Rebecca (1940)

Mystery / Romantiek

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Laurence Olivier, Joan Fontaine en Judith Anderson

Een meisje van eenvoudige komaf trouwt met een gedistingeerde kasteelheer Maxim. Het huwelijksgeluk wordt echter gedwarsboomd door de herinnering aan Rebecca, de vorige vrouw van Maxim. Rebecca was, zo lijkt het, bij iedereen zeer geliefd. Ze kwam onder duistere omstandigheden om het leven, maar haar geest waart nog altijd rond en het meisje probeert wanhopig deze supervrouw te vervangen.

avatar van Friday the 13 th
Geen slechte film, maar had de climax wel spannender en beter uitgewerkt verwacht. Ik weet wel dat de film 70 jaar oud is en dat toen veel minder door de beugel kon, maar alles komt een beetje te soap-achtig en zoetsappig over. De climax vond ik nu ook niet echt speciaal, zeker niet als je eerst door 10 weinig zeggende plotwendingen moet om dan nog steeds op de honger te blijven zitten. Al wordt wel alles mooi uit de doeken gedaan.

Nergens brak dus echt de hel los. Ik had gedacht dat het iets anders zou uitdraaien allemaal. Wat ik wel goed vond zijn de acteerprestaties en natuurlijk het zwart-wit filmen. Ook de locaties in het huis zijn ontzettend mooi. Ik vond het best wel interessant om de ontplooing te volgen van de rol die Joan Fountain speelt: van onzeker meisje tot min of meer standvastige vrouw.

Ook de huishoudster zette een voortreffelijke rol neer. Geweldig hoe haar blikken zijn. Zeker de scène met het vuur had wel iets. Ik stoorde mij ook niet aan de traagheid van de film.

avatar van Dean Abbot
70 jaar oud en nog steeds een boeiende en spannende film. Na de geweldige monoloog op het begin verwachtte ik helemaal in de film te zitten. Toch duurde het helaas een half uur voordat de film echt helemaal vertrokken was. Maar vanaf toen barstte het wel los. De Rol van Joan Fontaine was geweldig en de ongemakkelheid en rusteloosheid spatte van het scherm af. De gebeurtenissen worden door velen, zoals ik hierboven veel las, als onlogisische toevalligheden afgedaan. Dat lijkt op het eerste gezicht wel het geval, maar misschien zijn het juist de toevalligheden die de film logisch maken. Immers Door het allerlaatste gegeven in de film, die door de dokter wordt onthuld valt alles op zijn plaats.

Kortom: Deze enige oscarwinnende film van Hitchcock is een waardige film waar alle elementen van zijn stijl tot perfectie komen. De spanning wordt geweldig opgebouwd en het verhaal is totaal in balans. Ondanks het tegenvallende begin is deze film een snelle en spannende film. Hitchcock was zoals altijd, zijn tijd ver vooruit.

avatar van Miron
Die opening

avatar van Montorsi
Het was alweer een flinke tijd geleden dat ik een Hitchcock heb gezien, maar had er wel weer eens zin in.

Uiteindelijk vond ik het helaas wel een van zijn minsten. Het sfeertje is zeker niet verkeerd, maar het verhaal deed me amper wat, vond het allemaal niet bepaald boeiend. Ook de soundtrack vond ik niet erg sterk.

Het is dat het weer prachtig geregisseerd is met een paar mooie scenes, echt vakwerk.

avatar van AGE-411
Deze film verschilt op bepaalde vlakken toch wel wat van de gemiddelde hitchcock'er. Misschien komt het door de leeftijd?

Het is eigenlijk al bij de intro (die ik eigenlijk nu, na het einde eens opnieuw moet zien om hem te snappen) dat direct het rare sfeertje meegegeven wordt.

Het ietwat slome begin is misschien een van de enigste minpuntjes van de film. Die mocht eigenlijk de helft korter zijn. Al irriteert die niet echt.
Maar later in de film heb ik het ook een aantal keer voor dat ik op mijn klok kijk. Wellicht omdat dit de sloomste hitchcock is die ik al zag, en omdat de tijdsindeling nogal bizar is.
Wanneer ik dacht dat de film ging eindigen (scene waar de dienster haar bijna zelfmoord laat plegen) moesten we nog 40min. Niet dat dat allemaal stoort, maar het wijkt een beetje af van wat je verwacht doordat bepaalde keren een 'subclimax' wordt opgewekt (nu komt het!). Eigenlijk zou je bij het kijken de tijdsduur niet mogen weten, want dat verpest het een beetje ("kan niet het einde zijn, het is nog 40 minuten")

Een voordeel is dat wanneer men echt met de film begint (intrek in het kasteel), men direct dingen gaat wantrouwen. Je kent het gevoel wel, dat typisch gevoel dat Hitchcock de kijker als geen ander kan bezorgen. Zo zijn de bedienden behoorlijk creepy, en is de omgeving ook niet al te fijn. Als er dan nog een aantal vreemde elementen opduiken (dat strandhuis, die rare man, die geheimzinnige neef, de kamer van Rebecca, ...). Je weet niet echt wat je kan verwachten.

En dat gevoel van niet wetende wat er komt wordt uitgerekt doordat (zoals ik al zei) het een van de sloomste Hitchcocks is. Hoewel 'sloom' nogal pejoratief klinkt, is het dat in dit geval zeker niet. Je wil gewoon direct the bloody answers!

En die krijg je ook op een gegeven moment. Je denkt dat de film gedaan is, maar eigenlijk hebben we nog een half uur te gaan alwaar de hoofdpersonages toch wel door gaan komen? Toch?

Het echte einde is dan alweer een onverwachte mokerslag en iets wat je totaal niet zag aankomen en de uitkomt alweer op zijn kop zet.

En in de laatste minuutjes zien we ook nog wat wat ik niet erg hitchcockiaans vond, maar echter wel paste in de film.

Hitchcock wist zijn acteurs weer zeer goed te kiezen. Judith Anderson als de duistere dienster, Laurence Olivier als de nogal eigenaardige Maxim. En Joan Fontaine als Mrs. De Winter. Zulk actrices hebben ze toch niet meer de dag van vandaag, hé?
(Ik zie overgens dat de inmiddels 93jarige dame nog steeds leeft) 23 jaar is wel erg jong voor zulk goede actrice te zijn.

PS: Is dit de enige Hitchcock waar de moordenaar niet gevat/gedood wordt?

Zeer vermakelijke en spannende film. Niet echt als Hitchcock's andere films, maar dat hoeft ook niet.

avatar van Stewie Griffin
Redelijke film.
Ik had er wel veel meer van verwacht, maar het is geen slechte film.
Alleen het eerste uur is ie best wel saai, maar het verhaal is heel spannend.

avatar van madmax1
Na zoo'n 50 jaar de kans gekregen deze nogmaals te herzien
Een juweeltje,en wat een fimsterren,dit is film kunst.

Natuurlijk is dit een "ouderwetse" film. Mind you, hij is 70 jaar oud. Maar het is wel degelijk een spannend meesterwerkje met voortreffelijke acteurs en actrices. De film ook die Joan Fontaine destijds qua populariteit deed uitstijgen boven haar oudere zuster Olivia "Gone with the Wind" de Havilland. Terecht, zelden iemand gezien die zo treurig kan kijken als de bijzondere knappe en innemende Joan Fontaine.

Overigens de beide zusters De Havilland leven nog, resp. 94 (Olivia) en 93 (Joan) jaar oud. Ze hebben al vanaf het begin van hun filmcarrières ruzie met elkaar (naijver) en naar verluidt hebben ze elkaar al sinds 1975 niet meer gesproken.

avatar van riesma
Toch wel de minste Hitchcock die ik tot nu toe heb gezien. Het verhaal is tergend traag en werkt naar een climax toe die op zijn minst tegenvalt. De oplossing zit dan ook in veel gepraat, veel uitleg en weinig zien. Dat is na ruim anderhalf uur drama te weinig om de film een hoge score te kunnen geven.
Zoals gezegd ligt het tempo zeer laag. De scènes lijken maar te duren en te duren. Veel gepraat, veel melo-dramatisch gepraat. Het over-acteren van Fontaine hangt me na een half uur de keel uit. Net als de continu aanwezige soundtrack. Hitchcock had wat mij betreft nog flink in de eerste anderhalf uur mogen knippen. Het verhaal is niet boeiend genoeg om zo'n lange tijd te vullen en hij laat scènes te lang doorgaan. Daardoor vervalt elke vorm van spanning en mysterie. Eigenlijk de gehele vraag die de film moet beantwoorden: wat is er met Rebecca gebeurt? Uiteindelijk interesseerde mij dat niet meer zo. Hoewel de conclusie dan wel tegen alle verwachtingen in gaat, een pluspunt voor dat.
De sets zijn erg mooi ontworpen, hiermee weet Hitchcock de juiste sfeer te scheppen. Manderley voelt als een gigantisch landhuis aan en benadrukt daarmee de verloren eenzaamheid van de jonge bruid, de nieuwe mevrouw de Winter.
Samengevat vind ik het een matige film. Het verhaal had meer potentie dan Hitchcock er van gemaakt heeft. De conclusie is verrassend, de uitwerking ervan helaas minder. Dit is geen film die ik nogmaals opzet. Een nipte voldoende.

Loki87
Topfilm met subliem acteerwerk van de 3 hoofdrolspelers en vooral Joan Fontaine (wat een schoonheid). Alleen het einde is wat langdradig anders had ik 4.5 gegeven. De setting, de sfeer, de omgeving, het is allemaal prachtig.

avatar van Thomas3
Deze film heeft een prachtige openingsscene!

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray release staat gepland op 24 jan. 2012!

avatar van Miron
Thomas3 schreef:
Deze film heeft een prachtige openingsscene!

Maar echt hoor!

Die magie is precies de reden waarom ik van film houd.

Waren er maar meer films zo.

avatar van J.Ch.

Ik ben benieuwd! Wel vraag ik me af of ze zich hier aan het boek zullen houden, of de film volgen waar het de dood van Rebecca betreft. Het maakt nogal uit of het een ongeluk was of moord.

avatar van chiel
Huh? De clue van boek en film zijn toch exact hetzelfde?

avatar van J.Ch.
Nee, niet echt. In het boek blijkt dat Maxim Rebecca heeft doodgeschoten nadat zij hem tot het uiterste dreef. In de film was het een ongeluk. De filmmaatschappij stond het niet toe dat een moordenaar ongestraft gaat, daarom is het verhaal aangepast.

avatar van madmax1
Heb het boek niet gelezen ,maar als het zo is bied het wel perspectieven voor de remaak.
Anders heeft het weinig zin dit werk te overtreffen

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mysterieuze moraal.

Dit al weer meer dan zeventig jaar oude werkje van de meester der suspense is nog steeds de moeite waard. Er wordt goed geacteerd en de mysterieuze ondertoon die onder dit romantische verhaaltje broeit wordt, des Hitchcocks, door een prima spanningsopbouw naar boven gevoerd. Het zij naar een ietwat teleurstellende finale met dubbele moraal, maar een en ander werkt wel en is met vakmanschap vervaardigd.

Zeer goed.

avatar van missl
Meisje ontmoet een man, wordt verliefd en gaat trouwen. Zij komt in een huis waar de vorige vrouw wel weg is maar nog wel aanwezig is. Ook al is het niet fysiek. Goede karakteruitdieping en een mooie clou.

TMP
Matige film van Hitchcock. De film begint sfeervol en het eerste half uur van de film is ook zeer aardig. Vanaf het moment dat Maxim met zijn nieuwe Mrs. de Winter naar Manderley vertrekt, wordt het een stuk minder. De verhaallijnen en personages zijn niet al te boeiend. Pas in het laatste half uur komt de film weer wat meer tot leven, hoewel de ontknoping ook niet al te indrukwekkend was. Het acteerwerk was af en toe wat stijfjes en de muziek was bij vlagen erg storend aanwezig.

avatar van dutchtuga
Rebecca is een film met twee gezichten. Het eerste deel is heerlijk mysterieus en sfeervol. Dat huis is een lust voor het oog en Hitchcock weet het sterk in beeld te brengen. Maar dan komt het tweede deel waarin de film verzandt in ellenlange uitleggen en plottwists in woord. Ik ben hier geen liefhebber van en had liever gezien dat Hitchcock de lijn van het eerste deel had doorgetrokken. Gelukkig eindigt de film nog wel met een erg goede laatste scene waardoor Rebecca nog bovengemiddeld weet te eindigen.

avatar van Angelo2
Heerlijk filmpje van alweer meer dan 70 jaar oud. Goed verhaal wat ineens een hele andere wending neemt. Zeker de eerste helft van de film voel je telkens wat lichte onderhuidse spanning terwijl er eigenlijk toch niet veel gebeurd. Toch altijd weer knap van die Hitchcock hoe hij dat voor elkaar krijgt. Acteerwerk is prima, soms wat overacting maar vooral Joan Fontaine doet het erg leuk. Zei is inmiddels al de 90 gepasserd en leeft nog steeds zag ik op imdb. Einde van de film was ook bevredigend maar niet zoals het intro wat ik na afloop nog even opnieuw keek. Dan is dat allemaal wat duidelijker dan bij de eerste keer. Een dikke 8

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Van alle films van Hitchock heeft nooit één film die van regie gewonnen, maar 2 films werden wel genomineerd voor de Oscar van Beste Film: Suspicion en deze Rebecca. Rebecca werd de eerste film trouwens van Hitchcock in Hollywood. Je merkt wel dat de regie begin jaren '40 anders is dan we gewoon zijn van de meester. Wat denkelijk verklaart waarom zijn latere klassiekers de Amerikaanse (vrij traditionele) Oscars niet konden binnen halen. Maar dat maakt van Rebecca zeker geen mindere film, alleen minder in de lijn van andere Hitchcock films.

Rebecca heeft in de eerste plaats een sterk verhaal, geschreven door Daphne du Maurier. Zij schreef ook The Birds en andere verfilmde verhalen. De film begint vrij vrolijk met een verliefd koppeltje, maar meteen slaat de toon om als Hitcock perfect de spanning kan weergeven van Joan Fontaine in het grote huis. Niet alleen voelt ze zich onwennig, maar de schaduw van Rebecca versterkt door de diensthoudster Mrs. Danvers, is steeds aanwezig. De film kent nog meer verrassende plotwendingen. Niet dat die zo hoogstaand zijn, maar eerlijk gezegd toch wel verrassend, wat het verhaal interessant maakt.

Naast verhaal en regie (want het spel van schaduw en licht komt eigenlijk best wel goed tot z'n recht) kan de film ook teren op sterk acteerwerk. Joan Fontaine (die in Suspicion als enige actrice ooit in een Hitchcockfilm de Oscar voor beste actrice zou winnen) moet niet onderdoen voor haar acterende zus Olivia de Havilland. Verder is het ook genieten van Laurence Olivier, Judith Anderson en George Sanders.

Rebecca heeft net niet dat in zich om de grote klassieker te worden, maar is wel gemaakt met vakmanschap. Voor liefhebbers van het genre, is dit best wel een goeie film. Maar liefhebbers van Hitchcock zullen een beetje op hun honger zitten vrees ik.

avatar van alexspyforever
Laat me eerst een review geven voor ik me aan een score ga wagen, want daar ben ik nog niet helemaal uit. Naast zijn overbekende "The Birds" en "Psycho" is dit nog maar de derde film die ik van Hitchcock zie. Deze film kan k er niet mee vergelijken al hebben we ook hier weer een vrouwelijk hoofdpersonage, mooi en stijlvol en blond. Hitch hield hier wel van blijkbaar. Zij wordt met verve gespeeld door Joan Fontaine die de jongere zus blijkt te zijn van een andere Hollywood ster uit die tijd, Olivia De Havilland.
Vooral haar performance als het meisje van eenvoudige komaf die moest gewennen aan een leven als kasteelvrouw vond ik best interessant. Ook dat ze dat mysterie rondom de dood van Rebecca wil ontrafelen en haar best doet zodat haar echtgenoot zijn ex-vrouw kan vergeten zijn goed in beeld gebracht met shots op een fraaie locatie. Het enige andere interessante personage is huishoudster Mrs Danvers. De scène waarin zij tot de nieuwe Mrs. de Winter spreekt over Rebecca was voor mij ook de beste uit de hele film. Jammer toch dat we van haar personage zo weinig te zien kregen.

De onthulling toch alvast een eerste deel ervan was verrassend maar gaf me zo een gevoel van, ja was het dat nu? Moeten ze daar zo een lange opbouw voor maken die toch veel saaie momenten had. Na die onthulling nog iets meer plotwending maar alweer niets om van achterover te slaan. Ik verwachtte geen spetterende dingen maar bleef op het einde toch wel op mijn honger zitten. De film had zeker 30 tot 40 minuten korter gekund. En dan Rebecca, wat voor iemand was ze nu werkelijk? Als kijker kan je enkel afgaan op wat anderen over haar zeggen, maar die blijven nogal vaag en zijn soms zo uiteenlopend. Ik voelde me dus ook compleet neutraal tegenover haar. Het boek zal hier wel meer klaarheid in scheppen en het verhaal op zich is zeker boeiend. De uitwerking ervan vond ik matig.

Een dag eerder had ik veel meer genoten van The Spiral Staircase die 5 jaar later dan deze uitkwam.
Film verdient vast een herkansing, maar voorlopig blijf ik steken op een magere 2,5 *

avatar van Piratje
Een overgewaardeerde hitchcockfilm die slechts een verhaallijn koos. Slecht vertolkt en ondanks 1940 toch opvallende fouten vertoonde.
Vertigo daarentegen vond ik een prachtige film.
Ook de persoonsbeschrijvingen komen maar zwak in beeld.
Persoonlijk vind ik deze film een 2min punten waard. Zeker geen oscar waardig.

avatar van chiel
Piratje schreef:
Slecht vertolkt en ondanks 1940 toch opvallende fouten vertoonde.

Kun je de opvallende fouten noemen, waar je op doelt?

avatar van Daenelia
De vraag is of je een film alleen op technische en filmische kwaliteiten beoordeelt of dat je je (ook) laat leiden door je afkeer van het verhaal en de achterliggende gedachte.

Voor mij: beide.

Ja, ik vind het prachtig in elkaar steken. Voor de tijd waarin de film gemaakt is, en in gedachten houden dat ook bij deze film er strubbelingen waren tussen producent en regisseur: knap werk.

Maar. Oh. Mijn. God. Werden vrouwen in die tijd écht zo behandeld? Mijn haren gingen rechtovereind staan, en ik begreep niet dat zelfs een onschuldig en onwerelds meisje zich zo liet ringeloren door een rijke man. Ze moet haast wel een golddigger zijn geweest, want echt; de chemie was er totaal niet. Of was ze echt zo ontzettend naief dat ze dacht dat dit romantisch was? En werd het ook echt zo gepresenteerd in de film? Dacht het publiek ook dat dit romantiek was??

Dus daar zit ik mee. Ik zou het boek eigenlijk moeten lezen, maar het lijkt me zo'n uitgekauwd idee, en al beter en geloofwaardiger gedaan in ... Jane Eyre. Ik dank dat ik gewoon fijn Jane Eyre nog eens ga lezen, want Jane heeft echt meer ballen dan de nieuwe Mrs. De Winter.

avatar van alexspyforever
Daenelia
Dit was een van die films waarbij het gemiddelde me totaal bij de neus had genomen. En wat je hier kan ik me ook totaal in vinden:

Daarbij komt nog dat ik van de verrassing dat de man zijn ex eigenlijk haatte ook niet ondersteboven was. Na afloop had ik zoiets van was het dit nu, hadden ze daarvoor zoveel tijd nodig voor een verhaal met in mijn ogen zo weinig diepgang? Want het moment dat de jonge vrouw verliefd werd op de oudere man ik dacht, nou dat gaat lekker vlot geloofwaardig vind ik dat toch niet. De huishoudster vond ik dan wel lekker creepy helaas werd daar niet veel mee gedaan. Denk niet dat Hitchcock mijn ding is enkele uitzonderingen daargelaten. The Lodger (1927) een silent vond ik dan wel subliem.

avatar van Daenelia
alexspyforever, de huishoudster was subliem. Het vileine, het net niet zeggen wat ze echt bedoelde (de ondertoon dat ze wel heel veel meer voelde voor haar voormalige mevrouw dan alleen een goede huishoudster...): allemaal mooi. Was de rest ook maar zo gedaan.

Het leeftijdsverschil boeide me niet zo, daar had ik wel overheen kunnen kijken. En misschien als er een soort van invalshoek was geweest dat ze een vader-figuur zocht, dat had ik dan ook wel meegenomen. Maar nee. Het hele huwelijk was net zo dramatisch als het kiezen van een stropdas, voor hem, en zij leek wel onder de invloed van valium.

(Ik noteer natuurlijk The Lodger voor mijn lijstje...)