Chaharshanbe-soori (2006)

Iran
Drama / Mystery

geregisseerd door Asghar Farhadi
met Hedye Tehrani, Taraneh Alidoosti en Hamid Farokhnezad

Op de dag van het Festival van het Vuur (Chahar Shanbeh Suri), de laatste woensdag voor het Perzische Nieuwjaar, maken we kennis met de babbelzieke Rouhi. Zij komt schoonmaken in het ruime appartement van Morteza en zijn manische vrouw Mojdeh, en beseft al gauw in wat voor chaos ze is binnengestapt. Mojdeh beticht haar man van overspel met de rondborstige schoonheidsspecialiste die in de aangrenzende flat woont, en dat net op de dag dat ze op vakantie zouden vertrekken. Een bloednerveuze Mojdeh houdt constant een oor tegen de badkamermuur gedrukt, in de hoop compromitterende geluiden op te vangen en haar beschuldigingen hard te kunnen maken. Ten einde raad stuurt ze Rouhi naar het appartement van de schoonheidsspecialiste, waar ze zich ontpopt tot meesterspionne.

avatar van Movie-Addicted
Redelijk vermakelijk, maar lang niet zo sterk als Darbareye Elly (2009) en Jodaeiye Nader az Simin (2011)

*2.75

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
NL DVD verschijnt 21 januari bij Filmfreak.

Doorheen het dramatische van het echtelijk conflict toch heel veel onderhuidse humor, niet alleen de voor haar onthutsende belevenissen van het dienstmeisje maar het ganse gedoe rond het echtelijk krakeel zijn op zich zelf fijntjes komisch.
Knappe film, vind ik, klaar en duidelijk opgebouwd en heel keurig vertolkt.
Dergelijk werk met gelijkaardige menselijke gedragingen zoudt ge ook vanuit Groot-Brittanië mogen verwachten, maar fijn dat het uit een land als Iran komt.

Regisseur Asghar Farhadi is uitermate bedreven in het maken van psychologische familiedrama’s, die bol staan van de intrinsieke spanningen. Hij heeft daarbij steevast de beschikking over voortreffelijke acteurs, die die drama’s haast vlekkeloos over het voetlicht kunnen brengen.
Ik heb nu vier van Farhadi’s films gezien. Die scoren zonder uitzondering allemaal hoog bij mij, mede omdat zijn films en passant een aardig inkijkje geven in de dagelijkse beslommeringen van mensen in Iran: drama met de menselijke maat.
Farhadi is daarmee uitgegroeid tot een van mijn favoriete regisseurs. Ik ben dan ook reuzebenieuwd naar zijn nieuwste film Forushande.