Far from Heaven (2002)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Todd Haynes
met Julianne Moore, Dennis Quaid en Dennis Haysbert

Cathy is de perfecte jaren '50 huisvrouw. Op een avond betrapt ze haar echtgenoot met een andere man, en haar nette wereldje valt uit elkaar. In haar verdriet vindt ze troost in de vriendschap met haar Afro-Amerikaanse tuinman. Gezien de taboes die hier op rusten raakt haar leven nog verder in de war.

avatar van Captain.janek
Een heel fraai vormgegeven film.
Mooie kleurbeelden en ingetogen acteerwerk.
Julianne Moore as good as ever.

avatar van AC1
AC1
Roger Thornhill schreef:
Eerder werd er in deze postings gesproken over een perfecte pastiche, maar ik geloof niet dat het dat is, want elke vorm van ironie ontbreekt ...

De ironie zit in de 'gedateerde' stijl die werd gehanteerd om de moeilijke maatschappelijke problemen aan het licht te brengen. Door die twee bijeen te voegen krijg wordt het nooit echt dramatisch.

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en eens bekeken. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar het was niet mis. De film was mooi aangekleed in de jaren '50 stijl, de film werd precies geplukt uit die periode.
De cast deed het prima en kwam overtuigend over.

avatar van CINEMATEKbe
De apotheose van onze Douglas Sirk zomer ... CINEMATEK - Programma - Far from Heaven

avatar van Baboesjka
Deze keek makkelijk weg. Het verhaal boeide mij genoeg om mijn aandacht tot het eind vast te houden. Ik heb me geërgerd aan de bekrompen houding van de mensen destijds. Wat vind ik dat stom! Het acteerwerk vind ik prima, naar Julianne Moore kijk ik sowieso graag, en ik vind het tijdsbeeld goed weergegeven. Wat mij betreft een 7. 3,5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een prachtige ode aan de cinematografie van regisseur Douglas Sirk. Vooral het kleurgebruik van All That Heaven Allows, zie je hier duidelijk in weer. Niet alleen mooi aangekleed, maar ook wel wat passend bij het thema van de jaren '50 in een wereld vol schijn. Een tijd waarin alles mooi was, kleurrijk, vol rijkdom met het perfecte plaatje. Tenminste voor een bepaalde groep mensen met onderliggend een grote dosis racisme, seksisme, conservatisme, neerkijkend op lagere standen, ... Niet dat het nu allemaal zo rozengeur en maneschijn is, maar de pastelkleurige schijn is toch al wat verdwenen.

Het is op de eerste plaats een mooie film. Een nostalgische terugblik naar de oude films met warme Technicolor kleuren. De muziek van Elmer Bernstein (Ten Commandments, Magnificent Seven, To Kill a Mockingbird en meer) past er zeker bij. Het acteerwerk van Julianne Moore is de moeite, maar de andere rollen blijven oppervlakkig. Misschien wil de film teveel thema's tegelijk aankaarten waardoor het verhaal eerder te mager blijft. Al die verhaallijnen worden ook maar aangekaart, zonder dat het dan echt diepgaand wordt. Er is meer diepgang in het personage van Julianne Moore dan in de maatschappelijke thema's waar de film rond draait.

Over het algemeen wel van genoten. Het mocht wat meer pit hebben, maar het was wel mooi om te zien.