• 13.085 nieuwsartikelen
  • 169.681 films
  • 11.133 series
  • 31.879 seizoenen
  • 630.512 acteurs
  • 196.365 gebruikers
  • 9.179.991 stemmen
Avatar
 
banner banner

Safe (1995)

Drama | 119 minuten
3,51 141 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 119 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Todd Haynes

Met onder meer: Julianne Moore, Xander Berkeley en Dean Norris

IMDb beoordeling: 7,1 (18.159)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 3 maart 2005

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Safe

"In the 21st century nobody will be… Safe."

Carol White (Julianne Moore) is een huisvrouw in Los Angeles. Van de een op de andere dag wordt ze op onverklaarbare wijze ziek. Ze weet niet waardoor en ook niet welke ziekte haar in haar greep houdt. Het blijkt dat ze plotseling allergisch is geworden voor quasi onschuldige chemicaliën die in ieders keukenkastje te vinden zijn. Alle zaken die haar leven op orde leken te houden, zoals de geur van schoonmaakmiddelen en het poeder in de afwasmachine, veranderen in haar grootste vijand. Ze heeft een ziekte die haar immuunsysteem aantast. In New Mexico gaat ze op zoek naar een behandeling. Carol weet zich geen raad meer, door haar fysieke bedreigingen wordt ze gedwongen na te denken over wie ze is en wat belangrijk is voor haar. Ze is niet meer veilig in haar gecreëerde omgeving en ze weet niet meer wie ze is.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74382 berichten
  • 5925 stemmen

Vreemd, deze film krijgt nu nog/pas een bioscooprelease in Nederland

(1 more film).


avatar van Webby

Webby

  • 861 berichten
  • 846 stemmen

Idd erg vaag!


avatar van pjotr

pjotr

  • 2672 berichten
  • 2781 stemmen

kappeuter schreef:

Vreemd, deze film krijgt nu nog/pas een bioscooprelease in Nederland

(1 more film).

Jup, na 10 jaar pas een biosrelease en voorheen enkel op Importvideo te krijgen.

Ik vond vooral het eerste gedeelte van de film erg goed. Met name de manier waarop het isolement waarin Carol zich bevindt wordt weergegeven: lekkere kille eighties-interieurs en door het sombere camerawerk.

Verder is het acteerwerk van Julianne Moore (natuurlijk) weer dik in orde.

Maar na de pauze ( lees: na akte drie) kakt de film ongelofelijk in. De scenes in het new-age opvangcentrum vond ik niet echt veel toevoegen en konden me daarom dan ook niet echt boeien.

Ik had ook graag wat meer inzicht in Carols gezinsleven gezien.

Pa komt dan steeds wel leuk opdraven met zoonlief.

Maar het is ook wel duidelijk dat ze niet zoveel met de sitiuatie kunnen en zich er maar bij neerleggen. En dat vind ik toch wat te mager allemaal.

Het einde van de film verdient trouwens ook niet bepaald een schoonheidsprijs.


avatar van neo

neo

  • 15411 berichten
  • 9727 stemmen

Zeer behoorlijke film van Haynes. Ondanks de traagheid van de film, weet de film te irriteren, maar toch te boeien. Je krijgt zelf ook een hekel aan die bank, aan de vuile lucht, de bedoeling van de regisseur met deze film is in ieder geval duidelijk. Uiteindelijk begin je je vervuild te voelen bij het kijken, het maakte mij ook nogal verward. Qua sfeer, en vooral voordat Carol het oord gaat is zeer hypnotiserend met prachtige composities van Ed Tomney. Moore is overtreft haar rol van Far From Heaven, al lijkt die en andere er wel erg veel op. 4 sterren


avatar van kos

kos

  • 46430 berichten
  • 8643 stemmen

DVD ligt voor 10 euro bij Boudisque.


avatar van Olaf K.

Olaf K.

  • 1132 berichten
  • 513 stemmen

Dit is nog eens een film over suburbia! Gaat een stuk verder dan American Beauty of Little Children, om maar wat te noemen. Toepasselijk gesitueerd in de jaren tachtig, toen individualisme en materialisme hoge vluchten namen. Vrouw (Julianne Moore) is ziek, de medische wetenschap kan niets vinden en uiteindelijk houdt Moore het op ‘environmental illness’, een nieuwe moderne ziekte waarvan de oorzaak waarschijnlijk ligt in giftige stofjes en dampjes. De kijker weet wel beter. Moore vertrekt naar een kliniek voor mensen met gelijksoortige klachten. De kliniek blijkt echter niet te onderscheiden van een sekte. Rechtlijnige film - geschoten met een langzaam glijdende en zoomende camera - die behoorlijk de diepte ingaat en iets wezenlijks laat zien over de moderne mens zonder al te prekerig en uitleggerig te willen zijn. Ja, ik vond dit erg goed.


avatar van Norma

Norma

  • 3463 berichten
  • 5088 stemmen

Safe; een opmerkelijke film waarvan ik niet zo goed weet wat er van te denken. De sfeersetting is uitstekend, de soundtrack irritant en het acteerwerk van prima niveau; maar in het verhaal zit hem de kneep. Het is mij niet duidelijk geworden of de regisseur nou wil dat we het gepresenteerde serieus nemen of niet. In eerste instantie dacht ik van niet, aangezien Carol –wiens wezenlijke problemen echt niet groter zijn dan de in de verkeerde kleur geleverde bank- al vrij snel van de dokter te horen krijgt dat ze het maar wat rustiger aan moet doen. Ik bedoel, dat kan toch niet anders dan sarcastisch bedoeld zijn zou je zeggen. Maar vervolgens wordt Carol niet lekker, en krijgen we aan de lopende band beelden voorgeschoteld die overduidelijk symbool staan voor de vervuiling waarin we leven. Dus toch een aanklacht tegen het milieu?

Maar dan gaat Carol naar de kliniek en raak ik wederom het spoor bijster. Kijk ik naar een verhaal over een miskend slachtoffer van een ernstige ziekte, of zijn ze daar in die kliniek zo gek nog niet als ze hun patiënten vragen wanneer ze eigenlijk ziek werden? Met andere woorden, is Carol letterlijk ziek geworden van de leegte in haar leven en start genezing pas bij het bewust worden daarvan? Het open einde helpt ook niet echt mee aan enige verheldering. Jammer, want als de film iets duidelijker was geweest in haar boodschap had ik het einde wellicht heel anders kunnen ervaren.


avatar van kos

kos

  • 46430 berichten
  • 8643 stemmen

Erg eens met Norma. Uiterst merkwaardige film dit.

Dat is natuurlijk niet per definitie negatief (of positief), vooral het naargeestige jaren '80 L.A. buitenwijksfeertje is erg goed. Met de '80s synths er bij.

Maar de film lijkt wat diepere lagen te hebben die vooral oppervlakkig uitgewerkt blijven. De subtiele opbouw leek me geregeld wat TE subtiel, waardoor ik nu eigenlijk soms niet begreep of de clue al had moeten overkomen of nog niet.

Is het psychisch? Is het de media? Is het de vervuiling? Is het etc. etc.

Gevalletje ligt het nu aan mij of aan de film?

Sowieso niet echt een film om eventjes tussendoor te bekijken, heeft wel complete aandacht nodig.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21863 berichten
  • 4734 stemmen

kos schreef:


Is het psychisch? Is het de media? Is het de vervuiling? Is het etc. etc.


Dat is enigszins aan de kijker, al zijn er wel heel duidelijke clues waar het Haynes om te doen is. Bijvoorbeeld als we even het huis zien van de baas van dat kuuroord dat wel erg in contrast staat met de barakken van de bewoners. Of het feit dat Carol wel ziek wordt van een passerende auto, maar niet van de ambulance en niet van de auto van haar gezin. Had de film denk ik beter gevonden als het nog meer in het midden was gelaten en dat soort scenes er gewoon niet in hadden gezeten

Interessante film, fraai camerawerk en een sterke soundtrack en weer eens een bewijs dat Moore echt goed kan acteren. Deed me uiteindelijk wat te weinig (en had wat moeite met de genoemde scenes) om 'm echt heel goed te vinden. Gewoon goed was het zeker wel.

3.5*


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74382 berichten
  • 5925 stemmen

Bijzonder en vervreemdend, zowel in beeld en verhaal. Een ambivalent verhaal.

Julianne Moore's personage zit eerst gevangen in een materialistische gevangenis.

Vervolgens blijkt haar nieuwe leven een vlucht naar een ander soort gevangenis; een sekte-achtige commune met een heuze goeroe aan het hoofd.

Het is een commentaar op de oppervlakkige 'moderne' maatschappij en evenzeer op de neiging overal een diagnostisch label op te plakken en vreemde stofjes de schuld te geven van grotendeels psychosomatische klachten.

Ik had erg met het hoofdpersonage te doen. Ze begint eigenlijk aan een hopeloze queeste.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38830 berichten
  • 7050 stemmen

Eigenaardige film inderdaad, met een onderwerp dat best interessant is.

Het jaren tachtig sfeertje is in ieder geval erg geslaagd te noemen. De opvallende kleurtjes en vooral de sessie in de sportschool doen dat beeld erg opwekken. Ik vind het wel lastig om te beoordelen of de ziekte nu echt is of niet. Daar had ik tijdens het kijken van de film wisselende gedachten over en na afloop ben ik er nog steeds niet zeker van. In ieder geval is het hoofdpersonage Carol een depressieve vrouw, die erg ongelukkig lijkt met haar leven. Julianne Moore zet haar echt sterk neer en bewijst maar weer eens waarom ze tot mijn favoriete actrices gerekend mag worden. Soms had ik het idee dat ze bepaalde zaken inbeeld, soms ook niet.

Het tempo van Safe is erg langzaam. Maar Haynes is zo’n regisseur die er met weinig beelden in slaagt om het geheel boeiend te houden. Wel vond ik het jammer dat Carol af en toe zo besluiteloos was. Als ze echt ziek was, past dat er ook goed bij, maar liever had ik meer “overlevingsdrang” gezien bij haar. Het laatste half uur in de kliniek is het meest vreemde gedeelte. Ik vond dat ze daar echt heel vreemd te werk gingen en vraag me ook af op de patiënten daar nou echt beter werden.

Jammer dat ik niet wat meer geraakt werkt door het verhaal. Verder zit het in meerdere opzichten erg goed in elkaar en is zowel het acteren, de muziek en de sfeer buitengewoon goed te noemen. Het smelt alleen niet op een mooie manier met elkaar samen.

3,5*


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4063 stemmen

Bijna een horrorfilm eigenlijk, maar dan vertrekkend uit maatschappelijk/psychologische thema's. De film heeft de zeldzame kwaliteit om alles buitenaards te laten lijken, zelfs de 80's suburban omgeving. De new age retraite in de woestijn nog des te meer. Beide werelden zijn akelig. Geniale kadrering & beeldtaal en kille enge synthesizertonen helpen hiermee. Julianne Moore’s vertolking is (zoals de film zelf) ingehouden klasse.


avatar van flaphead

flaphead

  • 780 berichten
  • 936 stemmen

Weinig films gezien die zo traag waren als deze. Een trage film overleeft alleen als andere factoren subliem zijn, zoals dialoog, sfeer of spanning. Helaas waren die er geen van drie. En zo wordt het een erg taaie zit. Het kijken naar een verwende, verveelde, rijke huisvrouw helpt natuurlijk ook niet. Het kwam op mij geen moment over.
In het tweede deel zijn er enkele handvatten om de film interessant te doen maken, maar het verhaal blijft oppervlakkig. Met de keus een maatschappelijk thema als vervuiling en ziekte aan te pakken was meer diepte op zijn plek geweest. Het blijkt maar kabbelen. Moore zet op zich best een goede rol neer, maar door alle fletsheid valt het amper op.
Het einde is natuurlijk kut. Na 2 uur film in dit tempo zit je echt niet te wachten op een open einde. Zo blijft het zeker te leeg. Erg teleurstellend.


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5750 berichten
  • 5261 stemmen

‘’Ben jij allergisch voor de 21e eeuw?’’ Het zou zomaar de ondertitel kunnen zijn voor een toekomstige sequel van Safe, de eerste film van de Amerikaanse cineast Todd Haynes (Far From Heaven, Carol). Dit broeierige kunststuk stelde in 1995 dezelfde vraag over de 20e eeuw en liep daarmee vast vooruit op toekomstige symptomen.

Julianne Moore vertolkt Carol White, een schuchtere huisvrouw die in Los Angeles een bovenmodaal appartement bestiert met haar echtgenoot Greg (Xander Berkeley). De regelmaat van dat burgerleven wordt bedreigd als Carol te maken krijgt met ongewone ziektesymptomen. Plots reageert ze allergisch op tal van stoffen waar een mens dagelijks mee in aanraking komt; van de uitlaatgassen in het stedelijk verkeer tot de chemicaliën in het keukenkastje.

volledige flashback-recensie (CINE)


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 5398 berichten
  • 3595 stemmen

Blu-ray please (recensie volgt, want ik heb 'm dus wel op een harde schijf staan, helaas met mono geluid)!