Rebecca (1940)

Mystery / Romantiek

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Laurence Olivier, Joan Fontaine en Judith Anderson

Een meisje van eenvoudige komaf trouwt met een gedistingeerde kasteelheer Maxim. Het huwelijksgeluk wordt echter gedwarsboomd door de herinnering aan Rebecca, de vorige vrouw van Maxim. Rebecca was, zo lijkt het, bij iedereen zeer geliefd. Ze kwam onder duistere omstandigheden om het leven, maar haar geest waart nog altijd rond en het meisje probeert wanhopig deze supervrouw te vervangen.

De enige hitchcockfilm die een oscar kreeg.

En, terecht?

Het is een goede hitchcockfilm maar de andere hitchcockfilms (zoals vertigo en spellbound) vind ik toch beter. Volgens mij moest dus eigenlijk vertigo een oscar winnen.

Weinig Hitchcockiaans.

Ben ik hier soms de enige met een hoge waardering voor deze film?

Het is een sprookje, of een soort droom, deze film - met een Rijke Kasteelheer, een Onschuldig Meisje, een Gemene Huishoudster... en de plot zit vol onlogische toevalligheden. Toch werkt het wel, op een vreemde manier.

Aardige Hitchkock die het niveau van Vertigo en North By Northwest niet haalt. Het verhaal was wel aardig maar aan het eind van de film een beetje te. De cast acteerde daarintegen wel weer erg sterk. 3,5*

avatar van Goodfella
Redelijk. Hitchcock zou dit gegeven (het wel en wee rondom een dode vrouw) later met Vertigo 20x beter en interessanter uitwerken. 3 *

sydney
Niet gezien. Maar titel spreekt me wel aan.

Je bent echt obsessed syd

avatar van jay73
Zeer goede Hitchcock dit, ook al is de film qua sfeer net even anders dan vele andere Hitchcockfilms. Het mysterie van Rebecca blijft tot het eind toe overeind en daarmee blijft de spanning er goed in zitten. 4*.

Ramon K
Zeer aangename Hitchcock met meer drama-elementen dan thriller-elementen. Acteerwerk van Olivier en Fontaine is erg sterk. Wat heeft die Fontaine toch een lief snoetje. Ze is echt perfect gecast als de verlegen vrouw die steeds het juiste probeert te doen. Verder bevat 'Rebecca' prachtige sfeervolle plaatjes en ook de setting (immens groot kasteel/huis aan strand) bevalt me erg goed. De spanning blijft er idd goed in zitten.......

3,5 sterren

Naar een boek van Daphne du Maurier

avatar van Jordy
Bizarre film. Ik kan heel veel opnoemen wat ik erg slecht vind: de muziek (vooral in het eerste deel van de film), de onlogische beweegredenen van (vooral) de hoofdrolspeelster. Herkende er ook niet echt een Hitchcock in

Maar het was allemaal ma-te-loos boeiend, en een geweldige, fantastisch gecaste Joan Fontaine. Met 9 van de 10 andere actrices was dit, denk ik, een grote mislukking geweest. Nou ja, wat Ramon dus zegt eigenlijk Als je dit als freaky sprookje ziet kun je er denk ik allemaal veel meer van genieten dan wanneer je het te serieus neemt.

avatar van Jordy
leuk weetje op imdb:

Because star Laurence Olivier wanted his then-girlfriend Vivien Leigh to play the lead role, he treated Joan Fontaine horribly. This shook Fontaine up quite a bit, so director 'Hitchcock, Alfred' decided to capitalize on this by telling her EVERYONE on the set hating her, thus making her shy and uneasy on the set---just what Hitchcock wanted from her performance.

avatar van tims
Voor mij absoluut de beste Hitchcock!!!
Ben al tijden op zoek naar de video.....maar helaas...nergens te vinden

Wat moet je nu nog met een video (ik neem aan dat je vhs bedoelt)?

mag ook dvd zijn hoor

avatar van Zavo
tims schreef:

Voor mij absoluut de beste Hitchcock!!!
Ben al tijden op zoek naar de video.....maar helaas...nergens te vinden

Oh nee? Ik heb 'm anders net gekocht.
Bij www.dvdoutlet.nl[/url] is hij te koop met 3 andere films van Hitchcock (waaronder Notorious, één van mijn favorieten) voor 20 euro. Ik weet zeker dat Rebecca ook wel los op dvd is te verkrijgen als je die andere films er niet bij wilt hebben.

Is idd op dvd

Zavo schreef:

Oh nee? Ik heb 'm anders net gekocht.
Bij www.dvdoutlet.nl is hij te koop met 3 andere films van Hitchcock (waaronder Notorious, één van mijn favorieten) voor 20 euro. Ik weet zeker dat Rebecca ook wel los op dvd is te verkrijgen als je die andere films er niet bij wilt hebben.

Wauw....fantastisch!!!Heel veel dank!

Erg genoten van de film. De film volgt het boek van Daphne du Maurier heel nauwgezet, wat wel prettig is als je het kent.

De film is fantastisch gecast en geacteerd. De sfeer is benauwend. De hoofdpersoon is ongelooflijk schuchter, onhandig, onzeker, maar blijft wel zichzelf, wat haar toch ook soms wel sterk maakt.
Haar naam blijft trouwens ongenoemd, waardoor ze nog meer op de achtergrond komt te staan. Want bij 'Mrs De Winter' denkt iedereen nog eerst aan Rebecca.

Een groot thema in de film is obsessie. Obsessie voor Rebecca. Van verschillende mensen, om verschillende redenen.

Als de hoofdrolspeelster met Mrs Danvers in de westvleugel is, in Rebecca's kamer, zie je de obsessie (waanzin bijna) van Mrs Danvers bijv. goed, waardoor ze opeens (voor mij) wat menselijker werd.

Mooi ook hoe de hoofdpersoon uiteindelijk toch een sterke vrouw wordt die zelfs trots lijkt te zijn dat haar man een moordenaar is, en dat de akelige, angstwekkende Mrs Danvers eindigt als een zielige gek. Zeer overtuigend gedaan.

In het boek vond ik de onzekerheid van de hoofdrolspeelster wel eens te veel, ik kreeg er de kriebels van, maar in de film had ik hier veel minder last van. Misschien doordat Joan Fontaine alles heel expliciet acteerde (snappen jullie wat ik bedoel?), wat dus heel goed in overeenstemming was met haar gedrag, waardoor het geheel heel overtuigend overkwam.

En ik heb ook genoten van Favell. Wat heerlijk decadent, arrogant en gluiperig neergezet!

Wat een prachtige sfeer heeft deze film.
De locaties zijn erg goed gekozen en zijn imposant. Het grote kasteel ziet er indrukwekkend uit. Een prima setting voor een thrillerachtige ontknoping.
Rebecca is inderdaad geen typische Hitchcock film. Dat is zeker niet ten nadele van de film. Ik vind variatie en afwijikende stijlkeuzes wenselijk in het oeuvre van welke filmmaker dan ook.

Joan Fontaine heeft een mooie naieve onaangetaste uitstraling, de rol is haar op het lijf geschreven.
De bediende Judith Anderson heeft een geheimzinnige uiterlijk, je voelt dat ze iets te verbergen heeft.
Naar het einde toe wordt het plot helaas wat te snel afgeraffeld en wordt de zorgvuldige opbouw van de rest van de film een beetje teniet gedaan.
4 sterren

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Leuk, sfeervol sprookje. Veel typische sprookjestypes in een thrillerachtige uitwerking.
Erg leuke, goed gecaste acteurs. Mooi sfeertje. Erg leuk om naar te kijken. Interessant om eens een erg afwijkende Hitchcock te zien. Erg amusant.

Verrassend goeie film, het was te koop voor 1€ n de GB zodat mijn verwachtingen toch niet zo hoog lagen. Zeer mooie sfeercreatie, een goeie Joan Fontaine,... Met andere woorden ... een practige film. Een verdiende 4*

mooie film. aantal erg goede scenes - waar Anderson, Fontaine tot zelfmoord probeert te drijven (werkelijk geniaal) - de plotwending in het strandhuisje - de laatste scene angstaanjagend goede rol voor anderson. af en toe wel een beetje saai, maar toch blijft de film boeien. 3,5 sterren.

avatar van SaintOfKillers
Dit blijft toch m'n favoriete Hitchcock, net voor Rear Window, The Lady Vanishes en Shadow of a Doubt. Olivier is groots zoals wel vaker.

avatar van Poisonthewell
Gisteren voor het eerst gezien, en hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik de film begin te waarderen (hoewel ik meteen al van de kwaliteit overtuigt was). Inderdaad het sterkste punt vind ik de sprookjesachtige sfeer, waarmee de film zich toch onderscheid van andere Hitchcocks. Een aantal goede plottwists en een bijzonder goede ontknoping. Net als in Rope en Strangers on a Train weet Hitch homosexualiteit op een subtiele (want tsja, het kon/mocht niet anders in die tijd), maar toch duidelijke manier als issue bij het verhaal te betrekken, en dat is in een film uit 1940 zeker interessant (zeker omdat het, in tegenstelling tot Rope en Strangers, hier vrouwen betreft). Na North by Northwest, Notorious, Psycho, Rear Window en Vertigo alweer de 6e Hitchcock film die ik met 5* zal belonen.

avatar van Poisonthewell
Na herziening zelfs een plaatsje in mn top 10 gekregen (hoewel ik die om de haverklap aanpas).

avatar van eRCee
Bijzonder boeiende film. Rebecca heeft een erg simpel verhaal, waarbij ik toch af en toe op het puntje van mijn stoel zat. Dit komt door de sprookjesachtige sfeer, de schitterende beelden en het sterke acteerwerk (Joan Fontaine is geweldig!).
Prachtige scene vond ik de bekentenissen van Mr. de Winter in het huisje aan zee. Magnifiek hoe de camera een onzichtbare Rebecca volgt, terwijl de spanning nog versterkt wordt door de voorafgaande opmerking van de huishoudster dat Rebecca het kasteel nooit zal verlaten.

Het was mijn eerste Hitchcock, maar ik vermoed niet de laatste. Als ik in rekening breng dat deze film na 65 jaar nog steeds zeggingskracht heeft gooi ik een half punt bij mijn waardering op: