Reality Bites (1994)

3,06

Drama / Komedie

geregisseerd door Ben Stiller
met Winona Ryder, Ethan Hawke en Ben Stiller

Lelaine filmt haar vrienden met een camera om zo een documentaire te maken over het leven na hun studie. Troy, een meestal werkloze muzikant, is haar beste vriend. Wanneer Lelaina Michael ontmoet, een producer die haar video's weet te slijten aan een MTV-achtig station, moet ze kiezen wat ze wil: het materialisme van de yuppie Michael of de filosofische idealen van Troy.

25 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Jordy
Goede film. De film geeft een mooi beeld van de jongeren in de jaren '90, heeft een interessant liefdesverhaaltje en heeft wat grappige momenten. Ook één van de weinige films waarin ik Ryder, waar ik normaal een hekel aan heb, kan uitstaan: ze speelt zelfs erg leuk. 3 sterren.

avatar van petey
De dansscene is toch wel leuk.

Heerlijke film. Heb hem 2 keer achter elkaar gekeken. Je moet er wel rijp voor zijn en niet in een sacherijnige bui zijn. Heerlijke film over liefde in de jaren 90, tenminste, hoe het zou moeten zijn.....Al met al gewoon een topper.

avatar van Yak
Een best oké filmpje die helaas in het laatste half uur, waarin allerlei flauwe liefdesontwikkelingen zich ontrollen, echt punten moet inleveren. Ethan Hawke zet in dit half uur bovendien de minste overtuigende muzikant aller tijden neer.

neo (crew)
zeer aangename film met mooi acteerwerk, uitstekende dialogen en wat grappige momenten. vaak vind ik songs in een film wat ergelijk, maar in deze film pasten ze gew0on goed. 3.5 sterren

Vrij overschatte film met cult-status. Aardige insteek verzand al snel in cliches en oeverloos geouwehoer zonder de noodzakelijke structuur. Het acteerwerk is soms goed, meestal erg karakturaal.
Sommige vondsten zijn aardig, sommige grappen leuk, maar het uiteindelijk blijken het niets anders dan losse flodders.

Al een paar keer gezien en blijft een prima filmpje over de '90. Dit me ook een beetje denken aan Garden State af en toe, vond het acteerwerk ook prima van Hawke en Ryder

avatar van De GeuS
Aardig filmpje, leuke rol van Ryder; 3*

Ik vond dit nogal een tegenvallende film, ondanks een goede start. Waar ik mij aan stoorde was het oeverloze quasi-intellectuele gezever. En dus, automatisch kom je uit op Ethan Hawke. Ik vond zijn rol te vreemd en ongeloofwaardig. Hij moet iemand spelen die zichzelf behoorlijk serieus neemt. Met dat halfzachte geleuter krijg je eerder de indruk dat hij een persoon speelt die van iedereen aandacht wil vragen.

Om toch nog iets aardigs over de film te zeggen: de grappen waren best aardig, Ben Stiller vind ik als acteur beste uit de verf komen en Winona Ryder is nog nooit eerder mooier geweest als in deze film. Verder is het vrij standaard.

avatar van Floris22
Wat een tegenvaller, het is een verhaal zonder uitschieters. Het kabbelt langzaam naar z'n eind.
Winona Ryder is natuurlijk erg goed.

Wel aardig. Alleen iets te simpel af en toe...

avatar van james_cameron
Na ruim tien jaar wel wat gedateerd, vooral qua taalgebruik en het soms geforceerde generation x-sfeertje. De driehoeksverhouding werkt gelukkig nog steeds, net als de muziek en de vormgeving. Winona Ryder is hier in ieder geval op haar meest charmant.

avatar van Poisonthewell
Aardig filmpje met prima acteerwerk. 2,5*

kArIzMa_TuRk
redelijke film, er werd inderdaad goed geacteerd
verdient een 3* bij mij.

avatar van matthijs_013
Een soort romkom met een (zéér) dramatische ondertoon. Wat wel leuk is, is dat de film in een zekere zin deed herrineren aan Rent (AIDS-epidemie, mensen die opzettelijk voor het simpele leven kiezen ondanks hun intelligentie). Maarja, verder doet het je ook niet aan het denken zetten en is de film snel weer vergeten.

avatar van Antina
Ik vond het een simpele film waar ik niet enthoussiast van kon worden. Het verhaal kon mij niet echt boeien en ik vond het niet erg toen de film afgelopen was. 2*

avatar van Thomas83
Wel aardige film. Het ene moment vond ik de film vrij goed en meeslepend, het andere moment wat gemaakt en ongeloofwaardig. Dat zal wel vooral komen door Winona Ryder die ik soms goed vond actereren maar soms ook niet. Ze kan ook zo schijnheilig kijken.
Ethan Hawke vond ik vrij overtuigend spelen, en er was wel een goede chemie tussen hem en Winona Ryder.

avatar van BlueVelvet
Nog een vierde berichtje nadat deze op tv is geweest

Een geslaagd filmpje wat mij betreft. Winona Ryder is erg aantrekkelijk en charmant, van Ethan Hawke ben ik sowieso altijd wel een kleine fan geweest (en deze rol als (quasi-?)intellectuele filosoof/artiest vond ik leuk), en Ben Stiller is een keer niet irritant. Natuurlijk is het allemaal vrij standaard (heden ten dagen althans), maar het kon me aardig boeien.
Een echte 3.5*-film.

avatar van AGoos
wat een heerlijke soundtrack heeft deze film!

avatar van tommykonijn

Een Vermakelijke Filmkomedie met ook al even Leuke/Goede acteerprestaties Ben Stiller acteert en regiseerd de Film dus dat is niet mis vind ik maar Goed nogmaals een Leuke Film om eens te bekijken met het hele Gezin .

avatar van Apollinisch

Vreselijke openingsscène en daarna komt het ook nooit meer goed eigenlijk.

Veel foute muziek en lelijke beelden, zowel de amateuropnamen als het “echte” filmmateriaal. Winona Ryder is als altijd geweldig om te zien, maar de scènes waarin zij met Hawke hoort te vlammen werken voor geen meter.

Verder zijn hippies wel schattig enzo, tenminste… voor een keertje. Ik vind ze pas echt interessant als ze in een film van anderhalf uur verder komen dan het roken van wiet en het stamelen, let wel: met zwoele stem, van deep shit als "materialisme stinkt". Volgens mij bracht deze film anno 1994 niets nieuws onder de zon. Het been there, done that-idee.

Dat is in zijn geheel te danken aan de personages, die niet meer zijn dan vleesgeworden clichés. Diepgang? Ho maar. Vooral vervelend zijn de bijpersonages, die louter fungeren als middel om slaapverwekkende thema’s als aids en homoseksualiteit onder de aandacht van de kijker te brengen.

Dieptepunt is het einde dat niet alleen vervelend bombastisch is – U2’s All I Want Is You keihard inzetten, wie verzint het?! – maar ook totaal onlogisch qua verhaalontwikkeling.

avatar van soom
Winona had iets. In Mermaids, in Edward Scissorhands (mooiste plaatje met ex Johnny Depp), in Little Women..
Winona was dan ook best een goede actrice. Was, ja, nu is ze niet meer dan een winkeldief en heeft ze de glorie van een paar mooie films op haar naam staan (hoewel ik haar wel zag opduiken in Star Trek, ja).
Reality Bites behoort ook best tot de films die mooi is, maar ze zal nooit meer echt ooit het niveau gaan halen dat ze had toen ze die paar belangrijke films maakte. Sommige dingen blijven jammer.. Maar ze was in de tijd van de paar films die ze maakte in haar gloriedagen, toch echt mooi.

Met Ben wil het niet lukken met de chemistry, met Ethan een tikkeltje meer. En Janeane Garafola is natuurlijk best okay, hoewel ik dat al wist na the Truth about Cats and Dogs en die ene, andere romantische film in Ierland, van haar.

"Film over jongeren die maar aanmodderen en die het moeilijk hebben volwassen te worden", las ik. Een aardige film met Ethan Hawke, die de show steelt.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet goed.

Op zich niks meer dan de zoveelste romcom, alleen is het centrale duo hier bijna onuitstaanbaar. Weet niet wat het verder is, maar als kind van de 90s kon ik hier helemaal niks mee(r mee?). Een hoop aanstellerig gejank van een groepje aanstellers, meer kon ik er vaak niet van maken.

Stiller's rol is uiteindelijk nog de beste, Zahn is maar een voetnootje en vertegenwoordigt eigenlijk meer een thematje (homoseksualiteit) dan een echt personage. Net hetzelfde voor die vage vriendin van Ryder.

Ryder en vooral Hawke stellen zich de hele tijd enorm aan, maar het einde is onvermijdelijk en de manier waarop plots alles opgelost is verraadt de ware aard van deze film.

Mnee, niet zo mijn ding. Heel af en toe was het wel grappig en verder gebeurt er wel genoeg zodat de film niet echt stilvalt, maar dat hele jankerige 90s generatie gebeuren kon me gestolen worden.

avatar van Flavio
Aangenaam filmpje, heeft niet al te veel om het lijf maar leuk portret van de jaren 90 generatie (Nix-?). Eigenlijk een vrij relaxte tijd, zo in retrospect, maar dat is achteraf, elke generatie meent waarschijnlijk dat ze overal tegen op moeten boksen.

In het geval van deze film zijn dat een onduidelijk toekomstperspectief (lijkt me de grote gemene deler voor elke generatie), geen werk kunnen vinden op je vakgebied , rijke gescheiden ouders die als afstudeercadeau een benzinepas geven: jaar gratis tanken (best een mooi cadeau lijkt me als starter met financiele problemen maar het wordt voorgesteld als een belediging. Those were the days...)

Kortom, het valt allemaal wel mee met de problemen in deze film. Maar prima geacteerd, goede dialogen, wat grappige scenes zonder dat het echt te lollig wordt- enige minpunt vond ik de score, voor een jaren 90 generatie film beetje brave muziekkeuze. En de muziek van Ethan Hawke was wel erg slecht maar dat was hopelijk de bedoeling als een soort ironisch commentaar op een zelfingenomen artiest zonder al te veel talent.