Le Charme Discret de la Bourgeoisie (1972)

Alternatieve titel: The Discreet Charm of the Bourgeoisie

Frankrijk / Italië / Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Luis Buñuel
met Fernando Rey, Paul Frankeur en Michel Piccoli

Een complexe, voortdurend veranderend web van dromen, binnen dromen, zonder een echt plot, gecentreerd rond een groep van zes zeer respectabele en hooggeplaatste personen in de samenleving en hun voortdurende pogingen om samen een etentje te houden. De interrupties rond dat etentje worden steeds surrealistischer als de film voortschrijdt.

TEASER

Scenario van Jean-Claude Carrière.

Precies. Die mag wel even worden genoemd.

Eindelijk deze film gekeken maar ik snap ´m niet zo. Terwijl ik er toch verschillende dingen over had gelezen, interviews met Carriere gelezen en gezien.. het leek me allemaal vreselijk interessant. Interessant, tja, dat is eigenlijk het woord wel. Maar ik mis, heel ouderwets, een plot. Iets echt verbindends. Ik wil ontroerd worden. Al die losse verhaaltjes met al die vondstjes hoe een etentje onderbroken kan worden, het zal wel. Misschien mis ik een achtergrond in de uiteraard zeer gedegen Franse etiquette. Ik zie wel dat mensen vreemde dingen doen en vreemd op elkaar reageren maar daar blijft het een beetje bij.
Vooral in de tweede helft lijkt de dood vaak om de hoek te komen kijken en zijn ook verschillende situaties opeens gedroomd door een van de zes personages. Wat had dat te betekenen? Ik kon er niet echt warm voor lopen om deze film weer gelijk helemaal opnieuw te gaan kijken.
Heel veel ideetjes en dingetjes vond ik trouwens erg grappig. Het spel van de oudere blonde vrouw vond ik erg goed en ook van de koning. De dienster van 52 jaar vond ik grappig. De priester als tuinman. De ambassadeur die nog even wat ham wegpikt als de andere vijf zijn neergemaaid en daardoor zelf wordt neergemaaid.
Nog een voorbeeldje. Het echtpaar in het begin laat de andere vier wachten omdat ze nog even willen vrijen en zijn dan enigszins beledigd dat de anderen zijn weggegaan.daarbij snap ik wel dat het gaat om de hypocrisie van zelf nogal asociaal doen en dan verbaasd zijn om het gedrag van de anderen, en zo zijn er nog wel tig voorbeelden te noemen, maar ik vond het zo obligaat. Ja natuurlijk is dat hypocriet. Of het drugs dealen van de ambassadeur en tegelijkertijd over anderen zeggen dat zij ´terroristen´ zijn. Erg herkenbaar in deze tijd en waarschijnlijk een observatie van alle tijden, maar ook niet meer dan dat.
Misschien moet ik maar geen Franse jaren 70 films meer zien want ik lijk alles omlaag te stemmen.

avatar van Ramon K
Scherpe kritiek op de hypocriete gewoontes en decadentie van de rijke bovenlaag.
De sterkste scene vind ik de eetscene op het toneel, met een joelend publiek op de achtergrond; deze sjieke dineetjes zijn een facade, een schijnvertoning, aandachttrekkerij, een schouwspel van decadentie.

Het acteerwerk is erg degelijk, vooral van de priester/ambassadeur/tuinman.

Toch verliest de film naar het einde toe zijn kracht; de film vervalt in herhaling........
Ook ben ik niet onder de indruk van de drie dromen mbt de dood........wat hebben die in hemelsnaam met de rest van het thema te maken?

Ik geef 3,5 sterren.

avatar van feanaro surion
Sluit me volledig aan bij Ramon K. Wat me opvalt is dat hoe meer films van Bunuel ik zie, hoe lekkerder ik ze vind wegkijken. Alles ziet er gewoon prachtig uit en de films van hem zijn steeds erg vermakelijk.

Op zich hou ik wel van dit soort maf-komische drama's. Er zit veel subtiele humor verborgen in dit verhaal over een select gezelschap dat maar niet tot een fatsoenlijk etentje komt, maar voortdurend onderbroken wordt door de meest idiote toestanden. De dromen van de spelers zijn op een amusante manier verwarrend, waardoor je als kijker ook vaak even niet meer weet wat nu realiteit is en wat niet.

Alleen de macabere uitstapjes, o.a. de jeugdherinnering van die luitenant over zijn overleden moeder en het verhaal van de bloody sergeant, hadden me gestolen kunnen worden. Ze voegen wat mij betreft niks toe (ja, een surrealistisch sfeertje, maar dat had de film toch al door al die dromen) en doen voor mij zelfs afbreuk aan de film. Zonder deze uitstapjes had ik een volle punt meer gegeven, nu blijf ik echter steken op 3 sterren.

Ik ben het overigens niet eens met de persoon hierboven, hij geeft een magere 3 sterren, maar dat is overigens zijn mening. Ik vindt de film echter een unieke sfeer hebben en is heel erg origineel. surrealistisch is het zeker en dat maakt de film ook zo bijzonder.

Overigens zijn de shots erg mooi, er wordt goed gelet op de details en dat vindt ik ook altijd wel intressant. Luis Bunuel is niet voor niets naar mijn mening mijn favoriete regisseur van de Franse cinema...

kijk naar zijn werk; het is een voor een een meesterwerk en behoort tot perfectionistisch camerawerk naar mijn mening.

echt een topper met veel klasse en veel surrealisme.

ik geef deze film een ruime 4,5 sterren.

Het camerawerk in deze film is inderdaad briljant. Alles vloeit heerlijk in elkaar over. Verder is dit gewoon een heerlijke Bunuel, met eigenlijk te veel geniale momenten. Ook nog even vermelden dat Fernando Rey zo'n ongelofelijke held is. Wat is dit man goed.

avatar van wibro
Redelijke satire van Louis Buñuel met soms zeer komische- maar ook soms erg flauwe scènes. Het uitgangspunt is wel goed en zeer origineel; een gezelschap van de hoge burgerij dat er maar niet in slaagt gezellig te tafelen, omdat er altijd wel iets is dat verhindert dat het gezelschap iets achter de kiezen krijgt. Deze film moest het voor mij toch echt hebben van het laatste half uur. Die bevatte de meest komische scènes. Daarvoor vond ik het maar behoorlijk saai.
Memorabele scène; De bisschop die een stervende tuiner de laatste zegen geeft en hem daarna met een jachtgeweer doodschiet, omdat de tuinier de bisschop opbiechtte dat hij in het verleden twee mensen heeft vermoord die achteraf de ouders van de bisschop bleken te zijn. Typisch Buñuel, dat wel.

Waardering; gemiddeld 3,0*

avatar van The One Ring
Le Charme Discret de la Bourgeoisie is hier en daar wat veroudert, heeft soms wat tempoproblemen en sommige scènes voelen wat overbodig aan, maar dit kan niet verhullen dat de film een zeer groot aantal aan unieke en briljante scènes bevat. Er zijn er hier al veel genoemd, maar tel ze eens na:

- De toneelscène (geniaal!).
- Het etentje dat verstoord wordt door soldaten, die schijnbaar midden in een oorlog zitten (een heerlijk what-the-hell moment)
- De luitenant die bij de dames in een cafétje gaat zitten en doodleuk over zijn tragische jeugd begint te vertellen en dan meteen weer vertrekt.
- De priester die aanklopt in tuinierskleding.
- De priester die de biegt moet aanhoren van een stervende man die de priesters ouders heeft vermoord, waarna de priester de man doodt.
- Het etentje dat verstoord wordt door revolutionairen die het gehele gezelschap afmaken, inclusief Fernando Rey die onder een tafel verstopt zat, maar het niet kan laten snel wat ham van de tafel te pakken.
- Het etentje bij die militair waar iedereen Rey vraagt naar de negatieve kanten van het land waar hij werkt en Rey uiteindelijk zijn geduld verliest en de gastheer vermoord.
- Het etentje in het restaurant waar net de eigenaar van is overleden en waar enkele leden van bourgeoisie nog gewoon door willen eten omdat dit discreet zou zijn.
- Die revolutionaire meid.
- Die bediende die er heel jong uit ziet, maar rustig verteld dat ze 52 is.
- Die agent die rustig één voor één alle tafelgasten arresteerd.
- Dialogen zoals de opmerking dat als de Amerikanen hun eigen soldaten afmaken ze er wel een reden voor zullen hebben.
- En bovenal: de zes edele mensen die verdwaalt over een eindeloze straat lopen.

Buñuel maakt er een mooi compleet geheel van, dat bij vlagen hilarisch is (een drama herken ik er overigens niet in). Sommige dingen gaan volgens mij een beetje langs me heen en van andere denk ik niet dat ze een betekenis hebben (het blijft immers een Buñuelfilm). Het geheel is echter zeer gedenkwaardig. De maatschappijkritiek interesseert me dan nog niet eens zoveel, maar eerlijk gezegd heb ik niet het gevoel dat Buñuel echt een belangrijke boodschap wilde achterlaten. Volgens mij had hij vooral lol in het maken van deze film en zijn vorm van vermaak is vooral zijn stokpaardjes, de hogere klassen en de religieuzen voor gek zetten. De acteurs zijn trouwens sterk, vooral Rey.

Niet mijn favoriete Buñuel, maar toch een klein pareltje.

avatar van Ko Kret
The One Ring schreef:

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is kritiek op de bourgeoisie inderdaad niet bepaald het belangrijkste thema van de film. In "Mijn laatste snik" schrijft Bunuel: "Toen we aan het scenario hadden gewerkt hadden we nooit aan de bourgeoisie gedacht. De laatste avond (...) besloten we een titel te zoeken. Ik had onder andere, met een verwijzing naar de carmagnole, gedacht aan 'Weg met Lenin, of de Heilige Maagd in de stal'." Kortom, de titel komt eerder voort uit de surrealistische gewoonte om door een verrassende woordcombinatie een werk in een nieuw daglicht te stellen.

De documentaire op de nieuwe Nederlandse dvd komt met een naar mijn mening interessantere manier om de film te benaderen. Wat we hier zien is een groep mensen zonder doel in hun leven, die zich in feite op een rechte weg naar de dood bevinden, maar die deze door hun dromen en fantasieën proberen op afstand te houden. Tevergeefs, want naarmate de film vordert komt de dood steeds vaker om de hoek kijken.

Erg leuk! TOR haalt de meeste leuke momenten al aan. Knap vond ik verder, dat ik wel vier keer in de 'het was maar een droom' grap, trapte. Grappig verder dat ze maar niet aan het eten toekomen. Sowieso zijn de droomsequenties weer van een eenzame kwaliteit. Is niemand die dat beter kan dan Bunuel. Mensen die dit leuk vinden, moeten ook maar eens the Milky Way kijken, die veel onbekender is, maar eigenlijk net zo sterk. 4 sterren.

avatar van oscar123
ik heb ook niet echt het idee dat dit nou echt maatschappelijke kritiek is. het abrubt, met iets heel raars, onderbreken van een chique etentje is gewoon de paradox die deze film zo goed maakt.
het gaat meer om het surrealistische aspect van de film, welk zeer goed is uitgewerkt.

avatar van Friac
Heerlijke film, met bijzonder leuke en bij momenten geschifte humor. De maatschappijkritiek mag misschien minder prominent aanwezig zijn dan in andere films van Bunuel, toch zit hij er volgens mij zeker en vast in: de decadentie die onder het vernis van de bourgeoisie zit (de tuinman die bruut wordt buitengegooid, en die vervolgens in de gedaante van "eerbiedwaardige" monseigneur met warmte ontvangen wordt; de ambassadeur die overal wel ergens een vuurwapen verstopt heeft; het overspel dat gepleegd wordt; ...), maar ook toch wel de typische kritiek op de clerus (de priester die eerst iemands zonden vergeeft, om hem vervolgens koelbloedig neer te knallen met een jachtgeweer). Deze kritiek zorgde vaak voor de beste grappen.
Verder is het surreële sfeertje ook erg leuk uitgewerkt en oogt de film ook bijzonder verzorgd, zodat Le Charme Discret de la Bourgeoisie een bijzonder genietbare Bunuelfilm wordt voor vrijwel elke filmliefhebber. Dikke 4*!

Buñuel was ongetwijfeld een van de geestigste regisseurs aller tijden.Het droge sarcasme van die man is vernietigend.Dat zijn absurdisme Monty Python en zelfs Jiskefet zwaar heeft beinvloed moge duidelijk zijn.Jammer dat Don Luis heden ten dage wat minder populair is omdat veel van zijn gifpijlen gericht zijn op de kerk,een instituut waarvan de meesten onder ons niet eens meer de moeite nemen om er tegen aan te schoppen.Bovendien zijn de brave burgers nu zo welopgevoed dat ze weten dat ze om zichzelf moeten kunnen lachen,wat de provocatieve waarde vermindert.
Dat de film verwant is aan el angel exterminador weet waarschijnlijk wel iedereen,al valt le charme op het slot wat te veel in herhaling.Rey is zoals gebruikelijk grandioos als corrupte schoft.
Overigens ben ik van mening dat deze film een pure komedie is en geen drama.

Reinbo
Weinig boeiend, maar het verveelde ook niet. Vond er eigelijk weinig aan, geen enkele keer moeten lachen of een opmerkelijke (visuele) vondst gezien. Toch vond ik het niet vervelend, vanwege het vleugje absurdisme maar vooral omdat de scenes elkaar vlot opvolgde en je noot echt wist wat komen gaat. En daar hou ik juist wel weer van. (Had wel wat weg van Wild at Heart) De maatschappijkritiek vond ik bijzonder slapjes. Kortom: Weinig boeiend, maar het verveelde ook niet.

avatar van Brix
Vannacht te zien op ARD TV . 1:15 uur

avatar van wihu61
Zeer vreemde film die bijna niet te beschrijven valt.
Flashbacks op flashbacks en schitterend in beeld gebrachte droomscènes.
Absurde situaties en in z'n geheel enigszins duister van sfeer vind ik.

Bovendien speelt Stéphane Audran mee, en dan krijgt een film van mij
op voorhand al vier sterren

Hoort eigenlijk in mijn top 10, maar ja, men moet kiezen...

avatar van Spetie
Leuke, soms surrealisttische film, zoals eigenlijk alleen Luis Buñuel ze kan maken.

Ik zeg bewust leuk, omdat ik toch wel het idee heb dat we hier met een volbloedkomedie te maken hebben. Het echte drama kon ik er niet in ontdekken. Humor gelukkig wel. Geschifte humor, maar vaak ook erg droge humor. Een jonge bediende die droog zegt dat ze 52 is, is bijvoorbeeld zo’n moment dat ik even verbaast zat te kijken en daarna toch wel moest lachen. En zo zitten er een heleboel momenten in de film, waarbij je jezelf telkens afvraagt, of het echt is, of toch niet weer een of andere droom van iemand.

De film lijkt heel erg op el angel exterminador en heeft hier duidelijk overeenkomsten mee. Toch vind ik die laatstgenoemde scherper, leuker en gewoon nog wat beter. Deze film over de bourgeoisie valt op een gegeven moment net wat teveel in herhaling, waardoor de film wat van zijn scherpte verliest. Het acteerwerk is trouwens heel behoorlijk. Vond vooral de priester er op een positieve manier bovenuit springen.

Buñuel is en blijft een fijn regisseur met een mooi oeuvre aan films.

kleine 4,0*

avatar van Vinokourov
Een en al droomsequenties, zo kun je Le charme discret de la bourgeoisie omschrijven. An sich zijn sommige stukjes nog wel leuk, maar ruim anderhalf uur is toch wat te lang voor deze gimmick, waar alle thematische issues van Buñuel weer eens behandeld worden. Heb overigens weinig gelachen bij deze komedie, daarvoor was het mij te absurd.

avatar van ArnoldusK
Een werkelijk verlammend stuk film, waar in mijn ogen niets van humor, kritiek of enigszins diepere lading in zit. Alle hierboven genoemde 'hilarische' stukken vind ik maar saai en nietszeggend. Het is een en al herhaling en traagheid, nergens straalt de film echt en wat surrealisme betreft sprak het me werkelijk niet aan (terwijl ik hier wel een voorliefde voor heb). Bunuel lijkt me een interessante regisseur, maar na deze film is mijn hoop toch wel vervaagd. Lijkt me ergens zelfs een beetje elitair en snobistisch om deze film nu daadwerkelijk als 'goed' te bestempelen. 1*

avatar van wihu61
Ik denk dat dat ook een misverstand is,
de film is volgens mij absoluut niet komisch of
satirisch of "wat dan ook in die richting" bedoeld...

Maar enfin, hij doet je wat of niet.
Zo blijft het nu eenmaal.
Ik vind hem fascinerend en mysterieus.

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > ARTE > 20:15 uur

Film waarover ge uren kunt napraten en waarbij meningen sterk zullen blijven uiteenlopen.
Wat ge Buñuel echter nooit kunt aanwrijven is een gebrek aan ideeën en fantasie, zowel in het script als visueel.
Vind het een boeiend werk, heel origineel dat wel een zekere groep verwende beterbedeelden over de kam scheert, ook kritiek levert op de bureaucratie [(de motivering van de beslissingen van de chefs gingen in het lawaai verloren)] maar eigenlijk heel onze samenleving met een zekere belachelijke hypocrisie bedeelt.
De acteurs vind ik schitterend met Stéphane Audran als absoluut sluitstuk.
De opbouw, met steeds wisselende scènes (af en toe is er een macabere bij) houdt het levendig en eigenlijk is de humor, meestal de spot om de pech en de verwondering die ontstaat, een terugkerend item.
Zeker één van de aangenaamste Buñuels.

avatar van John Milton
Een mooie film om meet een groepje liefhebbers te analyseren, maar me echt persoonlijk grijpen doet deze Bunuel me vooralsnog niet. Van de 9 die ik er tot nog toe zag, valt deze ergens in het midden. Los Olvidados en Viridiana moet hij sowieso boeven zich dulden in mijn waardering.

avatar van Woland
Wel aardig, maar ik ben niet overdonderd door deze film. Bunuel is een interessante filmmaker en over het algemeen kan ik het absurdistische karakter van zijn films wel waarderen. Maar hier ging het complete gebrek aan plot en samenhang me op termijn wel een beetje storen - en herhaling is uiteraard een thema hier, maar op een gegeven moment is het wel genoeg geweest met de running gags met die uitgestelde etentjes van de (opzettelijk) bijzonder vervelende Fransen en Mirandees, of overdonderende herrie als er iets uitgelegd moet worden. De droomscenes over de dood kwamen voor mij ook een beetje uit de lucht vallen. Vermakelijk is het alsnog wel, prima gefilmd en goed geacteerd, en het surrealisme houdt het ook nog wel interessant - maar ook in mijn Bunuel-ranglijst eindigt deze toch niet bijzonder hoog. Ruim onder El Angel Exterminador, Simon del Desierto en Los Olvidados, bijvoorbeeld.

avatar van Flavio
Droogkomisch en absurd, deze film van Buñuel kijkt lekker weg door de opeenstapeling van bizarre situaties, die soms dan weer dromen blijken te zijn. Af en toe is er een vrij plotseling uitstapje als iemand aandringt zijn treurige geschiedenis of droom te vertellen, verder gaat het vooral over de tot mislukken gedoemde pogingen van een zestal vrienden om een etentje af te ronden.

Monty Python is al genoemd en ik moest daar ook meer dan eens aan denken, al is de humor bij Buñuel meer absurde "situational comedy", waarbij bizarre en gewelddadige situaties hooguit licht ongemak oproepen bij de protagonisten. Naast de burgerlijke elite krijgt ook de kerk wel een kleine veeg uit de pan, maar het was toch vooral absurdistisch theater. Mijn favoriete momenten waren wel de Ambassadeur die voortdurend kritische vragen krijgt te verduren over zijn "semi-barbaars landje", de verlekkerde blik als de bisschop in het schuurtje komt en een strohoed opzet, de dromen die eindigen in moord en doodslag en de ontsnapping uit het raam om even een potje te vrijen- ook mooi dat het dienstmeisje gewoon de waarheid vertelt en geen poging doet haar werkgevers in bescherming te nemen: wellicht om de eerlijkheid van het volk tegenover het gemanipuleer en gekonkel van de elite te tonen?

Geslaagde film, en moet nodig meer zien van deze regisseur.

avatar van eRCee
Is het niet gewoon heel flauw om na een bevreemdende scene het personage wakker te laten worden? Tot vier keer toe? Sorry, als dat surrealisme is dan hoeft het van mij niet zo. Verder een tamelijk oppervlakkige schets van de zeer gegoede burgerij. Ik heb niet zoveel van Buñuel gezien, maar vond het allemaal nogal typisch en weinig oorspronkelijk. Her en der een aardig moment, dat wel, waardoor Le charme discret de la bourgeoisie de aandacht in elk geval weet vast te houden.

Iets beter Bunuel.

Vooral dankzij het begin dan, dat vond ik op zich nog enigszins vermakelijk. Licht bevreemdende gebeurtenissen en een vervelend 6-tal aan personages, ik kon er de humor nog wel van inzien. Wanneer Bunuel het echter wat vreemder probeert te maken, botst hij al snel op z'n beperkingen.

Want zijn regie is redelijk kaal en zo maf is het uiteindelijk ook helemaal niet. De film begint een beetje in herhaling te vallen en een aantal scenes zijn eerder vervelend, zoals de dromen op het einde. Beetje goedkoop en makkelijke oplossing vond ik dat.

Ook de kritiek op de hogere klasse is niet bepaald van een hoog niveau. De scene met de chauffeur die een glaasje mee moet dringen is één en al cringe, verder is het doelwit nogal makkelijk en mist de humor scherpte. Al zal het in z'n tijd wel wat spannender geweest zijn.

Mnee, eerste kwartiertje ofzo leek nog iets te worden, maar daarna gaat het redelijk bergaf met deze film. Laatste half uur is vooral vervelend. Het zal nooit wat worden tussen mij en Bunuel denk ik. Al heeft hij ook wel slechtere films dan deze gemaakt.

avatar van John Milton
Wat vond je tot nu toe de 2 beste (of minst slechte?), OH?

Deze en Los Olvidados (van de 5 die ik gezien heb)

avatar van Drulko Vlaschjan
Dit was mijn eerste Buñuel (de verrassende groente van vandaag) en wat mij betreft niet mijn laatste. Hij zet een fijne absurde sfeer neer die hij naarmate de film vordert steeds iets verder opschroeft, zonder het al te bont te maken. De humor is subtiel en niet bepaald hilarisch, als een soort Wim T. Schippers light. Ik heb maar een paar keer gegrinnikt. Toch had ik de hele tijd het idee naar iets zeer grappigs te kijken. Verwarrend.

Dromen zijn doorgaans een zwaktebod ('het was maar een droom', zucht) maar op dat punt gaat Buñuel zo ver over de top dat het eerder een aanklacht tegen dat trucje lijkt dan op het gebruiken van het trucje zelf. Die vorige zin loopt niet echt lekker. Mijn excuses. Hoe dan ook, dat dromengedoe leek haast een piss-take op Inception. En dat terwijl die film pas 38 jaar later verscheen. Knap hoor.