• 158.101 films
  • 9.638 series
  • 28.756 seizoenen
  • 607.347 acteurs
  • 353.030 gebruikers
  • 8.844.264 stemmen
Avatar
 
banner banner

Rebecca (1940)

Mystery / Romantiek | 130 minuten
3,75 697 stemmen

Genre: Mystery / Romantiek

Speelduur: 130 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Alfred Hitchcock

Met onder meer: Laurence Olivier, Joan Fontaine en Judith Anderson

IMDb beoordeling: 8,1 (143.057)

Gesproken taal: Engels en Frans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Rebecca

"The shadow of this woman darkened their love."

Een meisje van eenvoudige komaf trouwt met een gedistingeerde kasteelheer Maxim. Het huwelijksgeluk wordt echter gedwarsboomd door de herinnering aan Rebecca, de vorige vrouw van Maxim. Rebecca was, zo lijkt het, bij iedereen zeer geliefd. Ze kwam onder duistere omstandigheden om het leven, maar haar geest waart nog altijd rond en het meisje probeert wanhopig deze supervrouw te vervangen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Maxim de Winter

Mrs. de Winter

Mrs. Danvers

Major Giles Lacy

Frank Crawley

Colonel Julyan

Beatrice Lacy

Edythe Van Hopper

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van alexspyforever

alexspyforever

  • 20868 berichten
  • 2328 stemmen

Daenelia schreef:
alexspyforever, de huishoudster was subliem. Het vileine, het net niet zeggen wat ze echt bedoelde (de ondertoon dat ze wel heel veel meer voelde voor haar voormalige mevrouw dan alleen een goede huishoudster...): allemaal mooi. Was de rest ook maar zo gedaan.


Ik vind karakterontwikkeling ook erg belangrijk in film maar iedereen op de huishoudster na is zo vreselijk saai en oppervlakkig vooral de 2 leads. Mijn favoriete scène was trouwens wanneer de huishoudster haar nieuwe meesteres toespreekt bij het open venster.... dat kwam over alsof ze zei ja juffertje je zal Rebecca nooit kunnen vervangen dus spring maar gewoon en als je niet durft wil ik je wel een zetje geven. Ook had ik het gevoel dat de huishoudster stiekem verliefd was op Rebecca, een lesbische angle zoals ze zeggen. En misschien hadden ze wel een geheime verhouding, zoiets kon natuurlijk niet openlijk worden gezegd in een film in de jaren 40 enkel worden gesuggereerd. De huishoudster doet me erg denken aan de huishoudster "mammy Pleasant" uit de silent The Cat and the Canary (1927)
Iedere keer als zij in beeld kwam, de uitdrukking op haar gezicht en wat ze zei, je wordt er als kijker echt onbehaaglijk van. Maar ik hou van zulke mysterieuze/creepy karakters zeker als ze je op het verkeerde been kunnen zetten. The Lodger is ook een silent trouwens


avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

  • 1891 berichten
  • 2965 stemmen

Had er iets meer van verwacht, waarschijnlijk omdat het mij bekende verhaal - een boek dat ik ruim 20 jaar geleden las maar gek genoeg nog vers in mijn geheugen ligt - een deel van de spanning wegnam. Het huis Manderley ziet er op z'n zachtst gezegd ontzaglijk groot uit en Hitchcock creëert, zoals die ook aanwezig is in het boek, een mysterieuze licht dreigende sfeer; de enorme vertrekken, de hoge plafonds, de wapperende gordijnen, het zachtdromerige licht. De vrouwelijke bijrollen van zowel Florence Bates (Mrs. Edythe Van Hopper) als Judith Anderson (Mrs. Danvers) geven de thriller net dat beetje extra. Anderson zet trouwens een geweldige rol neer als de kille huishoudster die in de ban is geraakt van de innemende, intelligente Rebecca. Lijkt wel een raaf! Die had ik dus allang de laan uitgestuurd.

Nog een leuke scene aan het einde, midden in de ontknoping (!); George Sanders (Jack Favell) verlaat het huis van de dokter waar hij wordt aangesproken door een agent die hem een bekeuring wil geven voor fout parkeren, maar Sanders stapt gewoon in en roept beledigd naar de agent: "It's a pity some of you fellows haven't anything better to do!"

Hitchcock maakte er geen geheim van dat hij een morbide angst had voor de politie. Toen hij als kind iets ondeugends had gedaan stuurde zijn vader hem met een briefje naar het politiebureau. De agent las het en stopte Alfred 10 minuten in een cel. "This is what happens to people who do bad things." sprak de agent hem bestraffend toe. Sindsdien heeft Hitchcock een fobie voor politie en politiebureaus, en die angst komt in veel van zijn films tot uitdrukking.


avatar van Sir Djuke

Sir Djuke

  • 311 berichten
  • 882 stemmen

De eerste Amerikaanse Hitchcock legt het qua spanning af tegen de superieure beelden. Achterdocht, twijfel en gebrek aan zelfvertrouwen op een zinderende manier verbeeld. Niets is wat het lijkt: it's all in the mind, dummy.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

De eerste film die Hitchcock in Amerika maakte, al spelen er nog steeds grotendeels Britse acteurs in en is het gebaseerd op een Brits boek. Rebecca is - vreemd genoeg - de enige film van Hitchcock die de Oscar voor beste film heeft gewonnen. Dat kwam waarschijnlijk ook nog omdat producent David O. Selznick een grote vinger in de pap had bij de Academy door al zijn Oscar-bait.

Rebecca verteld hoe de rijke landheer Maxim De Winter verliefd wordt op de eenvoudige gezelschapsdame van een oudere vrouw. Ze trouwen snel en vertrekken dan naar het grote landhuis Manderly, waar de schim van De Winter's eerdere echtgenote Rebecca in alles voelbaar is. De nieuwe mevrouw De Winter wordt erg onzeker en kan moeilijk wennen aan het leven in het landhuis...

Laurence Olivier dit maal zonder Frans accent, vond dat hij de rol van Mr. De Winter uitstekend speelde. Joan Fontaine vond ik ook erg goed spelen in haar rol, je merkt heel goed hoe ongemakkelijk de situaties voor haar zijn. Dat heeft er ook mee te maken dat Olivier heel bot tegen haar was omdat zijn vriendin de rol niet had gekregen en Hitchcock haar nog eens extra onder druk zette in de hoop dat haar acteerprestaties beter zouden worden (niet heel humaan, maar het lijkt wel te hebben gewerkt). Judith Anderson vond ik ook indrukwekkend als de mysterieuze huishoudster Mrs. Danvers. Hitchcock gaf haar als instructie niet te knipperen tijdens het filmen en hij filmde haar zo min mogelijk lopend, zodat het lijkt alsof ze overal uit het niets opduikt. De scène waar ze suggereert naar nogal extreme gevoelens richting Rebecca en ze Mrs. De Winter probeert te overtuigen zelfmoord te plegen, waren met name indrukwekkend.

De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Daphne du Maurier. Hitchcock heeft een aantal kleine veranderingen gemaakt om de film spannender te maken. Eerlijk gezegd lijkt het mij ook een beetje een boek voor oude vrouwen, maar door de manier waarop Hitchcock het brengt wordt het wel interessant.

Om de film een duistere sfeer te geven wilde Hitchcock hem in zwart-wit filmen (schijnbaar kon het toen al in kleur). De film is mooi opgenomen en het mooie Gotische landhuis is prachtig in beeld gebracht. Eigenlijk is het slechts een model, een heleboel maté-paintings en een paar sets, maar toch lijkt het echt levensecht. Door het schimmige schaduwspel in de zwart wit fotografie en de spookachtige intro is de film bij vlagen heerlijk sfeervol. Jammer eigenlijk dat het geen spookfilm is.

Franz Waxman maakt een vrij gedateerde soundtrack voor Rebecca, bij vlagen was het sfeervol en spannend maar grotendeels was het een blije boel. Nog lang niet zo bijzonder als Bernard Hermann's latere werken.

David O. Selznick maakt in de film wel heel duidelijk dat hij hem geproduceerd heeft "Selznick Films", "A Selznick production", "Produced by David O. Selznick". Hitchcock vond het maar niets hoe Selznick werkte, en vond dat hij zich teveel bemoeide met zijn film. Gelukkig was Selznick zo druk met Gone with the Wind dat Hitchcock veel van zijn eigen ideeën heeft weten door te drukken.

Door Hitchcock's manier van een verhaal vertellen blijft de film de hele tijd boeien, ook al was het verhaal in het begin erg traag. Het trage verhaal contrasteert met de gedateerde manier waarop de scènes elkaar vrij abrupt opvolgen. Met name het latere deel van de film was de moeite waard. Ik vond het wel wat hebben dat de hele film over Rebecca gaat, maar we haar niet te zien krijgen. Als een soort spook dat overal aanwezig is. Dit werd nog het beste gesuggereerd door de scène waar De Winter opbiecht hoe zijn vrouw om het leven is gekomen en de camera een onzichtbare Rebecca door de kamer volgt.

Rebecca was een vermakelijke film, die mischien net wat te lang opgang moest komen. Weer een mooi staaltje Suspense van de meester.


avatar van joolstein

joolstein

  • 8695 berichten
  • 7284 stemmen

Alweer een prachtige film van Hitchcock. Zijn eerste in Amerika en mijn vierde. Joan Fontaine speelt haar rol als de nieuwe mrs. Winter zeer overtuigend. Je voelt/ziet hoe ongemakkelijk de situaties voor haar zijn. En hoe verder de film vordert ziet je ook haar groeien naar een zelfbewuste vrouw. Laurence Olivier speelde verder goed al vond ik hem soms naar Fontaine toe erg nors. En dan was er nog de huishoudster Mrs. Danvers (Judith Anderson) wat een engerd, maar wel zeer goed gespeeld. Visueel is het wederom een lust voor het oog. Hitchcock toont ons een waar visueel spektakel met veel prachtige lichtvallen in al die verschillende kamers in het landgoed Manderley. Vakmanschap en een goed plot maken deze meer dan twee uur duurde film tot een aangenaam vertoeven.


avatar van donnie darko

donnie darko

  • 6133 berichten
  • 2613 stemmen

baspls schreef:

De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Daphne du Maurier. Hitchcock heeft een aantal kleine veranderingen gemaakt om de film spannender te maken. Eerlijk gezegd lijkt het mij ook een beetje een boek voor oude vrouwen, maar door de manier waarop Hitchcock het brengt wordt het wel interessant.

Haha waar baseer je deze mening op? Is zeer goede klassieke gotische, spannende roman, zeer hoog aangeschreven, dus zeker niet louter voor 'oude vrouwen'.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

donnie darko schreef:

Haha waar baseer je deze mening op? Is zeer goede klassieke gotische, spannende roman, zeer hoog aangeschreven, dus zeker niet louter voor 'oude vrouwen'.

Ik lees zelf ook gotische romans hoor en ik betwijfel niet dat het goed staat aangeschreven. Ik doelde meer op "jonge vrouw wordt verliefd op rijke man"-gebeuren, wat mij doet denken aan het soort boeken dat mijn oma leest. Maar het is inderdaad een vooroordeel op basis van het feit dat Hitchcock veranderingen aan het plot gemaakt heeft.


avatar van IH88

IH88

  • 8437 berichten
  • 3039 stemmen

“Last night I dreamt I went to Manderley again.”

Fantastische film weer van Hitchcock. Rebecca is een donker, gotisch, psychologisch maar ook romantisch drama waar je zelfs als kijker paranoïde van wordt. Met romantiek bedoel ik dan wel romantiek zoals alleen 'Hitch' dat kan doen. Dat grote kasteel met veel personeel klinkt leuk, maar voor Mrs. De Winter verandert het al snel in een nachtmerrie.

Fantastisch acteerwerk van Fontaine, en ook Anderson is op een angstaanjagende manier briljant als Mrs. Danvers. Laurence Olivier is wat stijfjes, maar dat hoort ook een beetje bij zijn rol. Het sterkste punt van Rebecca is de onheilspellende sfeer die als een donkere wolk boven het kasteel en de personages hangt. Hitchcock op zijn best.


avatar van Collins

Collins

  • 5845 berichten
  • 3541 stemmen

Het gelijknamige boek is een nagelbijtend werk waarin de mysterieuze accenten zich in de ziel van de lezer invreten en de spanning doen opbloeien. De film daarentegen is (evenals voorgaande regel) vooral dramatisch aangezet en ontbeert daardoor de spanning en suspense die in het boek wel voelbaar zijn.

Het filmverhaal is natuurlijk boeiend genoeg. De mysterieuze factor ontbreekt zeker niet. 't Is alleen dusdanig dramatisch in scène gezet, dat spanning en mysterie erdoor geïnfecteerd raken.

De motiveringen voor de handelingen van de personages verdwijnen onder een laag dramatische stof, die maakt dat hun gedrag onduidelijk en ongrijpbaar wordt. Op zich werkt dat even prima, maar niet als het daar vervolgens bij blijft en er onvoldoende verhelderende stapjes volgen.

De motieven blijven te ondergedompeld in het drama en ondervinden te weinig verduidelijking. En dat is jammer, want volgens mij ligt de kern van de suspense en de spanning in dit verhaal juist in het geleidelijk verduidelijken van de achterliggende gedragsmotieven. Die kern ondervindt hier te weinig ontwikkeling.

De personages blijven vooral keurig hangen in hun getypcaste rol en doen hun dramatische ding. Zo is de één voortdurend opvliegend of nors en is een ander voortdurend zichtbaar boosaardig. Op die manier dus. De personages genereren op die manier weinig spanning en emotie. Ze zijn bovendien niet heel interessant.

Het acteerwerk wordt alom geroemd. Ik vond het nogal theatraal. De onzekere houding en het zielige gekijk van Fontaine wekte bij mij weinig gevoel van spanning op. Ook geen andere empatische oprisping, vrees ik. Olivier is degelijk en afstandelijk. Maar ook met maniertjes.

De enige die enige ingetogenheid betracht is Judith Anderson die in haar rol als hoofd van de huishouding een paar onheilspellende impulsen in de film brengt. Haar inbreng is helaas aan de kleine kant.

De filmsetting in een sfeervol kasteelachtig landhuis is trouwens schitterend.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 8634 berichten
  • 3971 stemmen

Vond hem niet echt boeiend. Ik had drie films met Hitchcock te bekijken dit weekend (Dial M for Murder, Foreign Correspondent en Rebecca) maar deze, gebaseerd op een boek van Daphne du Maurier, vond ik de minste. De thematiek was niet boeiend, beetje te overacted door Joan Fontaine (waarvoor ze wel genomineerd werd), teveel melodrama en voor een Hitchcock gewoon niet spannend genoeg. En vergeet ik ook "te praterig". Nu was Dial M for Murder ook wel een praatfilm, maar dit werd ook gecompenseerd door een boeiend plot, terwijl dit hier net ontbreekt. Nee, de Hitch scoort bij mij niet met deze film...


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 991 berichten
  • 684 stemmen

Hitchkock was een genie om visueel een gevoel te tonen bv in dit geval van intimidatie, een onzichtbare dominante supervrouw en dus is het kasteel Manderlay groots, hoge plafond, hoge deuren, hoge gangen, etc – alles is groot en indrukwekkend zodat het personage klein en nietig is. Je hebt die dialoog tussen Fontaine en de manager waarin hij besluit dat Rebecca de mooiste vrouw ooit was; Prompt rijdt de camera achteruit tot een ver beeld - alsof ze door een geest worden gadegeslagen. Superbe fotografie, superbe score van Franz Waxman (een geduchte concurrent van Bernard Hermann) – een classic waarin romantiek en dramatiek het verhaal bepalen. Niet het suspense gedeelte (heeft Maxime Rebecca vermoordt ?) dat pas vrij laat in het verhaal komt. Het is ook dan dat we vernemen dat Rebecca een serpent was (die close up dat de opluchting bij Fontaine vastlegt, die kleine glimlach !) en een beetje onhandig het verhaal naar een rechtbank genre duwt. Ik voel het als een stijlbreuk aan. Maar de manier waarop Hitch de innerlijke demonen van Maxime en de donkere jaloezie van Mrs Danvers plaatst tegenover de onschuldigheid van Mrs de Winter is een cinematografisch genot en zo behoort Rebecca ongetwijfeld bij de beste drie van Hitchkock.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3004 berichten
  • 6473 stemmen

Geen echte suspence film die je van Hitchkock verwacht maar nietemin toch wel onderhoudend .

Het begint allemaal langzaam en het spannende gedeelte komt pas op het laatste moment .

Een nagelbijter is het niet verre van maar toch is het verhaal goed opgebouwd boeiend .


avatar van Don Homer

Don Homer

  • 437 berichten
  • 1298 stemmen

Last night I dreamt I went to Manderley again

De veelgeprezen film Rebecca (1940) leek me een mooie keuze voor mijn 30e Hitchcock. Helaas viel mij deze verfilming van Daphne du Marriers beroemde boek wat tegen.

De film deed me erg denken aan Jane Eyre, het boek van Charlotte Brönte, die ook als inspiratiebron diende voor het boek Rebecca. Onlangs zag ik deze versie uit 1943 die op mij meer indruk maakte dan deze Hitchcock zonder suspense.

Het verhaal gaat dus net als Jane Eyre over een eenvoudige jonge vrouw (wederom Joan Fontaine) die verliefd wordt op een kasteelheer met een verleden. De openingsscène met bovengenoemde quote erin was prachtig. Daarna vond ik het, tot de ook indrukwekkende slotscène, vrij taai. Sporadische mooie beelden passeerden de revue, maar het verhaal ontbrak spanning.

Joan Fontaine speelde erg goed. Ook de andere acteurs verzaken niet, met één uitzondering. Laurence Olivier vond ik namelijk wat tegenvallen. Hij maakte een afwezige indruk. Dat mag dan wel de bedoeling zijn geweest, het beviel me niet. Ook ontbrak daardoor de chemie met Fontaine, al zou het een haat - liefde verhouding zijn, het zou het geheel wat interessanter maken.

Doe mij dus maar Jane Eyre.


avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

  • 2062 berichten
  • 15080 stemmen

Don Homer schreef:

Last night I dreamt I went to Manderley again

Helaas viel mij deze verfilming van Daphne du Marriers beroemde boek wat tegen. .

De openingsscène met bovengenoemde quote erin was prachtig. Daarna vond ik het, tot de ook indrukwekkende slotscène, vrij taai. Sporadische mooie beelden passeerden de revue, maar het verhaal ontbrak spanning.

Joan Fontaine speelde erg goed. Ook de andere acteurs verzaken niet, met één uitzondering. Laurence Olivier vond ik namelijk wat tegenvallen. Hij maakte een afwezige indruk. Dat mag dan wel de bedoeling zijn geweest, het beviel me niet. Ook ontbrak daardoor de chemie met Fontaine, al zou het een haat - liefde verhouding zijn, het zou het geheel wat interessanter maken..

Ik heb Rebecca zo'n 30 jaar geleden gezien op tv en heb de film vanmorgen herzien. Het blijft een mak drama, die qua speelduur te lang is. Laurence Olivier vond ik over the top qua acteren en dat stoorde mij. Het camerawerk is sfeervol en de muzikale omlijsting van componist Franz Waxman is uitstekend. Rebecca is niet 1 van Hitchcocks beste films, maar voor 1 keer te hebben gezien, oke. Ik heb liever de suspence films van Hitchcock. Dit was de eerste herziening, maar ook de laatste van Rebecca. En mijn waardering blijft het zelfde. Een 3.0


avatar van Basto

Basto

  • 9658 berichten
  • 6700 stemmen

Gister de versie van Wheatley gezien. Een mooi moment om deze te herzien. Hitchcock’s film is op veel vlakken beter. Het wordt allemaal poëtischer gebracht en de zwart wit fotografie is veel sfeervoller. Ook de cast is in vrijwel elke rol de meerdere. Maar er zijn ook wat minpunten. Zo komt het huwelijksaanzoek totaal uit de lucht vallen en gaat de film op het eind toch een beetje als een nachtkaars uit. In die zin weet de remake het drama wat beter gaande te houden.

Maar goed, uiteindelijk is Hitchcock’s versie toch een stuk beter.

Ruime 4*


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 2906 berichten
  • 7519 stemmen

In dit romantische mysterie is het titelpersonage al dood voordat het verhaal begint. Er wordt veel over haar gesproken, maar we krijgen haar nooit te zien. Joan Fontaine speelt de naamloze tweede echtgenote, die gezien wordt als een indringster, als iemand die de plaats in wil nemen van de geïdealiseerde Rebecca. Ze kan moeilijk wennen aan haar nieuwe rol en is bang van haar eigen, wel zeer omvangrijke personeel. De bewoners van Manderlay lijken in het verleden te leven. Hoewel er niks bovennatuurlijks gebeurt, hangt er wel een spookachtige sfeer. Vooral Judith Anderson als Mrs. Danvers is angstaanjagend.

Er is een scherpe tegenstelling tussen goed en kwaad. Het zonlicht van de openingsscènes contrasteert met de duistere omgeving van Manderlay. Joan Fontaine heeft witte kleren en een stralende glimlach; Mrs. Danvers zwarte kleren en een dreigende blik. De nieuwe echtgenote houdt van bloemen, maar in de inleidende nachtmerrie is het landgoed overwoekerd door onkruid.

Het afgelegen herenhuis heeft een gotisch karakter. Het is een miniatuur die nooit scherp in beeld komt, maar steeds omgeven door mist of rook. Schaduwen en reflecties versterken de griezelige sfeer. Hitchcock gebruikte deep focus toen Joan Fontaine de trap af kwam. Water staat symbool voor de herinnering aan een onverwerkt verleden. In het begin staart Laurence Olivier naar het water. Later is er een dissolve van de schuimende zee naar het adressenboek met de letter R, suggererend dat Rebecca nog in zee ligt. Componist Franz Waxman gebruikte een liefdesthema met violen, maar ook een griezelig thema met een Hammond Novachord, een vroege synthesizer die een beetje als een theremin klinkt.

In de ontknoping zijn er twee grote afwijkingen van het boek van Daphne du Maurier. Mrs. Danvers sterft, en Maxim heeft Rebecca niet vermoord. Dat laatste is spijtig en onlogisch, maar volgens de Hayscode mocht een moordenaar er niet ongestraft mee wegkomen. De cameo van Hitchcock zit in de laatste vier minuten - een pijnlijke vaststelling voor wie op alle figuranten in het eerste uur zat te letten. Dit is een atypische Hitchcock met een melodramatisch kantje, maar toch beklijvend dankzij de acteurs en het macabere sfeertje.


Na meer dan tachtig jaar blijft deze Hitchcock nog steeds overeind, mede dankzij de prima vertolkingen van Joan Fontaine en Laurence Olivier, en de angstaanjagende Judith Anderson als mrs. Danvers.

De remake met Dame Diana Rigg als mrs.Danvers was ook erg goed, maar die van 2020 met Kristin Scott Thomas was niks vernieuwend. Leve de filmklassiekers van weleer, zo maken ze ze nu niet meer.


avatar van mrklm

mrklm

  • 7452 berichten
  • 7833 stemmen

Een voortreffelijke cast in deze Selznickproductie met extreem weelderige sets, schitterende (Oscarwinnende) cinematografie en de romantische score van Franz Waxman. Net als bij Gone With The Wind organiseerde David O. Selznick een uitgebreide auditie als publiciteitsstunt, maar Hitchcock had al geconcludeerd dat Fontaine ideaal zou zijn in de hoofdrol en hij had gelijk. Ook Laurence Olivier, Judith Anderson en de onvolprezen George Sanders leveren puik werk af in dit oogverblindende, boeiende romantische melodrama over een naïeve jonge vrouw die tijdens een vakantie valt voor een weduwe en met hem terugkeert naar het statige landgoed waar hij zijn vrouw verloor en constant de geest van Rebecca voelt rondwaren.