Genre: Mystery / Romantiek
Speelduur: 130 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Alfred Hitchcock
Met onder meer: Laurence Olivier, Joan Fontaine en Judith Anderson
IMDb beoordeling: 8,1 (146.233)
Gesproken taal: Engels en Frans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Rebecca
"The shadow of this woman darkened their love!"
Een meisje van eenvoudige komaf trouwt met een gedistingeerde kasteelheer Maxim. Het huwelijksgeluk wordt echter gedwarsboomd door de herinnering aan Rebecca, de vorige vrouw van Maxim. Rebecca was, zo lijkt het, bij iedereen zeer geliefd. Ze kwam onder duistere omstandigheden om het leven, maar haar geest waart nog altijd rond en het meisje probeert wanhopig deze supervrouw te vervangen.
Externe links
Acteurs en actrices
Maxim de Winter
Mrs. de Winter
Jack Favell
Mrs. Danvers
Major Giles Lacy
Frank Crawley
Colonel Julyan
Beatrice Lacy
Edythe Van Hopper
Coroner
Reviews & comments
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Wist ik niet, had ook nooit van de man gehoord. Bij deze weer iets bijgeleerd.
raymon
-
- 925 berichten
- 1533 stemmen
Geweldige film,
Goed plot, veel onverwachte wendinge, goed acteerwerk van alle acteurs. Adembenemende sets zoals die van Rebecca, geweldig. De film is misschien voor sommige traag, niet gek want de film is ruim 70 jaar oud, maar door de plotwendingen wou ik de film af zien.
Maar wat ik helemaal briljant vond, de cameravoering. Heel goed en vaak heel spannend. Hitchcock was hier duidelijk zijn tijd vooruit...
Tegen het einde aan heb ik met een open mond zitten staren naar het beeld, toen ik dat zag wist ik: dit kan alleen Hitchcock. Zo goed, zo in balans!
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Hele aardige film van Hitchcock en dat terwijl ik na 40 minuten best mijn twijfels had. Gelukkig komt de film vanaf dat moment lekker los. Het hele gegeven rond Rebecca blijft in het begin nogal vaag. Beetje bij beetje krijgt de kijker meer informatie toegespeeld en d.m.v een aantal plotwendingen weet Hitchcock uiteindelijk de spanning toch weer prima op te bouwen.
Vond het acteerwerk vooral van Joan Fontaine ontzettend goed. Erg sterk hoe zij de onzekere vrouw in het "nieuwe huis"' neerzet. Ergens doet ze mij een beetje aan Noami Watts denken, zowel qua acteren als qua uiterlijk. Weet niet of ermeer mensen zijn, die dit ook zo zien? De rest van de cast speelt ook niet slecht al heb ik in Hitchcock's andere films wel betere acteurs gezien.
Ook de sfeer in deze film is werkelijk waar weer erg mooi. Het valt me na 6 Hitchcockfilms wel op dat Hitchcock niet alleen een meester is in het opbouwen van spanning, maar er bijna altijd ook in slaagt in geweldige sfeer te creëren, al ontbreekt in deze film wel een beetje humor.
Een dikke 3,5*
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Toen Hitchcock onder contract stond bij David O. Selznick verzorgde Franz Waxman de muziek. Zo ook hier.
The Paradine Case (1947) is de laatste film waarin hij samenwerkte met Selznick.
Na dat afgelopen contract verzorgde Waxman alsnog later voor Rear Window de muziek.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Van alle Hitchcock's die ik heb gezien is dit zeker niet de beste, maar slecht is ie verre van. 't Is overigens, zoals eerder gezegt, ook een meer afwijkende Hitchcock (zag er ook niet echt een thriller in).
Erg boeiende film met een redelijk sterk plot.
De aanloop duurt een beetje lang, maar zodra het stel aankomt bij het gigantische huis begint het echt. Zeer mysterieus sfeertje hangt er telkens, m.n. als die Mrs. Danvers in de buurt is (Jezus wat is dat mens eng!!) en ik vroeg me nou ook echt af hoe het zat met 'Rebecca' ( ja ja, zo boeiend was het). De ontknoping viel me wat tegen, vond het nogal ''standaard'' (misschien vanwege de vele kopieen) en ik had zoiets ook een beetje verwacht.
Gelukkig maken het acteerwerk en de sublieme cameravoering veel goed (briljant!). 3,5*. Best spannende film, maar de ontknoping en de lengte van de film vielen me uiteindelijk wel tegen.
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
Eigenaardige, bizarre film maar wel prachtig, uniek volgens mij. Prachtige rol van die huishoudster, haar blik ongelooflijk. Bij IMDB zelfs 8,4.
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6903 stemmen
Mooi mysterie met bijzondere trekjes. Hitchcock maakte met deze originele film wederom een klassieker. Zijn eerste Amerikaanse productie. Goed.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Zo'n tien maanden geleden is mijn rugtas uit de trein ontvreemd en was ik onder meer de dvd van deze film kwijt. Eindelijk heb ik 'Rebecca' weer kunnen bemachtigen. Misschien wel de allerbeste van Hitchcock. De opbouw naar de climax is volmaakt en de hoofdrollen zijn boeiend en kunnen bijna niet beter worden neergezet. En zo'n film hoort gewoon in zwart-wit.
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Ik heb laatst de criterion gekeken en wat een film!. Van de magnifieke opener (de rijder over het pad naar Manderlay) tot het einde, puure filmmagie. De opbouw in het verhaal is perfect en werkelijk betoverend. Wat ook opvallend is zijn de vergevorderde cameratechnieken. Er zitten vele gewaagde, experimentele doch effectieve en haast onmogelijke shots in de film. Een meesterwerk waarin werkelijk alles perfect is.
rick@themovies
-
- 276 berichten
- 0 stemmen
Zeer sfeervolle film, waarin het verhaal ondergeschikt is aan de setting en de relaties tussen de diverse hoofdpersonen. Het knappe in deze film is dat één van de belangrijkste hoofdpersonen, Rebecca, nooit in beeld komt. Althans niet direct, want door middel van enscenering en cameravoering lijkt ze wel degelijk aanwezig.
Het verhaal vond ik niet briljant, en zeker de ontknoping kwam op mij volstrekt ongeloofwaardig en onlogisch over, maar dat maakt in deze film niet zoveel uit, want zoals gezegd het wordt allemaal schitterend in beeld gebracht.
Goede prestaties van alle acteurs, alleen soms iets te veel karikaturen, bijvoorbeeld Lady Van Hopper...
De enig echt storende factor is de muziek, die vooral in de eerste helft van de film een constante bron van afleiding is. Het lijkt daar ook alsof de muziek de scenes en de verhaallijn nauwelijks volgt. In de tweede helft van de film is dat gelukkig een stuk beter,
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Deze film moet het vooral hebben van de schitterende zwart-wit fotografie, de geweldige sfeer en vooral de beeldschone Joan Fontaine. Het verhaal stelt eigenlijk niet zo veel voor. Het einde vond ik nogal teleurstellend. De mooiste en spannendste scene vond ik nog toen de huisbewaarster Mrs. Danvers - uitstekend vertolkt door Judith anderson - Joan Fontaine probeerde aan te zetten net zoals Rebecca zelfmoord te plegen en uit het raam naar beneden te springen.
Al met al toch een zeer goede Hitchcock. Weliswaar niet zijn beste, maar zeker ook niet zijn minste.
4,0*
Niveath
-
- 363 berichten
- 596 stemmen
Weer een sfeervolle Hitchcock, die wel wat anders is dan ik van hem gewend ben. Toch een goeie thriller met een goed, mysterieus verhaal en goeie acteurs.
3.5*
Nikoleski
-
- 49 berichten
- 190 stemmen
Fantastische sfeervolle film van de meester zelf. Mooie scenes, met als hoogtepunt de rit naar manderlay. Geweldig opgebouwd, mooie plotwendingen en met overweldigend veel overtuiging geacteerd. Voor mij zeker één van de beste films allertijden.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Lekker sfeervol en uitstekende cinematografie, zaken waar Hitchcock erg goed in is. Joan Fontaine is zeer charmant, maar Laurence Olivier slaagt er nooit in mij te overtuigen. Totaal geen probleem gehad met het begin en al snel zit je in de film. Het probleem is echter dat het na een tijdje steeds meer een eentonige saaie melodrama wordt. De laatste 45 minuten zijn (op kleine stukjes na) erg slap, afgeraffeld en wordt je doodgegooid met plotwendingen. De sfeer en spanning zijn dan bijna totaal verdwenen. Richting het einde herpakt de film zich, maar toen had ik mijn interesse al grotendeels verloren en kon het matige einde mij nauwelijks boeien. Ik twijfel tussen een verdiende 3,0* of een povere 3,5* o.b.v. enkele stukjes... En ik vind de film in zijn totaliteit niet sterk genoeg om er gelijk 3,5* aan te geven.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Rebecca
De tweede Hitchcock die ik zie onder productie van Selznick en ook de tweede die anders aanvoelt dan een "gewone" Hitchcock. Dit is vooral door het verhaal waarin Hitchcock amper inspraak in had maar het draait gelukkig zoals een paar van zijn andere (gewenste en ongewenste) uitstapjes uit op een mooi resultaat.
In het begin dacht ik dat deze Rebecca me totaal zou tegenslagen. Vooral door het sprookjesachtige begin maar wanneer het koppel in het prachtige kasteel aankomen en de 2e Mrs. De Winter kennis maakt met Mrs. Danvers beginnen gelukkig de Hitchcock elementen de overhand te krijgen.
Wederom zitten er weer een aantal knappe scènes in en alhoewel je Rebecca niet ziet slaagt Hitch er toch in om haar echt tot leven te laten komen. Vooral bij de scène waar Mrs. Danvers Rebecca's rivale zelfmoord wil laten plegen door uit het raam te springen en wanneer Maxim zijn bekentenissen uitspuwt. Prachtig staaltje camerawerk.
Joan Fontaine speelt magnifiek als een vrouw die zich ongewenst en ongemakkelijk voelt. Hitchcock heeft haar in het echt ook zo laten voelen door haar wijs te maken dat iedereen op de set een hekel aan haar hadden. Laurence Olivier, die ook geweldig speelt maar vooral na de bekentenissen, had sowieso een hekel aan haar omdat hij wanhopig had geprobeerd om zijn minnares, Vivien Leigh, in de rol van Fontaine te krijgen.
Wederom een fantastische Hitchcock die meer had kunnen krijgen als er niet zo'n saai begin aan had gezeten.
4*
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ietsjes uitleggerger dan ik me herrinerde helaas.. maar de sfeer van het eerste deel gaat nog steeds voor 5 dikke sterren. Hitchcock at his finest.
Movsin
-
- 7706 berichten
- 8097 stemmen
Na afloop van de film voelde ik mij een beetje bij de neus genomen : zo'n lange aanloop naar een toch wel onlogische ontknoping.
Maar dat is wat het verhaal betreft.
Op filmisch gebied, enscenering, camera, effecten.... is dit een meer dan behoorlijk werk, waarin Hitchcock, zoals gebruikelijk, er in slaagt de spanning stelselmatig op te bouwen.
Joan Fontaine, vele jaren één van de sweethearts van het witte doek, is uitstekend in de rol van de vertwijfelde jonge vrouw.
George Sanders is nog erg jong. Zo kende ik hem niet.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Het eerste half uur schiet als een komeet voorbij. Dat gehaaste zie je wel vaker bij Hitchcocks films en ik vind het niet meteen een groot nadeel. Zeker niet wanneer daarna rustig het verhaal alsnog uit de doeken gedaan wordt en je lekker in de film zit. Dat overkwam mij in ieder geval bij Rebecca.
Kortom, aangename film met prima acteerprestaties en helaas ook de meest irritante spreker van bekakt Engels. Gelukkig wordt ie snel gepwnd in dit stuk .
alex____94
-
- 68 berichten
- 202 stemmen
prachtige film van Hitchcock! Ik denk dat dit ook de enigste film was waar hij ooit een Academy Award (Oscar) mee heeft gewonnen.
ik heb deze film een maand, denk ik, geleden op BBC gezien en vond het één van de betere films van de master of suspense!
een vette 5!
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
6de Hitchock alweer.
Opvallend dat een film die al meer dan 2 uur duurt het laatste uur nog steeds afgeraffeld overkomt. En al helemaal wanneer er eigenlijk helemaal niet veel te vertellen valt. Stationsroman romantiek en drama slaat om in een doordeweeks twist-thrillertje.
Enige beetje sfeer komt van de zwart-wit fotografie die bij momenten aardig is. Toch zijn er nog steeds teveel scenes waarbij het lijkt alsof je in een bioscoop zit waarbij de acteurs voor het scherm staan te acteren. De muziek is redelijk gruwelijk aanwezig, en dan ook de hele tijd door. Elk moment wordt daardoor nodeloos aangezet, aangezien het script en het acteerwerk al leidend genoeg was.
Fontaine als duftrutje en Olivier als norse kasteelheer zijn ook niet al te best.
Saaie bedoening alweer, waar inderdaad pas op het einde de Hitchcock stempel een beetje boven komt drijven (en geen cameo deze keer?). Verder erg plat en zwemelig, waar enkel de fotografie een beetje positief uit de verf komt en het de soundtrack is die alles zo plat als een dubbeltje walst.
1*
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
(en geen cameo deze keer?)
Jawel hoor, op een bepaald moment wanneer Sanders telefoneert zie je Hitchcock voorbij lopen.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2895 stemmen
Hij was toen ook nog best jong, dus hij viel mij de eerste keer ook niet op.
matthijs_013
-
- 3625 berichten
- 5176 stemmen
Een interessante en bovenal onvoorspelbare film met ijzersterk spel van vooral Joan Fontaine. Fontaine is toch bekend als het iets minder bekende zusje van Olivia de Havilland, maar bewijst meer te zijn dan een pretty face. Olivier vond ik niet zo, maar dat kwam vooral omdat ik wist dat hij Fontaine verschrikkelijk behandelde omdat hij liever wilde dat zijn liefje Vivien Leigh de rol van Fontaine zou vertolken. Wat een verschrikkelijke man moet het zijn geweest. Het is dan ook niet gek dat hij maar weinig chemie met Fontaine had.
Op een gegeven moment dacht ik te weten hoe het verhaal in elkaar stak, maar aan het einde werd een compleet andere wending genomen die ik niet zag aankomen. Knap werk als je het einde hebt kunnen zien aankomen. Het grootste minpunt is een gebrek aan suspense. Dat is toch vreemd als je kijkt naar wie de film heeft geregisseerd. Overigens een briljante bijrol van Judith Anderson, die bij mij het bloed onder de nagels vandaan haalde (op een goede manier ).
Kuck-x
-
- 399 berichten
- 729 stemmen
Een, bij nader zien, ijzersterke Hitch. Prachtig spel van Fontaine, die me meesleurde in haar situatie: hoe ga je om met een zo verwachtingsvolle en vijandige omgeving. Olivier blijft een meester. Het zwart-wit is ten volle uitgebuit en de film bevat een paar uiterst vindingrijke shots, zoals het moment waarop Fontaine en Olivier in een open auto diens landhuis naderen in hevige regen. Je ziet het indrukwekkende gebouw in een halve cirkel door de gewiste autoruit, afgewisseld met blikken op de geïmponeerde Fontaine onder een regenjas die ook een halve cirkel vormt, alsof ze het spiegelbeeld is van wat haar te wachten staat. Geniaal, zoals De Meester betaamt. En ja, Anderson is briljant.
MR APOCALYPSE
-
- 610 berichten
- 0 stemmen
Hmmm m'n vriendin kwam aan met deze film en ze vind hem fantastisch.
Een film van Hitchcock,een film die de oscar voor beste film heeft gewonnen,ik had er wel zin in.
Maar deze film viel voor mij zwaar tegen.
Vond het meer een romantische film dan een spannende Hitchcock thriller wat ik verwachtte.
Het eerste uur van de film is puur romantiek.
Daarna vind ik dat het nergens echt goed word.
Ik verwachtte dat bijvoorbeeld Maxim zijn ex-vrouw Rebecca vermoord had en dus een of andere gek was die ook zijn nieuwe vrouw zou gaan proberen te vermoorden ofzo.
Maar dan komt er een soap-achtige ontwikkeling dat z'n vrouw vreemd ging enzo en hij haar vermoord heeft maar eigenlijk een good-guy is.
Tja...En dan een korte rechtzaak waarin Maxim mee mag met de politie om verdachtten te ondervragen enzo
Ging dat zo in die tijd?
En dan steekt dat wijf aan het einde het huis nog in de fik om de een of andere reden.
Ik vond dit een echte tegenvaller.
Totaal geen bijzonder verhaal die in deze tijd niet eens een nominatie zou krijgen
Sutherland
-
- 676 berichten
- 1067 stemmen
Deze Hitchcock viel me toch wel iets tegen, ik vond het dan ook niet een typische HC film! In het begin lijkt het wel een gewone drama/romantische film o.i.d., gelukkig verandert dat naarmate de film verder vordert. Toch weet de film me nooit écht mee te voeren in de spanning, iets waarin ik HC toch wel bewonder in de eerdere films die ik van hem heb gezien. Ik vond de film bij vlagen nogal langdradig en Maxim in het begin niet echt sympathiek overkomen.
Natuurlijk zijn er ook goede punten aan de film, en dat zijn met name de performance van Joan Fontaine en de huishoudster in de film, van haar kreeg ik wel de kriebels. Het camerawerk vond ik goed gedaan, en dan vooral de scene waarin Maxim zijn verhaal doet en het net lijkt of de camera Rebecca volgt.
Kortom, een redelijk goede thriller maar Hitckcock onwaardig.
3*
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Ik heb een paar jaar droog gestaan als het op Alfred Hitchcock films aankomt, dus was ik blij verrast dat Rebecca een van zijn betere films bleek te zijn.....
Rondom het verhaal hing een constante sfeer van argwaan. De film was kneiterspannend, dankzij een meer dan geslaagde rol van de haast bezetene huishoudster Mrs. Danvers. Ik heb Hitchcock nog nooit kunnen betrappen op ècht mooi camerawerk in zijn latere films, maar in Rebecca toont hij zich een bekwaam meester in de zwart - wit fotografie, met veel gevoel voor compositie en zelfs sfeer, hoogtepunt: de huishoudster die in een zwart gewaad voor het maagdelijk, witte gordijn opduikt!
De autoscenes had Hitchcock beter uit zijn film weg kunnen laten, aangezien de man nog nooit een fatsoenlijke autoscene heeft weten te filmen. Een 3,5*
J.Ch.
-
- 536 berichten
- 680 stemmen
Ik had nog nooit eerder zo'n oude film gezien, zelfs niet van Hitchcock. Het was dan ook wel even wennen, een film uit dit tijdperk is op bijna elk gebied totaal anders dan moderne films. Desalniettemin heb ik hiervan genoten; het verhaal kende ik al van het boek (mooi boek trouwens) en het was prachtig, alleen vind ik het jammer dat Maxim in deze film zijn vrouw niet echt heeft vermoord (dat mocht niet van de filmmaatschappij of zo...). Het verhaal zou nog sterker zijn geweest als hij Rebecca wél had vermoord. Als je er dan als filmmaker in slaagt Maxim alsnog sympathiek neer te zetten (zoals de schrijfster van het boek wel doet) dan heb je echt een topprestatie geleverd.
De manier van acteren was een beetje wennen, maar toen ik er eenmaal aan gewend was kon ik het best waarderen. Vooral de actrice die Mrs. Danvers speelt... Ze haalt je inderdaad het bloed onder je nagels vandaan.
En tussen twee haakjes... Aangezien het alweer 70 jaar geleden is dat het boek fatsoenlijk is verfilmd... Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe verfilming? Met Cate Blanchett als Mrs. Danvers en Ralph Fiennes als Maxim de Winter of zo...
Het laatste nieuws
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Bekijk ook
North by Northwest
Thriller, 1959
648 reacties
Rear Window
Thriller / Mystery, 1954
635 reacties
In the Name of the Father
Drama / Biografie, 1993
229 reacties
Double Indemnity
Film noir / Misdaad, 1944
377 reacties
Vertigo
Thriller / Mystery, 1958
700 reacties
Sunset Blvd.
Drama / Film noir, 1950
291 reacties
Gerelateerde tags
monte carlogebaseerd op boekage differencegeheimobsessiebridecornwall, englandliefdefilm noirlandelijk gebieddevotion housekeeperdoodestatecostume party zwarte filmsecond wife
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.