Reality Bites (1994)

Drama / Komedie

geregisseerd door Ben Stiller
met Winona Ryder, Ethan Hawke en Ben Stiller

Lelaine filmt haar vrienden met een camera om zo een documentaire te maken over het leven na hun studie. Troy, een meestal werkloze muzikant, is haar beste vriend. Wanneer Lelaina Michael ontmoet, een producer die haar video's weet te slijten aan een MTV-achtig station, moet ze kiezen wat ze wil: het materialisme van de yuppie Michael of de filosofische idealen van Troy.

Wel aardig. Alleen iets te simpel af en toe...

avatar van BlueVelvet
Nog een vierde berichtje nadat deze op tv is geweest

Een geslaagd filmpje wat mij betreft. Winona Ryder is erg aantrekkelijk en charmant, van Ethan Hawke ben ik sowieso altijd wel een kleine fan geweest (en deze rol als (quasi-?)intellectuele filosoof/artiest vond ik leuk), en Ben Stiller is een keer niet irritant. Natuurlijk is het allemaal vrij standaard (heden ten dagen althans), maar het kon me aardig boeien.
Een echte 3.5*-film.

Niet goed.

Op zich niks meer dan de zoveelste romcom, alleen is het centrale duo hier bijna onuitstaanbaar. Weet niet wat het verder is, maar als kind van de 90s kon ik hier helemaal niks mee(r mee?). Een hoop aanstellerig gejank van een groepje aanstellers, meer kon ik er vaak niet van maken.

Stiller's rol is uiteindelijk nog de beste, Zahn is maar een voetnootje en vertegenwoordigt eigenlijk meer een thematje (homoseksualiteit) dan een echt personage. Net hetzelfde voor die vage vriendin van Ryder.

Ryder en vooral Hawke stellen zich de hele tijd enorm aan, maar het einde is onvermijdelijk en de manier waarop plots alles opgelost is verraadt de ware aard van deze film.

Mnee, niet zo mijn ding. Heel af en toe was het wel grappig en verder gebeurt er wel genoeg zodat de film niet echt stilvalt, maar dat hele jankerige 90s generatie gebeuren kon me gestolen worden.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aangenaam filmpje, heeft niet al te veel om het lijf maar leuk portret van de jaren 90 generatie (Nix-?). Eigenlijk een vrij relaxte tijd, zo in retrospect, maar dat is achteraf, elke generatie meent waarschijnlijk dat ze overal tegen op moeten boksen.

In het geval van deze film zijn dat een onduidelijk toekomstperspectief (lijkt me de grote gemene deler voor elke generatie), geen werk kunnen vinden op je vakgebied , rijke gescheiden ouders die als afstudeercadeau een benzinepas geven: jaar gratis tanken (best een mooi cadeau lijkt me als starter met financiele problemen maar het wordt voorgesteld als een belediging. Those were the days...)

Kortom, het valt allemaal wel mee met de problemen in deze film. Maar prima geacteerd, goede dialogen, wat grappige scenes zonder dat het echt te lollig wordt- enige minpunt vond ik de score, voor een jaren 90 generatie film beetje brave muziekkeuze. En de muziek van Ethan Hawke was wel erg slecht maar dat was hopelijk de bedoeling als een soort ironisch commentaar op een zelfingenomen artiest zonder al te veel talent.