Rebecca (1940)

Mystery / Romantiek

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Laurence Olivier, Joan Fontaine en Judith Anderson

Een meisje van eenvoudige komaf trouwt met een gedistingeerde kasteelheer Maxim. Het huwelijksgeluk wordt echter gedwarsboomd door de herinnering aan Rebecca, de vorige vrouw van Maxim. Rebecca was, zo lijkt het, bij iedereen zeer geliefd. Ze kwam onder duistere omstandigheden om het leven, maar haar geest waart nog altijd rond en het meisje probeert wanhopig deze supervrouw te vervangen.

avatar van italian
weer een geweldige Hitchcockfilm met mooie camerabewegingen en kon me vooral inleven in de rol die Joan Fontaine zo meesterlijk speelt!heeft deze actrice nog ander bijzondere films gemaakt?
verder zaten er doorgands de film veel spannende scenes die door dat immens groot kasteel allemaal versterkt worden!daar is Hitchcock wel de beste in
jammer dat het een happy eind is geworden: had toch liever dat Joan doodging...maar ja....het maakt de film er zeker niet slechter op
die gouvernante is echt perfect gecast met haar griezelige blik en haar goed acteerwerk
****

orbit
Ik twijfel altijd of ik dit nu de beste Hitchcock vind of rear window.. of misschien zelfs 39 steps
Maar verduveld mooie film dit! Aanrader voor mensen die hun Hitchcock-kennis willen bijspijkeren, maar nog bij psycho of vertigo zijn blijven hangen. Dit is oneindig veel mooier, subtieler en spannender! 4.5*

avatar van Querelle
Ben ik het mee eens. Jammer dat dit de enige Hitchcock met Laurence Olivier is. Echt een perfecte combinatie. Griezelig ook wel. En uiteindelijk is het een mooi liefdesverhaal.

Er goeie film, weer een meesterwerk door de meester.
Dit is echt een fantastisch goeie film, misschien wel het beste drama dat ik ooit gezien heb. Natuurlijk zit er ook wel wat van de gebruikelijke spanning en suspense in.
Het verhaal van de film is gewoonweg prachtig, bijna geniaal. Het zit vol verassende plottwisten die telkens weer voor een kleine schok zorgen.
Ik vond ook dat deze film iets weg had van vertigo, een ander meesterwerk, maar ik denk dat ik deze toch wel iets beter vond.
Stuk voor stuk prachtige beelden in een heerlijk zwart/wit dat alles nog een extra touch geeft, ik zie dat echt wel graag, zwart/wit films.
Natuurlijk werd er hie in deze film weer enorm goed, misschien zelfs meesterlijk geacteerd. Iedereen enorm goed in zijn rol, maar natuurlijk stalen de 2 hoofdpersonages de rol. Ik had Laurence Olivier en Joan Fontaine nog nooit zien spelen, maar ik ben wel echt onder de indruk van hen.

De film heeft een prachtig begin, 1 van de mooiste die ik ooit in een film gezien heb, en ook het verrassende einde is niet mis.
Wat me ook opviel was dat bijna elke scene ondersteund werd door van die prachtige muziek, petje af voor de componist.

Voila ik heb mijn zegje weer gedaan en hopelijk mag ik dat nog meer doen over zulke meesterwerken, en dan bij voorkeur meesterwerken van Hitchcock.

4.5 sterren.

FisherKing
Toen Hitchcock onder contract stond bij David O. Selznick verzorgde Franz Waxman de muziek. Zo ook hier.

The Paradine Case (1947) is de laatste film waarin hij samenwerkte met Selznick.

avatar van kort0235
Eindelijk Rebecca vanavond gezien. Meer dan 2 uur duurde dit drama en wat een mooie film is dit! Mooi gefilmd in zwart/wit, goede sfeer neergezet en twee hoofrolspelers die schitteren!
Ik heb vele Hitchcocks gezien en deze behoort tot één van de betere. De beste blijft voor mij toch altijd nog Vertigo.
Met een van de forumleden ben ik het ermee eens dat het einde van de film wat verwarrend was omdat het een beetje afgeraffeld werd. Maar deze klassieker verdient voor mij een 4.0*

Gruwelijk spannend en Griezelig goed geacteerd...

avatar van Silvio Dante
Ik ben blijkbaar één van de weinigen die dit niet zo'n fantatische Hitchcock vonden. Ikzelf vond dat er, uitgezonderd enkele scènes van het laatste half uur, weinig spanning inzat. Niet dat het verhaal slecht is hoor, in tegendeel: het heeft een zeer sterk en mysterieus plot, dat dan spijtig genoeg iets te langdradig is.
Vond dit niet bij hem passen, iets te dramatisch allemaal...
Toch geef ik hem nog 2.5* (hoofdzakelijk voor de twist op het einde)

movie*freak
Ik heb me sinds tijdje verdiept in Hitchcock, destijds North by northwest en Rear window gezien, en deze heb ik gister besteld, niet al ´te´bekende Hitchcock film maar de verhaal klinkt erg goed, ik hoop dat het bevalt.

avatar van mikeh
heb het engelstalige boek hiervan gelezen.
wil deze film eigenlijk wel graag zien

veron35
Shit! Gemist.

avatar van Fikret8
Heb hem ook gemist.. moest werken.

Hier nummer 3...

Een film die veel beter gemaakt kon worden. De special effects (met name de eerste enkele beelden van de film) zijn slecht, maar overtuigend voor een film uit 1940. Maar de acteerprestaties maken dan alweer alles goed. 3 sterren.

Theatertje schreef:

Nogal een contradictie wat je hier noemt. Ik moet zeggen dat het aantal effecten die in de film worden gebruikt wel meevalt. De weinigen effecten die voorkomen zijn kenmerkend voor een film uit 1940 als je kijkt naar bijvoorbeeld de autoscenes.

De brand aan het eind was goed gemaakt btw. Kan ik niet zeggen van veel films van tegenwoordig met het overdadig gebruik van CGI, waardoor het lijkt of je naar een XBox 360 spel zit te kijken.

Welja, 't is zoals ik zeg: overtuigend voor een film uit 1940

Laurence Olivier, zoals altijd met zichzelf ingenomen en vreselijk irritant.

avatar van W.M.J.M
Mijn 1000ste stem gaat naar Rebecca. 4.5 sterren. Een van mijn favoriete Hitchcock tot nu toe.

avatar van The One Ring
Een beetje een afwijkende Hitchcock, zoals al eerder gezegd. Met name in het begin had ik het gevoel dat ik naar een film van een andere regisseur zat te kijken, doordat het meer een romantisch drama leek. Maar Hitchcock verraad zijn hand als de thrillerelementen in het spel komen. En dan krijgt de film ook eindelijk meer vaart en wordt hij weer ouderwets spannend. Het einde vond ik iets te goed aflopen op ook een iets te gemakkelijke manier, al is het afbrandende huis dan wel weer prima.

Dat Hitchcock's stijl iets minder herkenbaar is hier komt waarschijnlijk doordat Selznik hem niets liet veranderen aan het script. Hoewel Hitch geen scriptschrijver was, had hij wel altijd veel controle over het script. Nu ontbreek vooral de humor een beetje. Al wordt dat wel weer gecompenseert door de magistrale sfeer en schitterende cinematografie.

Toch is het vooral Fontaine die betoverd. Schitterende vrouw, die ook nog een schitterend acteert. Heel mooi hoe zij hier neergezet wordt als een vreemde in dit huis. Anderson is heerlijk creepy en Sanders speelt een schurkachtige variant op zijn rol in All About Eve, wat erg leuk is. Olivier overtuigde me aanvankelijk niet als geliefde van Fontaine, maar na zijn 'bekentenis' begon ik hem beter te vinden en kwam zijn afstandelijke acteerwerk van het begin beter tot zijn recht.

Twee scènes springen eruit. De scène waarin mrs. Danvers Fontaine zelfmoord wil laten plegen en vooral de scène waarin Olivier zijn bekentenis doet. Hitchcock filmt hier heel nadrukkelijk de omgeving, haast alsof Rebecca daar nog aanwezig was. Ik kreeg een heel goed beeld van die vrouw, zelfs van haar uiterlijk, ondanks dat ik niet wist hoe ze eruit zag. Ook op een bepaalde manier een heel spannende scène. Rebecca is eigenlijk weer een geweldige Hitchcock-schurk, ondanks dat ze geen schermtijd heeft.

Ook grappig, tijdens de film vroeg ik me op een gegeven moment af hoe het personage heette dat Fontaine speelde, maar het schoot me niet te binnen. Zojuist zag ik op IMDB dat Fontaine's personage bewust naamloos is gelaten. Vind ik wel leuk.

avatar van Famous Person
Ik heb dit meesterwerk maar voor 1 euro op DVD gekocht.

avatar van Wouters
voor maar 1 euro bedoel je zeker ? is wel zo leuk om dan te vermelden waar je die aangeschaft hebt

avatar van Famous Person
In de Carrefour Belgium.

avatar van scorpie-oentje
Voor een film uit die tijd kan ik alleen maar zeggen: Helemaal niet slecht, goed acteerwerk en best een aardig plot...

avatar van PaulieWalnuts
Meesterwerk van Hitchcock (alweer). Erg donkere film, waar ook eigenlijk geen humor á la Hitchcock in voorkomt. Joan Fontaine is beeldschoon en kan nog acteren ook. Erg mooi gefilmd.

avatar van niethie
Had al een hele lange tijd geen film van hitchcock meer gezien en vond het wel weer eens tijd worden en heb toen deze film meegenomen.
En moet zeggen dat de film niet het geniale meesterwerk is waar ik op gehoopt had, ik herken in deze film weinig hitchcock elementen en zou het zelf ook niet zo gauw herkend hebben als ik niet had geweten dat hij hem geregisseerd had, dit alles wil echter niet zeggen dat dit een slechte film is in tegendeel zelfs de film bevat een hele boeiende verhaallijn, een paar erg spannende scenes, goede acteerprestaties en erg mooi soms zelfs schilderachtige locaties zie er alleen geen groot meesterwerk in.
Ik heb me dus prima vermaakt en een groot deel van de speelduur geboeid zitten kijken alleen jammer dat ik het niet echt een typische en herkenbare hitchcock films was.

3,5 sterren

Zeer sterke film. Al lijkt het me erg boeiend om eens te onderzoeken hoe deze prent geëvolueerd is van een Selznick product (préproductie), naar een Hitchcock-thrller (productie) en terug zoveel als mogelijk naar een Selznick-prent (postproductie).

avatar van JJ_D
Ik had mijn hoop om één van Hitchcock's meesterwerken te kunnen pruimen al bijna laten varen, toen 'Rebecca' op de deurmat viel. En verdorie, wat de "meester van de suspense" hier doet is sterk, erg sterk.
Het eerste deel van de film is bovenal charmant: de romantiek van de prille relatie, maar tegelijk de aarzeling, de onzekerheid - Hitchcock schetst dit alles met stijl. Een universeel gegeven, eigenlijk.
Vanaf 'Manderley' slaat de sfeer echter om: alles en iedereen herbergt bepaalde geheimen, het ene al gevaarlijker dan het ander. De grote kracht schuilt hem echter in hoe Hitchcock de roman naar het doek transponeert: Rebecca komt langzaam maar zeker terug tot leven (en gaat de film overheersen), met als culminatiepunt de bekentenis van Maxim. Hitchcock registreert wat er gebeurt, als ware het via niets meer dan wat ijle luchtmassa en een gepijnigde voice-over. Rebecca is, en is ook niet. En om dat te kunnen moet je waarschijnlijk echt de "meester van de suspense" zijn.

avatar van The One Ring
Grappig dat je dan net de Hitchcockfilm het beste vind waarin Hitchcock maar weinig creatieve vrijheid kreeg. Het is meer een David O. Selznikfilm dan een Alfred Hitchcockfilm

avatar van JJ_D
Hoewel, het feit dat een bepaalde sfeer heel goed zit kunnen we toch de producer niet toeschrijven? Of drukt die man zijn stempel wel vaker erg door?

avatar van chiel
ja, daar staat ie om bekend, moet je maar eens iets over op het internet nazoeken.