik heb me erg vermaakt en kan dit soort films altijd wel waarderen.