Metri Shesh va Nim (2019)

Alternatieve titels: Just 6.5 | 6.5 Toman per Meter | Metri Shish-o-Nim | متری شیش و نیم

Iran
Misdaad / Drama

geregisseerd door Saeed Roustayi
met Payman Maadi, Navid Mohammadzadeh en Parinaz Izadyar

Samad is lid van de anti-narcoticabrigade en op zoek naar de grote drugsbaas Nasser Khakzad. Hij weet deze op te sporen in zijn penthouse, waar hij Nasser bewusteloos terugvindt nadat hij zichzelf van het leven wilde beroven. Samad weet hem weer bij te brengen, waarna hij de drugsbaas in de cel gooit. Dit om Nasser op juridische manier te laten boeten voor zijn daden.

Vanaf 3 december in de bioscoop (Contact film) - in 32 filmtheaters

Het is een redelijk goede film maar ik had er toch meer van verwacht. Positief is dat de vaart er aldoor goed in zit en de film dus nergens saai wordt. De boodschap is misschien ook positief: de oorlog tegen drugs in zinloos en de Staat of politie die er tegen strijdt is – zeker in Iran – minstens zo misdadig als de drugscriminelen. Het nadeel is dat er niet echt een boeiende wending of plottwist in zit: misschien is dat ook positief omdat zo’n wending alleen maar een filmcliché zou zijn (zoals dat Samad zelf de grote drugsdealer zou blijken) maar daardoor ontbeert de film wel elke diepere laag. Hooguit heeft de film een moralistische wending: Samad, die aldoor iedereen zwaar onder druk zette om de grootste drugsdealer te vinden en zichzelf te redden, is er klaar mee, net als de grote drugsdealer. Een 7,5 (dus iets hoger dan de film zichzelf beoordeelt ).