Rebecca (1940)

Mystery / Romantiek

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Laurence Olivier, Joan Fontaine en Judith Anderson

Een meisje van eenvoudige komaf trouwt met een gedistingeerde kasteelheer Maxim. Het huwelijksgeluk wordt echter gedwarsboomd door de herinnering aan Rebecca, de vorige vrouw van Maxim. Rebecca was, zo lijkt het, bij iedereen zeer geliefd. Ze kwam onder duistere omstandigheden om het leven, maar haar geest waart nog altijd rond en het meisje probeert wanhopig deze supervrouw te vervangen.

avatar van alexspyforever
Daenelia schreef:
alexspyforever, de huishoudster was subliem. Het vileine, het net niet zeggen wat ze echt bedoelde (de ondertoon dat ze wel heel veel meer voelde voor haar voormalige mevrouw dan alleen een goede huishoudster...): allemaal mooi. Was de rest ook maar zo gedaan.

Ik vind karakterontwikkeling ook erg belangrijk in film maar iedereen op de huishoudster na is zo vreselijk saai en oppervlakkig vooral de 2 leads. Mijn favoriete scène was trouwens wanneer de huishoudster haar nieuwe meesteres toespreekt bij het open venster.... dat kwam over alsof ze zei ja juffertje je zal Rebecca nooit kunnen vervangen dus spring maar gewoon en als je niet durft wil ik je wel een zetje geven. Ook had ik het gevoel dat de huishoudster stiekem verliefd was op Rebecca, een lesbische angle zoals ze zeggen. En misschien hadden ze wel een geheime verhouding, zoiets kon natuurlijk niet openlijk worden gezegd in een film in de jaren 40 enkel worden gesuggereerd. De huishoudster doet me erg denken aan de huishoudster "mammy Pleasant" uit de silent The Cat and the Canary (1927)
Iedere keer als zij in beeld kwam, de uitdrukking op haar gezicht en wat ze zei, je wordt er als kijker echt onbehaaglijk van. Maar ik hou van zulke mysterieuze/creepy karakters zeker als ze je op het verkeerde been kunnen zetten. The Lodger is ook een silent trouwens

avatar van Ebenezer Scrooge
Had er iets meer van verwacht, waarschijnlijk omdat het mij bekende verhaal - een boek dat ik ruim 20 jaar geleden las maar gek genoeg nog vers in mijn geheugen ligt - een deel van de spanning wegnam. Het huis Manderley ziet er op z'n zachtst gezegd ontzaglijk groot uit en Hitchcock creëert, zoals die ook aanwezig is in het boek, een mysterieuze licht dreigende sfeer; de enorme vertrekken, de hoge plafonds, de wapperende gordijnen, het zachtdromerige licht. De vrouwelijke bijrollen van zowel Florence Bates (Mrs. Edythe Van Hopper) als Judith Anderson (Mrs. Danvers) geven de thriller net dat beetje extra. Anderson zet trouwens een geweldige rol neer als de kille huishoudster die in de ban is geraakt van de innemende, intelligente Rebecca. Lijkt wel een raaf! Die had ik dus allang de laan uitgestuurd.

Nog een leuke scene aan het einde, midden in de ontknoping (!); George Sanders (Jack Favell) verlaat het huis van de dokter waar hij wordt aangesproken door een agent die hem een bekeuring wil geven voor fout parkeren, maar Sanders stapt gewoon in en roept beledigd naar de agent: "It's a pity some of you fellows haven't anything better to do!"

Hitchcock maakte er geen geheim van dat hij een morbide angst had voor de politie. Toen hij als kind iets ondeugends had gedaan stuurde zijn vader hem met een briefje naar het politiebureau. De agent las het en stopte Alfred 10 minuten in een cel. "This is what happens to people who do bad things." sprak de agent hem bestraffend toe. Sindsdien heeft Hitchcock een fobie voor politie en politiebureaus, en die angst komt in veel van zijn films tot uitdrukking.

De eerste Amerikaanse Hitchcock legt het qua spanning af tegen de superieure beelden. Achterdocht, twijfel en gebrek aan zelfvertrouwen op een zinderende manier verbeeld. Niets is wat het lijkt: it's all in the mind, dummy.

avatar van baspls
De eerste film die Hitchcock in Amerika maakte, al spelen er nog steeds grotendeels Britse acteurs in en is het gebaseerd op een Brits boek. Rebecca is - vreemd genoeg - de enige film van Hitchcock die de Oscar voor beste film heeft gewonnen. Dat kwam waarschijnlijk ook nog omdat producent David O. Selznick een grote vinger in de pap had bij de Academy door al zijn Oscar-bait.

Rebecca verteld hoe de rijke landheer Maxim De Winter verliefd wordt op de eenvoudige gezelschapsdame van een oudere vrouw. Ze trouwen snel en vertrekken dan naar het grote landhuis Manderly, waar de schim van De Winter's eerdere echtgenote Rebecca in alles voelbaar is. De nieuwe mevrouw De Winter wordt erg onzeker en kan moeilijk wennen aan het leven in het landhuis...

Laurence Olivier dit maal zonder Frans accent, vond dat hij de rol van Mr. De Winter uitstekend speelde. Joan Fontaine vond ik ook erg goed spelen in haar rol, je merkt heel goed hoe ongemakkelijk de situaties voor haar zijn. Dat heeft er ook mee te maken dat Olivier heel bot tegen haar was omdat zijn vriendin de rol niet had gekregen en Hitchcock haar nog eens extra onder druk zette in de hoop dat haar acteerprestaties beter zouden worden (niet heel humaan, maar het lijkt wel te hebben gewerkt). Judith Anderson vond ik ook indrukwekkend als de mysterieuze huishoudster Mrs. Danvers. Hitchcock gaf haar als instructie niet te knipperen tijdens het filmen en hij filmde haar zo min mogelijk lopend, zodat het lijkt alsof ze overal uit het niets opduikt. De scène waar ze suggereert naar nogal extreme gevoelens richting Rebecca en ze Mrs. De Winter probeert te overtuigen zelfmoord te plegen, waren met name indrukwekkend.

De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Daphne du Maurier. Hitchcock heeft een aantal kleine veranderingen gemaakt om de film spannender te maken. Eerlijk gezegd lijkt het mij ook een beetje een boek voor oude vrouwen, maar door de manier waarop Hitchcock het brengt wordt het wel interessant.

Om de film een duistere sfeer te geven wilde Hitchcock hem in zwart-wit filmen (schijnbaar kon het toen al in kleur). De film is mooi opgenomen en het mooie Gotische landhuis is prachtig in beeld gebracht. Eigenlijk is het slechts een model, een heleboel maté-paintings en een paar sets, maar toch lijkt het echt levensecht. Door het schimmige schaduwspel in de zwart wit fotografie en de spookachtige intro is de film bij vlagen heerlijk sfeervol. Jammer eigenlijk dat het geen spookfilm is.

Franz Waxman maakt een vrij gedateerde soundtrack voor Rebecca, bij vlagen was het sfeervol en spannend maar grotendeels was het een blije boel. Nog lang niet zo bijzonder als Bernard Hermann's latere werken.

David O. Selznick maakt in de film wel heel duidelijk dat hij hem geproduceerd heeft "Selznick Films", "A Selznick production", "Produced by David O. Selznick". Hitchcock vond het maar niets hoe Selznick werkte, en vond dat hij zich teveel bemoeide met zijn film. Gelukkig was Selznick zo druk met Gone with the Wind dat Hitchcock veel van zijn eigen ideeën heeft weten door te drukken.

Door Hitchcock's manier van een verhaal vertellen blijft de film de hele tijd boeien, ook al was het verhaal in het begin erg traag. Het trage verhaal contrasteert met de gedateerde manier waarop de scènes elkaar vrij abrupt opvolgen. Met name het latere deel van de film was de moeite waard. Ik vond het wel wat hebben dat de hele film over Rebecca gaat, maar we haar niet te zien krijgen. Als een soort spook dat overal aanwezig is. Dit werd nog het beste gesuggereerd door de scène waar De Winter opbiecht hoe zijn vrouw om het leven is gekomen en de camera een onzichtbare Rebecca door de kamer volgt.

Rebecca was een vermakelijke film, die mischien net wat te lang opgang moest komen. Weer een mooi staaltje Suspense van de meester.

avatar van joolstein
Alweer een prachtige film van Hitchcock. Zijn eerste in Amerika en mijn vierde. Joan Fontaine speelt haar rol als de nieuwe mrs. Winter zeer overtuigend. Je voelt/ziet hoe ongemakkelijk de situaties voor haar zijn. En hoe verder de film vordert ziet je ook haar groeien naar een zelfbewuste vrouw. Laurence Olivier speelde verder goed al vond ik hem soms naar Fontaine toe erg nors. En dan was er nog de huishoudster Mrs. Danvers (Judith Anderson) wat een engerd, maar wel zeer goed gespeeld. Visueel is het wederom een lust voor het oog. Hitchcock toont ons een waar visueel spektakel met veel prachtige lichtvallen in al die verschillende kamers in het landgoed Manderley. Vakmanschap en een goed plot maken deze meer dan twee uur duurde film tot een aangenaam vertoeven.

avatar van donnie darko
baspls schreef:

Haha waar baseer je deze mening op? Is zeer goede klassieke gotische, spannende roman, zeer hoog aangeschreven, dus zeker niet louter voor 'oude vrouwen'.

avatar van baspls
donnie darko schreef:

Ik lees zelf ook gotische romans hoor en ik betwijfel niet dat het goed staat aangeschreven. Ik doelde meer op "jonge vrouw wordt verliefd op rijke man"-gebeuren, wat mij doet denken aan het soort boeken dat mijn oma leest. Maar het is inderdaad een vooroordeel op basis van het feit dat Hitchcock veranderingen aan het plot gemaakt heeft.